2-takter kontra 4-takter
Fra : John

Dato : 25-06-04 19:39

Hej
Jeg søger en maxi scooter (med stor nummerplade) og har fået tilbudt
forskellige modeller. Det generelle billede er, at 2-taktere er lidt
billigere i anskaffelse end 4-taktere.
Jeg mener dog at en 4-T generelt er mere holdbare, mere økonomiske og
mere miljøvenlige end 2-T motorer, har jeg ret?

Mit valg står mellem en ny PGO T-rex 110cc (2T) og en 2-3 år gammel
T-rex 150cc (4T). En ny Honda SCV100 Lead (4T) er også inde i mine
overvejelser. Alle koster i omegnen af 15-17KK.
Problemet er, at jeg ikke ved ret meget om driftsøkonomien: km/l,
serviceudgifter/intervaller, forventet levetid på motor før de dyre
reparationer kommer osv.
Er der nogle kloge hoveder bag skærmen, der kan hjælpe???
Hvad vil være et godt valg, når økonomien tæller?
(Jeg kører vel 5-10.000 km/år - og gider ikke en 2-hjuler med pedaler)

mvh John

Fra : Hekto

Dato : 25-06-04 20:45

John wrote:

> [...]
> Hvad vil være et godt valg, når økonomien tæller?
> (Jeg kører vel 5-10.000 km/år - og gider ikke en 2-hjuler med pedaler)

Nu har rimeligt lavtydende 2T'ere holdt urimeligt godt i scootere og
lignende køretøjer, i mange, mange år, så hvorfor skulle de være blevet
dårligere nu?
4T'erne er da gode nok; men der er ikke meget ummff! i dem, og de er
dyrere at servicere. Oven i købet er de tungere.

Jeg ville vælge en 2T'er.
Med moderne olie, er der få problemer og der går 20-40.000 km imellem
større vedligehold som stempler, og fjernelse af koks.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Scooteristen

Dato : 26-06-04 08:05

"John" <john.lund@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad vil være et godt valg, når økonomien tæller?
> (Jeg kører vel 5-10.000 km/år - og gider ikke en 2-hjuler med pedaler)

Hej John, jeg har selv en PGO T-rex 150, der som du selv skriver er
4-takter. Jeg valgte den frem for 110'eren fordi den er mere stille. Jeg bor
i et rækkehuskvarter hvor jeg skal køre på gangstierne mellem rækkerne for
at nå mit haveskur, og kommer tit temmeligt sent hjem, så i min paranoide
forestilling om, at jeg kunne risikere at vække naboerne er støj faktisk en
af de afgørende faktorer for mig. Den køre 30 km/l Hvilket jeg synes er
fint. Uoriginale reservedele er meget svære at få til PGO, men de originale
er ikke selmt dyre, f.eks.: Rem ca. 300 kr, ruller 125 kr. Desuden skal du
jo huske at den ikke bruger olie - det gør en 2-takter i høj grad og det
koster faktisk temmeligt meget oven i benzinbudgetet.

mvh

Scooteristen

Fra : Nicolai

Dato : 26-06-04 08:07

"John" <john.lund@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Hvad vil være et godt valg, når økonomien tæller?
> (Jeg kører vel 5-10.000 km/år - og gider ikke en 2-hjuler med pedaler)

Jeg havde selv samme overvejelser sidste år og valget endte med en Honda
Innova 125 4-takter til 20K..Den kan jeg varmt anbefale. Særligt de store
hjul giver gode køreegenskaber og at den ( afhængigt af vind ) kan køre ca.
110kmT.. Vil du vide mere om den, er du velkommen til at skrive til mig

VH

Nicolai

Fra : John

Dato : 28-06-04 20:54

Tak for svarene.
Der er jo fordele og ulemper ved begge, jeg havde nu heller ikke
regnet med, at valget var let.
Har jeg forstået det ret, kan man stille det op nogenlunde på denne
måde:

2T:
+ kvikke (=sjove)
+ billigere anskaffelse/service
+ lettere
+ simpel mekanik = billigere rep.
- larmer mere
- lugter mere
- olie/benzinforbrug

4T:
+ benzinforbrug
+ miljø, støjer mindre
- dyrere i anskaffelse/service
- tungere
- lidt sløvere end 2T

Jeg grubler videre og falder forhåbentlig over en gut der er helt vild
efter at komme af med en Honda/PGO/Suzuki scooter - jeg hælder stadig
en smule til 4-takterne

mvh John

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-06-04 11:41

John wrote:
> + simpel mekanik = billigere rep.

Årh, den holder vist ikke helt

> - larmer mere

Det ved jeg nu ikke.. jeg synes da en typisk V2 larmer betydeligt
mere end min lille RD350... ?

> - lugter mere

Ikke derfra hvor jeg sidder

Og det lugter stadig bedre end en gammel Opel Kadett.

Æh.. nåja, nu var det jo moderne scootere vi snakkede om... *ups* :)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!