Hvornår kom Tdi frem?
Fra : Søren Christensen

Dato : 20-06-04 21:25

Kiggede på f.eks denne annonce:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=466100016&page=1

Den er fra 1992.
Er det en TDI eller er det bare en der tror det er en TDI fordi den har
Turbo og evt intercooler?

Venligst

Fra : Martin Sand.

Dato : 21-06-04 04:30

Søren Christensen wrote:
> [...]
>
> Den er fra 1992.
> Er det en TDI eller er det bare en der tror det er en TDI fordi den

Aner det ikke, men 100.000 kr. for en 12 år gammel Audi 80?? Er det ikke
lidt vildt?

/Martin

Fra : KASO

Dato : 21-06-04 07:58

"Søren Christensen" skrev d. 20-06-04 21:25 dette indlæg :
> [...]
>
> Den er fra 1992.
> Er det en TDI eller er det bare en der tror det er en TDI fordi den

TDI-betegnelsen er ikke entydig ifht. en bestemt teknologi. VW har brugt
den til såvel "alm." turbo-diesel, PD m.m. og betegnelsen er også set
hos andre fabrikanter uden tilknytning til VAG - f.eks. ældre Renault.

Betegnelsen på ovenstående kan derfor godt være korrekt, men den dækker
ikke over en PD-motor, og du skal nok grave lidt mere for at finde ud
af, hvilken motor det reelt drejer sig om - men forvent ikke samme
præstationer som på de nyere dieselmotorer. Dog vil forbruget formentlig
være pænt lavt - gl. Golf II diesel kunne ret nemt overtales til at køre
mere en 20km/l iflg. dem jeg kender.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 08:21

"Søren Christensen" <Soren@webspeed.uk> skrev i en meddelelse

> Er det en TDI eller er det bare en der tror det er en TDI fordi den har
> Turbo og evt intercooler?

Jeg tror du har misforstået noget, det ER en TurboDieselIntercooler, TDI. .
Sprgs. er hva' du ligger i ordet TDI .

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-06-04 20:49

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du har misforstået noget, det ER en TurboDieselIntercooler, TDI.
..
> Sprgs. er hva' du ligger i ordet TDI .

Jeg ligger normalt det i det at det står for: Turbo Direct Injection.
Altså en PD motor.

Fra : p.jarnbak

Dato : 21-06-04 23:42

> Jeg ligger normalt det i det at det står for: Turbo Direct Injection.
> Altså en PD motor.

De gamle tdi modeler have da også direct injection.Min 90 hk tdi har det i
vært tilfælde.
Både 64 sdi og 90/110 tdi er med direkte sprøjt.De helt gamle dieseler
1,5/1,6 og 1,9 have forkammer
og en ydelse mellem 50 og 80 hk alt efter om de var med eller uden turbo
og/eller med ic.Det er kun de nye 1,9/2,0tdi
der er med pd,100/115/130/140/150 og 160 hk der er pumpe og dyse bare bygget
ind i samme enhed.
Jeg har så ikke nævt 1,2/1,4 tdi og 1,3 diesel.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-04 06:00

"Søren Christensen" <Soren@webspeed.uk> skrev i en meddelelse > > Sprgs. er
hva' du ligger i ordet TDI .

> Jeg ligger normalt det i det at det står for: Turbo Direct Injection.
> Altså en PD motor.

Du har selv svaret, så hedder det PD,HDI motorer. TDI begrebet er gammelt,
PD,HDI sidste skud på stammen, men derfor er de stadig
TurboDieselIntercooler's. Så vi har begge ret, du skal bare have udvidet
horisonten lidt .

Fra : p.jarnbak

Dato : 21-06-04 10:42

"Søren Christensen" <Soren@webspeed.uk> wrote in message
> [...]
>
> Den er fra 1992.
> Er det en TDI eller er det bare en der tror det er en TDI fordi den har

Det skal da nok passe at det er en af de første med TDI motor(90hk) jeg
tror nok at den kom frem omkring 1991.
Hej Palle.

Fra : Michael

Dato : 23-06-04 18:51

hej
jeg ved at audi havde den aller første tdi motor med på udstilling i 1989,
hvornår den så som i alm produktion ved jeg ikke helt.....

mvh michael