/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Koblingsfjedre
Fra : Kasperkk


Dato : 23-06-04 16:27

Hejsa

Der er vel ikke en af jer altvidende personer herinde der lige ved hvor
forstærkede fjedre eller komplette koblinger til en yamaha fzr600 ´92 kan
skaffes vel?

Desuden mangler jeg nogle links til hvor man kan skaffe "lir". Her mener jeg
fx sædeskal, vindskærm, baglygte og blinklys...

På forhånd tak

Kasperkk
FZR600



 
 
Kasperkk (23-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 23-06-04 17:10

nå jeg fortsætter lige diskusionen med mig selv.

Min kobling fedter stadig. Men det virker som om problemet kun eksisterer på
kold motor. Man kan køre den hårdere og hårdere og til sidst kan man ikke få
den til at fedte mere. Jeg har nu smidt en 10W-40 olie halvsyntetisk på
svinet, men det hjalp ikke, så jeg slipper nok ikke for beskidte fingre
igen.

Jeg har skifter koblingspladerne, men ikke stålskiverne. Af en eller anden
besynderlig grund checkede jeg dem ikke da jeg alligevel havde koblingen
åben.
Hvordan checker jeg dem bedst? Jeg går ikke ud fra de kan sliddes for tynde,
men derimod kan de vel slå sig?
At checke om om de er skæve er vel umiddelbart nemt nok. Skil koblingen ad
og smid stålskiverne op på et bord eller andet, man er 100% sikker på er
plant og se om de kan vippe...Kan de ikke de er de vel gode nok?
Hvis de er skæve burde man vel ydermere kunne se "uens slidmærker" på
stålskiverne?

Så har jeg læst mig til dels igennem denne gruppe, hvor Fer? sagde at han
havde set 2 koblingsskåle med hakker i, og dels andet sted, at det også er
et problem man skal checke. Disse hakker skal vel sidde der hvor
koblingspladernes "hakker" går ud eller hvad? Hvor meget skal der være før
det er et problem? skal de kunne anes, eller skal der være store grater?

Såfremt jeg ikke finder nogen fejl under min inspektion som er planlagt til
at foregå om et par dage, hvad kan så være problemet?

Min kobling er justeret korrekt. Jeg ved ikke så meget om det, men der er
frigang på kablet og afmonterer man den lille gummidut der sidder i hullet
ind til "sneglen" så man kan skubbe til sneglen, er der heller ikke
belastning på den når man skubber til den.

Er der ander ting der kan få en kobling til at glide?

Jeg kan ikke finde nogle forstærkede fjedre, men er blevet foreslået af en
mekaniker at smide en kobberskive mellem fjeder og bolt for at gøre fjedrene
strammere... Virker som fusk, men virker det er jeg ligeglad

Kasperkk
FZR600 Med underlig kobling



Armand (23-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-06-04 23:12


Kasperkk <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> skrev i en
news:40d9ab50$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> nå jeg fortsætter lige diskusionen med mig selv.
>
> Er der ander ting der kan få en kobling til at glide?

Ja!
Eftersom du hér ikke har reageret på hvad jeg tidligere har budt på
fejlmulighed, gentager jeg lige mig selv med opfordring til at følge op på
sagen:

De slidser der forekommer i friktions-belægningen, kan enten være radialt (á
retning fra centrum og ud!) eller tangentialt (á lidt a la hagekors)
"skårne"!
Slidserne er til at bortlede olie ved tilkobling, og hvis plader af
sidstnævnte design bliver vendt modsat, vil olien snarere blive presset ind
imellem pladerne end væk

Korrekt retning af tangentiale slidser er når de vender som man udvendigt
"stryger dem med hårene" når koblingen roterer!
______
Alternativt forklarende tastatur-tegning:
O=koblingscenter !
\\\ er tangentiale slidser kun vist for oven hhv. for neden.!
Omdrejningsretning = med uret!

\\\
O
\\\
________

--
Armand.






