/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
RK 50LFO2 og VTR1000F advarsel
Fra : Ukendt


Dato : 25-06-04 22:37

Hej, specielt VTR ejere

Kæden sad på cyklen da jeg købte den sidste år. Cyklen er import fra
Tyskland, (men har stået nogen tid i Danmark), og kæden _kan_ være sat på
dernede da 50LFO2 ikke optræder i danske kataloger. Hvorom alt er, kædetypen
er ikke tilnærmelsesvis i en kvalitet, der kan klare stresset fra en VTR,
kæden sprang umotiveret uden at være udsat for særlig belastning. Honda
specificerer DID 50ZVM, alternativt RK 50LFOZ2, så kæden har ikke siddet på
cyklen fra ny.

Vi har kigget på det famøse kædeled på mit arbejde, hvor vi beskætiger os
med udstyr til netop den slags analyser, og "dommen" er metaltræthed,
forkert/dårlig materialekvalitet. Pinden der knækkede er som skåret over med
en kniv, den anden pind i leddet er tilnærmelsesvis fejlfri, omend brækket
med en normal "grynet" overflade. Med andre ord, pindene er af forskelligt
materiale.

Jeg har efterfølgende skilt flere led ad. For alle led gælder det, at
pindene i mere eller mindre grad er bøjet, og har været det stortset hele
kædens levetid. Pindene er ikke slidt på midten, de "gode" af pindene er
slidt under 5/100 dele ovale, de dårlige noget mere, men ikke nok til at
kunne ses ved inspektion/smøring. Dog burde jeg vel have reageret på, at det
har været nødvendigt at stramme kæden to gange inden for de sidste ca. 5000
km.

Jeg havde egentlig kasseret kæden ved forårseftersynet alene fordi at jeg
ikke kendte dens historie, men da kæden jo ikke "fejlede" noget kom den på
igen. Det var en fejl for jeg nåede ikke at skaffe den specificerede
DID kæde før det gik galt.

Så hvis at Du kører rundt med en RK kæde, 50LFO2 i særdeleshed, så smid den
ud ! RK har ikke styr på hvad de stopper i deres kæder.

mvh
Orla



 
 
Armand (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-06-04 12:57


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
news:40dc9b03$0$304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Vi har kigget på det famøse kædeled på mit arbejde, hvor vi beskætiger os
> med udstyr til netop den slags analyser, og "dommen" er metaltræthed,
> forkert/dårlig materialekvalitet. Pinden der knækkede er som skåret over
> med en kniv, den anden pind i leddet er tilnærmelsesvis fejlfri, omend
brækket
> med en normal "grynet" overflade. Med andre ord, pindene er af forskelligt
> materiale.

Mon?
Det primære brud vil ske som et klip, hvorefter leddet vil blive brækket
over, og det lyder netop i mine ører som at kunne være årsag til dine
forskellige brudtyper :-/

> Så hvis at Du kører rundt med en RK kæde, 50LFO2 i særdeleshed, så smid
> den ud ! RK har ikke styr på hvad de stopper i deres kæder.

Øhh??
Er fejlen ikke at det er en for svag "ikke-Z"-kæde at det drejer sig om??

Nysgerrig:
følgeskader??

--
Armand.






Ukendt (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-04 15:59


Armand skrev i meddelelsen ...

>Mon?
>Det primære brud vil ske som et klip, hvorefter leddet vil blive brækket
>over, og det lyder netop i mine ører som at kunne være årsag til dine
>forskellige brudtyper :-/


Ikke ifølge eksperterne, (Phd'ere). Et klip vil altid udvise "trukket"
materiale, og det er der ikke tegn på her. Brudfladen er i øvrigt et stykke
inde i leddet. Jeg mangler desværre halvdelen af leddet.

>> Så hvis at Du kører rundt med en RK kæde, 50LFO2 i særdeleshed, så smid
>> den ud ! RK har ikke styr på hvad de stopper i deres kæder.

>Øhh??
>Er fejlen ikke at det er en for svag "ikke-Z"-kæde at det drejer sig om??


Fejlen er at kæden ikke er af homogent materiale forsåvidt at det kun er
nogle af leddene der har problemet. Og, selvfølgelig, at jeg ikke har
kontroleret/skiftet kæden alene på mistanken/ukendskabet til styrken.

>Nysgerrig:
>følgeskader??


