/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
problemer med xj600
Fra : b.lind


Dato : 24-06-04 15:50

Hvad pokker er der galt...
Roder p.t med en Yamaha xj600 årg 91. Den er meget langsom til at tage
gassen, vrider jeg håndtaget i bund tager det ca. 2 sek. før den begynder at
tage omdrejninger. Generelt mangler den også kræfter, virker som om den
mangler mindst 20-30 hk.
- Den har let ved at starte og går for så vidt også rimeligt i tomgang.
- Modviljen til at tage gassen ændre sig heller ikke selv om jeg giver den
choker...

Skal lige siges at den er købt sådan, men regner/håber selvfølgelig med at
den nok skal komme til at gå ordentlig...

Her er hvad jeg har gjort/kontrolleret:

- Skiftet luftfilter
- Kontrol af tændrør (ok)
- Checket at spjældene i karburator kører ens , løfter et spjæld af gangen
med fingeren ind igennem indsugningentragten og slipper, tiden de enkelte
spjæld tager om at falde ned igen er den samme (går derfor ud fra at
membranerne er ok)
- Kompressiontest (ok)
- karburator synkro (næsten ens på alle 4 )
- Bensinen har jeg også haft mistænkt, (har ophængt beholder med frisk
bensin, men uden ændring i motorgang)

Jeg mangler at kontrollere om taktningen er i orden, men mangler en
værkstedsbog.

Tændningen mener jeg ikke man kan stille på, er det rigtigt??

Ville have karburatorerne adskilt og renset men de fleste skruer på f.eks
svømmehus sidder totalt fast, så vil lige høre om der noget andet jeg har
overset inden jeg henter "grovfilen"

Har i ellers nogen bud på hvad der kan være galt????

Mvh Lind











 
 
Thomas Jensen (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 24-06-04 16:29

> - Bensinen har jeg også haft mistænkt, (har ophængt beholder med frisk
> bensin, men uden ændring i motorgang)
>

har du sat den på før evt. benzinfiltre ?

--
mvh

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



b.lind (24-06-2004)
Kommentar
Fra : b.lind


Dato : 24-06-04 17:13

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:40daf341$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > - Bensinen har jeg også haft mistænkt, (har ophængt beholder med frisk
> > bensin, men uden ændring i motorgang)
> >
>
> har du sat den på før evt. benzinfiltre ?
>
> --
> mvh
>
> Thomas Jensen
> FZ6S Fazer ´04
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



der er ingen filtre på yamahaen

mvh lind






Armand (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-04 23:49


b.lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
news:40daea06$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad pokker er der galt...
> Roder p.t med en Yamaha xj600 årg 91. Den er meget langsom til at tage
> gassen, vrider jeg håndtaget i bund tager det ca. 2 sek. før den begynder
at
> tage omdrejninger. Generelt mangler den også kræfter, virker som om den
> mangler mindst 20-30 hk.
> - Den har let ved at starte og går for så vidt også rimeligt i tomgang.
> - Modviljen til at tage gassen ændre sig heller ikke selv om jeg giver den
> choker...
>
> Jeg mangler at kontrollere om taktningen er i orden, men mangler en
> værkstedsbog.

Jeg er totalt tom for bud på problemets løsen, så jeg vil kun nævne
hvorledes at knasternes taktning kontrolleres:
Taktningen er nærmest universelt markeret på alle in-line 4's:
Når topmærket for cyl. 1-4 i tændingen matcher, vil/skal der på hver af
knastakslernes tandhjul være en radial (=pegende væk fra centrum) streg, som
skal flugte med pakfladen. Alt efter om det tilfældigvis er cyl.1 eller
cyl.4 der er i kompression ved forekommende indstilling, vil disse streger
(skulle) pege mod hinanden eller væk fra hinanden (sidstnævnte er lettest at
vurdere flugtningen med pakfladen, så drej evt. krumtappen én omgang, så de
ligger således!); men ikke samme retning!

Lige et simpelt bud alligevel:
Er du sikker på at den ikke er droslet til lille mc-kort, eller er en tysk
27-Hk's d.o.??

--
Armand.







b.lind (25-06-2004)
Kommentar
Fra : b.lind


Dato : 25-06-04 07:27


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:cbfm0i$2fvb$2@news.cybercity.dk...
>
> b.lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
> news:40daea06$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hvad pokker er der galt...
> > Roder p.t med en Yamaha xj600 årg 91. Den er meget langsom til at tage
> > gassen, vrider jeg håndtaget i bund tager det ca. 2 sek. før den
begynder
> at
> > tage omdrejninger. Generelt mangler den også kræfter, virker som om den
> > mangler mindst 20-30 hk.
> > - Den har let ved at starte og går for så vidt også rimeligt i tomgang.
> > - Modviljen til at tage gassen ændre sig heller ikke selv om jeg giver
den
> > choker...
> >
> > Jeg mangler at kontrollere om taktningen er i orden, men mangler en
> > værkstedsbog.
>
> Jeg er totalt tom for bud på problemets løsen, så jeg vil kun nævne
> hvorledes at knasternes taktning kontrolleres:
> Taktningen er nærmest universelt markeret på alle in-line 4's:
> Når topmærket for cyl. 1-4 i tændingen matcher, vil/skal der på hver af
> knastakslernes tandhjul være en radial (=pegende væk fra centrum) streg,
som
> skal flugte med pakfladen. Alt efter om det tilfældigvis er cyl.1 eller
> cyl.4 der er i kompression ved forekommende indstilling, vil disse streger
> (skulle) pege mod hinanden eller væk fra hinanden (sidstnævnte er lettest
at
> vurdere flugtningen med pakfladen, så drej evt. krumtappen én omgang, så
de
> ligger således!); men ikke samme retning!
>
> Lige et simpelt bud alligevel:
> Er du sikker på at den ikke er droslet til lille mc-kort, eller er en tysk
> 27-Hk's d.o.??
>
> --
> Armand.
>
>

hvad pokker armand, du plejer da ellers bare at hælde mulige løsninger ud af
ærmet.... måske du er lidt træt, klokken er også over midnat...

> hvorledes at knasternes taktning kontrolleres:
> Taktningen er nærmest universelt markeret på alle in-line 4's:
> Når topmærket for cyl. 1-4 i tændingen matcher, vil/skal der på hver af
> knastakslernes tandhjul være en radial (=pegende væk fra centrum) streg,
som
> skal flugte med pakfladen. Alt efter om det tilfældigvis er cyl.1 eller
> cyl.4 der er i kompression ved forekommende indstilling, vil disse streger
> (skulle) pege mod hinanden eller væk fra hinanden (sidstnævnte er lettest
at
> vurdere flugtningen med pakfladen, så drej evt. krumtappen én omgang, så
de
> ligger således!); men ikke samme retning!

Jeg kan ikke umidlbart finde nogle mærker på knasterne når topmærket for
cyl. 1-4 i tændingen matcher . Det eneste der ligner er en slags kant på den
flance på knastakslen hvor tandhjulet monteres. På indsugningssiden flugter
denne kant topstykkets overkant men på udstødningssiden er den ca 1 cm under
topstykkets kant?? Hvis det er disse kanter man skal indstille efter, hvor
meget tror du ovenstående beskrevne ubalance betyder? kan det være årsagen??

P.s.Er der nogen der ved om det er disse kanter på knastakslens flancer man
skal indstille efter???

> Lige et simpelt bud alligevel:
> Er du sikker på at den ikke er droslet til lille mc-kort, eller er en tysk
> 27-Hk's d.o.??

Jo den var droslet før men jeg har udskiftet de 4 indsugningsgummièr. Men
motoren var lige så træg til at tage gassen da den var droslet!
I de tyske papirer står der at droslingen er udført ved forsnævring i
indsugningsgummièt. Men jeg har alligevel checket hoveddysens størrelse
(105) som jeg mener er standard størrelse for en udroslet xj600. Er der
nogen der kan bekræfte det?

Håber du har sovet godt armand
Mvh Lind










Armand (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-06-04 15:11


b.lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
news:40dbc5b5$0$206$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > hvorledes at knasternes taktning kontrolleres:
> > Taktningen er nærmest universelt markeret på alle in-line 4's:
> > Når topmærket for cyl. 1-4 i tændingen matcher, vil/skal der på hver af
> > knastakslernes tandhjul være en radial (=pegende væk fra centrum) streg,
> > som skal flugte med pakfladen. Alt efter om det tilfældigvis er cyl.1
eller
> > cyl.4 der er i kompression ved forekommende indstilling, vil disse
streger
> > (skulle) pege mod hinanden eller væk fra hinanden (sidstnævnte er
lettest
> > at vurdere flugtningen med pakfladen, så drej evt. krumtappen én omgang,
> > så de ligger således!); men ikke samme retning!
>
> Jeg kan ikke umidlbart finde nogle mærker på knasterne når topmærket for
> cyl. 1-4 i tændingen matcher . Det eneste der ligner er en slags kant på
den
> flance på knastakslen hvor tandhjulet monteres.

Jeg skrev også "på tandhjulet" :-|

I den ene ende af knastakslen er der ofte også en bred udfræsning og med 1-4
i top skal pakfladen befinde sig midt igennem denne udfræsning, der,
ligesom for de tidligerer nævnte mærker, skal vende fra eller imod hinanden!

Anyhow, så tror jeg ikke at det er dér at problemet skal findes, men snarere
i karbureringen - Umiddelbart ville jeg have sagt falsk luft, men i så fald
skulle chokerbrug vel hjælpe :-/

> > Lige et simpelt bud alligevel:
> > Er du sikker på at den ikke er droslet til lille mc-kort, eller er en
> > tysk 27-Hk's d.o.??
>
> Jo den var droslet før men jeg har udskiftet de 4 indsugningsgummièr. Men
> motoren var lige så træg til at tage gassen da den var droslet!
> I de tyske papirer står der at droslingen er udført ved forsnævring i
> indsugningsgummièt. Men jeg har alligevel checket hoveddysens størrelse
> (105) som jeg mener er standard størrelse for en udroslet xj600. Er der
> nogen der kan bekræfte det?

Hvad med andre fjedre til vacuum-spjældet??

--
Armand.






Steen Egeberg (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 26-06-04 18:27

>
> Anyhow, så tror jeg ikke at det er dér at problemet skal findes, men
snarere
> i karbureringen - Umiddelbart ville jeg have sagt falsk luft, men i så
fald
> skulle chokerbrug vel hjælpe :-/
>
> > > Lige et simpelt bud alligevel:
> > > Er du sikker på at den ikke er droslet til lille mc-kort, eller er en
> > > tysk 27-Hk's d.o.??
> >
> > Jo den var droslet før men jeg har udskiftet de 4 indsugningsgummièr.
Men
> > motoren var lige så træg til at tage gassen da den var droslet!
> > I de tyske papirer står der at droslingen er udført ved forsnævring i
> > indsugningsgummièt. Men jeg har alligevel checket hoveddysens størrelse
> > (105) som jeg mener er standard størrelse for en udroslet xj600. Er der
> > nogen der kan bekræfte det?
>
> Hvad med andre fjedre til vacuum-spjældet??
>
> --
> Armand.
>
>


hvis fjedre og membraner i karburatorerne er ok, og den af en eller anden
grund ikke er blevet omdyset helt forkert, så kan der måske være en skjult
revne i topstykke eller indsugningsrør - hvis du sprøjter lidt starthjælp på
top og rør mens den går, så vil en utæthed kunne høres ved at omdrejninger
går op (eller ned, hvis den står med fed blanding i tomgang) ?

--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



b.lind (27-06-2004)
Kommentar
Fra : b.lind


Dato : 27-06-04 07:24


"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40ddb1c9$0$279$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> hvis fjedre og membraner i karburatorerne er ok, og den af en eller anden
> grund ikke er blevet omdyset helt forkert, så kan der måske være en skjult
> revne i topstykke eller indsugningsrør - hvis du sprøjter lidt starthjælp

> top og rør mens den går, så vil en utæthed kunne høres ved at omdrejninger
> går op (eller ned, hvis den står med fed blanding i tomgang) ?
>
> --
> Steen Egeberg
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623


Ville jeg ikke kunne se det på tændrørne? hvis der f.eks var en
revne/utæthed på cyl. 2 ville tændrøret vel have en anden farve en de 3
andre på grund af den magre blandning??

Mvh lind



Kim A.C. (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim A.C.


Dato : 27-06-04 08:46

>Ville have karburatorerne adskilt og renset men de fleste >skruer på f.eks
>svømmehus sidder totalt fast, så vil lige høre om der >noget andet jeg har
>overset inden jeg henter "grovfilen"
>Mvh Lind
----------------

Det ville jeg starte med at gøre, der kan være en masse skidt/vand i dem, Du
skal vel have skruerne ud på et senere tidspunkt alligevel.


--
MVH: Kim A. C.
XJ 600n



b.lind (27-06-2004)
Kommentar
Fra : b.lind


Dato : 27-06-04 09:56


"Kim A.C." <sibm@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:cXuDc.10$%f7.6@news.get2net.dk...
> >Ville have karburatorerne adskilt og renset men de fleste >skruer på
f.eks
> >svømmehus sidder totalt fast, så vil lige høre om der >noget andet jeg
har
> >overset inden jeg henter "grovfilen"
> >Mvh Lind
> ----------------
>
> Det ville jeg starte med at gøre, der kan være en masse skidt/vand i dem,
Du
> skal vel have skruerne ud på et senere tidspunkt alligevel.
>
>
> --
> MVH: Kim A. C.
> XJ 600n
>

Har faktisk i går aftes afmonteret karburatoren for at forsøge at adskille
skidtet. Fik også after megen banden og sveden, alle 4 bundkar af
karburatoren men nu viser næste problem sig. Akslen der holder svømmeren
sidder total fast.... Findes der noget spec. værktøj (metode) til at presse
en sådan aksel ud ???

Har forsøgt forsigtigt at banke på enden af akslen med en dorn, men uden
held! (Er bange for at for meget bankeri på akslen kan få aksel-enden til at
udvide sig og så får man aldrig akslen trukket ud).

Mvh Lind



Kim.A.C (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim.A.C


Dato : 27-06-04 13:24

>Har forsøgt forsigtigt at banke på enden af akslen med >en dorn, men uden
>held! (Er bange for at for meget bankeri på akslen kan >få aksel-enden til
at
>udvide sig og så får man aldrig akslen trukket ud).
_________________

Måske en varmepistol kan få den til at løsne sig, eller prøv med en
skruetvinge/skruestik at presse den ud, med et lille rør på den ene side og
en lille dorn eller andet på den anden side. Men ved det ikke, måske andre
har løsningen.

--
MVH: Kim A. C.
XJ 600n



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste