Carsten Holck <cholck@malling.com> skrev:
>Harding E. Larsen wrote:
>> Hej igen Carsten,
>>
>> Jeg kan ikke lade være med at
>>kommentere dine udsagn.
>> Det er ikke noget privat korstog:
>>Sagen er kørt i et tæt
>> samarbejde med Hærens Kampskole,
>>Kort & Matrikelstyrelsen,
>> Farvandsvæsenet og Dansk Sejlunion.
Det kniber med at tilbagetrække påstanden om at det er et privat
korstog.
>OK, vi tager lige en runde mere
>
>>
>> Det er vigtigt at alle, både de
>>skydende, dem som har ansvaret for
>> skydebanernes sikkerhed og os andre
>>der færdes i naturen, kender
>> til de omstændigheder og forhold
>>som eksisterer og som skal
>> ændres.
>
>Det bliver vi ikke uenige om, hvis
>det har kunne opfattes somom - så har jeg
>ikke udtrykt mig tydeligt nok.
Jeg tolker det som om du ikke kender til begreberne, se neden for.
>> Chefen for Hærens Kampskole har
>>udtrykt at vi med vores sag har
>> åbnet øjnene i Forsvarets og
>>Hjemmeværnets rækker for at de over
>> 100 år gamle regler for skydebaner
>>var meget utidsvarende.
>> Han ville have at det skulle være
>>sikkert for det omgivende
>> samfund og fandt det forkasteligt
>>at der blev skudt på skydebaner
>> uden nogen form for kuglefang.
>>Disse baner burde nedlægges og de
>> som skulle have skydeøvelse måtte
>>sidde op i en bus og
>> transporteres til en sikker
>>skydeplads om det så skulle tage en
>> time hver vej.
>
>Det er da oplagt at han mener det, da
>det gør at skydningen kan foretages
>uden de evindelige afbrydelser fra
>sejlere (og fritids/erhvervs fiskere) der
>ikke kan finde ud af at de er på vej
>ind i et afspærret område, *og* at der
>er en grund til at det er afspærret.
>Det gør da også skydeundervisningen
>mere effektiv hvis man ikke behøver
>at tage hensyn til omgivelsernes ageren,
>og billigere end hvis det er
>nødvendigt at have afviserfartøj ude hver gang
>der skal skydes.
Nej det er absolut ikke rigtigt må jeg citere ham:
Forsvarets faste Skydepladser" er et begreb i forhold til
bekendtgørelse i Efterretninger for Søfarende nr. 1., samt i
Farvandsefterretninger. Forsvaret har en række andre - også faste
skydepladser, der ikke er optaget i Efterretninger for Søfarende.
Forskellen er, at fareområder efter bekendtgørelsen kan afspærres
og overtrædelse kan sanktioneres, medens skydninger på "ikke
optagne skydepladser" skal respektere anden benyttelse af området.
>Enhver der har skudt på forsvarets
>skydebaner, faste som felt, er blevet
>belært om at det er enhvers pligt at
>afbryde skydningen hvis der er tegn til
>brud på sikkerheden, uanset årsag.
Det skal også gælde på de ikke optagne skydepladser.
>.........
>
>>
>> Prøv lige at læse informationerne
>>om Hyby Fælled på hjemmesiden.
>> Det er de sidst fremkomne
>>informationer som er hentet fra
>> offentlig tilgængelig information.
>
>Fsv Hyby er de oplysninger der er på
>B31 siden ikke til ret meget hjælp,
>sejladsmæssigt, tværtimod kunne man,
>når det skrives "Kortdistancebanen er
>LUKKET den 15 aug. 2003" fristes til
>at tro at man ikke behøves at tage
>hensyn til banen, hvilket ikke er korrekt.
Læg nu mærke til hvad der står på siden: Printerudskrift må ikke
anvendes til navigationsbrug.
Det er kun oplysninger. De af Forsvaret opgivne koordinater er
ikke på decimaler korrekte hvorfor Farvandsvæsenet har været ude
og måle hver banes koordinater op inden materialet kunne overgives
til KMS for korttegning.
>> Det er desværre ikke som du skriver
>>at er oplysninger som bør være
>> ombord i hos enhver der farer på havet.
>> Der er mange som surfer, roere,
>>vandskiløbere, svømmere, dykkere,
>> som ikke har disse hjælpemidler ombord.
>
>Nej, men derfor kan (skal) de gøre
>sig bekendt med forholdene *inden* de
>tager på havet, jeg ved godt at "det
>går nok" og "det skal de sgu ikke
>bestemme" mentaliteten er meget
>fremherskende, men det bliver det ikke
>rigtigere (eller mere undskyldeligt)
>af. Prøv at se hvor mange søulykker der
>har (væsentlig) årsag i at man ikke
>har taget sit sejladsforberedelse
>tilstrækkeligt alvorligt.
Ja man skal, men det kræver at der findes informationer og disse
informationer har og er ikke officielt fremkommet endnu.
>> De skydebaner som Forsvaret
>>anvender og bekendtgører i efs er
>> bekendte, men de mange skydebaner
>>som er mærket med rødt på
>> oversigtskortet er der ingen der
>>har haft kendskab til.
>> Det enlige skydeterræn nord for
>>Assens som havde en sølle
>> markering med (firing), med et
>>maksimalt skydefelt som strakte sig
>> fra hele kysten og ud over vand med
>>det søndre ben helt ind i
>> Assens by, er af
>>skydebaneinspektoratet blevet meget indsnævret.
>>
>> Der er ingen sammenblanding mellem
>>bøf og skydebaner. Normalt kan
>> alle da læse teksten i
>>telefonbøgerne og skulle de have fået et
>> forkert nummer, kan de nok høre om
>>det er et menukort som bliver
>> oplæst, eller det er skydetider på
>>en skydebane.
>> Der er udgivet et lille kort, jeg
>>tror nok gennem Bådnyt, hvor man
>> kan få vejret som SMS. I Sverige
>>har Telia udgivet en lille folder
>> med titlen: Hamnen Nära Dig, med
>>anvisninger på søgeord og
>> adgangen til SMS information. Et
>>tilsvarende kaldenummer burde vi
>> kunne få med oplysninger om
>>skydetider på de enkelte skydebaner.
>
>Imo, oplysninger vedrørende
>sejladssikkerhed *skal* være direkte fra
>autoritativ (officiel) kilde og bør
>ikke blandes med alt muligt andet, det
>sløver opmærksomheden på hvad der er
>væsentligt. Jeg ville aldrig turde
>stole på en mere eller mindre privat
>informationskilde (portal) hvor alt var
>samlet ("menukort") fordi jeg ikke
>ville turde stole på at de var istand til
>at vægte det der er væsentligt
>(alvor) korrekt iforhold til det der var
>penge i, såsom bannerreklamer for
>restauranter/havnekiosker/bådeshops/. ..
Igen læs hvad jeg skriver, der er nu gået næsten 3 år og endnu er
der intet kommet ud om skydebanernes placeringer og skydetider.
>>
>> Ja oplysningerne på hjemmesiden
>>skal være korrekte, læg mærke til
>> at de er daterede, og dermed
>>gældende den dag. Det er måske
>> rigtigt at de sammenstillede
>>informationer ikke svarer til de i
>> efs pjecen oplyste. Den er også kun
>>et udtryk for status på
>> udgivelsestidspunktet.
>
>Og derfor er de ikke meget værd dagen
>efter, det *skal* være sådan at hvis
>der ikke er information om en
>skydning, så er det forde der ikke er en
>skydning, det nytter ikke noget at
>undskylde det med "det vidste vi ikke for
>en uge siden da vi opdaterede"
>Så både korrekte *og* komplette,
>ellers er der værre end ingenting.
>
>> Det offentlige arbejder langsomt,
>>kan man måske føle, processen
>> med at få de korrekte oplysninger
>>frem og verificeret for de
>> famøse skydebaner har taget lang
>>tid. Der er gået lang tid fra 11.
>> aug. 2002 og frem til 1. jan. 2005
>>hvor de lovede rettelser er
>> indført på søkortene.
>
>Og det er det de hører hjemme, på de
>officielle søkort.
>
>> I denne periode skal ingen kunne
>>sige at der ikke er blevet
>> informeret om skydebanerne.
>
>Og det er fint, det kan hjælpe til at
>gøre flere der færdes på havet
>opmærksomme på vilkårene. Og
>selvfølgelig skal man vide (og have mulighed
>for at få at vide) at der er noget
>man skal tage hensyn til.
>
>> Lad os sammen arbejde for en høj
>>sikkerhed uanset hvilken hobby
>> man dyrker.
>
>Helt enig, uanset om man sejler eller skyder
>
>Og som skydeleder ved man også at
>uanset hvad, er det ens ansvar at skydning
>sker under iagttagelse af
>sikkerhedreglerne. Hvis der er
>nogen/noget der
>kommer ind i fareområdet skal man
>afbryde skydningen - selvom man bander
>noget så grusomt over de idio... der
>ikke respekterer et afspærret område,
>selvom det er afmærket, varslet,
>bekendtgjort - osv. osv.
>Og jeg har sejlet som afviserfartøj
>og set mange sejlere der er fuldstændig
>ligeglade med at de bliver gjort
>opmærksomme på at de er på vej ind i et
>skydeområde, at de så senere oplever
>dels en bøde fra politiet og en
>skideballe fra deres lokale
>havnefoged er en anden sag.
>Men der er jo også nogen der ikke
>respekterer trafiksepareringsområder og
>tror at bare man er for sejl har man
>ret til hvadsomhelst.
Hvis det du her giver udtryk for er skydeledernes indstilling på
de farlige skydebaner, så er der noget helt galt med deres
uddannelse. Det nægter jeg at tro. De kender reglerne hvorunder de
leder skydningen på den pågældende skydebane. De skal følge
instruksen for banen.
Jeg kan se at du har meget at lære omkring navigation og skydning.
>/carsten
--
Harding E. Larsen