Öhlins bag-dæmper
Fra : Joachim Bruun Schmid~

Dato : 07-07-04 21:18

Hej,

Jeg har fundet denne bag-dæmper på ebay, men hvordan finder jeg ud af om den
passer til min cykel? Den er til en YZF 750 og jeg ved den deler mange dele
med min FZR600R 4JH '94, men jeg vil jo gerne være helt sikker!

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49809&item=7908352677&rd=1&ssPageName=WD2V#ebayphotohosting

/Joachim
FZR600R '94

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-07-04 21:40

"Joachim Bruun Schmidt" <joachim.schmidt@SLETmail.dk> writes:

> Jeg har fundet denne bag-dæmper på ebay, men hvordan finder jeg ud af om den
> passer til min cykel? Den er til en YZF 750 og jeg ved den deler mange dele
> med min FZR600R 4JH '94, men jeg vil jo gerne være helt sikker!

En YZF750 SP dæmper hedder "YA 421", og en FZR600 dæmper hedder "YZ
447", så der er meget lille chance for at de passer sammen.

(Oplysninger fra www.ohlins.nl, eftersom ohlins.com ikke har noget på
YZF750'en).

--Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-07-04 21:43

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> En YZF750 SP dæmper hedder "YA 421", og en FZR600 dæmper hedder "YZ
> 447", så der er meget lille chance for at de passer sammen.

YA 421:
Type: 46HRCLS
Length: 330 +12/-0 mm
Stroke: 74 mm

YA 447:
Type: 46HRCLS
Length: 360 +12/-0 mm
Stroke: 70 mm

Nej, de passer ikke sammen.

/Kai

Fra : Joachim Bruun Schmid~

Dato : 07-07-04 22:13

Æv... selve mc'erne ser ellers så ens ud!

Min er en FZR600R 4JH http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=4108

Og hér er en YZF750R http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=4113

/Joachim
FZR600R

Fra : Armand

Dato : 10-07-04 17:03

Joachim Bruun Schmidt <joachim.schmidt@SLETmail.dk> skrev i en

> Æv... selve mc'erne ser ellers så ens ud!
> Min er en FZR600R 4JH http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=4108
> Og hér er en YZF750R http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=4113

Det er rent visuelt, og du taler teknik á affjedring, og deromkring er det
køretøjets dimensioner hvorunder vægt og (i dette tilfælde) bagsvingerens
længde er væsentlige faktorer til beregning af støddæmperens fjeder og
dæmper-rate!
Stellet kan endvidere være noget mere kompakt på 600'eren, hvorved at der
ikke levnes plads til en støddæmper af samme længde som 750'eren har,
ligesom at monteringen (á øjer/ører i enderne af støddæmperen) kan tænkes
forandret for at formindske byggemålene :-/

I den sidste ende kán forskellen på de to typenumre dog ligge alene i at den
ene har flere indstillingsmuligheder og f.eks. et seperat reservoir i
modsætning til et på dæmperen fastmonteret!
Dette er tilfældet med bagdæmperen på ZXR400 og den tidligste ZX6, hvilket
jeg ved fra egen ombygnings-erfaring - Underforstået at dét lod sig gøre!

Så det ér ikke en umulighed at de to modeller matcher, men hvis ikke der
findes specifik viden derom (jeg fandt råd derom på nettet, ligesom du også
må kunne finde dig nogle FZR-forum's) skal man selv gøre sig nogle
erfaringer derom. Men dertil er vinter-sæsonen langt den bedste, eftersom
man kan afmontere sin egen støddæmper og gå på jagt ved diverse ophuggere!
Som jeg læser det står du med en 7½'er støddæmper i hånden her og nu, og så
er det vel ligeså enkelt at skrue sig frem til svaret nu som til vinter!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-07-04 09:46

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> Joachim Bruun Schmidt <joachim.schmidt@SLETmail.dk> skrev i en

> Det er rent visuelt.........

Og faktisk er den ellers meget anderledes udseende YZF600 Thundercat
den der tilnærmelsesvis er teknisk identisk med FZR600R

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-07-04 23:11

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> [...]
> køretøjets dimensioner hvorunder vægt og (i dette tilfælde) bagsvingerens
> længde er væsentlige faktorer til beregning af støddæmperens fjeder og

[snip forklaringer]

Det som Joachim bør være opmærksom på, er at ThunderCat'en (YZF600R)
og FZR600R deler bagdæmper, så der er måske en god mulighed dér.

Jeg var ved at få kaffen galt i halsen da jeg skulle hente min YZF600R
bagdæmper i sin tid, og der stod "til FZR600" på kassen. Jenny måtte
ringe til importøren og få bekræftiget at den var god nok, inden jeg
tog den med hjem (det blev heldigvis klaret på stående fod).

> [...]
> er det vel ligeså enkelt at skrue sig frem til svaret nu som til vinter!

For Öhlins, brug også web-shoppen på www.ohlins.nl, den opgiver nemlig
total længde, slaglængde og fjederkonstant på de enkelte dæmpere
(udover modelnummeret (f.eks YA447).

--Kai