/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2-takter kontra 4-takter
Fra : John


Dato : 25-06-04 19:39

Hej
Jeg søger en maxi scooter (med stor nummerplade) og har fået tilbudt
forskellige modeller. Det generelle billede er, at 2-taktere er lidt
billigere i anskaffelse end 4-taktere.
Jeg mener dog at en 4-T generelt er mere holdbare, mere økonomiske og
mere miljøvenlige end 2-T motorer, har jeg ret?

Mit valg står mellem en ny PGO T-rex 110cc (2T) og en 2-3 år gammel
T-rex 150cc (4T). En ny Honda SCV100 Lead (4T) er også inde i mine
overvejelser. Alle koster i omegnen af 15-17KK.
Problemet er, at jeg ikke ved ret meget om driftsøkonomien: km/l,
serviceudgifter/intervaller, forventet levetid på motor før de dyre
reparationer kommer osv.
Er der nogle kloge hoveder bag skærmen, der kan hjælpe???
Hvad vil være et godt valg, når økonomien tæller?
(Jeg kører vel 5-10.000 km/år - og gider ikke en 2-hjuler med pedaler)

mvh John

 
 
Hekto (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-06-04 20:45

John wrote:

> Hej
> Jeg søger en maxi scooter (med stor nummerplade) og har fået tilbudt
> forskellige modeller. Det generelle billede er, at 2-taktere er lidt
> billigere i anskaffelse end 4-taktere.
> Jeg mener dog at en 4-T generelt er mere holdbare, mere økonomiske og
> mere miljøvenlige end 2-T motorer, har jeg ret?
>
> Mit valg står mellem en ny PGO T-rex 110cc (2T) og en 2-3 år gammel
> T-rex 150cc (4T). En ny Honda SCV100 Lead (4T) er også inde i mine
> overvejelser. Alle koster i omegnen af 15-17KK.
> Problemet er, at jeg ikke ved ret meget om driftsøkonomien: km/l,
> serviceudgifter/intervaller, forventet levetid på motor før de dyre
> reparationer kommer osv.
> Er der nogle kloge hoveder bag skærmen, der kan hjælpe???
> Hvad vil være et godt valg, når økonomien tæller?
> (Jeg kører vel 5-10.000 km/år - og gider ikke en 2-hjuler med pedaler)
>

Nu har rimeligt lavtydende 2T'ere holdt urimeligt godt i scootere og
lignende køretøjer, i mange, mange år, så hvorfor skulle de være blevet
dårligere nu?
4T'erne er da gode nok; men der er ikke meget ummff! i dem, og de er
dyrere at servicere. Oven i købet er de tungere.

Jeg ville vælge en 2T'er.
Med moderne olie, er der få problemer og der går 20-40.000 km imellem
større vedligehold som stempler, og fjernelse af koks.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Scooteristen (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Scooteristen


Dato : 26-06-04 08:05


"John" <john.lund@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:687aedb7.0406251039.6e804f76@posting.google.com...
> Hej
> Jeg søger en maxi scooter (med stor nummerplade) og har fået tilbudt
> forskellige modeller. Det generelle billede er, at 2-taktere er lidt
> billigere i anskaffelse end 4-taktere.
> Jeg mener dog at en 4-T generelt er mere holdbare, mere økonomiske og
> mere miljøvenlige end 2-T motorer, har jeg ret?
>
> Mit valg står mellem en ny PGO T-rex 110cc (2T) og en 2-3 år gammel
> T-rex 150cc (4T). En ny Honda SCV100 Lead (4T) er også inde i mine
> overvejelser. Alle koster i omegnen af 15-17KK.
> Problemet er, at jeg ikke ved ret meget om driftsøkonomien: km/l,
> serviceudgifter/intervaller, forventet levetid på motor før de dyre
> reparationer kommer osv.
> Er der nogle kloge hoveder bag skærmen, der kan hjælpe???
> Hvad vil være et godt valg, når økonomien tæller?
> (Jeg kører vel 5-10.000 km/år - og gider ikke en 2-hjuler med pedaler)
>
> mvh John

