"MightyMax" <skak@nospam-email.dk> skrev i en meddelelse
news:40e99517$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "DJ" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse
> news:40e95a6e$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > hvordan med montering, når man har man selv har dækkene.
> >
> > Mvh.
> >
> > Dannie
> >
> >
>
> Jeg skrev engang nedenstående.
>
> mvh
>
> Kenneth
>
> ****************
> 1. Få løsnet dækket fra fælgkanten hele vejen rundt på begge sider. Hvis
du
> ikke kan træde det ned når hjulet ligger på gulvet (på noget stof,
> gulvtæppe el. lign.) så må der skrappere midler til. Dækket ligger stadig
på
> gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere
en
> særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med
dækkanten
> mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen
mere
> og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
> fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på
> begge sider.
Grrrr!!!! Jeg husker at jeg svarede på det indlæg. Og nu gør jeg det igen.
Undgå det der bankeri med en muggert. Det er noget man bruger på
landbrugsmaskiner. Har du en passende skruestik så sæt hjulet op i det og
klem dækket af. Sæt en klud i mellem på den kæbe der trykker på fælgen og
klem lige under fælgkanten med den anden kæbe. Det er til at styre og man
risikerer ikke at man rammer ved siden af med muggerten og rammer så vel
fingre som fælg.
> 2. Smør lidt "glidecreme" rundt langs kanten så dækket lettere kan glide
af.
> 3. Tag et dækjern og sæt det på plads under dækket. Der hvor jernet rører
> fælgen beskytter du fælgkanten evt med et stykke flækket vandslange som
selv
> sidder rimelig fast.
Jeg har et par stykker læder og det går også fint. Jeg har tilmed optimeret
mit værktøjsudvalg med et sæt fælgbeskyttere. Jeg har dog ikke prøvet dem af
endnu. Men det kommer snart.
> 4. Pres derefter dækket ned midt i fælgen hvor diameteren er mindst modsat
> hvor du har dækjernet. Dette gør at der bliver mere dæk at arbejde med
hvor
> du har dækjernet. Dette er meget vigtigt!
Tommelfingerreglen siger; start afmontering ved ventilen og
afslutmonteringen ved ventil. Kort sagt, start og slut ved ventilen.
> 5. Tag så det andet dækjern og sæt det på plads på samme måde ca 10 cm fra
> det første jern.
> 6. Nu vipper du det første dækjern ned. Det skulle køre rimeligt glat hvis
> du har gjort pkt. 4. rigtigt.
> 7. Derefter vipper du dækjern nr to ned. Hvis det er for svært har du nok
> været for grådig og lavet for stor afstand mellem de to jern.
> 8. Når begge jern er vippet ned tager du jern nr 1 fri og sætter det på
> plads i kort afstand fra nr 2 som holdes vippet ned. Du kan evt holde nede
> det med knæet.
> 9. Sådan fortsætter du nøk for nøk en gang eller to mere hvorefter hele
> dæksiden glider fri.
> Resten er herefter vist let nok.
>
> Når dækket skal på igen gør du det hele i stort set modsat rækkefølge.
Husk
> at smøre med glidecreme og husk pkt 4 når dækket skal på plads med det
> sidste stykke. Pkt 4 er langt hen ad vejen nøglen til succes! Endelig er
det
> vigtigt at arbejde i små nøk ad gangen. Tag ikke for store stykker af
> gangen.
> Held og lykke. Det er ikke så svært men kræver nok lidt at man har prøvet
et
> par gange før det glider nemt. Men sådan er det jo med det meste!
Resten af instruktionen er ganske fin. Det kræver mere teknik end kræfter at
skifte et dæk. Jeg havde engang en bodybuilder i værkstedet som selv ville
prøve. Da sveden sprang ham for panden og fælgen blev mere og mere ridset
kom lille Mads Lund med sine 65 kg til undsætning og vred dækket af for
øjnene af det undrende muskelbundt. Det var ret spas
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Som forleden brugt muggert og store dækjern i forbindelse med et punkteret
lastvognsdæk. Samme teknik blot er værktøjet noget større.......