Ny MC
Fra : Stefan Clausen

Dato : 22-06-04 13:20

Hej NG

Jeg tøffer fortiden rundt og drømmer, om snart at købe mig en motorcykel.
(skulle gerne bestå køreprøve den første juli)

Men jeg har ikke det der ligner forstand på motorcykler, og heller ingen
venner der har den store kendskab til dem.
Planen var at anskaffe mig en MC som kræver så lidt vedligeholdelse som
muligt.

Hvad ville jeres råd være, for en totalt begynder som mig ?

Ville det eventuelt være muligt at leje en ekspert ?
Til at tage med ud og kigge på en motorcykel, for at være sikker på man ikke
for noget der falder sammen, på vej hjem fra sælger.

På forhånd tak

Stefan Clausen

Fra : hms

Dato : 22-06-04 13:25

Hej.

Du skal nok finde noget vandkølet med kardantræk!

Det plejer at være det mest stabile og vedligeholdelsesfri.

m.v.h.
hms
www.eliminator.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Kenneth S

Dato : 22-06-04 13:39

> [...]
ikke
> for noget der falder sammen, på vej hjem fra sælger.

Hej Stefan.

Nu skriver du intet om dit kørselsbehov, din pengepung eller din "stil", så
det er lidt svært at give dig et entydigt svar på din optimale model.

Generelt kan siges at de fleste nyere japanske/italienske/tyske motorcykler
(>95) har en så høj teknisk standard at vedligeholdelsesgraden stort set er
ens for alle. Men et forslag om en decideret motorcykelmodel, får du ikke ud
af mig, før du bliver mere specifik i dine ønsker.

Med hensyn til eksperten.. ja, nu ved jeg jo ikke om du bor i
Københavnsområdet, men hvis du gør, kunne du jo arrangere din prøvetur til
at foregå i et tidsrum hvor Kantana MC holder klubaften. Så kunne du jo
tøffe forbi klubhuset, og sjanghaje en ekspert eller to, til et
drive-in-check, det gør vi gerne.

/Kenneth S

Fra : Lars Andersen

Dato : 22-06-04 14:12

Hej

Mit Bud:
Jeg har selv en 95'er Kawasaki GPZ500S der har gået knap 50.000km, jeg gav
38.000kr for den og den er i pæn stand...Jeg er godt tilfreds med den og den
har ikke umiddelbart nogen svage punkter. De gamle GPZ'ere fra før 94 kan
have knastproblemer....men kig dig efter den nye model med to skiver foran
og en skive bag...jeg mener det er et rigtigt godt bud på en begyndercykel
både forsikrings- og prismæssigt og du får tilfredsstillende kvalitet, ok
komfort og så er den ikke så gammel igen

Mvh Lars

Fra : Stefan Clausen

Dato : 22-06-04 14:58

> Nu skriver du intet om dit kørselsbehov, din pengepung eller din "stil",

> det er lidt svært at give dig et entydigt svar på din optimale model.

Det er ikke fordi der er det store kørselsbehov, jeg har 15 min på arbejde
til bens.
Mht. penge regner jeg med omkring 50k til en start, og jeg har kig på en
Honda CB500 eller noget i den stil, helst uden kåber.

> [...]
> at foregå i et tidsrum hvor Kantana MC holder klubaften. Så kunne du jo
> tøffe forbi klubhuset, og sjanghaje en ekspert eller to, til et

Jeg er bosat i Århus området.
Men hvis nu der er en klub eller forening her i Århus der kunne tilbyde
samme service, så vil jeg da meget gerne høre om det

Jeg skal jo også have en hjælm og noget tøj, hvad kan anbefales der ? (ikke
læder)
Hvor mange penge skal man bruge på sårn noget ?

Stefan

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 22-06-04 15:50

> Jeg er bosat i Århus området.
> Men hvis nu der er en klub eller forening her i Århus der kunne tilbyde
> samme service, så vil jeg da meget gerne høre om det

Der bor nogle fortidsøgler i nærheden af Aarhus, som garanteret godt lige
vil kigge lidt på din cykel

> Jeg skal jo også have en hjælm og noget tøj, hvad kan anbefales der ?
(ikke
> læder)
> Hvor mange penge skal man bruge på sårn noget ?

Svært at sige - det kommer an på hvad du finder af tilbud.
Overvej dog også handsker, støvler og en rygskinne...

Fra : Richard

Dato : 22-06-04 16:06

Stefan Clausen wrote:

> Det er ikke fordi der er det store kørselsbehov, jeg har 15 min på arbejde
> til bens.

Ups, 1-1½ km siger min regnestok - køb hellere en cykel til det brug;
starter du en benzinmotor og kører så kort, kan du lige så godt hælde
vand i olien ;-(

Motoren skal være driftsvarm hver gang, dvs typisk køre 12-15 km eller
mere - med mindre holdbarheden og rep-udgifter på langt sigt ikke
bekymrer dig

> Mht. penge regner jeg med omkring 50k til en start, og jeg har kig på en
> Honda CB500 eller noget i den stil, helst uden kåber.

Hvis du ikke gider ligge og smøre kæde, så prøv at finde en NTV600/650;
men lad være med at køre så korte ture på den, det er synd og skam

> Jeg skal jo også have en hjælm og noget tøj, hvad kan anbefales der ? (ikke
> læder) Hvor mange penge skal man bruge på sårn noget ?

Med mindre du køber brugt, kan de vel gøres for 5-9.000 kr herhjemme (og
en del billigere syd for grænsen):
Hjelm 1500-3000, med mindre du er rigtig kræsen
Cordura-sæt el. lign. 2.500-4.000
Støvler med forstærkninger i skaft og knyst 1-2.000
Handsker 150-400
+ det løse som fx fornuftigt underrtøj, et sæt bedre CE-indlæg og evt.
en rigtig rygbeskytter, en halsedisse til at lukke hjelmen nedefra,
ørepropper osv.

Men prøv nu et lædersæt alligevel, efter 6 år med et Cordura-lignende
stofsæt ville jeg i dag vælge læder i stedet. Det beskytter bedre, når
uheldet er ude, fordi det - og dermed de indlagte CE-beskyttelseskapper
- sidder tættere til kroppen og dermed bliver kapperne, hvor de skal
være

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Dan

Dato : 22-06-04 22:10

">

Hvad med en scooter??..

> Ups, 1-1½ km siger min regnestok - køb hellere en cykel til det brug;
> starter du en benzinmotor og kører så kort, kan du lige så godt hælde
> vand i olien ;-(

Så er det heldigvis der, det frie valg kommer ind;)

> Motoren skal være driftsvarm hver gang, dvs typisk køre 12-15 km eller
> mere - med mindre holdbarheden og rep-udgifter på langt sigt ikke
> bekymrer dig

Men det vil stadig udgøre det samme, om du starter den for at, køre 2 km
eller 200..Holdbarheden i den sidste ende ændres selvfølgelig.. Men det er
heldigvis derfor der findes fuldsyntetiske olier, som hjælper på det
problem..

Fra : anders majland

Dato : 22-06-04 22:39

> Hvad med en scooter??..

Det er nok ikke køretøjet der er problemet - men nærmere at bruge tide
på at få noget ordenligt sikkerhedsudstyr på ... Og hvis han bare får
den kørt ordenlig varm når han tager en omvej hjem fra arbejde overlever
den såmend nok de mange kolde/korte ture

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Richard

Dato : 22-06-04 23:01

anders majland wrote:

> Det er nok ikke køretøjet der er problemet - men nærmere at bruge tide
> på at få noget ordenligt sikkerhedsudstyr på ...

Enig, en ofte overset faktor ved mc-kørsel

> Og hvis han bare får
> den kørt ordenlig varm når han tager en omvej hjem fra arbejde overlever
> den såmend nok de mange kolde/korte ture

Det vil naturligvis hjælpe, at få varmet den kondenserede vanddamp ud af
olien før næste dags kort kørsel...

Fra : Richard

Dato : 22-06-04 22:58

Dan wrote:

> Så er det heldigvis der, det frie valg kommer ind;)

Netop, jeg/vi skal heller ikke bestemme, hvad Stefan skal bruge sine
penge på; blot pege på, hvor en hel del af dem vil blive brugt

> Men det vil stadig udgøre det samme, om du starter den for at, køre 2 km
> eller 200.

Nej, nu må jeg be' om mine himmelblå

> Holdbarheden i den sidste ende ændres selvfølgelig..

"Selfullig", som kronprinsessen siger

> Men det er
> heldigvis derfor der findes fuldsyntetiske olier, som hjælper på det
> problem..

*lol* - har oliefabrikanter fundet et godtroende offer her

Fra : Dan

Dato : 23-06-04 23:17

Med tryk på HJÆLPER, ikke kurérer;)

> *lol* - har oliefabrikanter fundet et godtroende offer her

Næ, men de er immervæk bedre end oliér for 10-15 år siden hvad angår smøring
ved koldstarter( olietryk, viskocitet, knaster o.s.v )..Men det slider da
stadig enormt på motoren uanset..

Dan
"CB500Rooaar"

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 22-06-04 16:51

Stefan Clausen skrev i meddelelsen news:cb9dpe$2qve$1@news.cybercity.dk

> Jeg skal jo også have en hjælm og noget tøj, hvad kan anbefales der ?
> (ikke læder)
> Hvor mange penge skal man bruge på sårn noget ?

Jeg vil anbefale dig at aflægge Leo Mortensen i Gludsted et visit, se
kontaktinformation her http://www.leomortensen.dk Han har et fornuftigt
udvalg, så du vil helt sikkert finde noget du kan bruge, og han er tilmed
yderst rimelig med priserne

Jeg vil anbefale dig at prøve en masse forskellige styrthjelme, indtil du
finder en der sidder godt på dit hoved, og vær opmærksom på at den skal
sidde så stramt at du bider dig i kinderne når du tygger tyggegummi.

Husk at købe nogle gode handsker, støvler, en halsedisse og en rygbeskytter
også. Rygbeskytteren kan du evt. købe af Søren L her fra gruppen, han sælger
de gode Insize, som man også kan købe fra Goetz i tyskland.

Jeg købte et sæt hos Leo bestående af en Bering Jakke, Held bukser og
Alpinestars støvler for 3.500,- Jeg har derudover brugt ca. 2.500,- på
hjelm, 350,- på sommerhandsker, 450,- for vinterhandsker og 75,- på
halsedisse. Rygbeskytteren koster fra 500,- og opefter.

Samlet lidt over 7.000,-

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 22-06-04 18:59

"Stefan Clausen" <stefan-clausen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mht. penge regner jeg med omkring 50k til en start, og jeg har kig på en
> Honda CB500 eller noget i den stil, helst uden kåber.

SNIP

Siden du er helt "grøn" ville jeg anbefale at benytte en autoriseret
forhandler. En seriøs forhandler ville aldrig sælge dig noget skrammel. Og
der er garanti på det de sælger. En selv nok så dygtig og velmenende
privatperson/"expert" der rådgiver (undertegnede inklusive) vil kunne begå
en fejl, overse et eller andet, og så har du ingen garanti når du har købt
privat.

Og da du bor i Århus ville Franz Kroons Eftf. på Nørrebrogade være mit
absolut bedste bud! Mere seriøst og kompetent butik/værksted er svært at
finde.
For 50 K burde du kunne få en brugt Yamaha XJ600 Diversion, som er en fin og
pålidelig begyndercykel.
Eneste "ulempe" ved Franz Kroon, hvis du har kig på en Honda (CB500 er
sikkert en udmærket begynder cykel), er at de primært sælger Yamaha, så
udvalget af brugte Hondaer kan være begrænset.

Alternative gode begyndercykler er Kawasaki ER-5, Suzuki GS 500 eller Bandit
600.

Regn som tommelfingerregel med at bruge omkring 10.000 på hjlem, dragt,
handsker og støvler.

Iøvrigt vil jeg give Richard ret - 15 minutters gåtur er for lidt til at
starte en MC!

Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 22-06-04 19:05

Asger Steffensen skrev i meddelelsen

> Iøvrigt vil jeg give Richard ret - 15 minutters gåtur er for lidt til
> at starte en MC!

Man kunne måske fristes til at køre en stor omvej

Fra : Stefan Clausen

Dato : 22-06-04 22:08

> Iøvrigt vil jeg give Richard ret - 15 minutters gåtur er for lidt til at
> starte en MC!

Det var skam heller ikke for at køre på arbejde

Men tak for info det er jo helt kanon man kan komme her, når man nu ikke har
nogen i venne kredsen, der ved det store om motorcykler.

Stefan

Fra : Steen Egeberg

Dato : 22-06-04 22:52

En Honda CB500 går man vist sjældent forkert i byen med - selvom dette forum
har mange Honda-hadere *G* - vandkølet, skiver for & bag, eneste ulempe er
kæden som skal have et sprøjt hver 500-1000 km.

Den CB500 jeg havde i 2 år brugte et bagdæk, men kæden var stadig fin, og
ingen andre problemer overhovedet - som nybegynder vil jeg klart anbefale at
købe hos en velkendt forhandler, dvs med ordentlig garanti og service.

Mange forhandlere giver også rabat på udstyr, når man køber en mc hos dem.

--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : anders majland

Dato : 23-06-04 08:29

> En Honda CB500 går man vist sjældent forkert i byen med - selvom
> dette forum har mange Honda-hadere *G* - vandkølet, skiver for & bag,
> eneste ulempe er kæden som skal have et sprøjt hver 500-1000 km.

Køb en kædesmører

> Den CB500 jeg havde i 2 år brugte et bagdæk, men kæden var stadig
> fin

Jeg har slidt et kædekit hurtigere end et bagdæk ... Endnu et vægtigt
argument for en kædesmører

Fra : Kenneth S

Dato : 22-06-04 22:31

> [...]
> Mht. penge regner jeg med omkring 50k til en start, og jeg har kig på en
> Honda CB500 eller noget i den stil, helst uden kåber.

Det lyder som en OK ide, det er en udmærket allround cykel, som kan lidt af
det hele. Alternativer kunne være en Bandit eller en Hornet 600.

> Jeg er bosat i Århus området.
> Men hvis nu der er en klub eller forening her i Århus der kunne tilbyde
> samme service, så vil jeg da meget gerne høre om det

...det skal jeg ikke kunne sige.

> Jeg skal jo også have en hjælm og noget tøj, hvad kan anbefales der ?
(ikke
> læder)
>
> Hvor mange penge skal man bruge på sårn noget ?

Hjelm..hmm... Shoei, Arai eller måske en Schubert Concept (politi-wanna-be).
Personligt foretrækker jeg en traditionel fullface hjelm. Kører selv med en
Shoei Z-one som jeg er ovenud tilfreds med. Regn med 2000-4000 gryn på
hjelm. En god kyse bidrager betragteligt til køreglæden.

Ja, jeg er jo 100% til læder ..så her har jeg ikke så mange (gode)
alternativer. Men selvfølgelig, er du lidt æh... stor i det .. ser læder
ikke så godt ud, jeg er selv begyndt at ligne en and.

> Stefan

/Kenneth S
R1

Fra : Stefan Clausen

Dato : 22-06-04 22:41

> Det lyder som en OK ide, det er en udmærket allround cykel, som kan lidt
af
> det hele. Alternativer kunne være en Bandit eller en Hornet 600.

Har kigget lidt på den Hornet 600 men den kan jeg ikke finde inden for de
50k
Bandit er en mulighed, den er måske lidt billigere end CB500, men det siger
vel også noget om kvaliteten ?

> Ja, jeg er jo 100% til læder ..så her har jeg ikke så mange (gode)
> alternativer. Men selvfølgelig, er du lidt æh... stor i det .. ser læder
> ikke så godt ud, jeg er selv begyndt at ligne en and.

Det er nu ikke fordi jeg er stor i det eller noget i den retning, læder er
bare ikke lige mig, men kan jo være jeg ombestemmer mig når jeg først står i
butikken.

Fra : Kenneth S

Dato : 23-06-04 09:12

> af
>
> Har kigget lidt på den Hornet 600 men den kan jeg ikke finde inden for de
> 50k

Ja, det tænkte jeg også lige, umiddelbart efter jeg trykkede på "send". Men
det er nu en rigtig nice maskine.

> Bandit er en mulighed, den er måske lidt billigere end CB500, men det
siger
> vel også noget om kvaliteten ?

Nu skal vi jo passe på hvad vi siger, men jeg er tilbøjelig til at have den
samme mistro. Jeg synes dit CB500 valg er ganske godt skudt.

> Det er nu ikke fordi jeg er stor i det eller noget i den retning, læder er
> bare ikke lige mig, men kan jo være jeg ombestemmer mig når jeg først står
> butikken.

Det kan godt være læder er lidt sværere at komme ind og ud af, og det skal
fedtes ind for at være (tilnærmelsesvis) regntæt og så har man lidt svært
ved at bruge tøjet i andre sammenhænge end MC-kørsel, til gengæld: Så
flagrer det ikke efter dig (især relevant ved din kåbeløse cykel), så vinden
hiver ikke så voldsomt. Og allervigtigst, det giver dig optimal sikkerhed,
da "huden" er sej, og diverse beskyttelses-skaller og -skinner, sidder hvor
de skal, når du vælter (..for det gør du på et tidspunkt).

Jeg er lidt forudindtaget på det område, det er nok folk der kan argumentere
for det modsatte, det er blot min mening.

> Stefan

Kenneth S

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 23-06-04 19:19

Jeg har lige købt en CX500 hos www.classic-bikes.dk. Han henter sine cykler
i Italien, så der er ingen rust på dem, og selv gamle cykler er i fin stand.

CX500 synes jeg er en fin cykel at starte på. Det er dog min femte cykel,
men den er billig at holde, og pengene er få som studerende:)

/JD

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-06-04 09:55

"Jimmy Damsgård" <noname@SLETnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> CX500 synes jeg er en fin cykel at starte på. Det er dog min femte cykel,
> men den er billig at holde, og pengene er få som studerende:)

Tillykke med den - det er vist både et køb med sjæl og fornuft. Hold den
original og i god stand, så taber du ikke mange kroner på den, hvis nogen
overhovedet.

vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 24-06-04 12:40

> Tillykke med den - det er vist både et køb med sjæl og fornuft. Hold den
> original og i god stand, så taber du ikke mange kroner på den, hvis nogen
> overhovedet.

Det er en rigtig hyggelig cykel, og i de næste par uger skal den bestå
prøven, når jeg drager på tur med kæresten og alt for meget oppakning.

Tror nu nok jeg skal have fat i en ST1100, når uddannelsen en gang bærer
frugt - hvis ikke en brugt ST1300 er blevet ret billig til den tid... :)

Men da den er billig at have, og som du siger nok ikke taber ret meget mere
af værdien, så kunne jeg godt finde på at beholde den alligevel til den tid.

/JD