Mere MAPTECH
Fra : pergk

Dato : 28-06-04 18:43

Hejsa i gruppen.

Undertegnede har også lige investeret i Tyske søsportskort, nemlig Serie 2
med CD, Havnelods mm.
så langt så godt.

Undrede mig over at OziExplorer ikke kunne importere kortene fra denne CD.

Men det viser sig, at på de tidligere kort jeg har købt (Serie 1 & Serie 3)
er filendelserne .kap,
mens det på Serie 2 er .cap, og OziExplorer kender ikke noget til cap og det
gør jeg faktisk heller ikke
Man kan jo så gætte på hvorfor MAPTECH har ændret på dette

Så til dagens spørgsmål, er der nogen mulighed for at konvertere fra .cap
til .kap, drg, rml,pcx og hvad
OziExplorer ellers "kan forstå" ?

Hvis der skulle være en som ligger inde med viden om ovennævnte, vil jeg
være taknemlig for et svar!

Med sejler hilsen
Per

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 28-06-04 21:40

"pergk" <pgk@aglaia.dk> skrev i en meddelelse

> Så til dagens spørgsmål, er der nogen mulighed for at konvertere fra .cap
> til .kap, drg, rml,pcx og hvad
> OziExplorer ellers "kan forstå" ?

Lige den lille hurtige - har du prøvet at omdøbe en fil til .kap og se hvad
der sker ?

/Ole

Fra : pergk

Dato : 30-06-04 18:05

Ole skrev:

> Lige den lille hurtige - har du prøvet at omdøbe en fil til .kap og se
hvad
> der sker ?
>
> /Ole

TAK for svaret.

Ja, se det har jeg prøvet uden nogen succes, den vil stadig ikke indlæse
dem.
Men det ender vel med at jeg må leve med problemet og nøjes med
MAPTECH's light version af deres eget program

Med sejler hilsen
Per

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 30-06-04 22:29

> [...]
> dem.
> Men det ender vel med at jeg må leve med problemet og nøjes med
> MAPTECH's light version af deres eget program

Bruger du så den sidst nye version af Ozi ? Hvis du gør, findes der så ikke
et forum e.l. for ozi-brugere, måske der er andre der er stødt på problemet
?

/Ole

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-07-04 04:39

Ole Rasmussen wrote:

> Bruger du så den sidst nye version af Ozi ?

Den hedder 3.95.3g3

Hvis du gør, findes der
> så ikke et forum e.l. for ozi-brugere, måske der er andre der er
> stødt på problemet ?

Jo, det gør der:
Yahoo har en gruppe for både OziExplorer og OziCE og der sidder nogle rigtig
gode eksperter som har løsningen på næsten alt.
For Ozi til PC hedder gruppen: OziUsers-L
Fot OziCE hedder den: Ozi-UsersCE

Jeg bruger ikke selv Maptech kort, men under help er der en side med
bl.a.denne note:

citat:
Notes

This Import option does not apply to Maptech BSB charts, these are imported
using the separate BSB Import options on the Import menu.
Maptech Terrain Navigator maps cannot be imported or used in OziExplorer.
citat slut.

håber det kan bringe dig lidt videre.

--
hilsen
Ole

Fra : pergk

Dato : 01-07-04 14:45

Hej i gæve søulke.

Jeg siger mange tak for jeres svar, vil prøve YAHOO-gruppen og ellers
rode lidt videre med sagen.

Hvis der skulle være nogen, der får en "lys ide", hører jeg gerne derom

Med sejler hilsen
Per

Fra : Jens Mogensen

Dato : 03-07-04 16:50

Hej Per

Jeg har lige igår købt de nye Maptech kort i BSB ver 4.0 - og er derfor
løbet ind i samme problem.

Løsningen er ret enkel - gå ind på www.oziexplorer.com - evt direkte på
http://216.218.220.254/eng/optional_extras.html og download support for BBS
4.0 - installer dll i samme område som Oziexplorer - så kører alt som
sædvanligt.
Dog forudsat, at kortene er registrerede, men det har du jo tidligere
skrevet, at de er.

mvh
Jens
--
Rosalina - Scampi 30.

> [...]
> rode lidt videre med sagen.
>
> Hvis der skulle være nogen, der får en "lys ide", hører jeg gerne derom

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : pergk

Dato : 04-07-04 17:40

Hej Jens

Siger sørme mange tak for svaret, vil straks gå i gang med at installere den
nævnte .dll fil

Så må jeg så se om det virker efter hensigten.

Med sejler hilsen
Per

Fra : Ann Nissen & Preben ~

Dato : 14-07-04 10:33

Jeg er desværre lige "kommet på" og har derfor ikke fulgt diskussionen om
Maptech, som jeg selv overvejer. Vil du måske have ulejlighed mede at
opdatere mig om, hvad problemerne er/har været med instal. af MapTech?
mvh/Preben

Fra : Jens Mogensen

Dato : 14-07-04 17:14

Helt kort:

Maptech har skiftet kortformat - formentlig for at undgå de mange
piratkopier, der kan hentes på nettet.
Det nye format kræver, at kortet registreres over nettet.

Formatet - 4.0 - fungerer fint sammen med den Light version af
navigationsprogrammet, der følger med på CD'en.

"Problemet" består i, at, hvis man vil bruge kortene sammen med Oziexplorer,
skal man opdatere til nyeste version af Oziexplorer - og denne skal
opdateres med support for Maptech ver. 4.0.

Begge dele kan hentes gratis som Trial version på Oziexplorers hjemmeside -
og hvis man tidligere har betalt for Oziexplorer, kan den fulde version
hentes gratis.

- Fordelen ved Maptech kortene er, at man både får papirkortog elektroniske
kort i samme pakke.

mvh
Jens

"Ann Nissen & Preben Heide" <nissen.heide.tagvæk@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40f4fdd4$0$309$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : A&P

Dato : 15-07-04 06:25

Hej Jens,
tak for din ulejlighed. Har du - eller andre - et sammenligningsgrundlag
mellem PC-navigering og kortplotternavigering. Jeg har indtil nu brugt
kortplotter (Raymarine) og været tilfreds med alt bortset fra chip-prisen.
Men da jeg alligevel skal have min PC med på togt vil jeg bruge den til
navigator. Bl.a. inspireret af sammenhængen mellem CD-rom'en og søkortene.
Hvilke fordele er der - og hvilke ulemper?

Sejlerhilsen P.