/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Tæring i motorblok
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 02-07-04 19:01

Jeg har nu haft min Bianca 28 med en Yanmar YS8 installeret i snart 4 år. I
al den tid har jeg ikke kunnet konstatere tæring på zinkanoden i
motorblokken.
Efter første år skiftede jeg til en ny, uden at det hjalp.
Dette forår sleb jeg meget grundigt på bolten samt motorblokken for at sikre
elektrisk kontakt. Endvidere forsøgte jeg mig med at undlade at montere den
medfølgende kobberpakning (jeg går ud fra, at det er kobber).
Hvert forår sørger jeg for at renskrabe zinken for den let fedtede hinde,
der lægger sig på den.

Men den eneste tæring, jeg kan få øje på, er et fint hvidt pulver, der
nærmest pibler frem forskellige steder, hvor der er samlinger i
motorblokken. Tæring af zink på skrueakslen er til gengæld til at få øje på.
En stor stævnrørsanode holder her 2 sæsoner.

--Og så lige en anden ting: Jeg opdagede forleden, at der med en ledning er
skabt elektrisk forbindelse mellem agterpulpit og rorstammen (rustfrit
stål). Dvs. der faktisk er forbindelse mellem hele riggen og vandet (og
måske dermed også motorblokken). Er det mon, som det skal være?


---
Mvh, Peter Ingsø Laursen



 
 
Møller (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-07-04 21:22


"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote in message
news:UohFc.3170$BN7.1003@news.get2net.dk...
> Jeg har nu haft min Bianca 28 med en Yanmar YS8 installeret i snart 4 år.
I
> al den tid har jeg ikke kunnet konstatere tæring på zinkanoden i
> motorblokken.
> Efter første år skiftede jeg til en ny, uden at det hjalp.
> Dette forår sleb jeg meget grundigt på bolten samt motorblokken for at
sikre
> elektrisk kontakt. Endvidere forsøgte jeg mig med at undlade at montere
den
> medfølgende kobberpakning (jeg går ud fra, at det er kobber).
> Hvert forår sørger jeg for at renskrabe zinken for den let fedtede hinde,
> der lægger sig på den.
>
> Men den eneste tæring, jeg kan få øje på, er et fint hvidt pulver, der
> nærmest pibler frem forskellige steder, hvor der er samlinger i
> motorblokken. Tæring af zink på skrueakslen er til gengæld til at få øje
på.
> En stor stævnrørsanode holder her 2 sæsoner.
>
> --Og så lige en anden ting: Jeg opdagede forleden, at der med en ledning
er
> skabt elektrisk forbindelse mellem agterpulpit og rorstammen (rustfrit
> stål). Dvs. der faktisk er forbindelse mellem hele riggen og vandet (og
> måske dermed også motorblokken). Er det mon, som det skal være?

Har du ikke ferskvandskølesystem med varmeveksler?
Så får du ikke saltvand ind i motoren, og derfor ingen zinktæring.
Så skulle du være sikret mod tæring i motorblokken, hvis ikke, så tør jeg
ikke spå om hvad der er galt, men så er du måske ilde ude, men jeg kan ikke
tro, at man nu til dags, vil installere en motor uden ferskvandskøling.

Så lad os håbe, at du har varmeveksler installeret



Peter Ingsø Laursen (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 02-07-04 22:04


"Møller" <x.x@xx> skrev i en meddelelse
news:40e5c3dd$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Så lad os håbe, at du har varmeveksler installeret
>

Yanmar YS8 m.fl. blev lagt i temmelig mange skandinaviske både i 70'erne, og
min er en af dem. Det kan næppe svare sig at efterinstallere
ferskvandskøling.

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen



Møller (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 04-07-04 19:34


"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote in message
news:H4kFc.3219$Zh6.1065@news.get2net.dk...
>
> "Møller" <x.x@xx> skrev i en meddelelse
> news:40e5c3dd$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > Så lad os håbe, at du har varmeveksler installeret
> >
>
> Yanmar YS8 m.fl. blev lagt i temmelig mange skandinaviske både i 70'erne,
og
> min er en af dem. Det kan næppe svare sig at efterinstallere
> ferskvandskøling.
>
Du skrev at den var 4 år,, det ville vist ikke havde kostet alverden ved
samme lejlighed, hvorfor jeg gik ud fra, at det måtte det da være.
Men det er altså båden med motor du har fået for 4 år siden.

Til en Volvo Penta koster det fra 5.500 til 6.00 kr. + montering
De penge er godt givet ud.
Så mon du ikke også kan få det til din.

Motoren må være fra medio 70 til 80 i følge modelbetegnelse.
http://www.yanmar.dk/Service_data/yanmar_ysb8.htm?model=yanmar_ysb8.htm&send.x=16&send.y=20

http://www.yanmar.dk/Service_data/yanmar_yse8.htm?model=yanmar_yse8.htm&send.x=18&send.y=22

Men prøv at spørg her:
http://www.yanmar.dk/
--
Møller



Ole Pagh (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 05-07-04 05:38

Møller wrote:

> Til en Volvo Penta koster det fra 5.500 til 6.00 kr. + montering
> De penge er godt givet ud.
> Så mon du ikke også kan få det til din.

