"Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> wrote in message
news:40d9ab50$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> nå jeg fortsætter lige diskusionen med mig selv.
>
> Min kobling fedter stadig. Men det virker som om problemet kun eksisterer
på
> kold motor. Man kan køre den hårdere og hårdere og til sidst kan man ikke
få
> den til at fedte mere. Jeg har nu smidt en 10W-40 olie halvsyntetisk på
> svinet, men det hjalp ikke, så jeg slipper nok ikke for beskidte fingre
> igen.
>
> Jeg har skifter koblingspladerne, men ikke stålskiverne. Af en eller anden
> besynderlig grund checkede jeg dem ikke da jeg alligevel havde koblingen
> åben.
> Hvordan checker jeg dem bedst? Jeg går ikke ud fra de kan sliddes for
tynde,
> men derimod kan de vel slå sig?
> At checke om om de er skæve er vel umiddelbart nemt nok. Skil koblingen ad
> og smid stålskiverne op på et bord eller andet, man er 100% sikker på er
> plant og se om de kan vippe...Kan de ikke de er de vel gode nok?
> Hvis de er skæve burde man vel ydermere kunne se "uens slidmærker" på
> stålskiverne?
>
> Så har jeg læst mig til dels igennem denne gruppe, hvor Fer? sagde at han
> havde set 2 koblingsskåle med hakker i, og dels andet sted, at det også er
> et problem man skal checke. Disse hakker skal vel sidde der hvor
> koblingspladernes "hakker" går ud eller hvad? Hvor meget skal der være før
> det er et problem? skal de kunne anes, eller skal der være store grater?
>
> Såfremt jeg ikke finder nogen fejl under min inspektion som er planlagt
til
> at foregå om et par dage, hvad kan så være problemet?
>
> Min kobling er justeret korrekt. Jeg ved ikke så meget om det, men der er
> frigang på kablet og afmonterer man den lille gummidut der sidder i hullet
> ind til "sneglen" så man kan skubbe til sneglen, er der heller ikke
> belastning på den når man skubber til den.
>
> Er der ander ting der kan få en kobling til at glide?
>
> Jeg kan ikke finde nogle forstærkede fjedre, men er blevet foreslået af en
> mekaniker at smide en kobberskive mellem fjeder og bolt for at gøre
fjedrene
> strammere... Virker som fusk, men virker det er jeg ligeglad
>
> Kasperkk
> FZR600 Med underlig kobling
>
>
Fjedre, og specielt koblingsfjedre, går jeg op i fordi det betyder meget i
regnestykket specielt hvis man tuner motorcyklen.
Som jeg for lang tid siden (vel sidste år) skrev så købte jeg allerede
stærkere fjedre til min Honda CB 750 hjem fra England, for en da ca. 20,
´samtidig med købet af motorcyklen i 1973, fordi jeg havde læst at Honda fra
amerikanske ønsker nu leverede motorcyklen med svagere fjedre. Efter at have
monteret dem iagttog jeg en dag på motorvejen, hvor vi 3 mand, som havde
fælles garage, kørte på vores samtidigt købte Honda CB 750ére med ca. 110
km/tim, at de 2 andre kørte med vist 5 - 10 % flere omdrejninger end min
maskine.
Da jeg senere tunede den til bl.a. 836 cc skiftede jeg til endnu hårdere
fjedre, og til senere endnu mere tuning skiftede jeg til en hel kobling,
altså skiver og fjedre, fra Russ Colins, som kunne klare240 HK.
Den første ting som jeg altid har gjort når jeg skiller en kobling ad, altså
fom. Hondaen i 1973, er at med ned nedstryger save 2 spor på det samlet
udtagne sæt af alle friktionsskiverne. Altså et lodret spor og et skævt spor
på udersiden af stablen. Derved monteres skiverne senere som de var før
udtagningen, og derved fjernes problemet med hvis der skulle være skæve
skiver (ikke parallelle flader på skiven); det altså med tanke på en kobling
som virker ok før den skilles ad!
Her i thailand glemte et værksted som baksede med en motorcykel der netop
havde fået et totalt motorcykel, under en køretur, til totalt at "miste
koblingen"; så motorcyklen altså slet ikke kunne komme længere. De havde, da
jeg ikke var der, og uden tidligere at have åbnet en kobling ( ! ) blandet
alle skiver sammen hulter til til bulter, inklusivt deri vist forskellige
aldrende friktionsskiver og vist uoriuginale. Så dette gjorde tydningen af
fejlen og samlingen igen næsten håbløs.
Man kan godt stramme koblingsfjedrene - gøre dem hårdere - ved at lægge
skiver under. Under for hvis man kommer dem oven på fjedrene kommer de nok
ikke på rette plads uden om tappene hvorom fjedrene er når man montere
toppladen; altså for de koblinger hvor fjedrene er skjult under toppladen.
Men hvis man monterer mellemlægsskiver skal man lige huske at lægge sammen
hvor mange mm. stablen af viklinger (viklingsantallet gange trådtykkelsen)
samt skiven udgør kontra den plads der er (højde) hvor fjedrene og skiverne
er placeret når koblingen er skruet sammen. For hvis man glemmer dette kan
man risikere at spænde fjedrene totalt sammen og så hvile på dem og ikke
studsene, og derved opnå en totalt ikke virkende kobling. Normalt siger man
(ses vedr. montering af ventilfjedre) at fjedre aldrig må belastes så der
under sammenpresningen er under et par 1/10 mm mellem viklingerne.
På den aktuelle japanske motorcykel her i Thailand lavede jeg skiver til
under koblingsfjedrene og samlede koblingen, hvorefter motorcyklen kunne
køre igen. Men kun i kort tid indtil den igen fedtede i koblingen. Udfra
dette måtte konstateres at fjedrene simpelt hen var udslidte og skulle
udskiftes. Men da jeg ikke har kunne få data om hvor lange fjedrene var
oprindeligt/skal være er det jo svært at se/udregne hvor dårlige de var. Men
hvis de ikke havde blandet koblingsskiverne sammen hulter til bulter kunne
det måske også været klaret, da der derved ikke ville filde en ny
tilslidning til, resulterende i tyndere friktionsskiver, hvor de allerede da
lå på det absolutte minimum.
Der står jo altid i manualer vedr. fjedre: "Når de er under det opgivne
mindstemål så udskift dem". Dette som erfaring med at når fjederen er blevet
kortere så er den kommet over "aldersgrænsen" og vil bare blive endnu
kortere hvis den strammes mere.
Hvis du bl.a. kigger efter nye koblingsfjedre så iaggttag formlen for
fjedre:
F = ( f * G * d^4 ) / ( 8 * D^3* i )
som skal ganges med længden for sammentrykningen hvilket for den aktuelle
motor her i Thailand blev:
44,9 - 28,2 = 16,7 mm
Mærkeligt lange fjedre (målt ubelastet værende 44,9 mm) kontra data fra de
manualer jeg har for maskiner hvortil jeg har data.
I formlen er G en konstant for fjederstål på 81500, og i viklings antallet,
f antal fjedre og D diameteren for fjederen målt i centrulaf viklingstråden.
Men det ses af formlen at trådtykkelsen ikkeskal øges meget for at give en
meget hårdere fjeder da den jo indgår i tælleren i 4´de potens. Og at færre
viklinger ( i ) gør den meget hårdere. Aktuelt varder 6½ viklinger men hvis
kun 5 ville det jo give en 30 % hårdere fjeder.
Aktuelt trykkede de 4 fjedre:
F = f * (81500 * 2,55^4) / (8 * 18^3 * 6,5 )
= f * 11, 363 og med 4 fjedre og med
sammentrykningen 16,7 mm
giver det jo:
F = 4 * 16,7 * 11,363 = 759 N
= 77 kg.
Fjedrenes yderdiameter var 20,5 mm og trådtykkelsen 2,55 så derfor D = 18,0
mm.
Mvh. Gert Thorgersen