Kortplotter eller PC-navigering?
Fra : A&P

Dato : 16-07-04 07:51

Har nogen i gruppen et sammenligningsgrundlag
mellem PC-navigering og kortplotternavigering. Jeg har indtil nu brugt
kortplotter (Raymarine) og været tilfreds med alt bortset fra chip-prisen.
Men da jeg alligevel skal have min PC med på togt, overvejer jeg at bruge
den som
navigator. Bl.a. inspireret af sammenhængen mellem CD-rom'erne og søkortene
fra det tyske NV-forlag
Hvilke fordele er der - og hvilke ulemper?

Sejlerhilsen P.

Fra : Rasmus

Dato : 16-07-04 12:56

Hej P.

Jeg sejler selv efter de tyske kort og er meget tilfreds med Offshore
Navigator Lite der følger med på CD-ROM. De digitale kort er 100% magen til
papirkortene!

Jeg plejer at plotte kursen ind på forhånd om læ før afsejling og overfører
punkterne/ruten til min pålidelige Garmin GPS12 (uden kort). Jeg har selv
loddet ledningen mellem GPS og computer og det har vel i materialer kostet
en 50'er. Papirkortet har jeg liggende i en plastiklomme i cockpittet og
benytter normalt ikke den bærbare under selve sejladsen.

Den bærbare er fastgjort om læ og via en effektiv transformer (uden store
strømtab) er det muligt at have den kørende i flere timer, hvis det skulle
være nødvendigt. Når jeg er i områder med mobiltlf.dækning kan jeg hente
vejrudsigter m.v. fra nettet.

Alt elektronik kan svigte med ét og derfor har det været vigtigt for mig at
sejle efter gode opdaterede papirkort. Jeg elsker også "gejl", men vil ikke
betale for en dyr kortnavigator, samtidig med, at man så måske vender sig
til bare at have papirkortene liggende (eller slet ikke med på turen).

Noget andet jeg har spekuleret over er, hvor mange der faktisk har
opdaterede kort på deres navigatorer... På papirkortene kan jeg selv rette
og i Offshore Navigator Lite kan jeg indsætte tekster, noter m.v., hvor der
evt. er sket ændringer. Man kan sikkert noget lignende på en navigator, men
jeg ved ikke så meget om de muligheder...

Det er også rart, at de kort man ser i navigatoren/den bærbare er 100%
identiske med de papirsøkort man faktisk sejler efter. Jeg kan ikke
forestille mig en situation, hvor jeg har brug for at slå en masse
oplysninger til/fra, som man kan på de vektoriserede kort på mange af
navigatorerne.

Det er også v.h.a. Offshore Navigator Lite let at se, hvilke kort man skal
bruge på en given sejlads - oversigtskort, detaljekort, havneplaner o.s.v.

For mig har løsningen fungeret perfekt og jeg kan kun anbefale, at du køber
kortene/CD'en. Med pakken følger endvidere en ganske udemærket havnelods (på
dansk) med detajlekort, beskrivelser m.v.

Eneste minus ved kortene er, at nogle ting står på tysk, men det er i
praksis ikke så stort et problem.

Hvis du vil have flere oplysninger om kort/program, så sig bare til.

Rasmus

Fra : A&P

Dato : 17-07-04 08:38

Hej Rasmus, hej Bjarke!
Tak for jeres svar, det er simpelthen god læsning. Men, Bjarke, hvilken
kortplotter bruger du og hvilke kort til den pris? Og hvordan klarer du
opdateringen? Der er fine opdateringsmuligheder hos NV-Verlag, ser det ud
til.
Sejlerhilsen P.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-07-04 21:25

Jeg bruger en Garmin GPSmap 162. Den bruger ikke "kassetter", men man
uploader søkortene fra sin pc'er til navigatorens hukommelse.

Opdateringer er er problem. Der kommer opdateringer til softwaren (indtil nu
2 gange til kort-sw'en og 2 gange til navigatorens software), men jeg har
endnu ikke set nogle til kortene. - men jeg har altså også kun haft kortene
i 4 måneder.... (navigatoren har jeg haft siden sidste sommer)

Mht til priser, så skal man bare (fuldstændig som med NV-Verlag) lade være
at købe den slags i DK. Vejl pris i DK er 3000 kr (for hele Danmark), men du
sparer 1000 ved at købe dem i fx tyskland.

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-07-04 20:45

Ja, jeg har nu prøvet begge dele og pc'er er ganske smart, spændende og
billigt (hvis man alligevel har Pc'en). MEN det er altså også mere
kompliceret end en kortplotter og der går lettere "sovs" i både ledninger og
PC opsætningen.

Min største anke er, at når man virkelig har behov for et
navigationshjælpemiddel så er vejrer sjældent til en sårbar Pc'er nede i
båden. - så er det bedst at have en vandtæt og pålidelig navigator i
cockpittet.

Jeg har kørt med pc'er et par sæsoner men er nu retur på en (lille billig)
plotter. Iøvrigt synes jeg ikke kortene er så dyre. Jeg har givet ca 2000 kr
for hele Danmark (inkl. Bornholm og nordtyskland). Det kommer den tyske jo
også næsten til at koste.

- men derfor har jeg da pc'en med alligevel og jeg synes det er sjovt med
alle de muligheder den giver.

Fra : John Hilt

Dato : 02-08-04 14:00

On Fri, 16 Jul 2004 21:45:00 +0200 "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>
wrote in news:dk.fritid.sejlads

> [...]
>navigationshjælpemiddel så er vejrer sjældent til en sårbar Pc'er nede i
>båden. - så er det bedst at have en vandtæt og pålidelig navigator i

Absolut. Sjekk denne, min favoritt:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2329

Like god i bilen som navigator med auto-routing.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2952

--

-= jh =-

Fra : Ann Nissen & Preben ~

Dato : 04-08-04 08:52

Jeg takker for de gode råd samt fornuftige tanker, som jeg har fået af
gruppens brugere. Vil i forbindelse med henvisningen til Hilts
Garmin-forslag nævne GeoNav 4C, som jeg har set hos www.aagehempel.dk Den
kan også være et alternativ til PC'en.

Sejlerhilsen P.