Da jeg købte min nuværende båd som har en Yanmar 1GM fra først i 80'erne
spurgte jeg mig omkring om det var en ide at montere ferskvandskøling, og de
samstemmende svar fra motormekanikere (og vist også fra Yanmar importøren)
var:
_Gør det ikke_
Der vil i årenes løb ophobe sig meget rust og andre ansamlinger i motorens
kølekanaler og disse vil sandsynligvis stoppe til da rustansamlinger og
lign. vil have tilbøjelighed til at løsne sig hvis kølevandstemperaturen
stiger fra ca. 65°C til ca. 90°C.

Jeg ved ikke hvor gammel en motor må være føre det frarådes at ilægge
ferskvandskøling.
Det må vel komme an på aktuelle drifttimer.

--
hilsen
Ole



Bjarke Christensen (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 05-07-04 21:52

Det er der meget delte meninger om. Jeg har hørt professionelle/erfarne folk
sige det er en skrøne.

Iøvrigt kan man jo skifte til ferskvandskøling *uden* at skifte termostaten,
hvis man er mange for, at den højere temperatur løsner skidtet. Så har man
ganske vist ikke fået bedre køling, men man har da sikret, at blokken/toppen
ikke tærer videre.

Bjarke

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:40e8db36$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Møller wrote:
>
cut
> _Gør det ikke_
> Der vil i årenes løb ophobe sig meget rust og andre ansamlinger i motorens
> kølekanaler og disse vil sandsynligvis stoppe til da rustansamlinger og
> lign. vil have tilbøjelighed til at løsne sig hvis kølevandstemperaturen
> stiger fra ca. 65°C til ca. 90°C.
cut



Peter Ingsø Laursen (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 05-07-04 09:28

"Møller" <x.x@xx> skrev i en meddelelse
news:40e86a17$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Du skrev at den var 4 år,, det ville vist ikke havde kostet alverden ved
> samme lejlighed, hvorfor jeg gik ud fra, at det måtte det da være.
> Men det er altså båden med motor du har fået for 4 år siden.

Ah, ok. Jeg har formuleret mig upræcist Næh, motoren er ved at være en
gammel svend.
Men jeg har dog læst en artikel i et svensk sejlblad (Segling), hvor
forfatteren udskifter topstykket (det, der ofte tærer først) samt monterer
ferskvandskøling. Men så skal man altså også være glad for sin 25 år gamle
Yanmar! Et topstykke koster vel omkring 5000 og hertil skal lægges besvær og
omkostninger ved at få motoren ud af båden osv.... Det lyder nærmest som
15.000,- i mine øre, inkl. ferskvandskøling, og det giver ingen mening


>
> Til en Volvo Penta koster det fra 5.500 til 6.00 kr. + montering
> De penge er godt givet ud.
> Så mon du ikke også kan få det til din.

Jeg ville heller ikke betænke mig i forbindelse med en ny/nyere motor. Men
ud over det økonomiske aspekt, kan der vist også være det problem, som Ole
Pagh nævner i en anden post.

Tak for dine svar

---
mvh, Peter Ingsø Laursen



Peter Ingsø Laursen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 06-07-04 07:57

Mit forrige svar er blevet væk, så jeg prøver lige igen:

"Møller" <x.x@xx> skrev i en meddelelse
news:40e86a17$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Du skrev at den var 4 år,, det ville vist ikke havde kostet alverden ved
> samme lejlighed, hvorfor jeg gik ud fra, at det måtte det da være.
> Men det er altså båden med motor du har fået for 4 år siden.

Ah, ok. Jeg har formuleret mig upræcist Næh, motoren er ved at være en
gammel svend.
Men jeg har dog læst en artikel i et svensk sejlblad (Segling), hvor
forfatteren udskifter topstykket (det, der ofte tærer først) samt monterer
ferskvandskøling. Men så skal man altså også være glad for sin 25 år gamle
Yanmar! Et topstykke koster vel omkring 5000 og hertil skal lægges besvær og
omkostninger ved at få motoren ud af båden osv.... Det lyder nærmest som
15.000,- i mine øre, inkl. ferskvandskøling, og det giver ingen mening


>
> Til en Volvo Penta koster det fra 5.500 til 6.00 kr. + montering
> De penge er godt givet ud.
> Så mon du ikke også kan få det til din.

Jeg ville heller ikke betænke mig i forbindelse med en ny/nyere motor. Men
ud over det økonomiske aspekt, kan der vist også være det problem, som Ole
Pagh nævner i en anden post.

Tak for dine svar

---
mvh, Peter Ingsø Laursen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste