"Hvor mange kræfter skal der til vandski."
Fra : Brian Sloth Pedersen

Dato : 26-06-04 20:18

Hej. Jeg skal til at købe båd. Den båd jeg vil køber er en styrpultbåd med
30 hk og en længde på ca 4,3 meter.
Er 30 hk. nok til at trække en nybegynder på 70-80 kg op af vandet.

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 26-06-04 21:00

En styrepultsbåd i den størrelse kan jo veje alt mellem himmel og jord...

Men hvis du køber en let af slagsen, så kan 30 HK godt gå... Hvis du køber
en tung en af slagsen, med teakdæk, mahognimøbler og 3-dobbelt skrog i 5 mm
glasfiber, så er det nok i underkanten

Lasse

Fra : Brian Sloth Pedersen

Dato : 27-06-04 10:58

Hej igen.

Jeg kommer lige til at tænke på om der nogle særlige regler omkring vandski
+ hvor mange knob ville en både med 30 kh og en længe på 4,3 meter kunne
rende (en alm. styrpultbåde normal vægt)

Fra : Martin

Dato : 27-06-04 12:15

hvor mange knob ville en både med 30 kh og en længe på 4,3 meter kunne
> rende (en alm. styrpultbåde normal vægt)

Jeg vil tro at den går omkring de 25-28 knob med 2 personer i. Men det
kommer meget an på skroget på båden.

Til sammenligning har den gamle en Crescet 432 med en 30 hk. Yamaha, den går
ca 28 knob og 30 når den er nypoleret. Men det skrog er også et ret hurtigt.

/Martin

Fra : Brian Sloth Pedersen

Dato : 27-06-04 12:37

Tak for det, så må jeg ud og købe en båd nu.

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 27-06-04 15:24

> Tak for det, så må jeg ud og købe en båd nu.

Husk speedbådskørekort, hvis du ikke allerede har et!
Bøden for at sejle uden er kr. 3000-

MVH
Henning

Fra : Mikkel

Dato : 27-06-04 18:09

> [...]
> 30 hk og en længde på ca 4,3 meter.
> Er 30 hk. nok til at trække en nybegynder på 70-80 kg op af vandet.

Jeg har en lille 14 fods (svarer vel også til ca. 4,3 meter?) med en 25 hk.
motor! Den kan lige med nød og næppe trækken en tube/badering - hvis der er
max. 2 personer i båden og en bagefter... Efter et par ture, syntes jeg dog
at man godt kunne tænke sig at den kunne lidt mere, for lidt halvdød er den
altså under acceleration!

30 hk. ville jeg mene var i underkanten og kigger du på www.dba.dk under
motorbåde kan man finde en del 40-60 hk. (nogle gange 70 hk.) i samme
prisklasse eller lidt over hvad dem på 30 hk. koster, hvis man kigger efter
nogle af de ældre både/motorer!

Jeg ville tage min. 40 hk. men helst mere så man får fuld glæde ud af det...