Kasperkk (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 24-06-04 08:24


> Ja!
> Eftersom du hér ikke har reageret på hvad jeg tidligere har budt på
> fejlmulighed, gentager jeg lige mig selv med opfordring til at følge op på
> sagen:
>
> De slidser der forekommer i friktions-belægningen, kan enten være radialt

> retning fra centrum og ud!) eller tangentialt (á lidt a la hagekors)
> "skårne"!
> Slidserne er til at bortlede olie ved tilkobling, og hvis plader af
> sidstnævnte design bliver vendt modsat, vil olien snarere blive presset
ind
> imellem pladerne end væk
>
> Korrekt retning af tangentiale slidser er når de vender som man udvendigt
> "stryger dem med hårene" når koblingen roterer!
> ______
> Alternativt forklarende tastatur-tegning:
> O=koblingscenter !
> \\\ er tangentiale slidser kun vist for oven hhv. for neden.!
> Omdrejningsretning = med uret!
>
> \\\
> O
> \\\
> ________

Ok. Så blev jeg også klogere der Jeg ved egentlig ikke lige hvorfor jeg
ikke havde dit indlæg i baghovedet havde ihvertfald set det.
Men tegningen hjalp gevaldigt på hvad det var du mente! Det vil jeg
selvfølgelig også være opmærksom på. Tror måske jeg får tid i morgen til at
kigge på maskinen. Det ville være rart hvis der bare var en indlysende
årssag der ligesom springer i øjene når jeg åbner den igen
Motoren drejer altid med uret når man sidder og kigger på koblingen?


Kasperkk




Armand (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-04 19:40


Kasperkk <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> skrev i en
news:40da8183$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Ja!
> > Eftersom du hér ikke har reageret på hvad jeg tidligere har budt på
> > fejlmulighed, gentager jeg lige mig selv med opfordring til at følge op

> > sagen:
> > De slidser der forekommer i friktions-belægningen, ....er til at
bortlede olie
> > ved tilkobling, og hvis plader ......bliver vendt modsat, vil olien
snarere blive
> > presset ind imellem pladerne end væk
> >
> > Korrekt retning af tangentiale slidser er når de vender som man
udvendigt
> > "stryger dem med hårene" når koblingen roterer!
>
> Ok. Så blev jeg også klogere der Jeg ved egentlig ikke lige hvorfor
jeg
> ikke havde dit indlæg i baghovedet havde ihvertfald set det.
> Men tegningen hjalp gevaldigt på hvad det var du mente! Det vil jeg
> selvfølgelig også være opmærksom på.
> Motoren drejer altid med uret når man sidder og kigger på koblingen?

Eftersom at koblingen sidder på gearkassens indgangs-aksel og
udgangs-akslen, uanset motocykel- mærke/model, nødvendigvis skal rotere
samme vej (á hjulo-mdrejningen) ved tandhjulet i modsatte side, så løber
alle koblinger principielt samme vej: Mod uret!

Men sæt i gear engang og rok en smule i kørselsretning med baghjulet og
noter dig hvilken bevægelse af koblingen at dét medfører!

--
Armand.



Gert Bo thorgersen (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 24-06-04 01:47


"Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> wrote in message
news:40d9ab50$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> nå jeg fortsætter lige diskusionen med mig selv.
>
> Min kobling fedter stadig. Men det virker som om problemet kun eksisterer

> kold motor. Man kan køre den hårdere og hårdere og til sidst kan man ikke

> den til at fedte mere. Jeg har nu smidt en 10W-40 olie halvsyntetisk på
> svinet, men det hjalp ikke, så jeg slipper nok ikke for beskidte fingre
> igen.
>
> Jeg har skifter koblingspladerne, men ikke stålskiverne. Af en eller anden
> besynderlig grund checkede jeg dem ikke da jeg alligevel havde koblingen
> åben.
> Hvordan checker jeg dem bedst? Jeg går ikke ud fra de kan sliddes for
tynde,
> men derimod kan de vel slå sig?
> At checke om om de er skæve er vel umiddelbart nemt nok. Skil koblingen ad
> og smid stålskiverne op på et bord eller andet, man er 100% sikker på er
> plant og se om de kan vippe...Kan de ikke de er de vel gode nok?
> Hvis de er skæve burde man vel ydermere kunne se "uens slidmærker" på
> stålskiverne?
>
> Så har jeg læst mig til dels igennem denne gruppe, hvor Fer? sagde at han
> havde set 2 koblingsskåle med hakker i, og dels andet sted, at det også er
> et problem man skal checke. Disse hakker skal vel sidde der hvor
> koblingspladernes "hakker" går ud eller hvad? Hvor meget skal der være før
> det er et problem? skal de kunne anes, eller skal der være store grater?
>
> Såfremt jeg ikke finder nogen fejl under min inspektion som er planlagt
til
> at foregå om et par dage, hvad kan så være problemet?
>
> Min kobling er justeret korrekt. Jeg ved ikke så meget om det, men der er
> frigang på kablet og afmonterer man den lille gummidut der sidder i hullet
> ind til "sneglen" så man kan skubbe til sneglen, er der heller ikke
> belastning på den når man skubber til den.
>
> Er der ander ting der kan få en kobling til at glide?
>
> Jeg kan ikke finde nogle forstærkede fjedre, men er blevet foreslået af en
> mekaniker at smide en kobberskive mellem fjeder og bolt for at gøre
fjedrene
> strammere... Virker som fusk, men virker det er jeg ligeglad
>
> Kasperkk
> FZR600 Med underlig kobling
>
>
Fjedre, og specielt koblingsfjedre, går jeg op i fordi det betyder meget i
regnestykket specielt hvis man tuner motorcyklen.

Som jeg for lang tid siden (vel sidste år) skrev så købte jeg allerede
stærkere fjedre til min Honda CB 750 hjem fra England, for en da ca. 20,
´samtidig med købet af motorcyklen i 1973, fordi jeg havde læst at Honda fra
amerikanske ønsker nu leverede motorcyklen med svagere fjedre. Efter at have
monteret dem iagttog jeg en dag på motorvejen, hvor vi 3 mand, som havde
fælles garage, kørte på vores samtidigt købte Honda CB 750ére med ca. 110
km/tim, at de 2 andre kørte med vist 5 - 10 % flere omdrejninger end min
maskine.

Da jeg senere tunede den til bl.a. 836 cc skiftede jeg til endnu hårdere
fjedre, og til senere endnu mere tuning skiftede jeg til en hel kobling,
altså skiver og fjedre, fra Russ Colins, som kunne klare240 HK.

Den første ting som jeg altid har gjort når jeg skiller en kobling ad, altså
fom. Hondaen i 1973, er at med ned nedstryger save 2 spor på det samlet
udtagne sæt af alle friktionsskiverne. Altså et lodret spor og et skævt spor
på udersiden af stablen. Derved monteres skiverne senere som de var før
udtagningen, og derved fjernes problemet med hvis der skulle være skæve
skiver (ikke parallelle flader på skiven); det altså med tanke på en kobling
som virker ok før den skilles ad!

Her i thailand glemte et værksted som baksede med en motorcykel der netop
havde fået et totalt motorcykel, under en køretur, til totalt at "miste
koblingen"; så motorcyklen altså slet ikke kunne komme længere. De havde, da
jeg ikke var der, og uden tidligere at have åbnet en kobling ( ! ) blandet
alle skiver sammen hulter til til bulter, inklusivt deri vist forskellige
aldrende friktionsskiver og vist uoriuginale. Så dette gjorde tydningen af
fejlen og samlingen igen næsten håbløs.

Man kan godt stramme koblingsfjedrene - gøre dem hårdere - ved at lægge
skiver under. Under for hvis man kommer dem oven på fjedrene kommer de nok
ikke på rette plads uden om tappene hvorom fjedrene er når man montere
toppladen; altså for de koblinger hvor fjedrene er skjult under toppladen.
Men hvis man monterer mellemlægsskiver skal man lige huske at lægge sammen
hvor mange mm. stablen af viklinger (viklingsantallet gange trådtykkelsen)
samt skiven udgør kontra den plads der er (højde) hvor fjedrene og skiverne
er placeret når koblingen er skruet sammen. For hvis man glemmer dette kan
man risikere at spænde fjedrene totalt sammen og så hvile på dem og ikke
studsene, og derved opnå en totalt ikke virkende kobling. Normalt siger man
(ses vedr. montering af ventilfjedre) at fjedre aldrig må belastes så der
under sammenpresningen er under et par 1/10 mm mellem viklingerne.

På den aktuelle japanske motorcykel her i Thailand lavede jeg skiver til
under koblingsfjedrene og samlede koblingen, hvorefter motorcyklen kunne
køre igen. Men kun i kort tid indtil den igen fedtede i koblingen. Udfra
dette måtte konstateres at fjedrene simpelt hen var udslidte og skulle
udskiftes. Men da jeg ikke har kunne få data om hvor lange fjedrene var
oprindeligt/skal være er det jo svært at se/udregne hvor dårlige de var. Men
hvis de ikke havde blandet koblingsskiverne sammen hulter til bulter kunne
det måske også været klaret, da der derved ikke ville filde en ny
tilslidning til, resulterende i tyndere friktionsskiver, hvor de allerede da
lå på det absolutte minimum.

Der står jo altid i manualer vedr. fjedre: "Når de er under det opgivne
mindstemål så udskift dem". Dette som erfaring med at når fjederen er blevet
kortere så er den kommet over "aldersgrænsen" og vil bare blive endnu
kortere hvis den strammes mere.

Hvis du bl.a. kigger efter nye koblingsfjedre så iaggttag formlen for
fjedre:

F = ( f * G * d^4 ) / ( 8 * D^3* i )

som skal ganges med længden for sammentrykningen hvilket for den aktuelle
motor her i Thailand blev:

44,9 - 28,2 = 16,7 mm

Mærkeligt lange fjedre (målt ubelastet værende 44,9 mm) kontra data fra de
manualer jeg har for maskiner hvortil jeg har data.

I formlen er G en konstant for fjederstål på 81500, og i viklings antallet,
f antal fjedre og D diameteren for fjederen målt i centrulaf viklingstråden.

Men det ses af formlen at trådtykkelsen ikkeskal øges meget for at give en
meget hårdere fjeder da den jo indgår i tælleren i 4´de potens. Og at færre
viklinger ( i ) gør den meget hårdere. Aktuelt varder 6½ viklinger men hvis
kun 5 ville det jo give en 30 % hårdere fjeder.

Aktuelt trykkede de 4 fjedre:

F = f * (81500 * 2,55^4) / (8 * 18^3 * 6,5 )

= f * 11, 363 og med 4 fjedre og med
sammentrykningen 16,7 mm
giver det jo:

F = 4 * 16,7 * 11,363 = 759 N
= 77 kg.

Fjedrenes yderdiameter var 20,5 mm og trådtykkelsen 2,55 så derfor D = 18,0
mm.

Mvh. Gert Thorgersen



Brian Laursen (23-06-2004)
Kommentar
Fra : Brian Laursen


Dato : 23-06-04 17:59

Kasperkk wrote:
> Hejsa
>
> Der er vel ikke en af jer altvidende personer herinde der lige ved
> hvor forstærkede fjedre eller komplette koblinger til en yamaha
> fzr600 ´92 kan skaffes vel?

Prøv hos www.V-trading.dk der kan man få stort set alt til billige priser


--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.709 / Virus Database: 465 - Release Date: 22-06-2004



Lange (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Lange


Dato : 24-06-04 10:09

Kasperkk wrote:
> Der er vel ikke en af jer altvidende personer herinde der lige ved hvor
> forstærkede fjedre eller komplette koblinger til en yamaha fzr600 ´92 kan
> skaffes vel?

At montere forstærkede koblingsfjedre på en 12 år gammel mc for at kurere
koblingsfedten, er vel at behandle symptomer istedet for at finde/rette
fejlen.
Altså medmindre at du mener, at din mc nu har flere HK, end da den forlod
fabrikken for 12 år siden.

Lange


Kasperkk (24-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 24-06-04 15:33



> At montere forstærkede koblingsfjedre på en 12 år gammel mc for at kurere
> koblingsfedten, er vel at behandle symptomer istedet for at finde/rette
> fejlen.
> Altså medmindre at du mener, at din mc nu har flere HK, end da den forlod
> fabrikken for 12 år siden.

Ja det er jeg udemærket med på, men jeg har monteret nye plader og ville i
den forbindelse gerne have haft stærkere fjedre i. Jeg ved godt den fedter
og der er en grund til dette og stærkere fejdre ikke løser en skid for
fejlen er fundet

Kaspeerkk



Moller (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 25-06-04 07:32

Kasperkk wrote:


> Ja det er jeg udemærket med på, men jeg har monteret nye plader og ville i
> den forbindelse gerne have haft stærkere fjedre i. Jeg ved godt den fedter
> og der er en grund til dette og stærkere fejdre ikke løser en skid for
> fejlen er fundet

   Tjekkede du skålen for mærker/riller i siderne hvor koblingspladerne
tager fat i skålen ??? en ny skål kann finde til omkring 500 bobs, og så
er problemet løst... det er set flere gange på modeller som din.

   Kan så lige sige at jeg er i samme situation nu, med Banditten... den
har også mærker der, men dens skål er en del dyre :(

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Ukendt (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-06-04 21:35


Moller skrev i meddelelsen <40dbc6a3$0$23868$14726298@news.sunsite.dk>...
>Kasperkk wrote:
>
>> Ja det er jeg udemærket med på, men jeg har monteret nye plader og ville
i
>> den forbindelse gerne have haft stærkere fjedre i. Jeg ved godt den
fedter
>> og der er en grund til dette og stærkere fejdre ikke løser en skid for
>> fejlen er fundet
>
> Tjekkede du skålen for mærker/riller i siderne hvor koblingspladerne
>tager fat i skålen ??? en ny skål kann finde til omkring 500 bobs, og så
>er problemet løst... det er set flere gange på modeller som din.
>
> Kan så lige sige at jeg er i samme situation nu, med Banditten... den
>har også mærker der, men dens skål er en del dyre :(


Og den slags hakker kan faktisk opstå i koblingsnavet også, omend det er
sjældent. Hakkerne i skålen kan Du jo i bedste RD-stil bare file væk. Det
vil alt andet lige være bedre end hakkerne. Men det derved fremkommende slup
i koblingen vil så bare gøre, at hakkerne nok så hurtigt vil genopstå. :-|

Mht. fjedre, der skal ikke stærkere fjedre til. Der skal nye fjedre til, de
gamle har sikkert mistet noget af deres kraft.

mvh
Orla

>
>--
>VH
>Lars Molnit
>MZ ETZ 251 CDi
>Suzuki GSF 1200 S
>"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"



Kasperkk (26-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 26-06-04 08:49

> Mht. fjedre, der skal ikke stærkere fjedre til. Der skal nye fjedre til,
de
> gamle har sikkert mistet noget af deres kraft.

Jeg har skam købt nye fjedre. Jeg ville bare gerne have haft dem stærkere

Kasperkk



Moller (29-06-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 29-06-04 11:29

Kasperkk wrote:

> Jeg har skam købt nye fjedre. Jeg ville bare gerne have haft dem stærkere

   Der køre jeg med Barny fjedre fra KS motor... de er kanon gode.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste