valg af første bil nogensinde
Fra : holst

Dato : 21-06-04 16:26

Hej alle

Jeg står og skal til at købe min første (og længe ventede) bil efter at have
endt mit studie. Jeg vil ofre ca. 50.000 kr på formålet. Jeg vil gerne have
en nyere bil, hvilket for mig vil sige omkring 1997-1998.

Jeg har kig på både en Fiat Punto 55 1.1 eller en Skoda Felicia. Er der
nogle som har nogle erfaringer med disse to biler? Eller bare nogen som har
en mening om de to biler, og hvad der ville være det bedste valg. Her tænker
jeg primært rent økonomisk (hvilken holder prisen bedst, kører længst på
literen, har færrest reperationer). Fiat Puntoen har fået ros som en god
brugtvogn i avisen, og mine forældre har en skoda octavia, som jeg synes er
en bil af god kvalli. Og endelig, er der et helt tredje mærke som jeg burde
have set?

Jeg håber meget at nogen vil hjælpe.... :)

Mvh
Allan

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 21-06-04 16:22

holst wrote:

> [...]
> at have endt mit studie. Jeg vil ofre ca. 50.000 kr på formålet. Jeg
> vil gerne have en nyere bil, hvilket for mig vil sige omkring

Fiat Seicento kunne være en fin option, hvis ikke du kræver plads til
børn osv.

Årgang 2000 med 40-50k km. i fin fin stand med service ses nu til
omkring 50000,- hos autoriserede fiat forhandlere.

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk

Fra : tb

Dato : 21-06-04 19:08

> [...]
> en nyere bil, hvilket for mig vil sige omkring 1997-1998.
>
> Jeg har kig på både en Fiat Punto 55 1.1 eller en Skoda Felicia.

du kan næsten få to feliciaer for den pris. købte en 97er for 1½ år siden
ved forhandler for 37k og i mit hoved er den nedskrevet til under 20k!

Men der er masser i den kategori. Kig på den blå avis. Min favorit søgning
er at sige max 70k (min grænse næste gang) og så se hvad jeg kan få nyeste
til den pris uanset mærke.
Derfra begynder jeg så at søge på google om tests af de mærker der dukker
op. Du burde kunne gøre det samme...

Fra : KASO

Dato : 22-06-04 08:18

"holst" skrev d. 21-06-04 16:26 dette indlæg :
> [...]

burde
> have set?
>
> Jeg håber meget at nogen vil hjælpe.... :)

Du må ikke sammenligne Octavia og Felicia - de er meget forskellige.
Felicia er en "gammeldags" Skoda fra før VW's indtræden, og selv om der
er sket forbedringer, er bilen ikke i nærheden af Octavia, Superb og
Fabia. Skulle jeg vælge mellem dine 2 forslag, ville det klart blive
Fiat'en, som jeg også ville forvente holdt prisen bedst, men det kan du
bedst afgøre ved at sammenligne prisen på forskellige årgange af hver
model. Alternativerne i prisklassen er dog talrige og det er vigtigt at
se sig godt for - den enkelte bils stand og hidtidige vedligeholdelse
kan være vigtigere end mærke og model, hvis du vil have problemfri
kørsel.

http://www.kandu.dk/

Fra : tom

Dato : 22-06-04 08:38

> Du må ikke sammenligne Octavia og Felicia - de er meget forskellige.
> Felicia er en "gammeldags" Skoda fra før VW's indtræden,

??? NÅ !! Det er vist ikke helt korrekt...

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 22-06-04 10:03

"KASO" <mailto:KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
"Re: valg af første bil nogensinde"

> Du må ikke sammenligne Octavia og Felicia - de er meget forskellige.
> Felicia er en "gammeldags" Skoda fra før VW's indtræden,

Ahemm...

Det er Skoda Favorit du tænker på.

http://www.skoda-auto.dk/MereSKoda/historie.asp?strPage=6

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : KASO

Dato : 22-06-04 16:01

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
> "KASO" <mailto:KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Næhh - egentlig ikke. En Felicia er - groft sagt - en kraftigt faceliftet
Favorit tilsat enkelte VW-dele. Hele grundkonstruktionen er fortsat
"gammeldags" Skoda. Første "nye" Skoda efter VW er Octavia, der er bygget på
en Golf-platform. De Octavia-ejere jeg kender, har været dybt skuffede efter
at have prøvet en Felicia, der efter deres mening ingen lighed har med de
moderne Skoda'er.

Det betyder ikke, at Felicia er en ringe bil - blot må man ikke tro, at man
kan overføre erfaringer fra Octavia til Felicia - der er trods alt en stor
forskel mellem de to.

Fra : Jimmi

Dato : 26-06-04 00:44

Hej
jeg skal ikke kloge for meget i det med biler, men jeg har haft en
Felicia i 1 år nu, og den kører fint der ud af, jeg har kørt lidt over
30000 uden problemer og vi har været 4 mand med fuld oppakning og
skibox til østrig det kunne den skam godt klare selv om den hostede
lidt op af kassel bakker. men det er ingen racerbil (1.3 LX).

Det jeg ved du skal kigge efter er trækarme(jeg tror nok at
mancheterne har det med at smuldre), bagklappen på de første rustede
meget og skålene ved støddæmperene det sammen.

uden at kloge for meget mener jeg at undervognen stammer fra golf A2?.

Mhv jimmi