|
| Tændingsproblemer GSX250R Fra : Kim |
Dato : 09-07-04 18:09 |
|
Hej
Jeg har et "lille" problem som jeg har rodet med i en uges tid nu, jeg
ved sikkert for lidt om det, men mit problen er at der ikke er tænding
på cylinder 1 og 3 så jeg håber virkelig der er en herinde der kan
hjælpe (råde, vejlede lidt)
Jeg har skiftet alle tændrør, tjekket tændrørskabler, skiftet CDI-boks
efter et "godt" råd, målt modstanden fra tændspolerne og signal
generatoren, de er ok iflg. værkstedshåndbogen og nu står jeg her og er
ganske på spanden
Hvad kan der være galt??? Kan det alligevel være spolerne, men det
skulle da være pudsigt om begge spoler var defekte på den ene udgang,
eller hvad?
Hvad mangler jeg at tjekke?
Håber meget på lidt hjælp herinde fra..
Mvh
Kim
| |
Torben V. Mogensen (09-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 09-07-04 22:48 |
|
Hej Kim
Har din motor 4 cylindre ialt?
Og det vil sige den kun tænder på 2 af dem?
Hvordan sidder spolerne så forbundet, er det den ene spole som er helt
defekt til de 2 cylindre som ikke tænder, eller begge spoler som kun virker
halvt?
Kan du bytte spolerne om, og se om du får samme fejl?
Torben
"Kim" <mig_nospam_@stormax.dk> skrev i en meddelelse
news:40eed2c8$0$264$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har et "lille" problem som jeg har rodet med i en uges tid nu, jeg
> ved sikkert for lidt om det, men mit problen er at der ikke er tænding
> på cylinder 1 og 3 så jeg håber virkelig der er en herinde der kan
> hjælpe (råde, vejlede lidt)
> Jeg har skiftet alle tændrør, tjekket tændrørskabler, skiftet CDI-boks
> efter et "godt" råd, målt modstanden fra tændspolerne og signal
> generatoren, de er ok iflg. værkstedshåndbogen og nu står jeg her og er
> ganske på spanden
> Hvad kan der være galt??? Kan det alligevel være spolerne, men det
> skulle da være pudsigt om begge spoler var defekte på den ene udgang,
> eller hvad?
> Hvad mangler jeg at tjekke?
> Håber meget på lidt hjælp herinde fra..
>
> Mvh
> Kim
>
| |
Steen Gruby (09-07-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 09-07-04 23:12 |
|
On Fri, 9 Jul 2004 23:48:00 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:
Hej Torben.
Helt OT
>Kan du bytte spolerne om, og se om du får samme fejl?
>
I EDB alderens barndom var det meget normalt at der var en hel del ens
print i maskinerne, hvilket medførte en udpræget brug af princippet
med at bytte rundt på delene for at se om fejlen flyttede sig.
Det fik en af mine kolleger til at udvikle følgende tese:
Forskellen på en dansk og en tysk tekniker er følgende.
De kører begge på motorvejen og punkterer.
Den tyske tekniker stiger resolut ud og bytter hjulene for at se om
fejlen flytter sig.
En dansk tekniker kører ind på en rasteplads, bytter hjulene med en
anden bil og håber at fejlen flytter med.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Kim (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 10-07-04 00:24 |
|
"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:8nEHc.1284$3p2.285@news.get2net.dk...
>
> Hej Kim
>
> Har din motor 4 cylindre ialt?
> Og det vil sige den kun tænder på 2 af dem?
> Hvordan sidder spolerne så forbundet, er det den ene spole som er helt
> defekt til de 2 cylindre som ikke tænder, eller begge spoler som kun
virker
> halvt?
> Kan du bytte spolerne om, og se om du får samme fejl?
>
> Torben
Hej Torben
Min mc har 4 cyl. og spolerne er forbundet således at den ene spole styrer
cyl 1 og 4 og den anden styrer 2 og 3, så mine spoler virker kun halvt, jeg
har prøvet at bytte rundt på dem og fejlen er den samme.
Mvh
Kim
| |
Hekto (09-07-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 09-07-04 23:22 |
|
Kim wrote:
> Hej
> Jeg har et "lille" problem som jeg har rodet med i en uges tid nu, jeg
> ved sikkert for lidt om det, men mit problen er at der ikke er tænding
> på cylinder 1 og 3 så jeg håber virkelig der er en herinde der kan
> hjælpe (råde, vejlede lidt)
> Jeg har skiftet alle tændrør, tjekket tændrørskabler, skiftet CDI-boks
> efter et "godt" råd, målt modstanden fra tændspolerne og signal
> generatoren, de er ok iflg. værkstedshåndbogen og nu står jeg her og er
> ganske på spanden
> Hvad kan der være galt??? Kan det alligevel være spolerne, men det
> skulle da være pudsigt om begge spoler var defekte på den ene udgang,
> eller hvad?
> Hvad mangler jeg at tjekke?
> Håber meget på lidt hjælp herinde fra..
>
> Mvh
> Kim
>
Stik, ledninger og stelforbindelser? Er tændspolerne forbundet til stel
med de skruer de sidder fast med?
Du kan prøve at bytte dem ud med dem der virker, for evt. at udelukke
fejl her.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Kim (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 10-07-04 00:16 |
|
> Stik, ledninger og stelforbindelser? Er tændspolerne forbundet til stel
> med de skruer de sidder fast med?
> Du kan prøve at bytte dem ud med dem der virker, for evt. at udelukke
> fejl her.
Ja, begge tændspoler er forbundet til stel med de skruer de er forbundet
med.
Den ene tændspole "styrer" cyl. 1 og 4 og den anden cyl 2 og 3, jeg har
prøvet at bytte rundt på spolerne og får samme fejl.
1 og 3 nægter at gniste, 2 og 4 er der ingen problemer med..
Det er samme udgang på begge spoler den er gal med.
mvh
Kim
| |
Jon & Ann-Rikka (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Jon & Ann-Rikka |
Dato : 10-07-04 08:05 |
|
>
> Ja, begge tændspoler er forbundet til stel med de skruer de er forbundet
> med.
> Den ene tændspole "styrer" cyl. 1 og 4 og den anden cyl 2 og 3, jeg har
> prøvet at bytte rundt på spolerne og får samme fejl.
> 1 og 3 nægter at gniste, 2 og 4 er der ingen problemer med..
> Det er samme udgang på begge spoler den er gal med.
>
> mvh
> Kim
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Er det tændrøret der ikke gnistre ?? ellers prøv med nye rør, eller prøv at
pille tændrørshætten af og hold ledningen tæt på stel og se om du får en
stor fed gnist til at springe.... Husk isolering, så du ikke kommer i stødet
!!
--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer, Novo Nordisk A/S, Bagsværd
Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250
Fiat Punto 1,2 ELX Ice-Blue
| |
Kim (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 10-07-04 09:10 |
|
> Er det tændrøret der ikke gnistre ?? ellers prøv med nye rør, eller prøv
at
> pille tændrørshætten af og hold ledningen tæt på stel og se om du får en
> stor fed gnist til at springe.... Husk isolering, så du ikke kommer i
stødet
> !!
Hej
jeg har prøvet uden rør (fin lang gnist på 2 og 4) , jeg har byttet om på
kablerne
uden resultat, 1 og 3 er helt døde
Mvh
Kim
| |
p.jarnbak (10-07-2004)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 10-07-04 10:38 |
|
"Kim" <kim_nospam_@stormax.dk> wrote in message
news:40efa465$0$270$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Er det tændrøret der ikke gnistre ?? ellers prøv med nye rør, eller prøv
> at
> > pille tændrørshætten af og hold ledningen tæt på stel og se om du får en
> > stor fed gnist til at springe.... Husk isolering, så du ikke kommer i
> stødet
> > !!
>
> Hej
> jeg har prøvet uden rør (fin lang gnist på 2 og 4) , jeg har byttet om på
> kablerne
> uden resultat, 1 og 3 er helt døde
Lyder som om det er tændspølerne,da resten af systemet er fælles
for henholdsvis 1-4 og 2-3.Du kan prøve at skifte tændkabel.
Hvis tændkablerne er af den type der ikke kan skrues af, findes der nogle
adapteren ellers må loddekolben frem.Du kan jo også prøve at låne en spole
og se om problemet så er væk.
Hej Palle.
| |
Kim (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 10-07-04 10:54 |
|
> Lyder som om det er tændspølerne,da resten af systemet er fælles
> for henholdsvis 1-4 og 2-3.Du kan prøve at skifte tændkabel.
> Hvis tændkablerne er af den type der ikke kan skrues af, findes der nogle
> adapteren ellers må loddekolben frem.Du kan jo også prøve at låne en spole
> og se om problemet så er væk.
> Hej Palle.
>
Hej Palle
Kablerne er den type der godt kan skrues af og jeg har prøvet at bytte om på
kablerne men uden resultat, og bare for at være sikker har jeg også målt
kablerne igennem, de fejler ingenting..
Den der med at låne en spole har jeg også tænkt på, jeg kender bare ikke
lige nogen der har en liggende så det ender nok med at jeg må købe en bare
for at prøve det.
Mvh
Kim
| |
Kim (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 10-07-04 11:12 |
|
> Lyder som om det er tændspølerne,da resten af systemet er fælles
> for henholdsvis 1-4 og 2-3.Du kan prøve at skifte tændkabel.
> Hvis tændkablerne er af den type der ikke kan skrues af, findes der nogle
> adapteren ellers må loddekolben frem.Du kan jo også prøve at låne en spole
> og se om problemet så er væk.
> Hej Palle.
>
Åhh, har lige opdaget at i manualen står der at modstanden i tændspolerne
skal ligge mellem 36k og 56k ohm men når jeg måler på spolerne er modstanden
nede på 15k ohm, det betyder vel at de er stået af?
| |
Armand (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-07-04 16:15 |
|
Kim <kim_nospam_@stormax.dk> skrev i en
news:40efc0f9$0$218$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> Åhh, har lige opdaget at i manualen står der at modstanden i tændspolerne
> skal ligge mellem 36k og 56k ohm men når jeg måler på spolerne er
modstanden
> nede på 15k ohm, det betyder vel at de er stået af?
Både dine forudværende ombytnings-undersøgelser og denne måling tyder på at
spolerne er færdige!
Hvad jeg ikke kan forstå er at de to tændkabler plejer at være de to ender
på spolens vikling, hvorfor jeg ikke kan forstå at én af enderne ikke kan
virke mens den anden gør :-/
Gruby???
--
Armand.
| |
Ukendt (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-07-04 19:29 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Kim <kim_nospam_@stormax.dk> skrev i en
>news:40efc0f9$0$218$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> >
>> Åhh, har lige opdaget at i manualen står der at modstanden i tændspolerne
>> skal ligge mellem 36k og 56k ohm men når jeg måler på spolerne er
>modstanden
>> nede på 15k ohm, det betyder vel at de er stået af?
>
>Både dine forudværende ombytnings-undersøgelser og denne måling tyder på at
>spolerne er færdige!
>Hvad jeg ikke kan forstå er at de to tændkabler plejer at være de to ender
>på spolens vikling, hvorfor jeg ikke kan forstå at én af enderne ikke kan
>virke mens den anden gør :-/
Kunne man ikke tænke sig at viklingerne på sekundæren nær den ene ende "slår
over til stel/kernen ? Som jeg husker det, så kunne dobbeltspolerne "kun"
fungere med "forbindelse" i begge ender, altså, tog man én hætte af, så døde
tændingen på den anden hætte også ?! Men hvordan kan to spoler fejle
samtidig ? Det lyder skummelt !
>Gruby???
Nemlig, Gruby ?
mvh
Orla
>--
>Armand.
| |
Steen Gruby (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 10-07-04 20:35 |
|
On Sat, 10 Jul 2004 20:29:23 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej.
>
>Nemlig, Gruby ?
>
Jajaja nu kommer jeg ----------
Armand sendte mig en mail om den med tændspolerne, og jeg svarede med
følgende:
Den problemstilling har også taget røven på mig.
Jeg var overbevist om, at hvis den ene side svigtede eller ikke havde
et tændrør monteret ville den anden side heller ikke gniste idet der
kun er tale om en sekundærvikling på spolen.
Sandheden er at det gør den alligevel.
Jeg tror, uden at kunne bevise det, at der er indbygget et gnistgab i
tændspolen der tager over hvis den ene side "hænger i luften".
Jeg har prøvet flere spoler i en testopstilling, og fælles for dem
alle er at de virker ens.
Hvis man snorer en elastik omkring de to tændkabler således at de
ligger parallelt ned de åbne ender ud for hinanden springer der
normalt en fed blå gnist mellem lederne.
De kan altså klare en gnist på 10 mm uden at det indbyggede gnistgab
tager over.
Nu kan jeg tilføje:
Jo, det er muligt men usandsynligt at to spoler vil fejle på samme
tid, men der er en mulighed for at de er slået over indvendigt, og at
gnisten dermen springer interne før den springer i tændrøret, eller
endnu værre, at der er en kortslutning mellem den inderste del af
sekundærviklingen og stel.
Den problemstilling der er oppe har fået mig til at tænke lidt, men da
jeg ikke kunne finde nogen umiddelbar konklussion på fejlen valgte jeg
at tie.
Det kunne evt forekomme ved at modstandene i tændrøret er stået af
eller at der har været afbrudt et par tændledninger (løse
tændrørshætter), hvorved gnisten er sprunget internet i spolen med det
ressultat at den er slået igennem.
Jeg ved det ikke, men det er et bud.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-07-04 21:09 |
|
Steen Gruby wrote:
> Den problemstilling der er oppe har fået mig til at tænke lidt, men da
> jeg ikke kunne finde nogen umiddelbar konklussion på fejlen valgte jeg
> at tie.
> Det kunne evt forekomme ved at modstandene i tændrøret er stået af
> eller at der har været afbrudt et par tændledninger (løse
> tændrørshætter), hvorved gnisten er sprunget internet i spolen med det
> ressultat at den er slået igennem.
> Jeg ved det ikke, men det er et bud.
>
Der kan godt være et indvendigt gnistgab, til at kompencere for
fejlforbindelse m.v.
Dog ville det være både dyrt og risikabelt, da det vil øge
fejlhyppigheden, og give mulighed for at en vildfarende gnist springer
over på noget utilsigtet.
Det kan så være en eller anden 'surge arrestor' i form af et lukket
gasrør; men jeg vil tro at det igen ville være for dyrt og besværligt.
Jeg ved ikke hvordan spolerne er viklet m.h.t. sektioner af primær og
sekundær; men man kunne jo forestille sig at spredningskapacitet imellem
viklingerne, kunne give 'belastning' nok i den ene spole, til at der
kunne springe en gnist i den anden?
Den ville jo fordele sig på mange vindinger (volt/vinding), og dermed
være uskadelig på den ubelastede spole; men nok til at trække en gnist i
den anden.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Steen Gruby (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 10-07-04 21:14 |
|
On Sat, 10 Jul 2004 22:08:32 +0200, Hekto <a@a.dk> wrote:
Hej Hekto.
>
>Der kan godt være et indvendigt gnistgab, til at kompencere for
>fejlforbindelse m.v.
>Dog ville det være både dyrt og risikabelt, da det vil øge
>fejlhyppigheden, og give mulighed for at en vildfarende gnist springer
>over på noget utilsigtet.
>Det kan så være en eller anden 'surge arrestor' i form af et lukket
>gasrør; men jeg vil tro at det igen ville være for dyrt og besværligt.
>
>Jeg ved ikke hvordan spolerne er viklet m.h.t. sektioner af primær og
>sekundær; men man kunne jo forestille sig at spredningskapacitet imellem
>viklingerne, kunne give 'belastning' nok i den ene spole, til at der
>kunne springe en gnist i den anden?
>Den ville jo fordele sig på mange vindinger (volt/vinding), og dermed
>være uskadelig på den ubelastede spole; men nok til at trække en gnist i
>den anden.
Jeg er helt enig!
Som skrevet ved jeg ikke hvorledes det er lavet idet jeg aldrig har
dissikeret en tændspole for at finde løsningen.
Men det virker som det er;.-)
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Torben V. Mogensen (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 10-07-04 22:48 |
|
Hej Kim og andre...
Er det mon muligt at skifte de 2 (dobbelte) tændspoler ud med 4 tændspoler
enkelte, så at man undgår sådan en delvis intern deling, hvor gnisten så
springer hen?
Kim har du fornemmelse af om gnisten så springer dobbelt på de gode
cylindre, når den ikke springer på de dårlige?
Kan ledningerne byttes om på spolerne, således at du tvinger gnisten til at
springe på det tændrør den ellers ikke vil?
Kan fejlen ligge før signalet når til tændspolerne, så spolerne virker, men
de får ikke signal?
Torben
| |
Hekto (11-07-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-07-04 11:49 |
|
Torben V. Mogensen wrote:
> Hej Kim og andre...
>
> Er det mon muligt at skifte de 2 (dobbelte) tændspoler ud med 4 tændspoler
> enkelte, så at man undgår sådan en delvis intern deling, hvor gnisten så
> springer hen?
Ikke hvis der kun er een udgang fra tændingsmodulet, til den dobbelte spole.
Primærvindingen skal passe til strøm/spænding/tid på den puls der
kommer, ellers opbygges der ikke tilstrækkeligt med energi til
gnistudladningen.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Kim (11-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 11-07-04 17:32 |
|
"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:He_Hc.3471$ba2.3234@news.get2net.dk...
> Hej Kim og andre...
>
> Er det mon muligt at skifte de 2 (dobbelte) tændspoler ud med 4 tændspoler
> enkelte, så at man undgår sådan en delvis intern deling, hvor gnisten så
> springer hen?
>
> Kim har du fornemmelse af om gnisten så springer dobbelt på de gode
> cylindre, når den ikke springer på de dårlige?
Min fornemmelse siger at gnisten på de to der virker ser normale ud.
> Kan ledningerne byttes om på spolerne, således at du tvinger gnisten til
at
> springe på det tændrør den ellers ikke vil?
hvis du tænker på tændkablerne, så har jeg prøvet at bytte rundt på dem uden
at blive klogere
> Kan fejlen ligge før signalet når til tændspolerne, så spolerne virker,
men
> de får ikke signal?
Det er vel en mulighed men nok ikke sandsynligt da der er en der tidligere
har svaret at systemet er fælles for hhv 1-4 og 2-3 indtil de når spolerne.
Jeg snakkede iøvrigt med vores ingeniør om hvordan sådan nogle spoler virker
og til at starte med var han meget uforstående overfor hvordan det kunne
lade sig gøre at der var gnist på den ene og ikke den anden udgang. Men
efter at han havde tænkt sig lidt om fik han den tanke at de måske var
styret ved at vende strømmen i spolerne og at spolerne ikke fik det signal
der skulle vende strømmen. Hvis ikke det er tilfældet så siger han at så MÅ
spolen være delt inden i selvom det fremgår af el-diagrammet at den ikke er.
udover det havde han desværre ikke flere forslag
| |
Torben V. Mogensen (11-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 11-07-04 18:29 |
|
>
> Jeg snakkede iøvrigt med vores ingeniør om hvordan sådan nogle spoler
virker
> og til at starte med var han meget uforstående overfor hvordan det kunne
> lade sig gøre at der var gnist på den ene og ikke den anden udgang. Men
> efter at han havde tænkt sig lidt om fik han den tanke at de måske var
> styret ved at vende strømmen i spolerne og at spolerne ikke fik det signal
> der skulle vende strømmen. Hvis ikke det er tilfældet så siger han at så
MÅ
> spolen være delt inden i selvom det fremgår af el-diagrammet at den ikke
er.
> udover det havde han desværre ikke flere forslag
Man skulle tro der var et slags "relæ" indeni, som skifter hver gang det får
signal.
Og så det "relæ" hænger. Men hvor bliver gnisten så af?
Enten må vel halvdelen af spolen være kortsluttet så der ikke kommer en
gnist.
Eller springer den dobbelt på den gode side.
Eller får den anden halv del vel ikke signal.
Det kunne være interessant at vide hvad der sidder indeni !
Torben
| |
Kim (11-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 11-07-04 18:57 |
|
> Man skulle tro der var et slags "relæ" indeni, som skifter hver gang det
får
> signal.
> Og så det "relæ" hænger. Men hvor bliver gnisten så af?
> Enten må vel halvdelen af spolen være kortsluttet så der ikke kommer en
> gnist.
> Eller springer den dobbelt på den gode side.
> Eller får den anden halv del vel ikke signal.
>
> Det kunne være interessant at vide hvad der sidder indeni !
>
> Torben
>
Ja, det er lidt surt at det er en støbt enhed, men når jeg får købt nye
spoler så vil jeg da prøve at skrælle en af de gamle spoler for at se hvad
der sidder indeni.
Men som ham ingeniøren også sagde så kunne det godt være så simpelt at der
ikke sad andet indeni og at der skulle springe gnist fra begge på samme tid,
det kunne han umiddelbart ikke se at der skulle ske noget ved
| |
Hekto (11-07-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-07-04 20:55 |
|
Kim wrote:
>>Man skulle tro der var et slags "relæ" indeni, som skifter hver gang det
>
> får
>
>>signal.
>>Og så det "relæ" hænger. Men hvor bliver gnisten så af?
>>Enten må vel halvdelen af spolen være kortsluttet så der ikke kommer en
>>gnist.
>>Eller springer den dobbelt på den gode side.
>>Eller får den anden halv del vel ikke signal.
>>
>>Det kunne være interessant at vide hvad der sidder indeni !
>>
>>Torben
>>
>
>
> Ja, det er lidt surt at det er en støbt enhed, men når jeg får købt nye
> spoler så vil jeg da prøve at skrælle en af de gamle spoler for at se hvad
> der sidder indeni.
> Men som ham ingeniøren også sagde så kunne det godt være så simpelt at der
> ikke sad andet indeni og at der skulle springe gnist fra begge på samme tid,
> det kunne han umiddelbart ikke se at der skulle ske noget ved
>
>
Der er mange teorier!
Gnisten kan jo springe to gange. Een gang i kompressionsslaget, ved
normal tænding, og een gang i udstødningsslaget, inden der kommer frisk
gas ind.
En normal tændspole er forbundet til stel i den ene ende, og til
tændrøret, og via gnistgabet til stel.
Klip tøndrøret over i to, og sæt det så i hver ende af spolen.
Forskellen er ens. De kan så begge tænde samtidig, eet i
kompressionsslaget og eet i udstødningsslaget.
Spolen kan også være med et midtpunktsudtag, og så et tændrør i hver
ende. Dette svarer til to tændspoler der er bygget sammen i samme 'pakke'.
Den energi der opbygges i spolen, når tændingspulsen kommer, skal væk.
Og det sker den letteste vej, også selv om det er via to tændrør i serie.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Torben V. Mogensen (11-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 11-07-04 22:21 |
|
> > Men som ham ingeniøren også sagde så kunne det godt være så simpelt at
der
> > ikke sad andet indeni og at der skulle springe gnist fra begge på samme
tid,
> > det kunne han umiddelbart ikke se at der skulle ske noget ved
> Gnisten kan jo springe to gange. Een gang i kompressionsslaget, ved
> normal tænding, og een gang i udstødningsslaget, inden der kommer frisk
> gas ind.
> Forskellen er ens. De kan så begge tænde samtidig, eet i
> kompressionsslaget og eet i udstødningsslaget.
>
> Spolen kan også være med et midtpunktsudtag, og så et tændrør i hver
> ende. Dette svarer til to tændspoler der er bygget sammen i samme 'pakke'.
Hvis den virker sådan, burde du vel bare kunne at forbinde 2 tændkabler til
det sted hvor der nu kommer gnist, og så et tændkabel til hvert tændrør?
Blot et kreativ indlæg .....uden ansvar
> Den energi der opbygges i spolen, når tændingspulsen kommer, skal væk.
> Og det sker den letteste vej, også selv om det er via to tændrør i serie.
Hvis det er tilfældet, vil gnisten så mon ikke vælge det tændrør med mindst
kompression, altså det i udstødningsslaget og ikke i kompressionsslaget? En
gnist har vel lettere at springe i normalt tryk end under højt tryk?
Torben
Jeg har fornyligt overtaget et renoveringsprojekt en NSU max 250 ccm, 1
cylinder, den kunne ikke starte, og vidste sig netop at en
tændningssvingregulator var bygget forkert en gang i fortiden, så at
tændingen var vendt 180 grader forkert. Motoren kunne selvfølgelig ikke
starte, men det gav nogle "interessante" knald og puf i udstødningsrøret,
næsten som en efterbrænder. Den gav altså gnist på det mindst gunstige
tidspunkt i motorgangen, også selvom det er en 4 takter og den tænder én
gang pr omdrejning, dvs også så her en gang i kompressionsslaget og en gang
i udstødningsslaget.
Når jeg fik vendt tændningssvingregulatoren korrekt, startede den nemt.
| |
Hekto (11-07-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-07-04 23:17 |
|
Torben V. Mogensen wrote:
>
> Hvis den virker sådan, burde du vel bare kunne at forbinde 2 tændkabler til
> det sted hvor der nu kommer gnist, og så et tændkabel til hvert tændrør?
> Blot et kreativ indlæg .....uden ansvar
>
Ja, forudsat at der er energi nok til at række den dobbelte strøm.
>
> Hvis det er tilfældet, vil gnisten så mon ikke vælge det tændrør med mindst
> kompression, altså det i udstødningsslaget og ikke i kompressionsslaget? En
> gnist har vel lettere at springe i normalt tryk end under højt tryk?
Jo. Igen skal det forudsættes at der er energi nok i systemet til at
generere tilstrækkeligt med 'gnist' i den komprimerede blanding.
Er de forbundet i serie, vi spændingen blive ved med at vokse til der
opbygges en kanal som gnisten kan springe i. Energien SKAL væk, og der
er kun een vej, hvis isolation o.s.v. er iorden.
>
> Torben
>
> Jeg har fornyligt overtaget et renoveringsprojekt en NSU max 250 ccm, 1
> cylinder, den kunne ikke starte, og vidste sig netop at en
> tændningssvingregulator var bygget forkert en gang i fortiden, så at
> tændingen var vendt 180 grader forkert. Motoren kunne selvfølgelig ikke
> starte, men det gav nogle "interessante" knald og puf i udstødningsrøret,
> næsten som en efterbrænder. Den gav altså gnist på det mindst gunstige
> tidspunkt i motorgangen, også selvom det er en 4 takter og den tænder én
> gang pr omdrejning, dvs også så her en gang i kompressionsslaget og en gang
> i udstødningsslaget.
> Når jeg fik vendt tændningssvingregulatoren korrekt, startede den nemt.
>
Forskellen her, og i 'dobbelttændingen' er at du har uforbrændt gas til
rådighed på NSU'en. Gnisten har derfor noget at antænde.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Armand (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-07-04 23:25 |
|
Hekto <a@a.dk> skrev i en
news:40f04d12$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg ved ikke hvordan spolerne er viklet m.h.t. sektioner af primær og
> sekundær; men man kunne jo forestille sig at spredningskapacitet imellem
> viklingerne, kunne give 'belastning' nok i den ene spole, til at der
> kunne springe en gnist i den anden?
> Den ville jo fordele sig på mange vindinger (volt/vinding), og dermed
> være uskadelig på den ubelastede spole; men nok til at trække en gnist i
> den anden.
Øh??
Den almindelige opfattelse er at der er én lavspændings og én
højspændings -spole, og at der sidder et tændingskabel i hver sin ende af
højspændingsviklingerne. Således har det ene tændrør også + på elektroden,
hvor det andet har - !!
--
Armand.
| |
Hekto (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-07-04 23:56 |
|
Armand wrote:
> Øh??
> Den almindelige opfattelse er at der er én lavspændings og én
> højspændings -spole, og at der sidder et tændingskabel i hver sin ende af
> højspændingsviklingerne. Således har det ene tændrør også + på elektroden,
> hvor det andet har - !!
>
Jamen det gør der stadig!
Tændspolen bestor selvfølgelig af en 'lavspændings'-spole og en
højspændingsspole.
Når man lægger to ledninger, med isolation, tæt op ad hinanden, kunne
man sige at de svarer til de to plader i en kondensator.Når vi så har
noglemeget lange ledninger, bliver værdien (størrelsen) på denne
kondensator tilsvarende større.
Kondensatorer 'leder' når der sker pludselige 'spring' i spændingen over
dem. Sker det regelmæssigt med lige lange mellemrum, kalder vi det
normalt for vekselstrøm.
Tændingspulsen giver et sådant pludseligt spring i spænding, og vores
kondensator bliver ledende et kort øjeblik, og gnisten kan så springe,
da det nu er muligt at trække en strøm.
Man kan sige at denne 'kondensator' er skabt af naturen, og ikke til at
slippe af med. Ofte er den til megen besvær.
En transformator der går i 'tomgang' uden belastnig, skulle edeelt set
ikke bruge nogen energi; men spredningskapacitet og spredningsinduktans
gør, at den alligevel står og trækker lidt strøm og bliver varm (ja, der
går også hvirvelstrømme i transformerkernen; men lad nu det ligge!).
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Kim (11-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 11-07-04 17:44 |
|
> Tændspolen bestor selvfølgelig af en 'lavspændings'-spole og en
> højspændingsspole.
> Når man lægger to ledninger, med isolation, tæt op ad hinanden, kunne
> man sige at de svarer til de to plader i en kondensator.Når vi så har
> noglemeget lange ledninger, bliver værdien (størrelsen) på denne
> kondensator tilsvarende større.
> Kondensatorer 'leder' når der sker pludselige 'spring' i spændingen over
> dem. Sker det regelmæssigt med lige lange mellemrum, kalder vi det
> normalt for vekselstrøm.
> Tændingspulsen giver et sådant pludseligt spring i spænding, og vores
> kondensator bliver ledende et kort øjeblik, og gnisten kan så springe,
> da det nu er muligt at trække en strøm.
>
> Man kan sige at denne 'kondensator' er skabt af naturen, og ikke til at
> slippe af med. Ofte er den til megen besvær.
> En transformator der går i 'tomgang' uden belastnig, skulle edeelt set
> ikke bruge nogen energi; men spredningskapacitet og spredningsinduktans
> gør, at den alligevel står og trækker lidt strøm og bliver varm (ja, der
> går også hvirvelstrømme i transformerkernen; men lad nu det ligge!).
Tusind tak for den meget udførlige forklaring og jeg sætter meget stor pris
på alle dem der har prøvet at hjælpe, det luner meget her i den kolde tid
Er der noget jeg kan gøre/teste før jeg går ud og køber nye tændspoler?
Mvh
Kim
| |
TBH (11-07-2004)
| Kommentar Fra : TBH |
Dato : 11-07-04 23:58 |
|
Nu skal man jo passe på med at gøre sig klog på disse ting, men jeg synes
ikke jeg har læst noget omkring signalgiveren eller evt.
tændingsstyreboksen.
Hvad jeg ved omkring tændingsanlæg og den CBR 1000 jeg har, bliver der sendt
gnist både til tændrør 1 og 4 når signalgiveren sender signal for 1.
Det samme sker når signalgiver sender signal for 4. Her kommer der så også
gnist både på tændrør 1 og 4. Det samme er selvfølgelig gældende for tændrør
2 og 3.
I min Haynes kalder de dette arrangement for "spare spark" eller "wasted
spark" system
Mvh Tommy
"Kim" <kim_nospam_@stormax.dk> skrev i en meddelelse
news:40f16e3d$0$228$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Tændspolen bestor selvfølgelig af en 'lavspændings'-spole og en
> > højspændingsspole.
> > Når man lægger to ledninger, med isolation, tæt op ad hinanden, kunne
> > man sige at de svarer til de to plader i en kondensator.Når vi så har
> > noglemeget lange ledninger, bliver værdien (størrelsen) på denne
> > kondensator tilsvarende større.
> > Kondensatorer 'leder' når der sker pludselige 'spring' i spændingen over
> > dem. Sker det regelmæssigt med lige lange mellemrum, kalder vi det
> > normalt for vekselstrøm.
> > Tændingspulsen giver et sådant pludseligt spring i spænding, og vores
> > kondensator bliver ledende et kort øjeblik, og gnisten kan så springe,
> > da det nu er muligt at trække en strøm.
> >
> > Man kan sige at denne 'kondensator' er skabt af naturen, og ikke til at
> > slippe af med. Ofte er den til megen besvær.
> > En transformator der går i 'tomgang' uden belastnig, skulle edeelt set
> > ikke bruge nogen energi; men spredningskapacitet og spredningsinduktans
> > gør, at den alligevel står og trækker lidt strøm og bliver varm (ja, der
> > går også hvirvelstrømme i transformerkernen; men lad nu det ligge!).
>
> Tusind tak for den meget udførlige forklaring og jeg sætter meget stor
pris
> på alle dem der har prøvet at hjælpe, det luner meget her i den kolde tid
>
>
> Er der noget jeg kan gøre/teste før jeg går ud og køber nye tændspoler?
>
> Mvh
> Kim
>
>
| |
Kim (12-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 12-07-04 07:32 |
|
"TBH" <tbh@tunet.dk> skrev i en meddelelse
news:ccsgku$7g9$1@news.net.uni-c.dk...
> Nu skal man jo passe på med at gøre sig klog på disse ting, men jeg synes
> ikke jeg har læst noget omkring signalgiveren eller evt.
> tændingsstyreboksen.
> Hvad jeg ved omkring tændingsanlæg og den CBR 1000 jeg har, bliver der
sendt
> gnist både til tændrør 1 og 4 når signalgiveren sender signal for 1.
> Det samme sker når signalgiver sender signal for 4. Her kommer der så også
> gnist både på tændrør 1 og 4. Det samme er selvfølgelig gældende for
tændrør
> 2 og 3.
> I min Haynes kalder de dette arrangement for "spare spark" eller "wasted
> spark" system
>
Hej
Styreboksen som jeg kalder CDI boksen er helt ny så den skulle være ok,
signalgiveren har jeg målt igennem med et mulitimeter og den skulle også
være ok.
Som jeg forstår det du har skrevet så skal der være gnist på 1-4 samtidigt
og da der kun er gnist på 4'eren så er det nærliggende at tro at spolen er
defekt, det samme gælder for den anden spole, gnist på 2'eren og ikke på
3'eren. Naturligvis forudsat at tændkablerne er i orden hvilket de er, så
kan jeg kun se at det kan være spolerne der er defekt. Nogen der er uenige?
Nogen der vil bytte en helt ny CDI-boks til 2 nye tændspoler?
Mvh
Kim og endnu engang tusind tak for hjælpen til alle
| |
Torben V. Mogensen (12-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 12-07-04 11:19 |
|
> > I min Haynes kalder de dette arrangement for "spare spark" eller "wasted
> > spark" system
> Nogen der vil bytte en helt ny CDI-boks til 2 nye tændspoler?