Hej John, jeg har selv en PGO T-rex 150, der som du selv skriver er
4-takter. Jeg valgte den frem for 110'eren fordi den er mere stille. Jeg bor
i et rækkehuskvarter hvor jeg skal køre på gangstierne mellem rækkerne for
at nå mit haveskur, og kommer tit temmeligt sent hjem, så i min paranoide
forestilling om, at jeg kunne risikere at vække naboerne er støj faktisk en
af de afgørende faktorer for mig. Den køre 30 km/l Hvilket jeg synes er
fint. Uoriginale reservedele er meget svære at få til PGO, men de originale
er ikke selmt dyre, f.eks.: Rem ca. 300 kr, ruller 125 kr. Desuden skal du
jo huske at den ikke bruger olie - det gør en 2-takter i høj grad og det
koster faktisk temmeligt meget oven i benzinbudgetet.

mvh

Scooteristen



Nicolai (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 26-06-04 08:07


"John" <john.lund@ofir.dk> wrote in message
news:687aedb7.0406251039.6e804f76@posting.google.com...
> Hej
> Jeg søger en maxi scooter (med stor nummerplade) og har fået tilbudt
> forskellige modeller. Det generelle billede er, at 2-taktere er lidt
> billigere i anskaffelse end 4-taktere.
> Jeg mener dog at en 4-T generelt er mere holdbare, mere økonomiske og
> mere miljøvenlige end 2-T motorer, har jeg ret?
>
> Mit valg står mellem en ny PGO T-rex 110cc (2T) og en 2-3 år gammel
> T-rex 150cc (4T). En ny Honda SCV100 Lead (4T) er også inde i mine
> overvejelser. Alle koster i omegnen af 15-17KK.
> Problemet er, at jeg ikke ved ret meget om driftsøkonomien: km/l,
> serviceudgifter/intervaller, forventet levetid på motor før de dyre
> reparationer kommer osv.
> Er der nogle kloge hoveder bag skærmen, der kan hjælpe???
> Hvad vil være et godt valg, når økonomien tæller?
> (Jeg kører vel 5-10.000 km/år - og gider ikke en 2-hjuler med pedaler)
>
> mvh John

Jeg havde selv samme overvejelser sidste år og valget endte med en Honda
Innova 125 4-takter til 20K..Den kan jeg varmt anbefale. Særligt de store
hjul giver gode køreegenskaber og at den ( afhængigt af vind ) kan køre ca.
110kmT.. Vil du vide mere om den, er du velkommen til at skrive til mig

VH

Nicolai



John (28-06-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 28-06-04 20:54

Tak for svarene.
Der er jo fordele og ulemper ved begge, jeg havde nu heller ikke
regnet med, at valget var let.
Har jeg forstået det ret, kan man stille det op nogenlunde på denne
måde:

2T:
+ kvikke (=sjove)
+ billigere anskaffelse/service
+ lettere
+ simpel mekanik = billigere rep.
- larmer mere
- lugter mere
- olie/benzinforbrug

4T:
+ benzinforbrug
+ miljø, støjer mindre
- dyrere i anskaffelse/service
- tungere
- lidt sløvere end 2T

Jeg grubler videre og falder forhåbentlig over en gut der er helt vild
efter at komme af med en Honda/PGO/Suzuki scooter - jeg hælder stadig
en smule til 4-takterne

mvh John

Hans Joergensen (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 29-06-04 11:41

John wrote:
> + simpel mekanik = billigere rep.

Årh, den holder vist ikke helt

> - larmer mere

Det ved jeg nu ikke.. jeg synes da en typisk V2 larmer betydeligt
mere end min lille RD350... ?

> - lugter mere

Ikke derfra hvor jeg sidder

Og det lugter stadig bedre end en gammel Opel Kadett.

Æh.. nåja, nu var det jo moderne scootere vi snakkede om... *ups* :)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste