Forårs klargøring af 14 fods motorbåd
Fra : Thomas

Dato : 07-05-01 15:49

Da jeg nu har taget mig sammen til den første klargøring af den lille båd
jeg købte brugt i sommers, ville jeg lige have lidt vejledning ang.
behandling af bunden.

Bunden er sidst (for 2 år siden) bundmalet med en blød bundmaling - Hempel
Bravo.

Jeg ville nu høre hvad jeg skal gøre med den!

Hvor meget bundmaling og evt. primer skal der fjernes? (under bundmalingen
er der et hvidt/lyst lag et eller andet. Dette må være primeren ik'?

Hvordan skal jeg fjerne dette? Højtryksspuler, slibning eller hvordan?

Den gamle ejer har anbefalet at jeg gav nogle nye lag primer! Er det
nødvendigt?

Hvad skal der ske?

Jeg har en helt ny bøtte Hempel Bravo som jeg fik med båden! Skal jeg male
min bund med dette eller skal jeg hellere købe en af de nye bundmalinger som
f.eks. Hempel Mille Ocean eller Hempel Hard Racing Ocean?

Jeg håber på hurtigt svar, da jeg gerne skulle have båden i vandet hurtigst
muligt!

M.v.h. og på forhånd tak
Thomas

Fra : Peter Nyvang Hansen

Dato : 08-05-01 08:49

Hej Thomas.
Tillykke med båden.
med hensyn til bunden, skal du vælge bundmaling udfra hvor hurtigt båden
sejler, hvis du sejler mere end 10 kn. ville jeg vælge en hård
bundmaling, idet den bløde slides hurtigere af ved høje hastigheder.
Med hensyn til primeren, skal denne kun fjernes hvis den sidder løs.
Hvis tidligere ejer mener at den skal have et par lag primer mere - så
giv den endelig et par lag mere. Dette kan sagtens gøres oven på det
gamel lag primer, men husk at matslibe først.
Ellers har Hempel udgivet et hæfte (Hempels den lille), som du kan få
hvor du køber din bundmaling.

God fornøjelse

Peter Nyvang