Reglerne om toilettank fra 2005 - og dispe~
Fra : Sven Fafner

Dato : 29-06-04 19:05

Hvordan mon det går med lovgivningen om toilettanke i lystbåde ?
Altså det med at man ikke må skide i havet efter 2005 ?

Dansk Sejlunion har arbejdet på at få lempet de kommende regler, og så
vidt jeg kan se på www.sejlsport.dk har miljøministrene i
Østersø-landene holdt et møde i juni 2003. Her blev der besluttet at
man kan søge dispensation hvis man har en "mindre eller ældre" båd. Og
så skal der ellers udarbejdes nogle præcise regler for dispensation.

Det ser ikke ud til at der er sket mere sagen siden dette møde, i hver
fald er der ikke nogen nyere artikler hos Dansk Sejlunion. Jeg kan
heller ikke finde hoget om det hos Miljøministeriet.

Er der nogen af jer der ved noget om denne sag ? Jeg skal nemlig til
at renovere søtoilettet i min Bandholm 24 fra 1975. Jeg synes absolut
det er en "mindre og ældre" båd, så jeg vil søge dispensation hvis jeg
bare vidste hvordan.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-06-04 19:49

Sven Fafner wrote:
> Hvordan mon det går med lovgivningen om toilettanke i lystbåde ?
> Altså det med at man ikke må skide i havet efter 2005 ?

Så SKAL det altså også forbydes at fiskene skider i havet...
-Hvis jeg ikke må, så skal de heller ikke have lov...

--
hilsen Ole

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-06-04 19:59

"Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan mon det går med lovgivningen om toilettanke i lystbåde ?
> Altså det med at man ikke må skide i havet efter 2005 ?

På Vejle Havn har vi ingen suger.

Jeg har ladet mig fortælle at kommer der en lystsejler og ønsker tømning,
rekvireres der en slamsuger.

Jeg har første gang til gode, da min nye jolle ingen macarator har
installeret.

Jeg skal have tømt både spillevand og lortetank, da disse ikke har noget
afløb frit ud i vandet.

PS: Vejle er vist heller ikke så meget med, når det gælder miljø ....
specielt i fjorden.

Hr. Bjørn

Fra : Karsten Moisen

Dato : 30-06-04 18:29

Var hele farcen med tømningstanke ikke blevet skrottet af den seneste
miljøminister??
Det var den ihvertfald på et tidspunkt. Men de har måske ombestemt sig
igen???

Karsten

Fra : Sven Fafner

Dato : 30-06-04 18:44

On Wed, 30 Jun 2004 19:28:53 +0200, Karsten Moisen
<deathtospammers@tele.dk> wrote:

>Var hele farcen med tømningstanke ikke blevet skrottet af den seneste
>miljøminister??
>Det var den ihvertfald på et tidspunkt. Men de har måske ombestemt sig
>igen???

Nej, ifølge Dansk Sejlunion er aftalen bestemt ikke skrottet. Det kan
miljøministeren ikke, han er jo bundet af aftalerne med de andre
HELCOM-alnde. Der kommer blot en mulighed for at søge dispensation
hvis man har en "ældre" eller "mindre" båd. Her er et link til
artiklen hos Dansk Sejlunion:

http://www.sejlsport.dk/sw3802.asp

men som sagt gad jeg nok vide hvordan man søger den dispensation.

Jeg ringer til miljøministeriet i morgen og skriver deres svar her.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-06-04 20:05

"Sven Fafner" <LDTQSTCLDPIG@spammotel.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ringer til miljøministeriet i morgen og skriver deres svar her.

Herligt.

Kan du ikke ved samme lejlighed spørge om sugere/tømningsmuligheder bliver
standard i alle danske kommunale og statsejede havne .... naturligvis også
fra hvornår..?

Hr. Bjørn

Fra : Sven Fafner

Dato : 30-06-04 20:22

On Wed, 30 Jun 2004 21:04:55 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Kan du ikke ved samme lejlighed spørge om sugere/tømningsmuligheder bliver
>standard i alle danske kommunale og statsejede havne .... naturligvis også
>fra hvornår..?

Jo, det skal jeg gøre..
På genhør torsdag aften.
--
Venlig hilsen
Sven FAfner

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-06-04 20:36

"Sven Fafner" <LDTQSTCLDPIG@spammotel.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo, det skal jeg gøre..

Af hjertet tak.

> På genhør torsdag aften.

Venter spændt, da jeg skal sejle fra Vejle Havn til Fredericia Havn for at
tømme skidtet.

