/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp
Fra : Kim.A.C


Dato : 28-06-04 18:20

Jeg har lige skiftet dæk. I min ungdom satte vi en slange og nyt dæk på og
så pumpede vi op til dækket fik sat sig . Nu har jeg slangeløs dæk, men jeg
kan ikke pumpe det op;jeg troede når det fik lidt luft satte det af sig
selv, jeg kan godt se der sidder en krave på fælgen hvor dækket skal sidde
men kan ikke få det til at sidde der, troede lidt opvaskemiddel på fælg og
dæk fik det på plads. Er der godt råd hvordan jeg får det pumpet om eller må
jeg ned og købe en slange i morgen.
Og dækket er slangeløs Pirelli Mt75 130/70 63H tubeless.
Det er første gang jeg har noget med slangeløse dæk så det kan være der er
et trix jeg ikke kender.
Håber på hurtigt hjælp

--
MVH: Kim A. C.
XJ 600n



 
 
Hans Paulin (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 28-06-04 23:34

Kim.A.C skrev:

> Det er første gang jeg har noget med slangeløse dæk så det kan være
> der er et trix jeg ikke kender.
> Håber på hurtigt hjælp

Hvis du ikke bruger en kompressor så prøv...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Steen Egeberg (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 29-06-04 09:37

>
> > Det er første gang jeg har noget med slangeløse dæk så det kan være
> > der er et trix jeg ikke kender.
> > Håber på hurtigt hjælp

Sæt ikke slange i et slangeløst dæk - du risikerer at den eksploderer
hvilket betyder øjeblikkeligt fladt dæk, i stedet for det normale langsomme
tab af luft i et punkteret slangeløst.

Dækket kommer på plads på fælgen med lidt sæbevand og en kompressor, det kan
være en god ide at fjerne indmaden i ventilen (skrues ud) mens dækket
trykkes ud på plads, for at få luft i hurtigt nok.

Når dækket så er poppet på plads pumpes op til max tryk (står på siden af
dækket), hvorefter ventilen samles og der pumpes op til korrekt tryk.

Tjek at det sidder rigtigt og er tæt (sæbevand på dæk ved fælgkant).

Afbalancer.

--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Hekto (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-06-04 11:26

Steen Egeberg wrote:

> Sæt ikke slange i et slangeløst dæk - du risikerer at den eksploderer
> hvilket betyder øjeblikkeligt fladt dæk, i stedet for det normale langsomme
> tab af luft i et punkteret slangeløst.

Hvorfor skulle det lige eksplodere?

>
> Dækket kommer på plads på fælgen med lidt sæbevand og en kompressor, det kan
> være en god ide at fjerne indmaden i ventilen (skrues ud) mens dækket
> trykkes ud på plads, for at få luft i hurtigt nok.
>
Ellers kan man prøve det 'islandske trick' med et skud hårlak eller gas,
ind i dækket, og så en tændstik.
Så kommer der luft nok i en fart.
Jeg har set det praktiseret; men ikke selv prøvet det. Det ser nu ganske
ellegant ud!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

km (29-06-2004)
Kommentar
Fra : km


Dato : 29-06-04 11:32

Har fået det ordnet. Nu kører vi til Jylland de siger solen skinner derovre
nu.


--
MVH: Kim A. C.
XJ 600n

http://dfmc.dk/?id=554



Armand (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-04 18:56


Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
news:40e143e2$0$236$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Steen Egeberg wrote:
>
> > Sæt ikke slange i et slangeløst dæk - du risikerer at den eksploderer
> > hvilket betyder øjeblikkeligt fladt dæk, i stedet for det normale
langsomme
> > tab af luft i et punkteret slangeløst.
>
> Hvorfor skulle det lige eksplodere?

Gode gammeldags dækeksplosioner hører slange-tiden til, derved at slanger
kan punktere som en ballon der knalder og det indespærrede luft finder
derefter hurtigt vej til atmosfæren gennem den ikke tætnende fælgkant og
ventilhullet.
Til forskel sive-punkterer slangeløse dæk igennem den utæthed der måtte være
omkring et indtrængt søm/sten

Hvis man bruger slange i et slangeløst dæk (på slangeløs fælg) udsætter man
sig for samme risiko: Dækkanten slutter godtnok tæt; men ventilhullet i den
slangeløse fælg er til gengæld meget større hvorved at luften fra den
knaldende slange hurtigt finder vej væk!

--
Armand.





Steen Egeberg (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 29-06-04 19:42

> > Steen Egeberg wrote:
> >
> > > Sæt ikke slange i et slangeløst dæk - du risikerer at den eksploderer
> > > hvilket betyder øjeblikkeligt fladt dæk, i stedet for det normale
> langsomme
> > > tab af luft i et punkteret slangeløst.
> >
> > Hvorfor skulle det lige eksplodere?
>
> Gode gammeldags dækeksplosioner hører slange-tiden til, derved at slanger
> kan punktere som en ballon der knalder og det indespærrede luft finder
> derefter hurtigt vej til atmosfæren gennem den ikke tætnende fælgkant og
> ventilhullet.
> Til forskel sive-punkterer slangeløse dæk igennem den utæthed der måtte
være
> omkring et indtrængt søm/sten
>
> Hvis man bruger slange i et slangeløst dæk (på slangeløs fælg) udsætter
man
> sig for samme risiko: Dækkanten slutter godtnok tæt; men ventilhullet i
den
> slangeløse fælg er til gengæld meget større hvorved at luften fra den
> knaldende slange hurtigt finder vej væk!
>
> --
> Armand.
>

Nemlig, hvortil ovenikøbet kommer, at en fælg til slangeløse dæk kan have
indre profiler, der ikke er beregnet til en slange, og derfor overbelaster
denne, samt at slangen vil belastes ved hurtig kørsel med træthed og i
værste fald friktion mod dæk/fælg til følge.

Så for at sige det kort : ingen slanger i slangeløse dæk/fælge.
--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ib Jakobsen (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 29-06-04 21:15

Steen Egeberg wrote:

>
> Så for at sige det kort : ingen slanger i slangeløse dæk/fælge.

Men ikke sagt, at man ikke må bruge slange i et slangeløst dæk. Bare det er på
et ikke slangeløst fælg.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Hekto (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-06-04 21:25

Armand wrote:

> Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
> news:40e143e2$0$236$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>Steen Egeberg wrote:
>>
>>
>>>Sæt ikke slange i et slangeløst dæk - du risikerer at den eksploderer
>>>hvilket betyder øjeblikkeligt fladt dæk, i stedet for det normale
>
> langsomme
>
>>>tab af luft i et punkteret slangeløst.
>>
>>Hvorfor skulle det lige eksplodere?
>
>
> Gode gammeldags dækeksplosioner hører slange-tiden til, derved at slanger
> kan punktere som en ballon der knalder og det indespærrede luft finder
> derefter hurtigt vej til atmosfæren gennem den ikke tætnende fælgkant og
> ventilhullet.
> Til forskel sive-punkterer slangeløse dæk igennem den utæthed der måtte være
> omkring et indtrængt søm/sten
>
> Hvis man bruger slange i et slangeløst dæk (på slangeløs fælg) udsætter man
> sig for samme risiko: Dækkanten slutter godtnok tæt; men ventilhullet i den
> slangeløse fælg er til gengæld meget større hvorved at luften fra den
> knaldende slange hurtigt finder vej væk!
>

Ahaaa!


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (30-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-06-04 23:42


Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
news:40e1d048$0$287$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
> > news:40e143e2$0$236$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> >
> > Gode gammeldags dækeksplosioner hører slange-tiden til, derved at
> > slanger kan punktere som en ballon der knalder og det indespærrede luft
> > finder derefter hurtigt vej til atmosfæren gennem den ikke tætnende
> > fælgkant og ventilhullet.
> > Til forskel sive-punkterer slangeløse dæk igennem den utæthed der måtte
> > være omkring et indtrængt søm/sten
> >
> > Hvis man bruger slange i et slangeløst dæk (på slangeløs fælg) udsætter
> > man sig for samme risiko:
>
> Ahaaa!

Ja, ikke?
Og netop derfor, og især med de hastigheder der er opnået siden
introduktionen på CX500 i '78, er slangeløse dæk i mine øjne et af de
allerstørste sikkerheds-tiltag indenfor mc-branchen nogensinde.

Og hvorfor skulle man snyde sig selv derfor ved at bruge slange ??

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste