|
| Benzin + - bly Fra : Alvin A. Bang |
Dato : 23-06-04 09:31 |
|
Jeg "pusler" med en to cylindret Albin type O-22 benzinmotor fra 1972. Hos
Forsmarin i Sverige kan jeg se at den ikke kan køre på blyfri, men jeg kan
ikke se oktantallet. Mine overvejelser går på hvad der er bedst for motoren
- Oktan 98 benzin med "bly" i, som kan købes hos DK-benzin, eller
- om den har bedre af at køre på 92 oktan blyfri tilsat et "additiv", der
skulle smøre ventilerne på samme måde som bly gør?
Den kører perfekt på additiv-løsningen og 92 oktan blyfri, men jeg har en
ide om at 98 oktan og en motor af den alder ikke rigtigt passer sammen!
MVH
Alvin
| |
Carsten Holck (23-06-2004)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 23-06-04 09:45 |
|
Heldigvis faldt Alvin A. Bang <alvinbang@stofanet.dk> over tastaturet og
skrev følgende i news:40d93fda$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> Jeg "pusler" med en to cylindret Albin type O-22 benzinmotor fra
> 1972. Hos Forsmarin i Sverige kan jeg se at den ikke kan køre på
> blyfri, men jeg kan ikke se oktantallet. Mine overvejelser går på
> hvad der er bedst for motoren
> - Oktan 98 benzin med "bly" i, som kan købes hos DK-benzin, eller
> - om den har bedre af at køre på 92 oktan blyfri tilsat et "additiv",
> der skulle smøre ventilerne på samme måde som bly gør?
>
> Den kører perfekt på additiv-løsningen og 92 oktan blyfri, men jeg
> har en ide om at 98 oktan og en motor af den alder ikke rigtigt
> passer sammen!
>
Normalt plejer det kun at være tegnebogen der tager skade af for højt
oktantal. Min gamle MZ motorcykel var specificeret til oktan 82 (østtysk
topkvalitet ) or havde ingen problemer med 92
--
/carsten
| |
Vagn Schultz (23-06-2004)
| Kommentar Fra : Vagn Schultz |
Dato : 23-06-04 16:22 |
|
Hej Alvin
Jeg har en magen til årgang 1961, der kører fint på oktan 92 blyfri tilsat
additiv.
Hilsen Vagn
"Alvin A. Bang" <alvinbang@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:40d93fda$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg "pusler" med en to cylindret Albin type O-22 benzinmotor fra 1972. Hos
> Forsmarin i Sverige kan jeg se at den ikke kan køre på blyfri, men jeg kan
> ikke se oktantallet. Mine overvejelser går på hvad der er bedst for
motoren
> - Oktan 98 benzin med "bly" i, som kan købes hos DK-benzin, eller
> - om den har bedre af at køre på 92 oktan blyfri tilsat et "additiv", der
> skulle smøre ventilerne på samme måde som bly gør?
>
> Den kører perfekt på additiv-løsningen og 92 oktan blyfri, men jeg har en
> ide om at 98 oktan og en motor af den alder ikke rigtigt passer sammen!
>
> MVH
>
> Alvin
>
>
| |
Claus Tersgov (23-06-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 23-06-04 21:20 |
|
På ejendommeligvis fremsatte Alvin A. Bang følgende påstand:
> Jeg "pusler" med en to cylindret Albin type O-22 benzinmotor fra
> 1972. Hos Forsmarin i Sverige kan jeg se at den ikke kan køre på
> blyfri, men jeg kan ikke se oktantallet. Mine overvejelser går på
> hvad der er bedst for motoren
> - Oktan 98 benzin med "bly" i, som kan købes hos DK-benzin, eller
> - om den har bedre af at køre på 92 oktan blyfri tilsat et
"additiv",
> der skulle smøre ventilerne på samme måde som bly gør?
> Den kører perfekt på additiv-løsningen og 92 oktan blyfri, men jeg
> har en ide om at 98 oktan og en motor af den alder ikke rigtigt
> passer sammen!
Det rette oktantall afhænger af kompressionsforholdet. Jo højere
kompressionsforhold, jo højere oktantal.
Der er ikke andet at gøre end at prøve det. Nogle motorer kører fint
ved højt oktan, andre kan ikke, fordi de banker voldsomt. Det, du skal
lægge mærke til, er om den tænder rigtigt, altså om den tænder for
tidligt. Hvis den selvtænder og dermed tænder for tidligt, kan det
give et stort slidt på stempler, plejlstænger, krummtap og dermed
efterfølgende ødelæggelser.
Det er forholdsvis nemt at høre om motoren banker. Er der bare den
mindste smule motorbanken, så dur det ikke, du ødelægger motoren på
sigt.
Læg også mærke til, om der er eftertænding, når du stopper den.
Claus
| |
Claus Tersgov (23-06-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 23-06-04 21:27 |
|
På ejendommeligvis fremsatte Alvin A. Bang følgende påstand:
> Den kører perfekt på additiv-løsningen og 92 oktan blyfri, men jeg
> har en ide om at 98 oktan og en motor af den alder ikke rigtigt
> passer sammen!
Jeg glemte lig, at du skal også være opmærksom på, hvilket additiv, du
bruger. Nogle additiver, f.eks. MTBE kan hæve oktantallel helt op til
ca. 120!
Og så er det i øvrigt noget møg-giftigt stads. Man fjernede blyet og
tilsatte noget, som var endnu mere giftigt. MTBE kan blandes med
*vand* og derfor går det lige i grundvandet!
Claus
| |
|
|