|
| ladde problemer med calira 727 Fra : Troels Hansen |
Dato : 20-06-04 22:42 |
|
laderen befinder sig i en båd, derfor krydspostningen....
Har en båd med 2*140Ah forbrugs batterier og en calira 727a lader til at
lade. Problemer er at laderen er begyndt at opføre sig mærkeligt.
Har koblet laderen af og sidder med den på bordet for at prøve at se om
det er laderen den er gal med.
Ifølge manualen (som er på tysk og 2 foldede A4 ark) skulle den koble
til når spændingen falder under 12,8v. Har derfor prøvet at smide et
kabel ud til bilbatteriet og tænde det lange lys for at få spændingen
til at falde (faldt til ca 11,7) og sætte laderen til. Når den kobler
til leverer den dog kun en spænding på ca. 12,7 på udgangen.
Burde den ikke være enten helt død, eller virke 100%, eller er der en
der sidder med en god forklaring?
mvh Troels
| |
Bjarke Christensen (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 20-06-04 22:59 |
|
Det er jo ligegyldigt hvilken spænding du måler. Det afgørende er hvor mange
ampere laderen aflevere til batteriet....
En akkumulator kan typisk sluge mere end en lader kan levere, så resultat er
en spænding der er lavere end 12,8v. Stige spændingen ikke når den har
siddet på nogle timer ??
Bjarke
"Troels Hansen" <idle@hatespam.dk> wrote in message
news:40d603d2$0$23868$14726298@news.sunsite.dk...
> laderen befinder sig i en båd, derfor krydspostningen....
>
> Har en båd med 2*140Ah forbrugs batterier og en calira 727a lader til at
> lade. Problemer er at laderen er begyndt at opføre sig mærkeligt.
> Har koblet laderen af og sidder med den på bordet for at prøve at se om
> det er laderen den er gal med.
>
> Ifølge manualen (som er på tysk og 2 foldede A4 ark) skulle den koble
> til når spændingen falder under 12,8v. Har derfor prøvet at smide et
> kabel ud til bilbatteriet og tænde det lange lys for at få spændingen
> til at falde (faldt til ca 11,7) og sætte laderen til. Når den kobler
> til leverer den dog kun en spænding på ca. 12,7 på udgangen.
> Burde den ikke være enten helt død, eller virke 100%, eller er der en
> der sidder med en god forklaring?
>
>
> mvh Troels
| |
Troels Hansen (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Troels Hansen |
Dato : 20-06-04 23:20 |
|
Bjarke Christensen wrote:
> Det er jo ligegyldigt hvilken spænding du måler. Det afgørende er hvor mange
> ampere laderen aflevere til batteriet....
Med lyset tændt, og uden lader var spændingen ca. 11,7. Uden lys tændt
ca 12,4. Ca. 2*55W forbrug = max 10A. Ladderen lader med 27A, så den
burde godt kunne holde de 14,4 volt.
| |
Ukendt (21-06-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-06-04 06:24 |
|
Hej Troels
Der er lidt om snakken hvad angår det som Bjarke skriver, Jo mere afladt et
batteri er jo lavere spænding vil den starte med at lade med. (Dette ville
du også kunne se hvis du brugte et alm bil batt. lader med indikator)
Det eneste rigtige ar at høre en elektrikker eller elektro-mekanikker om de
har en Ampere tang som du kan låne.
En ampere tang kan ved hjælp af en "Klemme" sættes direkte på plus ledningen
og derved kan du måle lade strømmen fra laderen til batteriet, Og dette er
nok mere den rigtige måde at konstatere om laderen er iorden.
En lader kan somregel ikke kun måles ved hjælp af spænding, da den regulere
ladespænding efter belastning.
Mvh
Lui
"Bjarke Christensen" skrev i en meddelelse :
> Det er jo ligegyldigt hvilken spænding du måler. Det afgørende er hvor
mange
> ampere laderen aflevere til batteriet....
>
> En akkumulator kan typisk sluge mere end en lader kan levere, så resultat
er
> en spænding der er lavere end 12,8v. Stige spændingen ikke når den har
> siddet på nogle timer ??
>
> Bjarke
>
> "Troels Hansen" wrote in message :
>
> > laderen befinder sig i en båd, derfor krydspostningen....
> >
> > Har en båd med 2*140Ah forbrugs batterier og en calira 727a lader til at
> > lade. Problemer er at laderen er begyndt at opføre sig mærkeligt.
> > Har koblet laderen af og sidder med den på bordet for at prøve at se om
> > det er laderen den er gal med.
> >
> > Ifølge manualen (som er på tysk og 2 foldede A4 ark) skulle den koble
> > til når spændingen falder under 12,8v. Har derfor prøvet at smide et
> > kabel ud til bilbatteriet og tænde det lange lys for at få spændingen
> > til at falde (faldt til ca 11,7) og sætte laderen til. Når den kobler
> > til leverer den dog kun en spænding på ca. 12,7 på udgangen.
> > Burde den ikke være enten helt død, eller virke 100%, eller er der en
> > der sidder med en god forklaring?
> >
> >
> > mvh Troels
>
>
| |
René Andersen (25-06-2004)
| Kommentar Fra : René Andersen |
Dato : 25-06-04 14:43 |
|
<Lui> wrote in message news:40d67113$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hej Troels
>
> Der er lidt om snakken hvad angår det som Bjarke skriver, Jo mere afladt
et
> batteri er jo lavere spænding vil den starte med at lade med. (Dette ville
> du også kunne se hvis du brugte et alm bil batt. lader med indikator)
>
> Det eneste rigtige ar at høre en elektrikker eller elektro-mekanikker om
de
> har en Ampere tang som du kan låne.
> En ampere tang kan ved hjælp af en "Klemme" sættes direkte på plus
ledningen
> og derved kan du måle lade strømmen fra laderen til batteriet, Og dette er
> nok mere den rigtige måde at konstatere om laderen er iorden.
Det kan man så ikke.. Da der her er tale om DC-strømme... Et tangamperemeter
(som det så fint hedder) kan kun måle ac.. det er faktisk en form for
transformator
man laver :)
/René
| |
Carsten Holck (25-06-2004)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 25-06-04 14:56 |
|
Heldigvis faldt René Andersen <_tannic@get2net.dk> over tastaturet og
skrev følgende i news:40dc2c03$0$247$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> <Lui> wrote in message
> news:40d67113$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Hej Troels
>>
>> Der er lidt om snakken hvad angår det som Bjarke skriver, Jo mere
>> afladt et batteri er jo lavere spænding vil den starte med at lade
>> med. (Dette ville du også kunne se hvis du brugte et alm bil batt.
>> lader med indikator)
>>
>> Det eneste rigtige ar at høre en elektrikker eller
>> elektro-mekanikker om de har en Ampere tang som du kan låne.
>> En ampere tang kan ved hjælp af en "Klemme" sættes direkte på plus
>> ledningen og derved kan du måle lade strømmen fra laderen til
>> batteriet, Og dette er nok mere den rigtige måde at konstatere om
>> laderen er iorden.
>
> Det kan man så ikke.. Da der her er tale om DC-strømme... Et
> tangamperemeter (som det så fint hedder) kan kun måle ac.. det er
> faktisk en form for transformator
> man laver :)
>
DC tangamperemeter findes faktisk,
http://www.elmanet.dk/fremvisns.asp?vareid=134 f.ex
--
/carsten
| |
Soren Kuula (23-06-2004)
| Kommentar Fra : Soren Kuula |
Dato : 23-06-04 16:27 |
|
Troels Hansen wrote:
> laderen befinder sig i en båd, derfor krydspostningen....
> Har derfor prøvet at smide et
> kabel ud til bilbatteriet og tænde det lange lys for at få spændingen
> til at falde (faldt til ca 11,7) og sætte laderen til.
.... hov ! Lader du gennem et langt kabel ?
Med 27 A er der sikkert langt højere spænding over kablet i lader-enden
end i bil-enden. Hvilken ende målte du i ?
MVH
Søren
| |
Troels Hansen (23-06-2004)
| Kommentar Fra : Troels Hansen |
Dato : 23-06-04 18:12 |
|
Soren Kuula wrote:
> ... hov ! Lader du gennem et langt kabel ?
>
> Med 27 A er der sikkert langt højere spænding over kablet i lader-enden
> end i bil-enden. Hvilken ende målte du i ?
Den kører med 2 ledninger. En måle ledning og en ladde ledning (og en
minus), så det brurde ikke betyde meget.
Det viser sig dog at det nok er batterierne der er dårlige, så der
bliver indkøbt et par nye da der kom et godt tilbud på to nye.
mvh Troels Hansen
| |
|
|