JO <jobookingSLET@Hotmail.com> skrev i en
news:40dc79b9$0$234$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:40dc68e3$0$463$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > Jeg står overfor at skulle transportere en MC på en trailer,
> > Hvordan fastgør jeg bedst dyret på traileren?
> >
> Jeg plejer at stille cyklen på dækkene (ikke på centralstøttefoden), og så
> spænde den kraftigt ned i "alle fire hjørner", således at støddæmperne
> trykkes sammen, mens en hjælper trykker cyklen ned.. På den måde kan du
> faktisk rejse traileren op, uden at cyklen falder af. Den står bare fast!
> Det kan dog godt gå lidt ud over pakningerne, hvis den skal stå spændt op
> i mange timer, alt efter hvilken type cykel det drejer sig om.
Mit indslag til sagaen er som følger:
Min erfaring er at ved at spænde under(!) affjedringen holdes modellen
naglefast mod bunden, hvilket især gavner at man ikke skader sæde og
sædekåbe ved den ovennævnte voldsomme nedspænding, samt slipper for
slidskader på lakerede dele når modellen undervejs måtte vugge (minimalt) i
fjedrene - I ekstremfald kan man forestille sig en rem gnavet over på en
skarp kant p.g.a. at stellets vuggen i fjedrene =
At maskinen fastholdes sådan medfører også at dens frit arbejdende
affjedring er med til at holde (den evt. u-affjedrede, eller vanligt:
dårligt dæmpede) traileren i ro ved forekommende ujævnheder!
Med USD forgaffel er det ikke muligt, men med konventionel teleskopgaffel
kan man fæstne en strop omkring toppen af hvert yderrør og føre den skråt
fremefter til et givent spænd-punkt på traileren.
Med denne primære fastspænding skal bagenden derefter blot holdes nede så
den
ikke laver en stoppie ved en given voldsom opbremsning, hhv. fastholdes så
den ikke vandrer fra side til side, og dét kan klares af en enkelt strop fra
side til side og snoet en enkelt gang rundt om baghjulet for oven (hav
1.gear lagt ind som "håndbremse").
Derved at jeg jævnligt havde brug for at transportere motorcykel på trailer
monterede jeg i første omgang(*) en slags cykelstativ af et stykke U-profil
på forreste ladside , hvori fordækket blev fixeret, men for one-off
transporter er et af de forreste hjørner af ladet udemærket i brug.
(*):
Selv den lille og lette RGV "stod temmeligt tungt på trækkuglen", så
sidenhen
fremstillede jeg med succes en solid trækasse med samme cykelstativ
monteret, med det formål tillige at flytte tyngdepunktet bagud!
--
Armand.