Momenter?
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 24-06-04 05:20

Hejsa

I anledning af Steffen VW's spørgsmål om momenter til en CBR, kom jeg til at
tænke på en lille ting. Hvor vigtigt er det at man spænder de forskellige
ting med det korrekte moment?
Hvad kan der ske hvis man overspænder ting, eller underspænder (ja hvis de
slet ikke er skruet fast, så rasler det hele jo fra hinanden). Kan man mærke
forskel på kørslen, eller har det noget med slid af mc mm. at gøre?

Og så lige et lille tillægsspørgsmål. Sådanne momenter står vel i en Haynes
manual? Jeg har nemmerlig planer om at anskaffe mig en sådan.

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : Christer Waleryd

Dato : 24-06-04 08:16

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> writes:

> [...]
> slet ikke er skruet fast, så rasler det hele jo fra hinanden). Kan man mærke
> forskel på kørslen, eller har det noget med slid af mc mm. at gøre?

Du kan ved overspænding knekke bolter, ødelegge gjenger osv.
Ved sammensetning av sylinderrekker og topper er det viktig med riktig
moment ellers risikerer du at ting bliver skæve over tid, det slår seg
om du vil. Pakninger begynner da også at lække før tiden.

> Og så lige et lille tillægsspørgsmål. Sådanne momenter står vel i en Haynes
> manual? Jeg har nemmerlig planer om at anskaffe mig en sådan.

Det gør gjerne det. Ihvertfall i mine.

> Honda CB 500 - Årg. 2000

Hmm, jeg har fabrikkmanualen til CB500. Men da til de der er
produseret tidlig syttitall (halvfjerserne?). Der er vel skedd etpar
endringer siden den tid.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Hekto

Dato : 24-06-04 08:16

Henrik Davidsen wrote:
> [...]
>
> Og så lige et lille tillægsspørgsmål. Sådanne momenter står vel i en Haynes
> manual? Jeg har nemmerlig planer om at anskaffe mig en sådan.

Det er åbenlyst havd mulighederne bliver, hvis noget ikke er spændt nok!

Der er jo oftest en grund til at man vælger forskellige skruedimensioner
til en given opgave. Ellers kunne man jo samle hele molevitten med M3
skruer, og spare mange kilo.
De forskellige dimensioner kommer af, at der kræves forskellig styrke og
forskellige kræfter til at holde ting sammen. Man er også interesseret i
at gevindet træder på et større antal 'rynker' end bare een, for at opnå
den fulde styrke, og i at undgå at bolte 'klippes' over.
Ud fra beregninger fastlægges dimensionen så, på bolte og skruer, og at
beregningernes resultater kan komme til at passe i virkeligheden, er så
afhængigt af at der spændes med korrekt moment.
Derfor har materialet også betydning. Aluminium, titanium, messing,
rustfri og stål, kan ikke byttes imellem hinanden, i flæng. Nogle
materialer har trækstyrke, andre klippes ikke så let over. Nogen
deformeres permanent, andre er fjedrende.

For hård tilspænding resulterer i ødelagt gevind, og knækkede bolte; men
også i deformering.

....såååå hvis det var fordi du ville spare pengene til en momentnøgle!?

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 24-06-04 16:17

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message

> [...]
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese

Ja Hekto har helt ret i det ovenfor. Men som tillæg i henhold til Henrik
spørgsmål om det kan mærkes på kørselen må der tilføjes JA.

For det er jo derfor at der bl.a. opgives hvor meget moment boltene holdende
stel, og stel og motor sammen med skal spændes. For spændes de ikke
korrekt/nok vil stellet jo være ledeløst for huller til boltene har jo altid
lidt større diameter end boltene hvorved en bolt vil bevæge sig sideværts
hvils ikke bolt/møtrik er spændt nok.

Så det rette moment til de rette (rigtige!) bolte og møtrikker er uhyre
vigtigt overalt på en motorcykel.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 24-06-04 23:26