Køb af Honda CX 500
Fra : Pingvinen

Dato : 04-07-04 14:29

Hej jeg står og skal til at købe ny mc og har kikket på en honda cx 500
fra 82 med kardantræk. den er nyrenovered med ny knastkæde og ny
generator har kørt 63.000 km. den ser virkelig pæn ud og kører godt..

hvad skal man være opmærksom på ved den model. er der nogle som har
nogle gode tips..

Henrik

billede postet i dk.binær.motor

Fra : K

Dato : 04-07-04 15:31

"Pingvinen" <pingvinen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> generator har kørt 63.000 km. den ser virkelig pæn ud og kører godt..
>
> hvad skal man være opmærksom på ved den model. er der nogle som har

Jeg var uhyre tæt på at købe den omtalte maskine, men knastkæden lød ikke
godt, men det er nu lavet, ejeren ( Ernst ) har jeg talt med op til flere
gange pr. telefon, han gik meget op i at få det lavet da han godt vidste at
mc'en først blev solgt når knastkæden var skiftet. Generatoren er også
lavet, det er den typiske stator der er problemet, så det er et plus at de
ting er udbedret !

køb du bare den ....en mc til den pris taber ikke nævneværdigt værdi

note: det er en kommisionscykel, så du kan med fordel handle direkte med
ejeren ( Ernst ) istedet for at købe den hos www.mcgaragen.dk

V.H John Kramme

Fra : Pingvinen

Dato : 04-07-04 15:57

K skrev:

> [...]
>
> køb du bare den ....en mc til den pris taber ikke nævneværdigt værdi
>
> note: det er en kommisionscykel, så du kan med fordel handle direkte med

Hej John har du nummeret til ham ernst eller hans adresse.

Henrik

Fra : K

Dato : 04-07-04 16:23

"Pingvinen" <pingvinen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hej John har du nummeret til ham ernst eller hans adresse.

Ja ..det har jeg, jeg sender den på din privatmail

V.H John

Fra : Pingvinen

Dato : 04-07-04 16:33

K skrev:

> Ja ..det har jeg, jeg sender den på din privatmail
>
> V.H John

ok tak

Fra : Armand

Dato : 04-07-04 17:42

K <krammeFJERNSTOREBOGSTAVER@tiscali.dk> skrev i en

> [...]
> så det er et plus at de ting er udbedret !
> køb du bare den ....en mc til den pris taber ikke nævneværdigt værdi

Knastkæde og generator er vist også de typiske fejl på den model!

Jeg husker dog også noget bøvl med vandpumpe/kølerblæser -aksel (som måske =
knastakslen) på de tidligeste årgange :-/

--
Armand.

Fra : Pingvinen

Dato : 04-07-04 18:35

Armand skrev:
> [...]
>
> Jeg husker dog også noget bøvl med vandpumpe/kølerblæser -aksel (som måske =
> knastakslen) på de tidligeste årgange :-/

mon ikke det er udbedret på denne maskine hvis der har været problemer
med den.

Fra : Armand

Dato : 04-07-04 19:35

> mon ikke det er udbedret på denne maskine hvis der har været problemer
> med den.

Hvis dét er din indstilling til sagerne, er der ingen grund til at spørge
til hvad der kan være galt med en 20 år gammel motorcykel - For alt der kan
have været galt med den er vel lavet i løbet af dén tid!
Og hvis man tænker tanken lidt videre er sådan en model faktisk et meget
bedre køb end en ny

--
Armand.
(der aner endnu én(*) der nærmest hár købt og ønsker at høre at det var(!)

(*)
= typisk førstegangshenvendende på nyhedsgruppen, hvor det oftest viser sig
at der ikke når at blive svaret på modelkritik, inden at modellen er købt
dagen efter at det spørgende indlæg er afsendt!!

Fra : Cykellapper

Dato : 05-07-04 14:26

Pingvinen wrote:
> Hej jeg står og skal til at købe ny mc og har kikket på en honda cx
> 500 fra 82 med kardantræk. den er nyrenovered med ny knastkæde og ny
> generator har kørt 63.000 km. den ser virkelig pæn ud og kører godt..

Dejlig cykel

Jeg har selv pisket ca 50.000 km ud af sådan en fætter. Det eneste jeg skiftede
var bremseklodser, potter og mellempotte, pærer og den slags. Motoren var ikke
åbnet, mens den var i min varetægt (ca 5 år). Der er mange minder fra hele
europa, der dukker frem, når jeg hører en CX starte.....

Man skal huske, at det er en stødstangsmotor - og en ældre dame efterhånden, så
det er ikke en model der skal have uhæmmet tæsk altid. Når jeg kørte touring
sydpå, lå jeg med en marchfart på ca 140 km/t ~ 7.000 rpm (det er her, den har
max. moment).
Stellet er efter nutidens forhold ualmindeligt blødt, og mange mener, at
bremseskiverne ville være bedre egnet som underkopper ved et te-selskab. Da de
fleste CX'ere i dag er udstyret med stålarmerede bremseslanger, er der nok noget
om snakken

> hvad skal man være opmærksom på ved den model. er der nogle som har
> nogle gode tips..

Du skal først og fremmest være opmærksom på, at man bliver afhængig af skidtet.
Jeg har aldrig fundet mig tilpas på en 4-cylindret (række-)maskine, efter jeg
havde CX'eren. Men det er nok meget et religionsspørgsmål.

Den er meget let at servicere. Ventiljustering og olie/filterskift kan klares på
kort tid, da man ikke skal skille noget som helst ad, for at komme til det.

Motoren er angiveligt udviklet ud fra en industrimotor, så den er meget robust
og slidstærk. Min brugte f.eks ikke nævneværdigt med olie - selv efter
+80.000km.

Check lige stelnummeret engang. SVJH starter årgang '80 med 20xxxxx, '81 med
21xxxxxx og så fremdeles. Det står i den Haynes-manual, du alligevel skal ud og
købe

Til sidst er der kun at reklamere for CX-klubben. Der er tvunget medlemsskab,
når man har en CX'er! De er behjælpelige med at skaffe dele osv. Det er en
uudtømmelig resource af viden om CX. De har adressen http://www.cxclub.dk/ .

Håber, du kan bruge dette stærkt subjektive og sentimentale indlæg til noget.

Go' fornøjelse!

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Pingvinen

Dato : 05-07-04 17:12

Cykellapper skrev:

> [...]
>
> Håber, du kan bruge dette stærkt subjektive og sentimentale indlæg til noget.

jo tak for det godt indlæg.var ude og prøve den idag den kørte bare godt
og den lød også godt. men vi kunne desværre ikke blive enig om prisen
så jeg fik den ikke desværre..

Henrik

Fra : Søren Jim

Dato : 05-07-04 18:29

Snip

Hejsa
En CX er absolut en af verdens bedste Mc'er, og jeg har ikke engang en mere
men jeg fik da kørt 212.000 km på sådan en fætter
stortset uden at ofre en krone, lidt dæk, bremse klodser osv. jeg var meget
dårlig til at servicere den, olie hveranden år og 8 tænd rør ialt den tid
jeg havde den
men Ak det brød sgu sammen (fik en fæl bankelyd) efter bare 232.000km så jeg
købte en donor cykel...det vidste sig så at det bare var kædestrammeren der
var knækket...

men pyt det lever stadig og køre hver dag med den nye ejer....

Du skal husk at tjekke:

knastkæde strammer ( tager en pæn tid at skifte)
bagsvingere lejer (kan sidde sindsygt godt fast )
bremseskive var (pisse dyre dengang)

all stumper kan fåes hos http://www.davidsilverspares.co.uk/

held og lykke med det
og hvis vi mødes på landevejen og jeg kommer og spørger
dig om vi skal bytte MC så sig NEJ !!!

mvh Søren CBR1000F (der nu osse er en rar og go MC)

---

Fra : Richard

Dato : 05-07-04 18:04

Pingvinen wrote:

> jo tak for det godt indlæg.var ude og prøve den idag den kørte bare godt
> og den lød også godt. men vi kunne desværre ikke blive enig om prisen
> så jeg fik den ikke desværre..

Synes du, at 23.800 var for meget - hvis det var den pris, mcgaragen.dk
annoncerer, I tingede om - hvad havde du regnet med at give for denne
tilsyneladende pæne ældre cykel, med forlov?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Søren Jim

Dato : 06-07-04 01:05

Snip

> [...]
> annoncerer, I tingede om - hvad havde du regnet med at give for denne
> tilsyneladende pæne ældre cykel, med forlov?

Snippe snap

Jeg syntes ihvertifælde at 23.800 kr er for meget... afgiften er super lav
og jeg har da lige set en Turbo til 12.000 kr u/afg... og afgiften er jo
ikke mere pga turboen
så ville jeg nok hvis jeg var dig finde en i udlandet...

All the best Søren (CBR1000, i Belfast)

---