Stag til kædedækslet revet af blokken, kædedæksel ødelagt, kædeslider på
bagsvinger ødelagt. Ikke noget som ikke kunne repareres. Kæden delte sig på
returen, foldede sig dobbelt op mellem kædehjul og bagsvinger. og stoppede
da den havde "fjernet" dækslet og lå an mod stel/motorophæng. Træksiden af
kæden løb af bagerste kædehjul, og slæbte hen ad asfalten. Så det var såmænd
billigt sluppet.... :-|

mvh
Orla

>
>--
>Armand.



Ukendt (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-04 19:25


Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<40dd9009$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>
>Armand skrev i meddelelsen ...

>
>>Øhh??
>>Er fejlen ikke at det er en for svag "ikke-Z"-kæde at det drejer sig om??
>
>
>Fejlen er at kæden ikke er af homogent materiale forsåvidt at det kun er
>nogle af leddene der har problemet. Og, selvfølgelig, at jeg ikke har
>kontroleret/skiftet kæden alene på mistanken/ukendskabet til styrken.



Og her var jeg lige hurtig nok, selvfølgelig har Du ret i at kæden er
forkert til cyklen, men jeg har endnu ikke kunnet finde ud af _hvor_
forkert. Faktisk forsøgte Louis også at "prakke" mig en for svag kæde på,
(DID vm i stedet for zvm), i øvrigt samme oplevelse Dennis Hellan var udsat
for. Selvom det nu er næsten 1 måned siden episoden, så kan den slags stadig
tænde mig fuldstændigt af :-| Faktisk var Louis parat til at sælge "vm"
kæde til en VTR SP1


>>Nysgerrig:
>>følgeskader??
>
>
>Stag til kædedækslet revet af blokken, kædedæksel ødelagt, kædeslider på
>bagsvinger ødelagt. Ikke noget som ikke kunne repareres. Kæden delte sig på
>returen, foldede sig dobbelt op mellem kædehjul og bagsvinger. og stoppede
>da den havde "fjernet" dækslet og lå an mod stel/motorophæng. Træksiden af
>kæden løb af bagerste kædehjul, og slæbte hen ad asfalten. Så det var
såmænd
>billigt sluppet.... :-|


Billigt forstået som, at jeg ikke fik skrammer, at det "kun" gik ud over
mekanikken. Jeg har vel brugt en 30 - 40 timer med at lave alternative
gevind, plane flader af til de nye stag, (tak til Hadsund Maskinteknik for
at have gemt de gode gamle "trinbor"), dreje stag og stagbolte. Havde jeg
sat den på et "normalt" værksted, var motoren sansynligvis været dømt
død.....

mvh
Orla
Lys forude ! Fine nye Renthal kædehjul, og DID ZVM kæde er "landet"

>mvh
>Orla
>
>>
>>--
>>Armand.




Armand (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-06-04 12:49


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
news:40ddcbfa$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Lys forude ! Fine nye Renthal kædehjul, og DID ZVM kæde er "landet"

Fra ham hollænderen??

--
Armand.



Armand (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-06-04 12:19


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
news:40dd9009$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
>
> >Mon?
> >Det primære brud vil ske som et klip, hvorefter leddet vil blive brækket
> >over, og det lyder netop i mine ører som at kunne være årsag til dine
> >forskellige brudtyper :-/
>
> Ikke ifølge eksperterne, (Phd'ere). Et klip vil altid udvise "trukket"
> materiale, og det er der ikke tegn på her. Brudfladen er i øvrigt et
stykke
> inde i leddet. Jeg mangler desværre halvdelen af leddet.

Uanset den faktiske brudårsag, pegede jeg hér på årsagen til at bruddene var
så forskellige (á to forskellige begivenheder, hvoraf den seneste var
direkte forårsaget af det første brud). Om jeg så definerede det ene forkert
ændrer ikke på essensen deri!

> >> Så hvis at Du kører rundt med en RK kæde, 50LFO2 i særdeleshed, så smid
> >> den ud ! RK har ikke styr på hvad de stopper i deres kæder.
>
> >Øhh??
> >Er fejlen ikke at det er en for svag "ikke-Z"-kæde at det drejer sig om??
>
> Fejlen er at kæden ikke er af homogent materiale forsåvidt at det kun er
> nogle af leddene der har problemet.

Det er da ikke noget nyt - Lige siden den sene jernalder har man vidst at
"ingen kæde er stærkere end det svageste led" - Derved forstået at der altid
vil være et led der er svagere en de andre :-|

> Og, selvfølgelig, at jeg ikke har kontroleret/skiftet kæden alene på
> mistanken/ukendskabet til styrken.

Jup!
Kæden kan være en fatal reservedel at lege med =

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408603
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste