Skroggennemføring
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-06-04 08:47

Hej alle

Jeg skal have lavet et par skroggennemføringer under vandlinien. P.t. står
båden med "afskrællet" bund, efter rep. af osmose. Nu er spørgsmålet så,
hvornår er det bedst at lave skroggennemføringerne - er det før eller efter
gelcoaten er bygget op igen ? (Vil selv mene efter, da det bør give det
bedste hold.)

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-06-04 11:56

På ejendommeligvis fremsatte Ole Rasmussen følgende påstand:

> [...]
> er det før eller efter gelcoaten er bygget op igen ? (Vil selv mene
> efter, da det bør give det bedste hold.)

Efter, og hvis båden er lavet i en sandwichkonstruktion, så skal det
inderste af hullet samt kanterne beskyttes af et tykt lag epoxy, sådan
at der ikke kan trænge vand i laminatet, hvis gennemføringen bliver
utæt.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-06-04 11:57

På ejendommeligvis fremsatte Claus Tersgov følgende påstand:

> [...]
sådan
> at der ikke kan trænge vand i laminatet, hvis gennemføringen bliver

Du skal naturligvis ikke lægge epoxy på den nye gelcoat, det skal
lægges direkte på den gamle fiber.

Claus

Fra : Frede

Dato : 24-06-04 17:06

Nu hvor der er gang i en tråd med udskiftning af skroggennemføring, har jeg
lige 2 spørgsmål...

Hvilket materiale skal hhv. skrovgenemføring og ventil være lavet af for at
holde?

Bruger man også epoxy til montagen, når der er tale om en plywood-båd, eller
er der nogen der har bedre ideer???

MVH

Frede

---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-06-04 18:58

På ejendommeligvis fremsatte Frede følgende påstand:

>Bruger man også epoxy til montagen, når der er tale om en
> plywood-båd, eller er der nogen der har bedre ideer???

Ja, du skal mætte hullet og kanterne godt med epoxy, navnanlig når det
er en finerbåd. Men du skal ikke montere gennemføringen i epoxy, det
skal være Sikaflex.

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 30-06-04 10:03

> [...]
> inderste af hullet samt kanterne beskyttes af et tykt lag epoxy, sådan
> at der ikke kan trænge vand i laminatet, hvis gennemføringen bliver

Tænkte jeg nok . Om det er sandwichkonstruktion aner jeg ikke, men tror
det ikke. Har dog bestemt mig for at lade en pro udføre arbejdet - motoren
skal alligevel skiftes, så han får lov til at ordne skroggennemføringer
også.

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-06-04 18:32

> [...]

arbejdet
> - motoren skal alligevel skiftes, så han får lov til at ordne

Tak for kaffe!

Er det ikke også dig, der skal have ny rig og mast?

Du har forhåbentligt fået den båd billigt

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 30-06-04 22:32

> Tak for kaffe!
>
> Er det ikke også dig, der skal have ny rig og mast?
>
> Du har forhåbentligt fået den båd billigt

Yup, den var billig . Men det ender nu alligevel med at stå os i lidt
mere end markedsprisen for sådan en skude, men så skulle den jo også gerne
holde de næste 25-30 år

/Ole