afladning/ladning
Fra : Stine&Martin

Dato : 05-05-01 17:51

Hej NG
hentede sidste lørdag sushien i et skur i Hillerød, hvor den havde
overnattet en uge. Den startede fint, og turen gik til København. Da jeg
ankom, efter tur på motorvej m. 4-7K omdr/min var batteriet fladt! Ups
tænkte jeg, den klassiske suzuki-generator-ensretter-regulator sygdom har
ramt min maskine. Søndag løb jeg maskinen igang for at køre spænding på
batteriet, men det blev bare mere og mere fladt. Til sidst kunne den dårligt
trække tændingen.

Jeg har i denne uge opladt batteriet til 12.7 V og fundet et glimrende
fejlfindingsskema på www.gsresources.com/stator.check.html.
Idag monterede jeg det opladte batteri og checkede ladespændingen ved 2500
omdrejninger/min. Den var 13.8 V, og steg ved 4000 omdr/min til 14.3 V.
Ifølge gsresources er det perfekt:"Charging system perfectly OK".

Glad var jeg og trillede straks til Dragør, spiste en stor is og kørte hjem.
Jeg sørgede for, at hælde maskinen på minimum 2500 omdr/min for at holde
ladespændingen oppe. Men da jeg kom og målte viste det sig, at der var
gnavet godt af batteriet: Ladespænding ved 2500 omdr/min er nu kun 11.7 V!!

Spørgsmålet er: Hvad er det der spiser af mit batteri? Jeg går ud fra, at
ladesystemet fungerer da ladespændingen med fuldt opladt batteri er som
anbefalet af gsresources?

Martin
suzuki gsx750 ´82

Fra : Henrik Larsen

Dato : 05-05-01 20:18

"Stine&Martin" <stimar@infosport.get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Spørgsmålet er: Hvad er det der spiser af mit batteri? Jeg går ud fra, at
> ladesystemet fungerer da ladespændingen med fuldt opladt batteri er som

Hej Martin.
Min erfaring med min egen maskine (som forøvrigt blev solgt idag) siger at
det er batteriet der er færdigt.
Selvom det tilsyneladende virker når man måler på det er ret sikkert at
fejlen forsvinder når du sidder et nyt (kvalitets) batteri på.

Henrik

Fra : Stine&Martin

Dato : 05-05-01 22:21

Hej Henrik
Tillykke med salget. Det kan da godt være, at det er batteriet der er stået
af. Det er købt sidste år i maj hos Schnabel, af mærket Long. Men det har
stået udenfor hele vinteren uden at blive ladet. Og da jeg havde opladet det
i denne uge tabte det 0,2 V på to døgn (12.7V ->12.5V). Men der er alligevel
to grunde til at jeg ikke tror det er batteriet den er gal med:

1) 'Skaden' kom pludselig, på en 40 km's tur _efter_ maskinen havde stået
urørt en uge og alligevel startede fint.
2) Da jeg i år kørte første tur (70 km) blev batteriet opladet, og holdt
sig nogenlunde en lille måned indtil det pludseligt var fladt.

Men jeg vil prøve at skaffe et tip-top batteri og se hvad der så sker.

Tak,
Martin
sushi gsx750 '82

Fra : TOMAS KNUTSEN

Dato : 06-05-01 02:14

Se link: http://europulse.com/no/

Monterte EuroPulse på et bateri som ikke tok i mot lading i mars måned, ser
ut til og fungere nå.
Jeg kan ikke garantere dette, men det batteriet jeg hadde var moden for
dynga. Det vil vel vise seg hvor bra denne EuroPulsen er etter noen månder.

Hilsen fra Norge
Suzuki Burgman 400

Fra : Stine&Martin

Dato : 06-05-01 08:41

Hej
Det lyder interessant. Gad vide hvorfor det ikke er mere udbredt? Er den et
nyt produkt? Nogle der har kendskab til det?

Martin
gsx750 1982

TOMAS KNUTSEN <btknutsen@c2i.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Bz1J6.6152$Sq.596096@juliett.dax.net...

Fra : Jesper P \(RD350\)

Dato : 07-05-01 19:34

Jeg blev også straks fanget af denne interessante dims - tilsyneladende er
der noget om det, hvis man søger lidt kan man finde diverse info.

Jeg fandt også en do-it-yourself dims til elektronik nørderne:
http://www.humboldt1.com/~michael.welch/desulfator.pdf

/Jesper
Elektronik ingeniør, som sagtens kunne finde på at udvikle sådan en dims for
at finde ud af om det virker.

Fra : Armand

Dato : 08-05-01 18:36

Jesper P (RD350) <jesper_p@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]
> /Jesper
> Elektronik ingeniør, som sagtens kunne finde på at udvikle sådan en

Puls-ladning (som det sikkert drejer sig om!?), er da et alm kendt
akku-opladnings begreb!

Som jeg forstår det tager batteriet bedst imod hvis man fylder godt med
strøm på, men samtidig "brænder det varmt", hvilket modvirker
strømoptagelsen. Pulsladningen fylder "fuld power" på i intervaller, så
batteriet kan køle af derimellem! (?)

--
Armand.

Fra : Jesper P \(RD350\)

Dato : 09-05-01 15:31

> Puls-ladning (som det sikkert drejer sig om!?), er da et alm kendt
> akku-opladnings begreb!