Hr. Bjørn

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-07-04 05:32
Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-07-04 10:15

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> http://www.web4sailors.com/pages/forside/holdingtanke.html?PageID=241716
>
> Hvorfor lige 10,5 meter?

De har nok nemmere ved at sejle 12 sm ud end os, der er mindre....

Hr. Bjørn

Fra : Sven Fafner

Dato : 02-07-04 20:18

On Thu, 01 Jul 2004 06:32:04 +0200, "Sverre Stokke"
<sverre@enterpol.dk> wrote:

>Hvorfor lige 10,5 meter?

Et eller andet sted skal man vel sætte grænsen.
Det betyder at reglen gælder for skibe på 35 fod og opefter.

Måske har man vurderet at skibe der er så store som regel allerede er
udstyret med holdingtanke.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-07-04 20:33

"Sven Fafner" <LDTQSTCLDPIG@spammotel.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Et eller andet sted skal man vel sætte grænsen.
> Det betyder at reglen gælder for skibe på 35 fod og opefter.
>
> Måske har man vurderet at skibe der er så store som regel allerede er
> udstyret med holdingtanke.

For det kan vel ikke være, de benytter toilettet samt genererer mere
spildevand end dem i de mindre både..?

Hr. Bjørn

Fra : Sven Fafner

Dato : 01-07-04 21:51

On Tue, 29 Jun 2004 20:05:12 +0200, Sven Fafner <.@.> wrote:

>Hvordan mon det går med lovgivningen om toilettanke i lystbåde ?
>Altså det med at man ikke må skide i havet efter 2005 ?

I dag (1. juli 2004) har jeg ringet til Miljøstyrelsen og spurgt.

Jeg fik oplyst at reglerne er således:

Hvis
1. båden er bygget efter 1.1.2000
og
2. båden er mere end 10,5 meter lang
og
3. båden er mere end 2,8 meter bred

så skal båden have holdingtank efter 1.1.2005. Bemærk at alle tre
betingelser skal være opfyldt.

Hvis man kan sige nej til blot én af betingelserne, så skal båden ikke
have holdingtank, men kan beholde sit søtoilet. Man skal ikke søge om
dispensation. Det vil give alt for meget bureaukrati. Man har
simpelthen automatisk dispensation hvis båden ikke opfylder alle tre
betingelser,

Det er beskrevet i bekendtgørelse nr. 9265 af 1.5.2004: "Teknisk
forskrift om fritidsfartøjers bygning og udstyr m.v." Det er en
kæmpebekendtgørelse på 84 sider . Den beskriver ALT hvad der er værd
at vide om kravene til lystbåde: Gasinstallation, CE-mærkning, krav
til udlejningsbåde, redningsudstyr, dimensionering af anker- og
fortøjningsgrej og altså også krav til toiletinstallation + en mængde
andre bestemmelser. Det er faktisk rigtig interessant læsning. Du kan
finde bekendtgørelsen på www.retsinfo.dk .

I bekendtgørelsen står der ganske vist at båden skal være bygget efter
1.1.1980 (kapitel V regel 1.4). Men jeg fik oplyst datoen 1.1.2000,
Jeg skal lige spørge nærmere hos Miljøstyrelsen, hvilken dato der er
den rigtige.

Det gælder endvidere at man skal være mindst 12 sm fra land før man må
tømme lortetanken i havet. Har man derimod dispensation, må man skide
i sit søtoilet lige så tæt på land man har lyst, og i alle farvande.
Miljøstyrelsen er ved at lave regler for brug af søtoilet efter
1.1.2005. Hvordan reglerne bliver, kunne jeg ikke få oplyst, da de
ikke er færdige.

Jeg spurgte også hvilke krav der så er til havnene med hensyn til
tømnings-faciliteter. Ca. 100 havne skal i hvert fald have
tømningsanlæg. Hvad så med resten ? Der er vist noget om at havnene
kan samarbejde om at have et fælles tømningsanlæg, og så risikerer man
at skulle sejle til nabohavnen for at få tømt tanken. Eller også skal
man lige sejle 12 sm ud på åbent hav. Det er nok værd at spørge i sin
lokale havn hvordan man har tænkt sig at løse denne opgave.

Miljøstyrelsen har en FAQ om emnet her:
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/vand/03070301.htm
Klik også på "Vandmiljø" til venstre i ovenstående side..
Dersværre står der ikke meget om dispensationsmuligheden.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-07-04 22:20

"Sven Fafner" <LDTQSTCLDPIG@spammotel.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har man derimod dispensation, må man skide
> i sit søtoilet lige så tæt på land man har lyst, og i alle farvande.

