klikker kun når jeg vil starte
Fra : Christian Neess

Dato : 20-06-04 15:50

Jeg har mig en kawasaki gpz500s.
Når jeg vil starte den og trykker på start knappen kan man bare høre et klik
nede fra relæet.
Troede så det måske var fordi batteriet var dødt. Har derfor sat et nyt i
som er opladet og det hele. Men stadig samme fejl.

Der er strøm på batteriet, og spændingen falder ikke når jeg prøver at
starte.

En gang imellem vil den gerne starte, og så starter den lige med det samme.
Men er bare ikke ret tit.

Nogen der har en ide om hvad der kan være galt. For er lidt træls at skal
skuppes igang.

Fra : p.jarnbak

Dato : 20-06-04 16:04

"Christian Neess" <neess@image.dk> wrote in message
> [...]
> starte.
>
> En gang imellem vil den gerne starte, og så starter den lige med det

Det kan være der skal nye kul i starteren eller et dårligt starter relæ.
Du kan jo prøve at se om der er ca 12 volt til starter når du trykker
på knappen,hvis ja så er det nok nye kul.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 20-06-04 18:10

p.jarnbak <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> Du kan jo prøve at se om der er ca 12 volt til starter når du trykker
> på knappen,hvis ja så er det nok nye kul.

Prøv at sætte i gear og rok baglæns á nogle kraftige ryk med "tilløb"!
Hvis starterkullene først er begyndt at blive nedslidte på det sidste, kan
man ved at trække motoren, og derved også starteren baglæns, få de sørgelige
rester til at vrikke på plads for en enkelt starts skyld.
Tricket vil i givet fald ikke hjælpe ved andet en en halv snes starter; men
til gengæld er det en sikker indikation på at det er slidte kul der er
problemet, hvis man kan "lokke" starteren igang med tricket!
Til gengæld behøver det modsatte ikke at være tilfældet: Starterkullene kan
godt være slidte uden at kunne rokkes ned på plads!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-06-04 20:47

Hej Armand

> [...]
>Til gengæld behøver det modsatte ikke at være tilfældet: Starterkullene kan
>godt være slidte uden at kunne rokkes ned på plads!

Lige en advarsel.
Hvis tricket virker vil de for korte kul afstedkomme et festfyrværkeri
af gnister mellem kullene og kommutatoren hvorved den forbrændes
alvorligt.
Så derfor - Hvis det virker så er det skiftetid - omgående.
Hvis det kan tænkes at det er startrelæet der svigter, så prøv at
kortslutte det med en stor skruetrækker.
Hvis starteren nu snurrer er det relæet, hvis ikke er det starteren
(evt.kul) der skal kigges på.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 18:35

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en

> [...]
> alvorligt.
> Så derfor - Hvis det virker så er det skiftetid - omgående.

Jup!
Og dog!
Hvis starteren p.t. "kun virker en gang imellem" og dét skyldes nedslidte
kul, så vil man ikke "fyrværkeri-skade" mere ved at vrikke kullene på plads,
end ved at den starter tilfældigt :-|

> Hvis det kan tænkes at det er startrelæet der svigter, så prøv at
> kortslutte det med en stor skruetrækker.
> Hvis starteren nu snurrer er det relæet, hvis ikke er det starteren
> (evt.kul) der skal kigges på.

Jup!
Dét trick er dog så voldsomt (á gnistende) at jeg nødigt ville have været
lokket til det førend jeg havde set det udført med egne øjne (for mit
vedkommende, på firmaets plads-traktor) først

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 20-06-04 16:04

Christian Neess wrote:
> Når jeg vil starte den og trykker på start knappen kan man bare høre et klik
> nede fra relæet.

Kunne være starterkullene, der er ved at være slidt ned og/eller en
kommutator, der trænger til at blive renset. I den tilstand fejler
starteren, når batteriet er mere eller mindre afladet. Men mon ikke
også, det er forstadiet her

- efter at have målt ledninger og forbindelser igennem ville jeg flå
starteren af og inspicere kul og kommutator. Tager ikke lang tid og
koster normalt ikke en herregård at ordne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Esben Bøll

Dato : 20-06-04 16:14

Det lyder mest som om det er et problem med startet moteren, en løs
forbindelse eller sådan noget??

Hilsen Esben.
www.bikez.dk/kow

Fra : JR

Dato : 20-06-04 17:43

En anden mulighed er at solenoiden sidder fast pga. rust.

tag et stykke træ og en hammer og giv startmotoren nogen bank!

JimR

Fra : Armand

Dato : 21-06-04 16:03

JR <Neutral1@NO!SPAMofir.dk> skrev i en
> En anden mulighed er at solenoiden sidder fast pga. rust.
>
> tag et stykke træ og en hammer og giv startmotoren nogen bank!

