Hvordan renser man sin motor
Fra : John N

Dato : 04-07-04 04:19

Jeg har ikke megen plads i motorrummet og jeg er
bestemt ikke i ubådsstørrelse. Findes der
et eller andet middel man kan spraye på motoren
så skidt og rust forsvinder sådan næsten helt af sig selv.
eller er der andre metoder.
Jeg overvejer om jeg skal købe en højtryksrenser, har nogen
erfaring med brug af en sådan?
--
- hilsen John N

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-04 08:25

På ejendommeligvis fremsatte John N følgende påstand:

> [...]
> eller er der andre metoder.
> Jeg overvejer om jeg skal købe en højtryksrenser, har nogen

Jeg har brugt højtryk flere ganga. Blot skal man huske at dække
luftindtag, gamele el installationer osv. Ellers er det fint. Du kan
også købe en gang motorrens og sprøjte motoren ind i og så ladde det
sidde en tid, inden du sprøjter.

Jeg har altid lavet det selv fordi det er fordyrt. Bland 2 dele sulfo
og 2 dele malerrens med 6 dele petroleum. Ryst det godt og lad det
sidde en halv time, inden du sprøjter det af. Rust tager det næppe,
men det tager skidt og olierester.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-07-04 10:12

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> og 2 dele malerrens med 6 dele petroleum. Ryst det godt og lad det
> sidde en halv time, inden du sprøjter det af. Rust tager det næppe,

Jeg må indrømme at jeg er lidt af den overbevisning at en tynd oliefilm
på motoren er sundest for den. Mest fordi det hæmmer rustudviklingen.
Det er rigtigt at en ren motor er pænest, men omvendt, hvor meget sidder
man og kigger på den? Det er vist kun når den skal vedligeholdes eller
repereres. Jeg ville normalt kun tørre den af med en tør klud og så evt.
kun vaske det der ikke er jern (el. alu.).
Måske det blot er en mærkelig idé jeg har fået der...

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-04 11:22

På ejendommeligvis fremsatte Lars Kristensen følgende påstand:

> [...]
(el.
> alu.).
> Måske det blot er en mærkelig idé jeg har fået der...

Næh, men det kommer jo også an på, hvor slemt det er. Hvis en motor er
møgbeskidt og ikke har været rengjort i mange år, så er den heller
ikke særligt rar at røre ved. Det er ikke sjovt at rode med en beskidt
motor, hvis man ligger ude på øresund iført hvidt sejlertøj og
skipperkasket

Samtidig er en motor som som er syltet ind i olie og skidt også en
kilde til uheld. Der er jo intet som forhindrer een i at beskytte
motoren igen, når man har vasket den ren. Det er der også midler for.

Sluttelig er et møgbeskidt motor og motorrum ikke det bedste signal at
sende, hvis man skal sælge sin båd. Det signalerer roderi og
ligegyldighed, og det er da noget, som jeg i hvert fald ville lægge
mærke til som køber.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-07-04 11:41

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> ikke særligt rar at røre ved. Det er ikke sjovt at rode med en beskidt
> motor, hvis man ligger ude på øresund iført hvidt sejlertøj og

Hvis man gør det, så har man også en maskinmester med til at ordne
motoren for sig

> Samtidig er en motor som som er syltet ind i olie og skidt også en
> kilde til uheld. Der er jo intet som forhindrer een i at beskytte
> motoren igen, når man har vasket den ren. Det er der også midler for.

Det var jo så også derfor jeg ville benytte en alm. tør klud og tøre
skidtet af med.

> [...]
> sende, hvis man skal sælge sin båd. Det signalerer roderi og
> ligegyldighed, og det er da noget, som jeg i hvert fald ville lægge

Og jeg er så købertypen der rører ved motoren og hvis det ikke føles en
lille smule fedtet tænker jeg at at manden ikke ved hvordan man passer
på tingene. Selvfølgelig skal maskine og rum ikke være smurt ind i sort
olie og skidt, men som sagt er en klinisk ren motor heller ikke et godt
tegn - i min verden i hvert fald.

- Lars

Fra : John N

Dato : 04-07-04 12:02

Jeg har overtaget den båd og motor på 72 Hk sidste år. Motoren var/er
ikke videre pæn. Der er en del rust og afskallet maling. Det indgik i mine
overvejelser ved anskaffelsen, så som sådan er det ikke en overraskelse
at der er noget arbejde, som skal/bør udføres..

Nu kan jeg godt li' at ting ser godt ud. Det er selvfølgeligt heller ikke
uinteressant at jeg gerne vil have en god pris, når den en dag skal sælges,
Alt i alt mener jeg, at man er godt tjent med en pæn og vedligeholdt motor.
-
- hilsen John N

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-07-04 00:39

John N wrote:
> [...]
> Alt i alt mener jeg, at man er godt tjent med en pæn og vedligeholdt motor.

Det er der vist ikke nogen der kan være uenige i.
Hvis/når du vasker din motor, vil jeg foreslå dig, at du efterfølgende
tager en klud med olie på, og tører alle jern- og aluminiumsdele over.
Den behøver ikke at sejle i olie. Det skal ikke være mere end en tynd
film. Hvis du bruger nyt olie kan man ikke se det andet end motoren
skinner lidt mere. Men det gør at jernet og aluminiumet ikke begynder at
ruste/tære (yderligere).

- Lars, der vender stævnen mod skærgården om 12 timer

Fra : Hans Michael Munkstr~

Dato : 13-07-04 22:10

Rens motoren med rigeligt dieselolie - det fjerner gammel olie-film m.v.
Herefter kan du af-fedte motoren med "yacht-cleaner" - eller grund-rens
og så går du igang med en malerpensel og noget varmebestandigt maling i den
farve
som motoren allerede har.
Når det har tørret en uges tid -- så tør motoren let over med en klud der er
påført
et tyndt lag syrefri olie (symaskine-olie)