Armand wrote:
>> Hvis man kører henover en STOR vandpyt, hvor langt må vandet så komme op
>> på motorcyklen? F.eks. en Suzuki GS500E?
>> Er det op til de to "huller"(Hvad er de huller egentlig til?) foran
> motoren?
>> Udstødningsrøret? eller helt op til batteriet/luftfilter?
> Off-roaderne har ingen respekt i den retning;
Sludder, det har vi skam STOR respekt for! Du vil meget sjældent se en
off-rod køre i vand der når ret meget højere op end til sædekanten, uden
at han samtidig begynder at se stresset ud.
> men for en daglig-brugs
> motorcykel, som ikke er konserveret og efterfølgende heller ikke bliver
> gennemgået for indtrængende vand, vil jeg anbefale ikke at neddyppe noget
> punkt på elkredsløbet, hvilket i praksis vil sige motoren!
For en gadecykel der ikke (som off-roaderne) jævnligt tjekkes grundigt
efter, vil jeg sætte grænsen ved hjul-leje højde, tror jeg. Jeg har kørt
utrolig meget i vand (havde nogle underlige kammerater i en periode), og
hjullejers (og alle andre lejers) levetid går altså lidt ned, hvis de er
neddykkede i vand i længere tid af gangen. En pyt på 10-20 meter gør ingen
skade, men 15min's køretur under vand gør en forskel. Jeg har ved flere
lejligheder kørt ude til "måge-øen" lidt nord for Skagens Gren, jeg har
kørt Nibe Bredning rundt, gennem et utal af åer og vandløb, og der er
nogle forhold man skal være opmærksom på:
1. Der er forskel på vand. Noget af det er saltvand, og det skal man være
meget omhyggelig med at få fjernet fra sin motorcykel igen, det skal ikke
bare have lov at tørre. Mine fælge har som regel holdt til det, men mine
DID alu fælge på Hondaen tærede totalt op på kun et par år, ligesom mit
stel tærede op indefra så det til sidst knækkede, men jeg har også kørt
_meget_ i saltvand og på strand.
2. Du kan sjældent se det der er under vandoverfladen. Det kan give nogle
sjove overraskelser. I Enduro-løb er det yndet at lægge sporet gennem et
vandløb med bund af store glatte sten, så kan tilskuerne more sig med at
se kørerne lave noget der ligner ballet-dans gennem skidtet
I en
forladt (og oversvømmet) fabrikshal fandt vi engang ud af at der i
betongulvet var nogle "grøfter"/render" til maskiner eller sådan noget. Du
skulle have set hans ansigtsudtryk, da han kom kørende på det plane
betongulv (troede han) og cyklen så pludselig dykkede en ekstra halv
meter! Jeg var knapt færdig med at grine af, da jeg selv dykkede i en
rende. Ved Rubjerg Knude kostede det mig dog en motorcykel, jeg og
gutterne troede vi kune køre rundt om Knuden selvom det var højvande. Det
kan man ikke. Så består bunden nemlig af store mega-glatte lerblokke. Pas
også på å-udløb, fx på kysten. Det er ikke ALTID at bunden er fast,
ligesom det betaler sig at kigge grundigt på åen inden du kører i. Der
hvor den er smallest er typisk også der hvor den er dybest og har mest
strøm. Det er bedre at køre over hvor den er bred.
3. Det kan være svært at komme op igen. Det er hylesjovt at køre i en å,
men det KAN være at det eneste sted brinken er lav nok til at du kan komme
op igen, er der hvor du kørte ned.
4. Selv hvis du rengør cyklen ordentligt bagefter, og jævnligt tjekker den
for slid og defekter, så er det en dårlig ide at lade vandet komme op i
luftfilterkassen (for så bliver det suget ind i motoren, og så er ballet
hurtigt forbi). Armand nævner at det helst ikke skal over
udstødnings-højde, og det er relevant for dig på en GS500E (eller også
skal du bare holde motoren igang). På cykler med høj lydpotte er det
ligemeget (off-roadere og Ducati 916 type potter). Og der er også forskel
på luftfilterkasser, på nogle cykler sidder karburatorens indtag i toppen
af luftfilterkassen, og der er overløb i bunden, og så kan den klare en
del vand før det bliver kritisk, men på fx Hondas XL og XR modeller skal
man passe på. Dels sidder karburator-studserne i bunden af luftfiltret,
dels er motorudluftningen lidt uheldigt ført ned under motoren (XR) eller
lavet gennem et filter til bunden af luftfilterkassen (XL), så den kan
suge vand med ind.
> Selvom det er fristende at skille sig ud fra trafikken i dén henseende vil
> jég ikke anbefale at køre dybere end komforten (á våde fødder) opfordrer
> til.
Jow, pjat, tag sguda en dukkert! Det er sjovt og for det meste ganske
ufarligt. Det bliver alligevel i super-slow-tempo, for kommer der lidt
fart på, bliver du lynhurtigt MEGET våd.
Rittig