Styrthjelm?
Fra : Rene Hansen

Dato : 25-06-04 18:39

Hej alvidende gruppe...
Så er jeg kommet hjem og har set kærestens T250 fra 73.
En OK begyndercykel til hende, som ikke er så stor igen.
Nyt spørgsmål til rødderne, og lad os prøve at holde det på et plan
hvor det ikke bliver til en mega-lang tråd som er næsten helt
religiøs...
Kærestens datter på 11, skal have en styrthjelm og kæresten havde kig
på en i en cykel/knallertbutik til ca 400 gode danske
inflationshærgede kroner.
Jeg er lidt skeptisk, selv om den er udstyret med diverse CE-numre å'
såd'n.
Jeg mener nok at vi skal ofre lidt mere på sagen, og er der egentlig
forskel på om en hjelm bliver godkendt til knallert- eller MC-brug?
Kæerestens kørelærer siger at det er fløjtende ligegyldigt sålænge den
har en godkendelse.
Har han ret, eller ville I som jeg ofre noget mere på sagen?
Ren

Fra : Hekto

Dato : 25-06-04 20:36

Rene Hansen wrote:
> Hej alvidende gruppe...

He! ... He ...!

> [...]
> har en godkendelse.
> Har han ret, eller ville I som jeg ofre noget mere på sagen?

En godkendelse, er en godkendelse, og så kan de MINIMUM holde til det
samme. Man kan godt få dyrere, bedre o.s.v.
Jeg ville dog lægge vægt på 2 ting:
1) Fuldfase! 40% af skaderne sker på underansigtet.
2) Vægten bør holdes på et minimum

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Rene Hansen

Dato : 25-06-04 21:25

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev:

>He! ... He ...!

> [...]

Grundlæggende enig..
Jeg har ikke set hjelmen som de har forelsket sig i, men jeg vil
da give den en chance, før jeg selvsikkert siger at vi nok skal
finde en der er lidt dyrere/bedre..
Ren

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 25-06-04 22:14

Rene Hansen wrote:
> [...]
> har en godkendelse.
> Har han ret, eller ville I som jeg ofre noget mere på sagen?

I princippet har manden ret, men det vigtigste er at hjelmen sidder godt
på tøsens hovde og ikke kan krænges af når den er spændt fast.
Tag ud og prøv et par forskellige hjelme, både dyre og billige og lav være
med at gå efter farven/design på hjelmen men find en der sidder gået på
tøsens hoved.
Hvis det er den billigste der sidder bedst så køb den.
Lad for guds skyld være med at købe en hjelm hun kan "vokse" i, køb en der
passer.
Hvis der er flere hjelme der sidder lige godt så brug vægten så andet
parameter.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Kenneth S

Dato : 26-06-04 00:04

> [...]
> har en godkendelse.
> Har han ret, eller ville I som jeg ofre noget mere på sagen?

Mht sikkerheden, ville jeg ville stole på godkendelsen. Fullface er et must,
et knust underansigt er ikke rart. En 11-årig piges hals- og nakke-muskler
er måske ikke så veludviklede, så mon ikke en så let hjelm som muligt vil
være bedst?

my two cents..

Kenneth S

Fra : JeanettHH

Dato : 27-06-04 08:43

heysa

jeg ville klart lige holde tungen lige i munden... prisen matcher
desværre gerne kvaliteten, og 400kr for en hjelm er ikke meget!

Jeg kender en del MC'ere som stadig kører m Bieffe hjelme, slet ikke
godt (IMO!) - jeg har Shoei - og kæber dette mærke igen, da det får
gode, gode reaultater i alle tests..

En MC hjelm er ikke det samme som en cykel/knallerthjelm - det er jo
helt andre hastigheder vi snakker om - selvom hendes T259 nok ikke
kommer op på de vildeste hastigheder, kan der stadig desværre ske ting
og sager..
Og et hovede skal man ikke tage for let på - undersøg lidt nærmere
hvilke tests der foreligge r- og tag hen til en MCforhandler og kig
hjelme..

Ellers er vægten, som sagt, ret vigtig for sådan et lille hovede - så
kig efter de letteste :)

Håber det gav mening *G*

Jeanett

http://www.kandu.dk/

Fra : Rene Hansen

Dato : 27-06-04 14:07

Hej Allesammen
Tak for gode råd.
Jeg kan se, at vi er enige, og jeg vil nu slæbe kæresten og tøsen
ned til en ordentlig, pålidelig MC-forhandler (Kender een...), og
få hende (Tøsen) ekviperet med en ordentlig hjelm
Ren

Fra : Rene Hansen

Dato : 27-06-04 19:02

Hej allesammen
Tak for gode råd og meninger.
Jeg er selv grundlæggende enig med jer, og nu er det så på tide at
få kæresten og tøsen med ud for at kigge på noget kvalitets-hjelm.

Ren
P.S. Hvis I ser to indlæg som er næsten ens, så er det fordi det
for mig så ud til at det første indlæg forsvandt ud i den blå luft.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-06-04 00:32

JeanettHH wrote:

> Jeg kender en del MC'ere som stadig kører m Bieffe hjelme, slet ikke
> godt (IMO!) - jeg har Shoei - og kæber dette mærke igen, da det får
> gode, gode reaultater i alle tests..

Hvem siger at Bieffe er en knallerthjelm?. Tænker mest på min som er købt
hos SPH. I et prisleje der lå godt over det omtalte niveau.

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-06-04 09:33

"Rene Hansen" <spamjunkie@not.me> wrote in message
snip
> [...]
> har en godkendelse.
> Har han ret, eller ville I som jeg ofre noget mere på sagen?

Jeg har købt en UVEX Boss Compact (f.eks nr 20497001 hos louis.de) til mine
unger - fordelen ved den er den mindre yderskal der bringer vægt og
vindpåvirkning ned (ellers er hjelmskallen vist universalstørrelse og
varierer kun størrelsesmæssigt i indmaden). Den virker som OK kvalitet, men
heller ikke mere (man kan se samlingerne fra støbningen).

Ellers er der tit "restposten" i små størrelser til "ingen penge" hos
louis - jeg overvejede f.eks en schubert klaphjelm til 50euro str. XXS, men
den er noget tungere end UVEX'en, så den blev valgt fra. Men det er en måde
at få en billig kvalitetshjelm, hvis man tør satse på at købe online.

vh
Torben