Orla Pedersen wrote:
>>Det var da ellers en grov generalisering og bagvendt logik på samme tid.
>> - var det ikke bedre at sige "ældre, dårligt vedligeholdte mc'er er
>>for folk etc etc" i stedet
>
> Eksempelvis en CX 500 vil med selv ringe vedligehold kunne anvendes til
> pålidelig daglig transport,
Taler du nu daglig transport; jamen så er den gode vedligeholdte stand
af en mc fra '80erne da absolut et must, ikk'
> Når man har læst lidt på den V4 side som Du
> henviser til, så bekræfter det kun de oplevelser et par stykker heromkring
> havde med VF750, og da var de nye
Dengang vidste man end ikke hvad man
> skulle gøre ved problemet, men langede bare knaster og vippearme over disken
> mod behørig betaling.
Netop, de amerikanske Sabbots & Maggots på sabmag.org m.fl. sites har
lagt et stort arbejde i at samle den mængde tekniske information, som i
dag giver et godt overblik vedr. serviceringen af de ældste årgange af
Honda's V4ere. Og fra ca. '85 fik Honda tilmed bedre styr på smøringen,
så derfra er der ikke så meget at bekymre sig om, bare man tager smøring
højtideligt og kører cyklen ordentligt.
> Problemet kan så idag kureres, men en "oilmod" laver
> jo ikke sig selv. :-|
Nej, men det og evt. andre rettelser er jo engangsforetelser, her taler
vi om den daglig drift...
> Jeg kunne da godt fristes til at renovere en VF, eller endog en XZ 550, men
> kun som en "søndags" maskine, aldrig som daglig transport.
Tja, min '85 VF750S har kørt knap 20 kkm - fra sine 33 til nu 52 kkm -
på snart 7 år med færre problemer end den spritnye Suzuki T500, jeg
kørte 24-25 kkm på tilbage i '72-74, og som dengang ellers blev omtalt
som pålideligheden selv
VFS'en er "søndagscykel" for mig - valgt fordi jeg fik tid til at køre
igen, men ikke gad holde kæde og skrue i det hele taget - mens T500 var
daglig transport. VFS'en har altid startet på nær det andet eller tredie
efterår, hvor akkuen var blevet for gammel - T500en blev ikke
startsikker i ydersæsonen før den fik eftermonteret elektronisk tænding
og et par kodylt kraftige Autonic tændspoler.
Min T500 var sikkert en mandagscykel, men jeg tvivler på, at VFS'en var
særlig godt behandlet fra fabrikken. - dens anden ejer - en efter
sigende habil roadrace-mekaniker med en underlig sløset indstilling til
service- og skruearbejde - havde ovenikøbet skyld for de sygdomme, den
trods alt havde, dengang jeg overtog den. Og så er vi vist tilbage i
sporet, og hvor vigtigt det er at finde en velholdt cykel med en
ordentlig service-historik
>>Og hvis ejeren ikke selv vil skrue på cyklerne alligevel, er der da
>>ingen grund til at holde sig fra de konstruktioner, der er lidt
>>vanskeligere at nå ind i hjertet på - når det en sjælden gang er
>>nødvendigt...
>
> Sjælden og sjælden, hvis man som mekanikanalfabet står i det "sjældne"
> tilfælde, så tæller mekanikertimerne hurtigt på en "utilgængelig"
> konstruktion.
Jamen, så har det sikkert afspejlet sig i markedsprisen. - og op til den
enkelte at overveje, om det opvejes af den glæde, han/hun ellers får af
cyklen
> Det jeg taler for er, hver ting til sin tid, skal man transporteres, så gå
> udenom "potentielle" problemcykler. Er det for at "begrave" sig i teknikken,
> så er det fint med problemcykler.
Rigtigt, men nogle "problemcykler" er nye, forbedrede udgaver af samme
og bedre end som så. Det er svært at slippe af med det stempel, og
tilsvarende svært for en potentiel nmc'ist at finde ud af, hvilke cykler
der reelt er problem-ditto. Men så er det jo godt at vi har dfm m.fl.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com