Havn i Sejerøbugten?
Fra : Vagn Schultz

Dato : 25-06-04 21:16

Jeg skal besøge venner ved Høve strand og vil egentlig helst sejle dertil.
Hvad med havn/ankerplads? Jeg kan selvfølgelig ligge i Havnsø eller Nykøbing
Sj. men vil gerne lidt nærmere. Evt. ligge for anker.
Hvem ved noget jeg ikke ved?
Hilsen Vagn

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 25-06-04 21:54

"Vagn Schultz" <e@e.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Nykøbing
> Sj. men vil gerne lidt nærmere. Evt. ligge for anker.

Av - den blir' lidt svær. Jeg kender ganske udemærket det kystnære område
omkring Høve Strand, da det er min "hjemhavn"
~ Høve Bådelaug har ophalersted for medlemmer midt i Høve Skov.
Hele kysten fra Ellinge Lyng (kender ikke noget til området længere mod
Odden), over Veddinge Strand og Ordrup Strand ud til Ordrup Næs er meget
lavvandet - som resten af bugten Videre over mod Havnsø er der heller
ikke meget vanddybde - pas især på revet ud for Ordrup Næs og Sanddobberne
inde ved Dragsholm Slot.
Det eneste sted, jeg kan tænke mig som ankerplads i lidt dårligt vejr er
under land ved Høve Skov. Her kan du ligge noget i læ helt inde i bunden -
men kun i en båd med højst ½ meters dybdegang ! Og pas på korevlen, der
strækker sig fra bådelauget ophalersted og ud mod den lille pynt.
Korevlen kan du til gengæld bruge til at komme i læ for bølgerne, da der er
ca 1 meters dybde ved normalt lavvande. Sejl ind "udefra", altså ind mod
pynten til ca 50 m fra land og så ind mod ophalerstedet. En badebro ved
pynten er landkending for hullet i revlen. Men revlen er altså nogle gange
helt tør...
Ellers kræver det ret godt ankergrej, da søen rejser sig ret hurgtigt pga.
den ringe vanddybde i bugten. Så det sikre valg er de nævnte havne + Odden
Havn. Men Sjællands Rev ud for Odden har altså også et vist ry for hurgtigt
at stå på højkant....
Afstanden fra hhv Nyk.Sj. eller fra Havnsø til Høve Strand er nogenlunde det
samme - dog bedre vej til Nyk Sj.
Åh - vent lidt - bare fordi du skriver om Sejrøbugten glemmer jeg helt en
anden løsning; hvad med at sejle ind til Audebo-dæmningen ?
Der kan du ligger for svaj sammen med enkelte andre større både og ro ind
til stranden lige overfor pølsemanden - så er middagen da sikret
Og det er meget tættere på Høve end de 2 andre havne....
Jeg kender dog ikke noget til besejling af den fjord.
God tur.
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Preben Jensen

Dato : 26-06-04 14:45

Hej Vagn

Jeg kan supplere Jespers glimrende svar: Der er ingen velegnede ankerpladser
i Nekselø/Sejerø Bugt - kun muligt med vinden i SW/S/SE; hvis den slår om,
er der meget ubehagelig sø alle vegne.

Så den nærmeste sikre havn er Havnsø (10 sm til Høve Strand). Afstanden til
Nykøbing er 40 sm!

mvh Preben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-06-04 17:50

"Preben Jensen" <prejen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der meget ubehagelig sø alle vegne.
>
> Så den nærmeste sikre havn er Havnsø (10 sm til Høve Strand). Afstanden

Vagn har ganske sikkert ret mht afstandene over vand - jeg tænkte nu kun på
afstanden, du skal rejse over land for at komme på besøg i Høve
Men ud over de 30 sm mere til Nyk Sj har du jo forresten netop Sjællands Rev
at passere....
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller