/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Lidt teknisk hjælp til generator
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 08-07-04 17:20

Hej,
Jeg prøver at følge en fejlsøgningsvejledning fra Haynes, men er røget ud i
problemer, da mit ledningssystem ikke ser helt ud som på billederne. De må
være blevet skiftet ud tidligere.

Der står:
"Connect an ohmmeter between each pair of terminals in the connector (the
side that runs back to the alternator, not the wiring harness side). Note
the reading"

Hvor mange ledninger er der tale om ?

Jeg fandt en med 3 stk. ledninger.
Mener de 3 målinger mellem disse ?

vh Dan
xv 535



 
 
Hekto (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-07-04 18:24

Dan Jørgensen wrote:
> Hej,
> Jeg prøver at følge en fejlsøgningsvejledning fra Haynes, men er røget ud i
> problemer, da mit ledningssystem ikke ser helt ud som på billederne. De må
> være blevet skiftet ud tidligere.
>
> Der står:
> "Connect an ohmmeter between each pair of terminals in the connector (the
> side that runs back to the alternator, not the wiring harness side). Note
> the reading"
>
> Hvor mange ledninger er der tale om ?
>
> Jeg fandt en med 3 stk. ledninger.
> Mener de 3 målinger mellem disse ?
>
> vh Dan
> xv 535
>
>
Der går 3 ledninger til selve generatoren.
De er muligvis gule, eller bare ensfarvede.

Du måler imelle hvert par, af disse 3 ledninger. Altså ialt 3 målinger.
De skal være HELT ens.

Så måler du fra ledningerne til stel. Dér skal der være afbrudt - HELT
afbrudt.



--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Dan Jørgensen (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 08-07-04 18:45

> Der går 3 ledninger til selve generatoren.
> De er muligvis gule, eller bare ensfarvede.
>
> Du måler imelle hvert par, af disse 3 ledninger. Altså ialt 3 målinger.
> De skal være HELT ens.
>
> Så måler du fra ledningerne til stel. Dér skal der være afbrudt - HELT
> afbrudt.
>


Hej Hekto,

De 3 jeg har udset mig er ensfarvede (hvide).

Mine målinger giver alle 0,8 ohm og helt afbrudt mellem stel.
Haynes siger 0,34 - 0,42 ohm.

Med slukket motor er spændingen over fuldt opladet batteri 12,8 V og stiger
til 13,5 ved startet motor uanset omdrejninger (Haynes 14 - 15 V ved 5000
rpm)

Har jeg et problem ?
Se evt. mit indlæg fra 4/8.

vh Dan



Flemming Disc (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 08-07-04 19:12


"Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:cck16v$lic$1@news.cybercity.dk...
>
> De 3 jeg har udset mig er ensfarvede (hvide).
>
> Mine målinger giver alle 0,8 ohm og helt afbrudt mellem stel.
> Haynes siger 0,34 - 0,42 ohm.
>
> Med slukket motor er spændingen over fuldt opladet batteri 12,8 V og
stiger
> til 13,5 ved startet motor uanset omdrejninger (Haynes 14 - 15 V ved 5000
> rpm)
>
> Har jeg et problem ?
> Se evt. mit indlæg fra 4/8.
>
> vh Dan
Målingen er sikkert ok, dif. fra Haynes kan nemt være instrumentet.
Sikkert dårlig forbindelse fra batteri til regulator.
Prøv at få lavet en direkte forbindelse fra den røde på regulator og til
+ på batteri.
Det kan også være dårlig stelforbindelsen, mellem regulator og batteri.
Prøv at kontrollere dem og evt. få lavet en ny og mål så igen.
Held og lykke.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk




Dan Jørgensen (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 08-07-04 19:28

> Målingen er sikkert ok, dif. fra Haynes kan nemt være instrumentet.
> Sikkert dårlig forbindelse fra batteri til regulator.
> Prøv at få lavet en direkte forbindelse fra den røde på regulator og
til
> + på batteri.
> Det kan også være dårlig stelforbindelsen, mellem regulator og batteri.
> Prøv at kontrollere dem og evt. få lavet en ny og mål så igen.
> Held og lykke.
>

Hej Flemming,
Undskyld, hvis jeg virker lidt tungnem - jeg er ny på dette område.

Mener du en permanent plus forbindelse udenom hvad der ellers er af
connectorer etc.
Ligeledes for minus siden, hvis der er spændingsforskel ?

vh Dan




Hekto (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-07-04 19:54

Dan Jørgensen wrote:

>>Der går 3 ledninger til selve generatoren.
>>De er muligvis gule, eller bare ensfarvede.
>>
>>Du måler imelle hvert par, af disse 3 ledninger. Altså ialt 3 målinger.
>>De skal være HELT ens.
>>
>>Så måler du fra ledningerne til stel. Dér skal der være afbrudt - HELT
>>afbrudt.
>>
>
>
>
> Hej Hekto,
>
> De 3 jeg har udset mig er ensfarvede (hvide).
>
> Mine målinger giver alle 0,8 ohm og helt afbrudt mellem stel.
> Haynes siger 0,34 - 0,42 ohm.
>
> Med slukket motor er spændingen over fuldt opladet batteri 12,8 V og stiger
> til 13,5 ved startet motor uanset omdrejninger (Haynes 14 - 15 V ved 5000
> rpm)
>
> Har jeg et problem ?
> Se evt. mit indlæg fra 4/8.
>

Ja, din ladespænding ar ca. ½ volt for lav. Den bør ligge på 14-15 Volt.
Som Flemming er inde på, kan det være en dårlig forbindelse.
ER alle forbindelser OK, er laderegulatoren ved at stå af, idet den ikke
afgiver den korrekte spænding.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

SmaRTrxxv (08-07-2004)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 08-07-04 21:39

> Hej,
> Jeg prøver at følge en fejlsøgningsvejledning fra Haynes, men er røget ud i
> problemer, da mit ledningssystem ikke ser helt ud som på billederne. De må
> være blevet skiftet ud tidligere.
>
Glem Haynes (i dette tilfælde), den er universel og virkelig god..

Brug denne guide fra Eltrex
http://electrexusa.com/electrex_fault_finding.html

Thore


Dan Jørgensen (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 08-07-04 21:44

> Glem Haynes (i dette tilfælde), den er universel og virkelig god..
>
> Brug denne guide fra Eltrex
> http://electrexusa.com/electrex_fault_finding.html
>
> Thore
>

Ser godt ud - lige hvad jeg har brug for.
Tak skal du ha'.

Dan



Dan Jørgensen (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 09-07-04 20:51

Nu begynder rigtige mænd snart at græde :(

Ifølge diagrammet lander mit problem på min akku, men .....
I tomgang har jeg en spænding over batteriet på 13,5 V.
Så snart jeg rører ved gassen, falder denne : højere rpm lavere spænding.
Burde den ikke stige ?

På side 3 i skemaet (diode test) snakkes der om 0,5 V.
Mine målinger giver ca. 498 - viser mit multimeter mon milliVolt ?
(Jeg har ingen manual til multimeteret).

Giver det mening at det er min akku ?
Den skulle være skiftet af den forrige ejer for ½ år siden !!

Har jeg et problem ?
Jeg vil meget gerne finde en forklaring på ørkentur på motorvejen forleden
(se mit indlæg fra 4/7).

Hjælp (snøft),
Dan
xv 535



Steen Gruby (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-07-04 21:09

On Fri, 9 Jul 2004 21:51:07 +0200, "Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk>
wrote:

Hej Dan.

>Nu begynder rigtige mænd snart at græde :(
>
Så vidt jeg husker skrev jeg en step-by-step vejledning til dig
tidligere.
Har du checket generatoren selv med en forlygtepære?
Jeg har set at du har målt på den, og dine målinger ser OK ud.

>Ifølge diagrammet lander mit problem på min akku, men .....
>I tomgang har jeg en spænding over batteriet på 13,5 V.
>Så snart jeg rører ved gassen, falder denne : højere rpm lavere spænding.
>Burde den ikke stige ?
>
Det du beskriver tyder på en defekt regulator - Tættere kommer jeg
ikke.

>På side 3 i skemaet (diode test) snakkes der om 0,5 V.
>Mine målinger giver ca. 498 - viser mit multimeter mon milliVolt ?
>(Jeg har ingen manual til multimeteret).
>
Ja!

>Giver det mening at det er min akku ?

Nej!

>Den skulle være skiftet af den forrige ejer for ½ år siden !!
>
>Har jeg et problem ?
>Jeg vil meget gerne finde en forklaring på ørkentur på motorvejen forleden
>(se mit indlæg fra 4/7).
>
Den er der flere der har givet et bud på, og mit står jeg ved.
Læs tidligere tråd

>Hjælp (snøft),

Jeg kan ikke hjælpe dig videre.
Du fokuserer stadig på den stakkels akku der uden problemer har bragt
dig hjem, blot den ikke skal slæbe på noget unødvendigt.
Din generator lader lidt hvis den kan få den op på 13,5 volt i
tomgang, men den kan ikke regulere når der kommer omdrejninger, og
dermed spænding, på.
Akkuen kan du efter min mening udelukke, du skal teste generatoren med
en pære som belastning - alle tre faser.
Dine målinger med et ohmmeter tyder på at den er OK, men sikker kan du
først være efter en test.
Jeg vil sætte mine penge på at din regulator/ensretter er defekt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dan Jørgensen (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 09-07-04 21:21

> Så vidt jeg husker skrev jeg en step-by-step vejledning til dig
> tidligere.
> Har du checket generatoren selv med en forlygtepære?
> Jeg har set at du har målt på den, og dine målinger ser OK ud

Jeg har ikke prøvet dette, da jeg umiddelbart har udelukket generatoren.
Dels pga. modstandsmålingerne og også de "godkendte" vekselstrømsspændinger.
Du mener stadig jeg burde ?

