John wrote:
> Hej
> Jeg søger en maxi scooter (med stor nummerplade) og har fået tilbudt
> forskellige modeller. Det generelle billede er, at 2-taktere er lidt
> billigere i anskaffelse end 4-taktere.
> Jeg mener dog at en 4-T generelt er mere holdbare, mere økonomiske og
> mere miljøvenlige end 2-T motorer, har jeg ret?
>
> Mit valg står mellem en ny PGO T-rex 110cc (2T) og en 2-3 år gammel
> T-rex 150cc (4T). En ny Honda SCV100 Lead (4T) er også inde i mine
> overvejelser. Alle koster i omegnen af 15-17KK.
> Problemet er, at jeg ikke ved ret meget om driftsøkonomien: km/l,
> serviceudgifter/intervaller, forventet levetid på motor før de dyre
> reparationer kommer osv.
> Er der nogle kloge hoveder bag skærmen, der kan hjælpe???
> Hvad vil være et godt valg, når økonomien tæller?
> (Jeg kører vel 5-10.000 km/år - og gider ikke en 2-hjuler med pedaler)
>
Nu har rimeligt lavtydende 2T'ere holdt urimeligt godt i scootere og
lignende køretøjer, i mange, mange år, så hvorfor skulle de være blevet
dårligere nu?
4T'erne er da gode nok; men der er ikke meget ummff! i dem, og de er
dyrere at servicere. Oven i købet er de tungere.
Jeg ville vælge en 2T'er.
Med moderne olie, er der få problemer og der går 20-40.000 km imellem
større vedligehold som stempler, og fjernelse af koks.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!