Hvis det er tilfældet med dobbelt gnist i på begge tændrør samtidigt. Skal
du vel bare forbinde det ekstra tændkabel til der hvor der er gnist. Så kun
lige spørgsmålet om det er en spole, eller 2 seperate spoler, i hver
tændspole.
Hvis dine nuværende tændspoler er delvis defekte, kan du vel prøve det
ekstra tændkabel, spolerne bør vel kunne holde til det kortvarigt i tomgang,
så kan du ihvertfald få motoren igang.
Hvis det er en stor spole i tændspolen, behøver du jo ikke købe nye
tændspoler, så er det kun af praktiske årsager at den har 2 udgange, altså
hvilken vej tændkablet går hvor de sidder.
Hvordan skete fejlen? For det lyder stadig lidt underligt at begge spoler
har samme fejl, og får det samtidigt.
Torben
| |
Ukendt (13-07-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-07-04 05:44 |
|
>
> Som jeg forstår det du har skrevet så skal der være gnist på 1-4 samtidigt
> og da der kun er gnist på 4'eren så er det nærliggende at tro at spolen er
> defekt, det samme gælder for den anden spole, gnist på 2'eren og ikke på
> 3'eren. Naturligvis forudsat at tændkablerne er i orden hvilket de er, så
> kan jeg kun se at det kan være spolerne der er defekt. Nogen der er
uenige?
Hej
Har du prøvet at bytte 1 og 4 kabel og også 2 og 3, hvilken cyl. kører så?
PD CBR1100
| |
Kim (13-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 13-07-04 20:54 |
|
> Hej
>
> Har du prøvet at bytte 1 og 4 kabel og også 2 og 3, hvilken cyl. kører
så?
>
> PD CBR1100
>
Hej
Efter at have skiftet begge tændspoler er der nu gnist i alle 4 rør,
dejligt, så jeg vil endnu engang sige tusind tak for alle de gode forslag og
kommentarer der har været.
Alligevel røg jeg ind i en nedtur bagefter og det er nok mest min egen dumme
fejl
Så nu har det ene stempel sat sig og det har jeg slet ikke mod på at rode
med så nu er den sat til salg,
Mvh
Kim
| |
Torben V. Mogensen (13-07-2004)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 13-07-04 21:30 |
|
Hej Kim
Det var da godt du fik gnist på alle tændrør.
Det måske ellers derfor du har 4 cylindre, så hvis en cylinder går, kører du
bare videre på de andre. Nå bare lidt humor
Min MC har kun 1 cylinder, og er også nede pga et leje, så jeg køre heller
ikke lige nu.
Kedeligt med dit stempel, sov på det og se med friske øjne
imorgen............. du skulle jo gerne ud at køre på den.
Hvordan kan du få kun det ene stempel til at hænge sig?
Det må være nogle små søde stempler når du har 250 ccm på 4 cylindre, og min
har også 250 ccm men kun på 1 cylinder.
Torben
"Kim" <kim_nospam_@stormax.dk> skrev i en meddelelse
news:40f43dcb$0$203$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Har du prøvet at bytte 1 og 4 kabel og også 2 og 3, hvilken cyl. kører
> så?
> >
> > PD CBR1100
> >
>
> Hej
> Efter at have skiftet begge tændspoler er der nu gnist i alle 4 rør,
> dejligt, så jeg vil endnu engang sige tusind tak for alle de gode forslag
og
> kommentarer der har været.
>
> Alligevel røg jeg ind i en nedtur bagefter og det er nok mest min egen
dumme
> fejl
> Så nu har det ene stempel sat sig og det har jeg slet ikke mod på at rode
> med så nu er den sat til salg,
>
> Mvh
> Kim
>
>
| |
Kim (13-07-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 13-07-04 22:30 |
|
> Kedeligt med dit stempel, sov på det og se med friske øjne
> imorgen............. du skulle jo gerne ud at køre på den.
> Hvordan kan du få kun det ene stempel til at hænge sig?
Det var efter at jeg havde skiftet tændrør og tændspoler så skulle jeg lige
tjekke om der var gnist på det hele og det var der, så jeg skruede
tændrørene i igen satte hætter på og trykkede på start, den startede fint så
jeg slukkede for den og begyndte at skrue kåbe og sæde på igen for nu skulle
jeg ud og afprøve den, men da jeg kom udenfor og trykkede på starteren havde
den en underlig lyd så jeg skyndte mig at slippe knappen igen inden den
nåede at starte, derefter trykkede jeg nogle hurtige tryk for at høre hvor
lyden kom fra og.... nix videre nu, den ville ikke trække stemplerne rundt
mere, så jeg skilte det hele ad igen og tog fat i en lommelygte ( hvilket
jeg skulle have gjort til at starte med da der er dårlig belysning i den hal
hvor jeg var) og lyste ned i hullerne til stemplerne og så til min store
rædsel at jeg havde fået skubbet lidt snavs ned i cyl 2 da jeg skulle skrue
tændrørene i
Men i det mindste skete det ikke mens motoren kørte
>
> Det må være nogle små søde stempler når du har 250 ccm på 4 cylindre, og
min
> har også 250 ccm men kun på 1 cylinder.
Jeg har ikke set dem , men de kan næppe være meget større end et
knallertstempel
Kim
| |
|
|