Det er jo herligt.

Så kan jeg med sindsro installere en macarator og skide i havnen eller foran
strandvejsvillaerne. da min jolle fraviger mindst 1 af kravene.

Herre Jemine...

> Det er nok værd at spørge i sin
> lokale havn hvordan man har tænkt sig at løse denne opgave.

Det giver da lidt "søslagsmål" til vinter ude i det ganske sejlerland.

Man må undres over den målrettede inkonsekvens i lovgivningen...

Hr. Bjørn

Fra : Sven Fafner

Dato : 02-07-04 19:21

On Thu, 1 Jul 2004 23:20:00 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Så kan jeg med sindsro installere en macarator og skide i havnen eller foran
>strandvejsvillaerne. da min jolle fraviger mindst 1 af kravene

Det er naturligvis din spøg

Det er forbudt at skide i havnen. Men man kunne godt forestille sig at
*nogen* kunne finde på at svine tankeløst med deres toiletaffald, for
eksempel lige ud for en badestrand, Det er vel også derfor
miljøstyrelsen vil udarbejde regler for brug af søtoilet for os der
har dispensation..

Der er vel ingen af os der ønsker colibakterier i badevandet.

Men jeg er spændt på hvordan de regler bliver og hvordan man vil
håndhæve dem. Jeg håber Dansk Sejlunion er med til at udforme
reglerne så der kommer lidt fornuft ind i dem.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-07-04 20:36

"Sven Fafner" <LDTQSTCLDPIG@spammotel.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er naturligvis din spøg

Selvfølgelig, men overdrivelse fremmer forståelsen.

> [...]
> eksempel lige ud for en badestrand, Det er vel også derfor
> miljøstyrelsen vil udarbejde regler for brug af søtoilet for os der

Det vil jeg da håbe ellers kan jeg ikke se nogen mening med tiltaget.

> Der er vel ingen af os der ønsker colibakterier i badevandet.

Naturligvis ikke....vi får dem vel fra de omkringliggende lande...;)

> Men jeg er spændt på hvordan de regler bliver og hvordan man vil
> håndhæve dem. Jeg håber Dansk Sejlunion er med til at udforme
> reglerne så der kommer lidt fornuft ind i dem.

Helt enig og vi får adgang til sugere og udslagskummer i samtlige
lystbådshavne (af en vis størrelse).

Hr. Bjørn

Fra : Flemming

Dato : 02-07-04 10:22

Ang. punkt 2. Bådens længde. Hvordan måles den? I vandlinien eller overalt
længde?
/Flemming

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-07-04 10:26

"Flemming" <vikingis@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ang. punkt 2. Bådens længde. Hvordan måles den? I vandlinien eller overalt
> længde?

Sæt nu det er et gennemsnit...

Hr. Bjørn

Fra : Sven Fafner

Dato : 02-07-04 19:04

On Fri, 2 Jul 2004 11:21:54 +0200, "Flemming" <vikingis@hotmail.com>
wrote:

>Ang. punkt 2. Bådens længde. Hvordan måles den? I vandlinien eller overalt
>længde?

Så vidt jeg kan se, står det ikke i "bekendtørelse nr. 9265" hvordan
man måler længde og bredde. Jeg tænker længden er LOA, men jeg ved
det ikke. Dansk Sejlunion burde vide det; de har været med at at få
dispensationsreglerne igennem.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Sven Fafner

Dato : 02-07-04 19:05

On Thu, 01 Jul 2004 22:50:51 +0200, Sven Fafner
<LDTQSTCLDPIG@spammotel.com> wrote:

> [...]
>1.1.1980 (kapitel V regel 1.4). Men jeg fik oplyst datoen 1.1.2000,
>Jeg skal lige spørge nærmere hos Miljøstyrelsen, hvilken dato der er

Nå, jeg har kontaktet Miljøstyrelsen igen for at få opklaret det med
datoen, og her er deres svar:

<citat>

Det er sådan, at alle lystbåde m/toilet bygget efter 1.1.2000 skal
have holdingtank (allerede fra 1.4.2001)

For lystbåde m/toilet bygget før 1.1.2000 gælder flgd.

Holdingtank fra 1.1.2005, dog gælder reglerne ikke for skibe ældre
[end] 1.1.1980. samt skibe under 2,8 bredden eller 10,5 meter i
længden.

Dvs. et skibe bygget efter 1.1.2000, der f.eks. er under 2,8 meter
bredt skal alligevel have holdingtank.

</citat>

Så skulle det vist være helt klart for enhver.

Min Bandholm 24, der er bygget i 1975, og som er 2,33 m bred og 7,30 m
lang, skal altså ikke have holdingtank.

--
Venlig hiæsne
Sven Fafner

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-07-04 20:37

"Sven Fafner" <LDTQSTCLDPIG@spammotel.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dvs. et skibe bygget efter 1.1.2000, der f.eks. er under 2,8 meter
> bredt skal alligevel have holdingtank.

Den falder jeg ind under.

Jeg vil ha´ adgang til en suger på Vejle Havn...

Hr. Bjørn

Fra : Sven Fafner

Dato : 02-07-04 20:56

On Fri, 2 Jul 2004 21:37:28 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Jeg vil ha´ adgang til en suger på Vejle Havn...

Har du prøvet om der skulle gemme sig en suger henne i Industrihavnen
? På Vejle Havns hjemmeside kan man i hvert fald downloade en
formular (http://www.vejleport.dk/form_dan.doc) om "Anmeldelse af
skibsaffald", hvor kloakspildevand er én af kategorierne.
--
Vh
Sven Fafner

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-07-04 21:05

"Sven Fafner" <LDTQSTCLDPIG@spammotel.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du prøvet om der skulle gemme sig en suger henne i Industrihavnen
> ?

I henhold til alm. snak og forespørgsler blant sejlerne, findes en sådan
minisuger ikke på havnen.

> På Vejle Havns hjemmeside kan man i hvert fald downloade en
> formular (http://www.vejleport.dk/form_dan.doc) om "Anmeldelse af
> skibsaffald", hvor kloakspildevand er én af kategorierne.

Jeg tror, det er den føromtalte slamsuger = stor lastbil...

På Ranzausminde Havn (den er vel på størrelse med 2 af vore tværbroer, står
der en dejlig blå minisuger, hvis sugenæb passer nøjagtigt til lystfartøjer.

Sejlklubben er endda så venlig at vi gæster suger gratis..

En lystbådehavn af Vejles størrelse bør simpelthen have en sådan suger. Vi
lægger trods alt kajplads til det lokale miljøskib...)

Hr. Bjørn

Fra : Sven Fafner

Dato : 02-07-04 21:15

On Fri, 2 Jul 2004 22:05:18 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>En lystbådehavn af Vejles størrelse bør simpelthen have en sådan suger. Vi
>lægger trods alt kajplads til det lokale miljøskib...)

Så er det bare om at møde på generalforsamlingen og rejse et krav !

Forresten - det gælder jo kun hvis din båd er "en lystbåd m/toilet".
Tidligere skrev du at du har en jolle. Bestemmelsen gælder
tilsyneladende kun for både der allerede *har* installeret et toilet.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-07-04 21:23

"Sven Fafner" <LDTQSTCLDPIG@spammotel.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så er det bare om at møde på generalforsamlingen og rejse et krav !

Det har jeg nu også tænk mig at gøre...

Vi har vel også vore gæstesejlere at tage hensyn til .... hvis vi da ønsker
sådanne.

> Forresten - det gælder jo kun hvis din båd er "en lystbåd m/toilet".
> Tidligere skrev du at du har en jolle. Bestemmelsen gælder
> tilsyneladende kun for både der allerede *har* installeret et toilet.

Jeg kalder stort set alle biler for 'potter' med mindre de koster + 2 mill.
kr. og samtlige både 'joller' er de under 35 fod.

Jeg har da både toilet, bruser, varmt/ koldt vand med deraf følgende 3
holdingtanke i min jolle samt en benzinkapacitet på 320 liter af den bedste
blyfri oktan 95....

Hr. Bjørn

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-07-04 14:46

"Bj¯rn J¯rvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skriver:

>"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>De har nok nemmere ved at sejle 12 sm ud end os, der er mindre....

Jeg tænkte nu mere på det besynderlige tal. Hvorfor mon ikke 10 meter?
De 2,8 bredde virker også lidt søgt.
Men det er nok et resultat af politiske forhandlinger, hvor der bliver
firet frem og tilbage, før man når frem til et resultat.

Ligesom når UK skal overgå til højretrafik. De har handlet sig frem til en
prøveperiode på 6 måneder, hvor det kun gælder busser og lastbiler.

Hilsen Sverre.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-07-04 16:15

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ligesom når UK skal overgå til højretrafik. De har handlet sig frem til en
> prøveperiode på 6 måneder, hvor det kun gælder busser og lastbiler.

LOOOLL...

Hr. Bjørn