> Du fokuserer stadig på den stakkels akku der uden problemer har bragt
> dig hjem, blot den ikke skal slæbe på noget unødvendigt.

Du har nok ret.

> Dine målinger med et ohmmeter tyder på at den er OK, men sikker kan du
> først være efter en test.
> Jeg vil sætte mine penge på at din regulator/ensretter er defekt.

Du er ikke den eneste http://www.sydfynmcservice.dk/ fortæller at det er den
typiske fejl ved min model.

Tak for din hjælp,
Dan



Dan Jørgensen (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 09-07-04 21:33

> > Har du checket generatoren selv med en forlygtepære?
> > Jeg har set at du har målt på den, og dine målinger ser OK ud
>

Er det ikke en tilsvarende test jeg har lavet bare uden pære ?
Hvilken funktion har pæren i denne forbindelse ?

(Hmmm ... det er vel for at belaste generatoren under målingen, tænkte han
efterfølgende)



Steen Gruby (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-07-04 22:10

On Fri, 9 Jul 2004 22:33:06 +0200, "Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk>
wrote:

Hej Dan
>
>Er det ikke en tilsvarende test jeg har lavet bare uden pære ?
>Hvilken funktion har pæren i denne forbindelse ?
>
Hvis du nu sætter pæren over hver vikling som belastning, og måler
spændingen over pæren kan du sikre at der er ens spænding ud af de
tre viklinger.
Du skal sætte dit multimeter i stilling AC under målingen.
Det kræver tre målinger
Sådan en generator afgiver en meget høj spænding når den er ubelastet,
så derfor var mit foreslag at du forbandt pæren således at de to
glødetråde sad i serie.
Pæren har tre terminaler.
Den ene er fælles for de to glødetråde, og de to andre er hver sin
glødetråd, og det er de to du skal forbinde.
Det rækker at du foretager målingen i let forhøjet tomgang.
Resultatet af de tre målinger skal være nogenlunde ens.
Du kan prøve at give lidt gas, men forsigtigt.
Den ubelastede spænding på den type generator er ca. 80 volt ved 5000
RPM, og ved den spænding er din forlygtepære forhenværende.
Hvis de målinger viser OK er din regulator defekt.

>(Hmmm ... det er vel for at belaste generatoren under målingen, tænkte han
>efterfølgende)
>
JA!

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-07-04 23:17

Steen Gruby wrote:
> On Fri, 9 Jul 2004 22:33:06 +0200, "Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk>
> wrote:
>
> Hej Dan
>
>>Er det ikke en tilsvarende test jeg har lavet bare uden pære ?
>>Hvilken funktion har pæren i denne forbindelse ?
>>
>
> Hvis du nu sætter pæren over hver vikling som belastning, og måler
> spændingen over pæren kan du sikre at der er ens spænding ud af de
> tre viklinger.
> Du skal sætte dit multimeter i stilling AC under målingen.
> Det kræver tre målinger
> Sådan en generator afgiver en meget høj spænding når den er ubelastet,
> så derfor var mit foreslag at du forbandt pæren således at de to
> glødetråde sad i serie.
> Pæren har tre terminaler.
> Den ene er fælles for de to glødetråde, og de to andre er hver sin
> glødetråd, og det er de to du skal forbinde.
> Det rækker at du foretager målingen i let forhøjet tomgang.
> Resultatet af de tre målinger skal være nogenlunde ens.
> Du kan prøve at give lidt gas, men forsigtigt.
> Den ubelastede spænding på den type generator er ca. 80 volt ved 5000
> RPM, og ved den spænding er din forlygtepære forhenværende.
> Hvis de målinger viser OK er din regulator defekt.
>
>
>>(Hmmm ... det er vel for at belaste generatoren under målingen, tænkte han
>>efterfølgende)
>>
>
> JA!
>

Jeg er enig med Steen i, at det er overvejende sansynligt at det er
regulatoren; men det kan først udelukkes/bekræftes når statoren er testet.
Ved 5.000 omdr. er flere statorer opgivet til at skulle afgive 80Volt ,
uden belastning. Jeg kan bedre lide den med pæren.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Flemming Disc (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 09-07-04 22:02


