Motorolie og KN filter
Fra : Flemming Petersen

Dato : 07-05-01 07:42

Hej dav

Jeg har 2 hurtige spørgsmål... tror jeg nok.

1. Jeg har fået hældt noget andet motorolie på, end det jeg plejer og
nu har jeg fået lidt problemer med min kobling. Når motoren er kold
så fedter den ret meget, men når først motoren har fået varmen, så
er der ingen problemer! Så kommer spørgsmålet, er det olien eller
koblingen der er problemet?

2. Hvad hedder det man skal bruge for at rense et KN filter?

Mvh
Flemming Petersen
CBR 900 RR

Fra : boe

Dato : 07-05-01 07:56

"Flemming Petersen" <fjpe@novo.dk> wrote in message
> Hej dav

Dav

> Jeg har 2 hurtige spørgsmål... tror jeg nok.

Spørgsmålene var hurtige, ja. Men hvad med svarene

> [...]
> så fedter den ret meget, men når først motoren har fået varmen, så
> er der ingen problemer! Så kommer spørgsmålet, er det olien eller

Måske har du fået fat i noget olie med tilsætning af friktionsnedsættende
additiver. Er det MC olie du har hældt på?

> 2. Hvad hedder det man skal bruge for at rense et KN filter?

"Rensesæt" eller på engelsk "Recharger" - består af noget rensevædske og
noget filterolie. Fås hos enhver velassorteret forhandler eller på
biblioteket

Bo, VF1000F

Fra : Flemming Petersen

Dato : 07-05-01 08:07

[snip]
> Måske har du fået fat i noget olie med tilsætning af friktionsnedsættende
> additiver. Er det MC olie du har hældt på?

[snip]

Jo det var noget MC olie, også vidt jeg huske var det en RR olie

Mvh
Flemming Petersen
CBR 900 RR

Fra : Henry

Dato : 07-05-01 08:11

Tja, det er vel noget fuldsyntetisk snadder der er hældt på. Jeg ville
skifte til "normal" olie og køre glad videre med en velfungerende kobling
(hvis jeg altså ikke ventede for længe)

Henry

Fra : boe

Dato : 07-05-01 08:18

> [...]
friktionsnedsættende

> [snip]
>
> Jo det var noget MC olie, også vidt jeg huske var det en RR olie

Hmm - alligevel, hvis du tidsmæssigt kan forbinde olieskiftet med dine
koblingsproblemer, ville jeg skifte til den type olie og viskositet, som du
plejer at bruge. Jeg mener ikke, at din kobling vil glide i kold tilstand og
være i orden i varm tilstand, hvis dine koblingsplader er slidte - tværtimod
ville problemet være værst i varm tilstand hvor olien er tynd. Derfor mener
jeg ikke, at der er noget der tyder på en defekt kobling. Er der andre, der
mener noget andet?

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 07-05-01 15:42

boe <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en

> [...]
> ville problemet være værst i varm tilstand hvor olien er tynd.
> Derfor mener jeg ikke, at der er noget der tyder på en defekt kobling.

Min første tanke var: Overfyldt???

Jeg oplevede engang det samme "modsatte" fænomæn på min ungdoms XS 500:
Koblingen begyndte at glide da jeg kørte ind i en tordenbyge som fik
olietemperaturentil at falde drastisk, og dér var problemet at jeg
grundet vanskelig aflæsning af oliestanden havde fået overfyldt den
gradvis undervejs (til Holland og hjem)!

--
Armand.

Fra : Sand

Dato : 07-05-01 09:43

"Flemming Petersen" <fjpe@novo.dk> wrote in message
> 2. Hvad hedder det man skal bruge for at rense et KN filter?
Petroleum!!!
Det er ikke nødvendigt at ofre penge på det "specielle" K&N-rensevæske.
Petroleummet gøre det lige så godt, uden at skade filteret.
Jeg kender dog ikke nogle alternativer til K&N - "imprægnerings"-
sprayen, men den kan man købe for 70,- og så holder den nok filterets
levetid ud.

Mvh. Sand

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 07-05-01 21:11

> 2. Hvad hedder det man skal bruge for at rense et KN filter?

Dengang jeg kørte speedway, blev K&N-filteret smidt ned i en spand med
lunkent Ajax-vand et par timer. Efter det var tørt blev det sprøjtet med
"filter-spray" - en rød, fedtet spray som kan købes i forretninger som
handler med motorsportsudstyr (ex. Jens Munkedal på Jyllingevej eller Jan
Holm i Ringsted).

Rasmus