Jep, kender den udemærket - princippet for disse re-genererings dimser (har
forsket lidt i sagen) er egentlig det samme.
Bort set fra at der her er tale om en ultra kort puls med meget høj strøm
styrke.
Dette skulle kunne sætte sulfat krystallerne i vibration (ca. 2-6 MHz) og
dermed knuse og opløse den ødelæggende sulfat belægning som dannes på gamle
akkumulatorer. (lige som når man knuser nyresten eller galdesten med
ultralyd - tror jeg nok man kan nu om dage)

Batteriet bliver ikke opladet af disse pulser, de fleste dimser virker endda
ved at tappe en mængde energi fra batteriet (i f.eks. 1ms) for derefter at
fyre denne ladning tilbage til batteriet (i løbet af 50us) forløbet
gentages, og efter nogle timer/dage er batteriet regenereret (mere eller
mindre).

Der er selvfølgelig taget nogle patenter på dette fænomen, men til
hjemmefusk er det jo ligemeget Fandt et amerikansk patent (var dog
beregnet til lidt størrer batterier) hvor der blev beskrevet pulser på 600A.

Fra : Armand

Dato : 09-05-01 23:31

> .....der her er tale om en ultra kort puls med meget høj
> strømstyrke... dermed knuse og opløse den ødelæggende sulfat
> belægning som dannes på gamle akkumulatorer. Batteriet bliver ikke
> opladet af disse pulser

OK!

--
Armand.

Fra : Lisbeth Louring & An~

Dato : 05-05-01 22:18

> Spørgsmålet er: Hvad er det der spiser af mit batteri? Jeg går ud fra, at
> ladesystemet fungerer da ladespændingen med fuldt opladt batteri er som
> anbefalet af gsresources?

Skal du undersøge, om der er noget, der spiser af dit batteri, så er en
mulighed at prøve at koble et amperemeter ind i serie med batteriet, og så
måle på, hvor meget strøm der trækkes. Når du ikke har drejet nøglen må der
selvfølgelig slet ikke trækkes strøm, heller ikke med drejet nøgle og
slukket lys(med mindre du har en alarm eller lignende). Prøv også at tænde
lyset, og se om effekten så nogenlunde passer med pærernes effekt. Min CB500
trækker ca 6 A på nærlys og 8 A på fjernlys. Du bør dog ikke starte maskinen
med amperemeteret indkoblet, medmindre du er sikker på, at det kan klare den
store strøm, som en starter trækker. Jeg vil dog også tilslutte mig gættet
om, at et der skal et nyt batteri til. Prøv eventuelt at se på det gamle,
der står tit hvor gamle de er. En tommelfingerrregel siger vist nok 4-5 års
holdbarhed for kvalitetsbatterier.
Venlig hilsen
Anders Olesen

Fra : Stine&Martin

Dato : 05-05-01 22:23

Tak for rådet. Det vil jeg prøve imorgen. Jeg prøvede faktisk at måle
strømforbruget forleden, men 'spidserne' på mit multimeter gav ikke
ordentlig kontakt, så jeg skal montere et par klemmer.
Martin

Fra : Lisbeth Louring & An~

Dato : 05-05-01 23:09

> [...]
> strømforbruget forleden, men 'spidserne' på mit multimeter gav ikke
> ordentlig kontakt, så jeg skal montere et par klemmer.

Og husk nu, hvis du efter at hæve målt strømmen, lige skal måle spændingen
igen, så skal der drejes på/flyttes stik i multimeret. Mit batteri var
heldigvis HELT dødt, da jeg lavede det nummer, ellers skulle jeg sikkert
også have haft nyt multimeter. Det gav dog nogle fine gnister
Anders

Fra : Armand

Dato : 05-05-01 23:42

Stine&Martin <stimar@infosport.get2net.dk> skrev i en

> Spørgsmålet er: Hvad er det der spiser af mit batteri? Jeg går ud fra,
> at ladesystemet fungerer da ladespændingen med fuldt opladt batteri er
> som anbefalet af gsresources?

Øheh :-/

Nu det der med el, ikke. Der er jeg ikke mere sikker end at jeg har egen
guru deromkring.
Men det slår mig om ikke at der i generator/ladesystem kan være en
varmebetinget fejl :-/
Et permanent monteret voltmeter ville kunne give dig et bedre praj om
begivenhederne under under opstart/kørsel. Monter evt. dit multimeter
provisorisk med forbindelse til en +leder omkring
instrumentering/forlygte!!

--
Armand.

Fra : Stine&Martin

Dato : 06-05-01 08:38

Hej Armand
Et komplet rullende værksted ville så også kræve overvågning af temperaturen
for at se hvilken temperatur der udløser afladning af batteriet. Men det vil
da være interessant at se, om der først lades og siden aflades. Jeg
indretter et målebord omkring instrumenteringen, der jo på 1982-modellen er
en solid overbygning på den firkantede forlygte!

Martin
suz gsx750 ´82

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d1vtp$25vt$5@news.cybercity.dk...

Fra : Stine&Martin

Dato : 06-05-01 21:42

Hej igen
Tak for rådene. Jeg har endnu ikke prøvet et nyt batteri, men målte idag
strømforbruget. Der var intet forbrug uden nøglen drejet (!), men når jeg
drejer nøglen bruger den 2.8A (motoren ikke startet). Uden andet lys tændt
end olietrykspæren og gearindikator. Batteriets hvilespænding var 12.4V, så
noget bruger 12.4*2.8=35 watt når jeg drejer nøglen. Kan det være
tændspolerne og den elektroniske tænding (som jeg mener maskinen har)??
Når jeg tænder forlygten bruges der 6A, med bremselys 9A. Det er vel fint
nok.

Dagens spørgsmål er så: Hvad er det, det bruger 2.8A når lyset ikke er
tændt, og motoren ikke snurrer?

Venligst,
Martin
suzuki gsx750 ´82