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:p9ute01tlp42s40uu4nrvbj8i7bpa83606@4ax.com...
> On Fri, 9 Jul 2004 21:51:07 +0200, "Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk>
> wrote:
>
> >Ifølge diagrammet lander mit problem på min akku, men .....
> >I tomgang har jeg en spænding over batteriet på 13,5 V.
> >Så snart jeg rører ved gassen, falder denne : højere rpm lavere spænding.
> >Burde den ikke stige ?
> >
> Det du beskriver tyder på en defekt regulator - Tættere kommer jeg
> ikke.
>
Jeg holder med Steen, jeg har haft en 535 der lavede lige det samme.
Den holdt fint spænding op til et par tusind omdr. og så faldt den igen.
Der blev prøvet med 2 nye regulatore og intet hjalp (ikke mont af mig)
Jeg fik så cyklen og prøve mont en Schnabel og så har den kørt siden.
Nu kommer du jo sikkert ikke sådan lige forbi mig, men jeg har en Schnabel
regulator liggene og den må du gerne prøve mont. den hos mig.
Så hvis du ikke vil købe unødigt, så er du velkommen.
Bare lige give et ring først.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Dan Jørgensen (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 09-07-04 22:12

> Jeg holder med Steen, jeg har haft en 535 der lavede lige det samme.
> Den holdt fint spænding op til et par tusind omdr. og så faldt den igen.
> Der blev prøvet med 2 nye regulatore og intet hjalp (ikke mont af mig)
> Jeg fik så cyklen og prøve mont en Schnabel og så har den kørt siden.
> Nu kommer du jo sikkert ikke sådan lige forbi mig, men jeg har en Schnabel
> regulator liggene og den må du gerne prøve mont. den hos mig.
> Så hvis du ikke vil købe unødigt, så er du velkommen.
> Bare lige give et ring først.
>

Hej Flemming,
Genialt, meget gerne.
Er du hjemme i morgen ved 14-15 tiden ?
Hvis den virker, er den til salg ?
Hvis ja, hvad løber sådan en fyr op i ?
Tror du mit batteri kan slæbe mig derned (jeg bor på Frederiksberg) ?
Jeg lader det op i nat med ekstern 12 V lader.
vh Dan



Flemming Disc (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 10-07-04 00:02


"Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ccn1mu$ust$1@news.cybercity.dk...
> >
>
> Hej Flemming,
> Genialt, meget gerne.
> Er du hjemme i morgen ved 14-15 tiden ?
> Hvis den virker, er den til salg ?
> Hvis ja, hvad løber sådan en fyr op i ?
> Tror du mit batteri kan slæbe mig derned (jeg bor på Frederiksberg) ?
> Jeg lader det op i nat med ekstern 12 V lader.
> vh Dan
>
Ja jeg er hjemme i morgen eftermiddag og den er til salg, hvis du kan bruge
den.
Den koster mellem 900 og 1000 kr.
Hvis du lader batteri helt op kan du køre 500 km, hvis du ikke har lys på.
Du kan lige ringe, hvis du begiver dig herned af.
Hvis du kan så tag en mobil med, så har jeg en kassevogn og kan hente dig,
hvis det går helt galt.
Vi ses.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Dan Jørgensen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 10-07-04 00:07

> Ja jeg er hjemme i morgen eftermiddag og den er til salg, hvis du kan
bruge
> den.
> Den koster mellem 900 og 1000 kr.
> Hvis du lader batteri helt op kan du køre 500 km, hvis du ikke har lys på.
> Du kan lige ringe, hvis du begiver dig herned af.
> Hvis du kan så tag en mobil med, så har jeg en kassevogn og kan hente dig,
> hvis det går helt galt.
> Vi ses.
>

Det er en aftale - jeg kigger ned.
Jeg kører herfra ved 13-tiden.
Mit mobiltelefonnummer er 2323 2821, ring hvis der kommer noget i vejen.
Ses.



Dan Jørgensen (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Jørgensen


Dato : 09-07-04 21:12

Hvis man trækker stikket ud mellem ensretter og akku og måler
spændingsforskellen mellem plus fra ensretter og stel, vil man så kunne
frikende ladesystemet ?
Eller vil ladesystemet kun lade ved belastning ?

Er der en nem måde at frikende hele ladesystemet samlet på ?

vh Dan



Hekto (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-07-04 23:20

Dan Jørgensen wrote:

> Hvis man trækker stikket ud mellem ensretter og akku og måler
> spændingsforskellen mellem plus fra ensretter og stel, vil man så kunne
> frikende ladesystemet ?
> Eller vil ladesystemet kun lade ved belastning ?
>
> Er der en nem måde at frikende hele ladesystemet samlet på ?
>
> vh Dan
>
>
Man kan måle ensretterdelen igennem, med et ohm-meter. Selve regulatoren
er straks værre at prøve af, på en 'nem' måde, så enklest er det at måle
på det eksisterende ladesystem.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste