Debat i dk.fritid.bil: Som de blinde slås.~
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-06-04 20:26

Hej folkens

Jeg fik i formiddag en sms om, at der var en intens diesel/benzin-snak i
gang her i gruppen og en opfordring om at deltage.

Siden har jeg læst tråden "ingen sport i en diesel", men lysten til at
deltage har nu ikke overvældet mig.

Jeg vil derimod gerne sige, at der vist ikke er nogen tvivl om, at
religionskrigen igen raser for fuld damp - og når religionen tager over så
går forstanden ud. Tråden er efter min mening præget af samme kaos, som når
blinde slås i stærkt spirituspåvirket tilstand. )

Et par eksempler:

> "A'hva'?? Prøv at montere turboer på alle benzinbiler, så var der sgutte
> mange der gad køre diesel."

Har vi mon styr på sammenligningsgrundlaget..?

> "En diesel hakker kører jo normalt med 0.9 bar sådan cirkus...
> Prøver man at skrue en 1.8 turbo op til 0.9 bar er det nok
> nogle helt andre tal man for :)"

Har vi mon styr på sammenligningsgrundlaget..?

> Du er nødt til at sammenligne biler med samme vilkår.

My point indeed - men er vi så blevet enige om de vilkår..? Har vi mon styr
på sammenligningsgrundlaget..?

> Ja vildt fedt at køre 180 med 3000 rpm når den kun tager op til 4000 rpm
> Så når du løber tør for gear og omdr. ved 220 km/t ja så ligger jeg 5 gear
> ind og griner min røv i laser hver gang jeg "smoker" en traktor.... ;)

Og min far er stærkere end din far...! Har vi mon styr på
sammenligningsgrundlaget..?

Ovenstående lever efter min mening ikke op til den standard, der er vanelig
for denne gruppe.

Helt ærligt - hvorfor skal vi ned på det niveau, hver gang der drøftes
emner, som man har et følelsesmæssigt forhold til..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 20:45

> Helt ærligt - hvorfor skal vi ned på det niveau, hver gang der drøftes
> emner, som man har et følelsesmæssigt forhold til..?

Måske fordi det ER et stort interessant emne, i en tid,
hvor diesel på hverdagsplan langt har overgået ikke-turbo biler.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 20:50

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Et par eksempler:

>Har vi mon styr på sammenligningsgrundlaget..?

Der er der næppe nogen der nogensinde får, idet folk snakker ud fra
deres (egen) overbevisning om tingenes tilstand - hvilket er fair nok

Jeg forstår ikke din harme over den debat/niveauet - en gang i mellem
skal der ventileres noget røg ud

Diesel er ok, med de begrænsninger der er , det samme er alt andet.

--
jan@Stevns.Net

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-06-04 20:59

> Der er der næppe nogen der nogensinde får, idet folk snakker ud fra
> deres (egen) overbevisning om tingenes tilstand - hvilket er fair nok

Fint nok - men det virker altså lidt "åndet", når det bliver et spørgsmål
om, at nogle sidder og siger, at deres biler kan køre fra alle diesel´er.
Det er nok rigtigt - men "og hvad så".

> Jeg forstår ikke din harme over den debat/niveauet - en gang i mellem
> skal der ventileres noget røg ud

Jeg er ikke harm - jeg kan bare ikke forstå, at ellers gode skribenter kører
med på den "vogn".

> Diesel er ok, med de begrænsninger der er, det samme er alt andet.

Lige netop.

Mange biler/motorer/teknologier har deres styrker og svagheder. Det
interessante er at få disse beskrevet og afgrænset, og så at kunne bruge den
viden til enten at købe eller betragte fra.

Personligt synes jeg både Cossie-turbo, TDi, små hurtigt roterende
topeffektmaskiner (motorcykel-karakteristik) og store motorer er fede på
hver sin måde - men det er vidt forskellige ting.

I en bil foretrækker jeg evnen til at "forskyde", uden at der skal skiftes
ned konstant. Dette er formentlig affødt af rigtig megen motorvejskørsel i
DK, hvor hastighederne for mange bilers vedkommende konstant er nede at
vende på 90-100 km/t, hvorefter der skal accelereres op i fart igen.

Her er en 1,6 med 150 hk helt til grin, for den disciplin magter kun biler
med meget power ved lave omdrejningstal - og indtil videre er det kun
TDi´ere der kan det - samtidig med at de kan holde en fornuftig
brændstoføkonomi.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 21:12

> Det er nok rigtigt - men "og hvad så".

Altså Jan...det er jo en del af gruppens sjæl
at debattere ud over 'og hvad så'...hvis ikke,
så skete der jo INTET *S*.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 21:40

> [...]

>DK, hvor hastighederne for mange bilers vedkommende konstant er nede at
>vende på 90-100 km/t, hvorefter der skal accelereres op i fart igen.

Jeg foretrækker egentligt ikke noget særligt, når jeg tænker over det
- men lidt kan der nok alligevel være om det. Når jeg skal til Vojens,
tager jeg oftest færgen (ikke Odden-Ebeltoft), altså Scorpio'en - men
det sker vist også ligeså tit jeg er afsted i Rekorden.

Om jeg lige skal lidt op i fart, eller ned - må tage den tid det
tager, sådan noget gider jeg ikke rigtigt kymre mig ret meget om,
endsige hvor lang tid det tager.

> [...]
>med meget power ved lave omdrejningstal - og indtil videre er det kun
>TDi´ere der kan det - samtidig med at de kan holde en fornuftig

Se - Nu er de jo dig, der punker noget - for hvem ved om ikke lige
netop den chaufut synes det er herligt at smide den et (2?) gear ned,
og flade pedalen ud - måske han synes *det* er at køre ?

Han kan jo have valgt bilen ud fra det , at så bilen er inferiør i
dine øjne, fordi den ikke opfylder dine egne præmisser, gør jo præcis
at den slags debatter opstår.

bottomline : Du er åbenbart ikke et hak bedre , end dem du lige har
klandret , vel ;)

Nu har jeg jo lige selv trillet en tur hjem fra jydelandet, i en
Scorpio, der til forskel fra den normale, havde 5 gears manuel, og
kors, hvor der er forskel - klart nok kan en 2.4i V6'er da flytte
sig, men den gør det ikke uden man høvler et gear ned - i den med
pløreturbinen giver man blot pedalen et bette tråd, så hopper
lock_up'en fra, og man har trækket

At jeg så, qua min megen automatgears kørsel, har for vane, at undlade
at bruge begge ben - bevirkede nogle sjove ting i selve Århus By -
fremmed bil, kobling man ikke kender, en motor, der gerne ville skyde
ryg - tjaehhh - der *må* have været en rest kænguru_bensin i tanken!

--
jan@Stevns.Net

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 21:58

> Om jeg lige skal lidt op i fart, eller ned - må tage den tid det
> tager, sådan noget gider jeg ikke rigtigt kymre mig ret meget om,
> endsige hvor lang tid det tager.

Øh, har du solgt spirillen?

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 22:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Øh, har du solgt spirillen?

Uhhhhhh nejda .....

--
jan@Stevns.Net

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 06:13

> [...]
> og flade pedalen ud - måske han synes *det* er at køre ?
> bottomline : Du er åbenbart ikke et hak bedre , end dem du lige har

Jo.

Jeg definerer en bestemt opgave, der er relevant for mit valg, og så gør jeg
rede for, hvilke motorer, der er egnet til den.

Jeg begytnder ikke bare at rakke ned på det ene eller andet - eller at
fortælle, at folk, der vælger anderledes bare kan "stille op til duel", så
skal jeg give dem baghjul.

He-he...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 22:40

> [...]
> med meget power ved lave omdrejningstal - og indtil videre er det kun
> TDi´ere der kan det - samtidig med at de kan holde en fornuftig

Den holder jo ikke Jan. Selv du snakker mod bedrevidende.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 06:13

> Den holder jo ikke Jan.

Hvordan..?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-04 17:21

> biler

> Hvordan..?

Jeg har da massere af power ved lave omdr. Og min bil er størrelsen taget i
betragtning rimelig økonomisk.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 20:53

> Jeg har da massere af power ved lave omdr. Og min bil er størrelsen taget
> betragtning rimelig økonomisk.

Det mener jeg nu ikke er det samme, som at jeg direkte taler mod bedre
vidende.

Mon ikke din er alligevel ville være "det dyre valg", hvis man kørte rigtig
meget...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-06-04 21:05

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Mon ikke din er alligevel ville være "det dyre valg", hvis man kørte rigtig
>meget...?

Det er lige før det er fristende at spørge "i forhold til hvad" ;)

--
jan@Stevns.Net

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 21:08

> Det er lige før det er fristende at spørge "i forhold til hvad" ;)

Godt spørgsmål - sådan rent principielt....

Et hint.. Det starter ned d.....

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-06-04 21:15

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Godt spørgsmål - sådan rent principielt....
>
>Et hint.. Det starter ned d.....

som i diesel ? måske - men uden en definition af hvilken diesel - er
det jo umuligt at tage stilling til ;)

En af de dyre MB diesler, eller guderne forbyde det en Ludo ....

det sætter jo unægteligt lidt relief i tingene.

--
jan@Stevns.Net

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-04 21:16

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lige før det er fristende at spørge "i forhold til hvad" ;)

Jep. For hvis man skal tage en diesel i tilsvarende størrelse, kører den
sgutte meget mere per liter.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 21:21

> Jep. For hvis man skal tage en diesel i tilsvarende størrelse, kører den
> sgutte meget mere per liter.

Det er omtrent 40 billigere i brændstof at køre en præstationstilsvarende
diesel.

Den tommelfingerregel synes jeg i øvrigt er meget dækkende.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-04 21:39

> Det er omtrent 40 billigere i brændstof at køre en præstationstilsvarende
> diesel.

En tilsvarende størrelse dieselbil, med samme ydelse kører sgutte 18 - 20
km/l ved motorvejskørsel.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-06-04 06:23

> En tilsvarende størrelse dieselbil, med samme ydelse kører sgutte 18 - 20
> km/l ved motorvejskørsel.

Nej, men det skrev jeg heller ikke...

Den kører lidt længere, og samtidig er diesel lidt billigere, hvorfor man
kan regne med ca 40 procents besparelse på posten til brændstof.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 22-06-04 18:51

> Nej, men det skrev jeg heller ikke...
>
> Den kører lidt længere, og samtidig er diesel lidt billigere, hvorfor man
> kan regne med ca 40 procents besparelse på posten til brændstof.

Men stadig ikke lige så "sportslig".

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-06-04 22:07

> Men stadig ikke lige så "sportslig".

Nej, nej... Sådan en dyrlæge-limosine er jo den rene sportsvogn.. ))

(.. og jo, jeg synes faktisk, det er en hamrende lækker bil, du har)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 20:46

> Hej folkens
>
> Jeg fik i formiddag en sms om, at der var en intens diesel/benzin-snak i
> gang her i gruppen og en opfordring om at deltage.

Dêt må i sandhed være een, som gik vanvittigt op i emnet.
-sådan at ulejlige folk..

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-06-04 21:05

> Dêt må i sandhed være een, som gik vanvittigt op i emnet.
> -sådan at ulejlige folk..

Det er jeg kun glad for..

Jeg sætter skam pris på både personen og henvendelsen om tråden.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Christabel & Anders

Dato : 20-06-04 22:23

Jeg kan nu godt følge lidt med i hvad Jan skriver, jeg er ikke den der
skriver så meget herinde og det er nok heller ikke vise ord altid men
jeg læser altid med interesse mange af indlæggene, dog sker det jo af og til
at et emne kører helt af sporet og ender med at et par "haner" lige skal
vise sig lidt, men er det ikke fordi at man brænder for det man skriver om?

Dette er så lidt uden for tråden!
Men var det ikke på tiden, at man fik fundet en plads til en "legeplads" til
voksne knægte (det er vi vel alle i bund og grund ), hvor man kunne komme og
teste sin vogn, hvor gruppen her kunne møde med et par ens benzin og diesel
biler, teste dem og engang for alle få afgjort hvilken brændstof type der er
bedst, man kunne jo så bruge disse resultater som referencer i indlæggene,
banen kunne også bruges til street race, DTC løb m.m. der kunne også bygges
"gør det selv" værksted i forbindelse der med, det hele kunne laves som
"fælles komunalt projekt med aktivering", pensioneret mekaniker og andre
pilfingere som daglige folk der passede og plejede dette mekka for sande
bil-idioter.
Placeringen vil jeg foreslå Nordjylland - Himmerland (bor selv i den
vestlige del), selvfølgelig tæt på motorvejen (e45). Af gode grunde til
placeringen i Nordjylland kunne være: at nu er der en DTC bane i Padborg,
Silkeborg, Djursland, Sverig ville det jo være smart med en nord på! en
anden god grund kunne være at der allerede er samlet en gruppe som arbejder
på at skabe en sikker plads til street race i Nordjylland, en del
arbejdsløse fra bl.a. Flextronic kunne bruge dette projekt som igang sætning
(læs dette med et gram ironi og seriøsitet). ved at plaxere banen tæt på
motorvejen ville man undgå kø problemer som det let skabes omkring
Jyllandsringen (har selv oplevet dette).

Jeg mener dette seriøst og melder mig gerne til en gruppe som vil være med
til at arbejde for denne sag!

Chris & Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spiller!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 22:40

> [...]
> motorvejen ville man undgå kø problemer som det let skabes omkring
> Jyllandsringen (har selv oplevet dette).

Hvis du ser hvor få der møder op til løb ved Padborg Park så vil jeg sige at
motorsport har trange vilkår her i danmark. Her vil folk hellere ræse på alm
hovedvej, med hovedet under armen.
Kan ikke forestille mig at Nordjylland vil være et specielt trækplaster.

--
Tom

Fra : Jonas R.

Dato : 21-06-04 07:43

Jan W Nielsen wrote:
SNIP
> [...]

Jan W Nielsen, hvor i består det forkerte her? En diesel turbo kører med
højere ladetryk end en normal benzin turbo. Ergo vil du opnå et højere
moment pga. det højere tryk...

/Jonas R.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 08:59

--
/ Jan W Nielsen

> Jan W Nielsen, hvor i består det forkerte her? En diesel turbo kører med
> højere ladetryk end en normal benzin turbo. Ergo vil du opnå et højere
> moment pga. det højere tryk...

Hej Jonas

Du har 100 procent ret...!

Når jeg alligevel trækker citatet frem, så er det fordi, jeg synes, citatet
kan ramme lidt ved siden af det, som dieselentusiasterne fremhæver som
TDi´ernes fordele.

Ingen hævder vel, at de i en bare nogenlunde almindelig TDi´er har en
jordisk chance mod din afsindigt hurtige turbo.benzin-Audi - men derfor kan
det jo sagtens være rigtigt, at TDi´erne har mere overskud, end
"driftsøkonomisk- og effekt-sammenlignelige" benzinbiler i for eksempel
situationen med acceleration fra 100 km/t og op uden at skulle skifte ned.

Det konkrete eksempel betyder meget for mange, der kører meget på de danske
motorveje, fordi man konstant er i netop den situation på grund af
trafikkens hastighed og tæthed. Det er hamrende belastende hele tiden at
skulle skifte op og ned. Jeg oplever det selv på mine 2-4 ugentlige tur
mellem Kbh. og Århus.

Det jeg mener er, at to parter, der taler sammen, begge kan have ret - men
hvis de bliver ved med at tale forbi hinanden, opdager de det ikke.

Fra : Jonas R.

Dato : 21-06-04 09:15

Jan W Nielsen wrote:
SNIP
Hej Jonas

> Du har 100 procent ret...!

Det var da rart at høre...

> Når jeg alligevel trækker citatet frem, så er det fordi, jeg synes,
> citatet kan ramme lidt ved siden af det, som dieselentusiasterne
> fremhæver som TDi´ernes fordele.

Yeah det kan jeg også godt forstå, var bare mere at jeg mente det udfra den
diskussion om at en diesel bil bare havde så meget mere moment end en normal
turbo bil. Og det er der jo en grund til :)

> Ingen hævder vel, at de i en bare nogenlunde almindelig TDi´er har en
> jordisk chance mod din afsindigt hurtige turbo.benzin-Audi -

Jow det var der vist en som nævnte :) og det var ham som jeg skrev det fis
med 4 og 5 gear.... Og det var den eneste grund til jeg skrev, det var ment
i sjov, fordi jeg ikke synes man kan sige at enhver diesel øse vil tæve
enhver benzin bil

> [...]
> overskud, end "driftsøkonomisk- og effekt-sammenlignelige"
> benzinbiler i for eksempel situationen med acceleration fra 100 km/t

Jep kan sagtens være, mener dog heller ikke jeg har sagt det ikke er
tilfældet... Jeg har bare været med i diskussionen om hvordan det med det
store moment hang sammen.

> [...]
> grund af trafikkens hastighed og tæthed. Det er hamrende belastende
> hele tiden at skulle skifte op og ned. Jeg oplever det selv på mine

Kunne jeg godt forestille mig at det var, kører normalt ikke så langt ad
gangen....

> Det jeg mener er, at to parter, der taler sammen, begge kan have ret
> - men hvis de bliver ved med at tale forbi hinanden, opdager de det
> ikke.

Nej det kan du så sandelig godt have ret i :)

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 09:36

> [...]
normal
> turbo bil. Og det er der jo en grund til :)

Helt sikkert..

> Jow det var der vist en som nævnte :)

Så har han vist en køretur til gode... Den er ikke helt sløv - den Audi -
skulle jeg hilse og sige..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-06-04 12:12

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> trafikkens hastighed og tæthed. Det er hamrende belastende hele tiden at
> skulle skifte op og ned. Jeg oplever det selv på mine 2-4 ugentlige tur

Jo, men i forhold til tråden "Ingen sport i en diesel" (jeg
formoder det er den der er udgangspunktet for tråden her?), så er
dine erfaringer med køtrafik på motorvejen inderligt ligegyldige
da de ikke har noget med sport at gøre. I mine øjne snakker du om
komfort og ikke sport.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 13:10

> [...]
> dine erfaringer med køtrafik på motorvejen inderligt ligegyldige
> da de ikke har noget med sport at gøre. I mine øjne snakker du om

Jo, men jeg opfatter klart - også efter anden gennemlæsning - mange af
indlæggene som direkte forlængelser af de tidligere debatter om
diesel-biler.

Jeg har i øvrigt selv skrevet et enkelt indlæg om omdrejningsspændets
problem i forhold til race.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 22-06-04 13:31

> [...]
> diesel-biler.
>
> Jeg har i øvrigt selv skrevet et enkelt indlæg om omdrejningsspændets

Man kan godt lave en diesel der tager mange flere omdrejninger end de
nuværende. Problemet er blot at diesel ikke forbrænder så hurtigt - derfor
vil meget høje omdrejninger resultere i meget uforbrændt diesel og økonomien
vil gå fløjten. Så ryger idéen med diesel. Det er netop den problemstilling
du ridser op når vi taler om sammenligningsgrundlag...

Ved at fordele diesel under højere og højere tryk blandes luft og brændstof
bedre i cylindren og forbrændingen forløber hurtigere og mere effektivt. Det
er denne udvikling vi er vidner til pt. så benzinmotorens fordel svinder en
smule ind.

Ergo: Jeg kan ikke forstå hvorfor folk triumferer. "BENZIN HAR VUNDET"...
Man sammenligner benzin og diesel motorer der har så forskellige egenskaber.
Og ja - benzin er sikkert bedst til banerace mange år frem. Men hvorfor skal
jeg afholde mig fra at have en "sportslig" fornemmelse i en dieselbil. Jeg
vil fandme selv afgøre hvad der er "sportslig". Jeg har prøvet en S60R
(turbobenzin) der ret beset er sportslig og helt fantastisk hurtig (selvom
jeg godt kan komme i tanke om mere sportslige biler) men derfor bliver
speederresponsen i en HDi ikke ringere, vel???

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-06-04 13:54

> [...]
skal
> jeg afholde mig fra at have en "sportslig" fornemmelse i en dieselbil.

Det skal du heller ikke.

Det bliver bare hurtig svært, når man drager udtryk som "sportslig
fornemmelse" ind i debatten. Og hvis en række skribenter samtidig gør sig
dygtige for at "svare skævt" i forhold til meningen, med det, som du
skriver, så har vi "den meningsløse dialog".

Det var dén, jeg protesterede lidt imod tidligere..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-04 17:23

"Jan W Nielsen" <Intet svar> skrev i en meddelelse

> [...]
> trafikkens hastighed og tæthed. Det er hamrende belastende hele tiden at
> skulle skifte op og ned. Jeg oplever det selv på mine 2-4 ugentlige tur

Det er udelukkende et spørgsmål om valg af den rigtige (benzin) bil.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 21:01

> Det er udelukkende et spørgsmål om valg af den rigtige (benzin) bil.

Så er vi der igen - ja, du har ret. Man vælger jo bare en Kleemann med 640
hk og 800 Nm - så er man ovre det problem.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-06-04 21:15

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Så er vi der igen - ja, du har ret. Man vælger jo bare en Kleemann med 640
>hk og 800 Nm - så er man ovre det problem.

Well - man kunne jo også nøjes med en spiril ;)

--
jan@Stevns.Net

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 21:16

> Well - man kunne jo også nøjes med en spiril ;)

Korrekt - så skal man bare sikre sig, at hastigheden ikke overstiger de
lovlige 130 km/t.. Så bliver det HELT vildt...! ))

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 22-06-04 08:29

> Well - man kunne jo også nøjes med en spiril ;)

Men det er garanteret sjovere at køre fra begge ovennævnte biler i en gammel
twincam corolla m forhjulstræk.....

(yep, det er ikke overdrevet)

mvh
Henrik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-06-04 08:36

> Men det er garanteret sjovere at køre fra begge ovennævnte biler i en
gammel
> twincam corolla m forhjulstræk.....

It´s not gonna happen - på motorvejen og godt oppe i hastighed...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 22-06-04 12:14

> gammel
>
> It´s not gonna happen - på motorvejen og godt oppe i hastighed...

Hvor langt vil du op i hastighed da?
(hint: Du skal _HØJT_ op!)

Jeg er inkarneret volvomand(hvem ved ikke det?!), men må alligevel tage
hatten af for sådan en rolla. Volvo har ihvertfald ikke bygget en vogn som
denne lille slæde ikke kan æde i samtlige dicipliner.

Merceren kan tage den i topfart, no doubt, men om det skyldes at ingen endnu
har turdet give gas i 5.gear i rollaen ved jeg ikke. Jeg skal ikke have det
prøvet af! Og det er ikke pga en underlegen undervogn, absolut ikke. Synes
bare at verden udenfor flytter sig gevaldigt hurtigt længe inden 9000rpm
nåes i 4. så klikke den i 5. er ihvertfald ikke noget jeg skal være med til.

Ved ikke hvor hurtig merceren er oppe i fart, men der skal MC accelerationer
til for at smække mås på sådan en lille pumpet 4AGZE. Kunne være en sjov
sammenligning iøvrigt.

Mvh
Henrik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-06-04 14:03

> Ved ikke hvor hurtig merceren er oppe i fart, men der skal MC
accelerationer
> til for at smække mås på sådan en lille pumpet 4AGZE. Kunne være en sjov
> sammenligning iøvrigt.

Jeg har nogle gange talt med en person, der har en bil, der er blandt de
hurtigste overhovedet. Langt hurtigere end den 640 hestes Mercedes, som jeg
nævnte.

Han skal over 160 km/t før han lægger de største MC´ere ned - men så falder
de også af.

Efter hans eget udsagn tager han flere vognlængder fra en Kawasaki
12ZZRRXXQQ, eller hvad fa´en den nu hedder mellem 160 og 280 km/t, der
stadig er LANG vej fra bilens tophastighed.

Jeg tror, at kombinationen af Mercedes Kleeman E-klassens 640 hk og dens
rigtig gode CW-værdi betyder, at dén også vil kunne køre fra det meste
deroppe af. Men det er klart, at man skal over 200 km/t, før fårerne RIGTIG
skilles fra bukkene.

(Jeg kender i øvrigt ikke den der Corolla)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jonas R.

Dato : 22-06-04 16:15

SNIP

Hvad er det for en corolla du snakker om? Måske det ville hjælpe lidt?

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 22-06-04 23:02

> Hvad er det for en corolla du snakker om? Måske det ville hjælpe lidt?

2.pladsen i DHB klassen "forhjulstræk med trykladning"

Det siger vist kun noget for dem som var dernede, men bilen er meget anonym,
faktisk i det ydre helt standard rolla twincam. Skindet bedrager så ganske
alvorligt.

Mvh
Henrik

Fra : Jonas R.

Dato : 23-06-04 08:48

Henrik Mortensen wrote:
SNIP
> [...]
>
> Det siger vist kun noget for dem som var dernede, men bilen er meget
> anonym, faktisk i det ydre helt standard rolla twincam. Skindet

Den corolla kender jeg så godt, og jeg tror på ingen måde at den kan tage
kleemans mercer,så absolut ikke.... 9000 omdr. eller ej...

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-06-04 17:39

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> Henrik Mortensen wrote:
> SNIP

> Den corolla kender jeg så godt, og jeg tror på ingen måde at den kan tage
> kleemans mercer,så absolut ikke.... 9000 omdr. eller ej...

Tja, vægt/effektforholdet er noget tungere for merceren, så jeg mener nu
stadigt at fordelen ikke ligger hos merceren.

Skråt op med de 9000rpm, ydelsen på hjulene er nok så interessant, og der
mangler merceren stadigt en del hk for at kunne være med rent vægt/effekt
forhold.

Men det er egentligt en inderligt ligegyldig diskussion, da klemann merceren
alligevel aldrigt stiller op til noget den kan sammenlignes imod.

Mvh
Henrik

Fra : Jonas R.

Dato : 23-06-04 19:39

Henrik Mortensen wrote:
SNIP
> Tja, vægt/effektforholdet er noget tungere for merceren, så jeg mener
> nu stadigt at fordelen ikke ligger hos merceren.

Hvor mange heste / moment har den corolla? For den vejer 1000 kg
For merceren vejer 1700 kg, det vil sige at corollaen har mere end 376 hk/kg
og mere end 470 nm/kg

> Skråt op med de 9000rpm, ydelsen på hjulene er nok så interessant, og
> der mangler merceren stadigt en del hk for at kunne være med rent
> vægt/effekt forhold.

Jamen hvis du siger det :)

> Men det er egentligt en inderligt ligegyldig diskussion, da klemann
> merceren alligevel aldrigt stiller op til noget den kan sammenlignes
> imod.

Det er da ikke en ligegyldig diskussion, ellers ville du vel ikke havde
startet den?

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-06-04 20:54

> Hvor mange heste / moment har den corolla? For den vejer 1000 kg
> For merceren vejer 1700 kg, det vil sige at corollaen har mere end 376
hk/kg
> og mere end 470 nm/kg

Så er der ca. status quo i effekt, og hvad angår moment/kg så har jeg
ekstremt svært ved at se hvad du vil bruge den til når du ikke kender bilens
præcise gearing??

Går du ud fra mercerens hjuleffekt eller krumptapeffekt?

> Det er da ikke en ligegyldig diskussion, ellers ville du vel ikke havde
> startet den?

nånå. jeg bemærkede bare at klemanns vogn da bestemt er hurtig, men der
findes mange hurtige biler i DK, der matcher nævnte vogn.

Mvh
Henrik

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-06-04 22:42

Henrik Mortensen wrote:

> nånå. jeg bemærkede bare at klemanns vogn da bestemt er hurtig, men der
> findes mange hurtige biler i DK, der matcher nævnte vogn.

Som Jeremy Clarkson siger, så er verdens hurtigste bil en Ford
Transit. Uanset hvor hurtig en superbil han har kørt i, så slår
det aldrig fejl at hvis han kigger i bakspejlet så ligger der en
Transit 20 cm. bag ham..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jonas R.

Dato : 24-06-04 08:38

Henrik Mortensen wrote:
SNIP
> Så er der ca. status quo i effekt, og hvad angår moment/kg så har jeg
> ekstremt svært ved at se hvad du vil bruge den til når du ikke kender
> bilens præcise gearing??

Nevermind....

> Går du ud fra mercerens hjuleffekt eller krumptapeffekt?

Nevermind...

Fra : John Sahl

Dato : 24-06-04 09:46

Jonas R. wrote:
> Henrik Mortensen wrote:
> SNIP
>
> Nevermind....

> Nevermind...

Du mener Hitler?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jonas R.

Dato : 24-06-04 21:42

John Sahl wrote:
SNIP

> Du mener Hitler?

Nope gad bare ikke diskutere det mere ...
Altså hk/kg eller nm/kg er jo bare en faktor man divere moment / heste
med... Så kan ikke se hvad gearing eller noget har med det at gøre...
Så synes snart det kan være lige meget...

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 25-06-04 16:47

> [...]
> med... Så kan ikke se hvad gearing eller noget har med det at gøre...
> Så synes snart det kan være lige meget...

Dvs du synes altså virkeligt at Nm/kg er lige så anvendeligt som hk/kg??

Så længe Nm opgivelsen ikke er efterfulgt af mindst et omdrejningstal, og
helst en kurve, så siger den oplysning ikke en skid om køretøjet.

Nm er jo stort set aldrigt sammenfaldende med Hk i opgivelserne, så den
"faktor" du vrøvler om holder ikke en cm.

Yep, det er ligegyldigt hvis der ikke længere er hold i den måde vi regner
effekten ud på

Mvh
Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-04 21:17

> Så er vi der igen - ja, du har ret. Man vælger jo bare en Kleemann med 640
> hk og 800 Nm - så er man ovre det problem.

Der er ingen grund til at overdrive Jan. Du kan jo bare tage din højt
besungne VW 1,8T. Den vil også kunne opfylde dit behov for ikke at skulle
gear'e ned.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 21:24

> Der er ingen grund til at overdrive Jan. Du kan jo bare tage din højt
> besungne VW 1,8T. Den vil også kunne opfylde dit behov for ikke at skulle
> gear'e ned.

Den er lige knapt så god til det med hurtig forskydning uden høje
omdrejninger - og så er brændstoføkonomien jo heller ikke nær så god.

Men jeg orker ikke at blive ved med at tærske langhalm på noget så
elementært - det er et spørgsmål om, at der er nogle biler, der har nogle
specielle kvaliteter. Det er bare et spørgsmål, om man efterspørger disse
eller ej.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-04 21:41

> Den er lige knapt så god til det med hurtig forskydning uden høje
> omdrejninger -

Med maks drejningsmoment allerede ved 1750 omdr/min.??

> elementært - det er et spørgsmål om, at der er nogle biler, der har nogle
> specielle kvaliteter. Det er bare et spørgsmål, om man efterspørger disse
> eller ej.

My point exactly.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-06-04 06:25

> Med maks drejningsmoment allerede ved 1750 omdr/min.??

Jep - men selvom den har det, træder den jo som en vårunge ift til din Saab
eller en TDi, JTd eller lign.

--
/Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 22-06-04 13:39

> [...]
>
> Helt ærligt - hvorfor skal vi ned på det niveau, hver gang der drøftes
> emner, som man har et følelsesmæssigt forhold til..?

Hele din argumentation rammer ned oven i min opfattelse. Efter at have et
par måneder fra gruppen dumper man ned i diskussion der i bedste fald er
tidsspilde. Ikke fordi emnet ikke har en hvis relevans da bildesignere
beskæftiger sig med problemet hver eneste dag. Den eneste forskel er at de
forholder sig professionelt til problemstillingen.

Os almindelige dødelige kunne lige så vel starte en religionskrig med
udgangspunkt i Biblen og Koranen.

Jeg tror jeg vil ud at se hvad der sker i den virkelige verden! Jeg har hørt
det er meget skægt også...

MVH EjS

Fra : John Sahl

Dato : 22-06-04 13:46

EjS wrote:
> Jeg tror jeg vil ud at se hvad der sker i den virkelige verden! Jeg
> har hørt det er meget skægt også...

Smid lige et link så vi andre også kan se!

Fra : EjS

Dato : 22-06-04 14:36

> Smid lige et link så vi andre også kan se!

LOL

Du kan sgu ikke reddes alligevel

MVH EjS

Fra : John Sahl

Dato : 22-06-04 14:42

EjS wrote:

> LOL
>
> Du kan sgu ikke reddes alligevel

Ha! Jeg vidste der ikke fandtes nogen virkelig verden,
det er og bliver kun ondsindede rygter!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-06-04 14:44

> Ha! Jeg vidste der ikke fandtes nogen virkelig verden,
> det er og bliver kun ondsindede rygter!

*ROFL*

--
/Jan W Nielsen