Priser på komplet rig ?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 30-06-04 11:59

Hejsa

Til vores nyindkøbte motorsejler fulgte der en Selden mast med - formentlig
den originale fra 1973. Bøsningerne til sallingshornene er knækket, og der
er en mindre revne i mastefoden. Jeg har derfor taget kontakt til Selden, og
venter spændt på udmeldingen derfra. Imidlertid ser det ikke for godt ud, og
måske ender det med at vi skal købe ny rig. Og så kommer mine spørgsmål: Er
det muligt at tilpasse en evt. ny rig til de gamle sejl, som er ret nye ? Og
hvad koster sådan en komplet rig (cirka, i den billige version), når masten
er ca. 6 m. lang (høj?)
Jeg håber der er nogen der sidder med viden om dette, da søgning på
hjemmesider og snak med udstyrsbutikker ikke hjælper mig!!

På forhånd tak,
Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-06-04 18:25

På ejendommeligvis fremsatte Ole Rasmussen følgende påstand:

> [...]
> Jeg håber der er nogen der sidder med viden om dette, da søgning på
> hjemmesider og snak med udstyrsbutikker ikke hjælper mig!!

Er det ikke lidt drastisk at skifte hele riggen ud fra ovenstående?
Hvorfor vil du absolut udskifte det hele?

Du kan sagtens finde priserne i et katalog. Hvis du kender det antal
meter, du skal bruge, så er det bare at gange ud. Terminalerne ligger
på omkring en hund pr styk afhængigt af typen. Dertil kommer
trykningen og det er også omkring en hund pr styk. Så er der
vantskruer, der er også priser i kataloget.

Mon ikke, at din rig vil koste i nærheden af kr 4500,- plus masten.
Jeg vil gætte på, at en komplet mast med rig og bom koster
18.000-20.000

Men jeg forstår slet ikke hvorfor du vil udskifte det hele. Alle
enkeltdele er da lige til at reparere...

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 30-06-04 22:25

> Er det ikke lidt drastisk at skifte hele riggen ud fra ovenstående?
> Hvorfor vil du absolut udskifte det hele?

Det skyldes at mast og rig måske er 30 år gamle, og der (måske) ikke findes
reservedele til den mere. Derfor ville jeg lige høre hvad en ca. pris er for
en ny mast og rig - og da jeg ikke aner hvad/hvor meget der skal til en ny
mast, så kan jeg desværre ikke selv regne prisen ud.... (f.eks. aner jeg
ikke hvad de terminaler og trykning du taler om er!)

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-07-04 13:31

> [...]

> meget der skal til en ny mast, så kan jeg desværre ikke selv regne
> prisen ud.... (f.eks. aner jeg ikke hvad de terminaler og trykning

Hvis man ser bort fra de enkelte beslag på masten, så er der jo ikke
noget, der er specielt med hensyn til reservedele, og selv beslg kan
udskiftes forholdsvis nemt. De er jo bare popnittet på masten, og kan
man ikke fiden noget, der ligner det originale 100%, så er der mange
andre muligheder.

Terminaler er de dimser, som wiren sættes ind i. De findes så i
forskellige udgaver, eksempelvis med et øje og andre med en gaffel og
nogen med en slags "krog" som kan hægtes lige ned i mastebeslaget. Du
kan se dem i diverse bådkataloger.

Fidusen er, at man sætter wiren ind i terminalen, og så trykker man
terminalen sammen i en speciel maskine, der trykker med flere hundrede
tons. Trykkest er så kraftigt, at wire og terminal simpelthen smelter
sammen.

Der er også nogle, der kalder det en valsning. Men det må ikke
forveksles med tallurittryk, som er noget helt andet.

Den wire, du skal bruge koster nok kr. 25,- pr meter. Så skal du jo
bare måle op og gange ud

Hvert stag og vant har jo to terminaler og skal følgelig trykkes to
gange. Det er altså minimum kr. 400,- pr stag/vant plus wiren.

Men selv om mast og rig er 30 år, så lyder det i mine øre noget
drastisk at udskifte det hele. Hvis det virker og ikke er defekt, er
der vel ingen grund til at udskifte det..

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 06-07-04 09:15

> Men selv om mast og rig er 30 år, så lyder det i mine øre noget
> drastisk at udskifte det hele. Hvis det virker og ikke er defekt, er
> der vel ingen grund til at udskifte det..

Jeg har lagt et par billeder ud på http:\www.vandborgnet.dk\baad , hav lidt
tålmodighed, de er på 0,5 mb, på en 128 kb linie

På fod_1.jpg og fod_2.jpg kan det ses at der er en revne omkring et af de
huller hvor der sidder en split til fastholdesle af masten - hvilken
belastning bliver disse udsat for ? Trykket er vel egentlig "kun"
nedadrettet, så betyder den revne noget ? Hvis ja, er det noget der kan
repareres ved svejsning ?

På salling.jpg kan det ses at bolten der holder sallingshornene i den ene
side er knækket, og i den anden side er den bøjet. Kan jeg "bare" skære/bore
boltene væk, og så erstatte dem med en ny, gennemgående bolt ? Hvis ikke,
hvad dælen kan jeg så gøre ?

Jeg håber at der er nogen herinde der kan hjælpe lidt - al snak med
forhandlere går kun ud på een ting - at de kan tjene nogle penge !! (Den
værste var ham der ikke ville sælge en ny rig medmindre det var med rullefok
!!!)

På forhånd tak
/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-04 10:13

> [...]

> hvilken belastning bliver disse udsat for ? Trykket er vel egentlig
> "kun" nedadrettet, så betyder den revne noget ? Hvis ja, er det

Den revne kan du roligt springe op og falde ned på

Det har ingen som helst betydning, og belastningen er så minimal, at
der sker intet ved det.

Skader på mastefoden opstår næsten altid i forbindelse med, at folk
fjumrer med masten når den hænger i mastekranen og er sat fast på
båden.

> [...]
> skære/bore boltene væk, og så erstatte dem med en ny, gennemgående
> bolt ? Hvis ikke, hvad dælen kan jeg så gøre ?

Det er lidt svært at udlede systemet af billederne, men hvis jeg
forstår det korrekt, så er sallingshornene bare et rør, som bliver sat
ind over den hvide plastic bøsning?

Det er nemt nok at lave. Du fjerne bare den gamle bolt og sætter et
stykke gennemgående gevindjern i. Det skal være rustfritstål. Den
bøsning, der skal gå ind i sallingshornene, den kan du selv lave. Hvis
du ikke kender nogen, som har en drejebænk, så er det nemt selv. Få
fat en teakrundstok og skær et passende stykke af. Bor hul igennem i
midten(!) med en standerboremaskine. Så tager du en maskinbolt som
passer i hullet og som er 15mm længere end rundklodsen og sætter den
igennem stokken. Husk at sætte en stor skive i begge ender, så en
møtrik på, og så spænder du bare hårdt. Sæt enden af maskinbolten i en
boremaskine, som er sat forsvarligt op i en skruestik eller anden
holder, og start på højeste omdrejninger. Så kan du med passende
værktøj rette din "bøsning" til, så den passer perfekt i dit
sallingshorn.

Hvis jeg har misforstået systemet, så må du forklare det lidt bedre.

> [...]
> forhandlere går kun ud på een ting - at de kan tjene nogle penge !!
> (Den værste var ham der ikke ville sælge en ny rig medmindre det var

Det ville være tåbeligt at købe en ny rig pga. det, du skriver, der
skal bare lidt opfindsomhed til

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-07-04 08:22

> Den revne kan du roligt springe op og falde ned på
>
> Det har ingen som helst betydning, og belastningen er så minimal, at
> der sker intet ved det.

Det lyder da godt .

> Det er lidt svært at udlede systemet af billederne, men hvis jeg
> forstår det korrekt, så er sallingshornene bare et rør, som bliver sat
> ind over den hvide plastic bøsning?

Fuldstændig korrekt - der sidder dog en gummibøsning (kan også ses på
billedet), funktionen er jeg ikke sikker på, men den sidder der vel kun for
at gøre det nemmere at sætte sallingshornet på plads.

> [...]
> holder, og start på højeste omdrejninger. Så kan du med passende
> værktøj rette din "bøsning" til, så den passer perfekt i dit

Det var også det jeg havde i tankerne - men havde ikke lige fået gennemtænkt
systemet med "bøsningen", så tak for din beskrivelse herover

> Hvis jeg har misforstået systemet, så må du forklare det lidt bedre.

Det er der heldigvis ikke behov for

> Det ville være tåbeligt at købe en ny rig pga. det, du skriver, der
> skal bare lidt opfindsomhed til

Jeps, jeg er bare en rigtig forsigtig-per af natur. Kunne lige se for mig
hvordan mastede hamrede ned gennem bunden af båden på grund af at man liiige
ville spare et par tusinde kroner

Men så er det jo rigtig dejligt at der er nogle erfarne folk herinde der kan
hjælpe, så tak for det !

/Ole

Fra : Rasmus

Dato : 01-07-04 06:42

Prøv at kontakte John Mast i Greve...

De kan sagtens lave en mast til dig der bare virker...

Rasmus