Solenoiden??

Bortset fra enkelte fabrikanter og kun enkelte modeller blandt de øvrige
fabrikater, er der ikke et traditionelt starterdrev på motorcykler - De
benytter en simpel friløbsmekanisme, som ikke er elektrisk styret :-|

--
Armand.

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 20-06-04 18:58

Hej

Ud over starter motoren, mener jeg også at det kan tænkes at være
kontakten til koblingen eller til frigearet. - hvis den står i gear og
ikke er koblet ud, så skal den ikke kunne starte. Men hvis en af de to
kontakter er i udu, er der ihvertfald en let løsning der.

Mvh
Kristoffer

Fra : Probst

Dato : 22-06-04 08:43

> [...]
> starte.
>
> En gang imellem vil den gerne starte, og så starter den lige med det

Når du nu siger at den virker en gang i mellem, så lyder det præcis ligesom
det jeg oplevede med min Camaro. Det er så godt nok en bil, men det er jo i
princippet det samme. Jeg skiftede både starter og batteri, men lige meget
hjalp det. Det der skulle til var et nyt stelpunkt. Det gamle stelpunkt var
af en eller anden grund ikke godt nok længere. Så prøv at flytte stelkablet
et andet sted hen, eller i det mindste rens kontaktfladen under polskoen.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-06-04 11:32

Probst wrote:

> Når du nu siger at den virker en gang i mellem, så lyder det præcis ligesom
> det jeg oplevede med min Camaro. Det er så godt nok en bil, men det er jo i
> princippet det samme.

Nej. Det er det ikke. På biler er starter og solenioden/startrelæ næsten altid
sammenbygget. Det er de sjældent på mc. Derfor kan man ikke bruge samme
fremgangmetode til fejlfinding.

Ib Jakobsen

Fra : Lars Andersen

Dato : 22-06-04 14:42

Hejsa (denne besked er også sendt til din mail)

Jeg læste din post inde på newsgroup. Jeg har selv en gpz500s og havde
100% samme problem som dig med klik osv..."sjovt" nok egentlig!! Jeg
skulle ind og have nye dæk på, da den ikke ville starte.Men jeg skubbede
den så igang og kørte ind på mc-værkstedet hvor jeg skulle skifte dæk.
Han mente først batteriet var dårligt, da det faldte lidt i spænding når
jeg trykkede på startknappen. Han prøvede så at starte den ved at
kortsluttede relæet ved hovedsikringen(sædet af, ude i venstre side,
inde bag venstre sideskjold, lille sort klump med to store ledninger
skrue fast "10mm top mener jeg". Så startede den OK, men den kunne
stadig ikke tænde på alm. vis. Jeg fandt ud af der sad en gammel alarm
på den. Jeg tog hjem og pillede den af og satte en ny alarm på og...tja
så virkede den igen. Om det er pga alarmen eller om det har været en
dårlig forbindelse et sted ved jeg ikke. Men tjek forbindelserne og tag
diverse stik, der hører til tændingen, fra hinanden og sammen
igen...andet er der næsten ikke at gøre.

1.Men først prøv at kortslutte tændingen, for så er du sikker på at
starteren mv virker
2.Bagefter tjek om der skulle være gemt en alarm et sted. Jeg havde kørt
fint uden problemer med den gamle alarm i et par uger, før den begyndte
at skabe sig!
3.Til sidst...tja tjek forbindelserne, hvis starteren osv virker.

PS: Hvor i landet er du fra??

Mvh Lars, Aalborg

Fra : Christian Neess

Dato : 22-06-04 20:17

Jeg er fra fredericia. Lige inden man køre til fyn.
Køre du stadig GPZ ?

Fra : Lars Andersen

Dato : 23-06-04 15:03

> Jeg er fra fredericia. Lige inden man køre til fyn.
> Køre du stadig GPZ ?

Ja det går jeg....jeg købte den for lidt over en måned siden, så den
bliver nok ikke skiftet ud lige med det samme.
Har du fået løst problemet??

Fra : Christian Neess

Dato : 24-06-04 09:25

Nej har jeg ikke. Har heller ikke haft tid til at bakse med det. Alt for
meget arbejd

Men har bestilt nye kul, de var ikke så dyre, og gider ikke at mangle dem,
hvis det skulle være det, når man skiller den af.

Fra : Armand

Dato : 23-06-04 17:26

Christian Neess <neess@image.dk> skrev i en
> Jeg er fra fredericia. Lige inden man køre til fyn.

Måske at vi to skulle finde en tid at mødes sammen ude i klubbens værksted?

--
Armand.

Fra : Christian Neess

Dato : 24-06-04 09:25