TDI, JTD, HDi/TDCi, CDI og venner...
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-06-04 08:37

Hejsa gruppe.

Vi sad nogle stykker og snakkede over hvad alle disse betegnelser nu også
dækker over.
Noget af det er commonrail, noget andet er VW's PD-teknologi (pumpe düse)
men hvordan er det lige man skelner imellem det?
Vi er løseligt kommet frem til at:
* VAG (VW, Skoda, Seat og fætre) anvender både TDI om deres konventionelle
turbodiesel-motorer og deres nye PD-diesler men at man kan skelne på
farverne og at TDI står for Turbo Direct Injection.
* Alfa og Fiat anvender JTD for deres commonrail-motorer. Disse motorer
adskiller sig ikke væsentligt fra HDi-motorerne. Vi kan dog ikke finde ud
af hvad JTD rent faktisk er en forkortelse for. Forskellen på første og
anden generations JTD-motorer er den såkaldte multijet-teknologi.
* PSA (Peugeot & Citroen) anvender forkortelsen HDi om deres common-rail
motorer. Ford i Europa anvender den vist også i deres dieselbiler hvor de
kalder den TDCi.
* CDI er Mercedes-Benz gruppens navn for commonrail og det står for
Common-rail Direct Injection.

Er der nogle mærker og betegnelser vi har overset her?
Er der nogle fejl i det vi er kommet frem til?

Rettelser og suppleringer modtages gerne :)

I øvrigt har vi fundet ud af at MAN B&W's skibsmotorer med ME-betegnelsen er
noget der er meget lig med commonrail-teknologien:
http://www.manbw.dk/EngineSelectionGuide/esg/documents%5C1983823-1.0.pdf
:)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Lars G

Dato : 20-06-04 09:03

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> adskiller sig ikke væsentligt fra HDi-motorerne. Vi kan dog ikke finde ud
> af hvad JTD rent faktisk er en forkortelse for.

Fra www.fiat.dk

JTD
Betegnelse for Fiat og Alfa Romeo turbodieselmotorer med commnon-rail
indsprøjtning. "J" dækker over den italienske betegnelse for common-rail,
som kaldes uni-jet (se dette), "T" står for turbo og "D" for diesel.

Uni-Jet
Er Fiat's egen betegnelse for den første version af common-rail
diesel-indprøjtning. Uni-jet betegnelse hentyder til antallet af
indsprøjtninger af dieselolie i motoren, hvilket kun finder sted én gang pr.
stempelslag i en modsætning til multi-jet, hvor der sker flere
indsprøjtninger under samme stempelslag - både før og efter selve
forbrændingen. Se multi-jet.

Multi-Jet
"Multi-jet" er en videreudvikling af common rail indsprøjtningssystemet til
dieselmotorer. "Uni-jet" sender én mindre sky af dieselolie ind i topstykket
lige før hovedindsprøjtningen, der sætter forbrændingen i gang og stemplet i
bevægelse. Med "multi-jet" sendes flere mindre portioner af dieselolie ind i
topstykket både før og efter selve forbrændingen finder sted. Foreløbig er
multi-jet motorer ikke på markedet, men når de kommer, vil gevinsten være en
jævnere forbrænding med en roligere motorgang, mellem tre og seks decibel
mindre støj fra motoren samt 35 pct. reduktion af forurening fra
udstødningen.

\Lars G

Fra : ENN

Dato : 20-06-04 09:14

Multi jet princippet er skam allerede indført på en mængde dieseler både med
og uden CR.

Først var Bosch``s VP44 pumper som kunne lave en pilotindsprøjtning - dette
pumpesystem findes bla i Opel DTI og BMW320d 98-01. CR systemerne fra Bosch
kan ligeledes lave flere indsprøjtninger og derved undgå den kendte
dieselbankning, jeg hørte for nyligt en MAN D20 lastvognsmotor med nyeste
Bosch CR system - den gik silkeblødt - så der er noget at glæde sig til.

Fra : Ulrich

Dato : 20-06-04 09:21

> [...]

> jævnere forbrænding med en roligere motorgang, mellem tre og seks decibel
> mindre støj fra motoren samt 35 pct. reduktion af forurening fra

HDi kører multi-jet.
Et forsprøjt og et hovedsprøjt,
er der partikelfilter på kommer der et eftersprøjt når filteret "brændes
af".

De nye HDi'er har seks sprøjt pr "tænding".
To for, to hoved, to efter, de har alle filter på.
Der forlanges sgu snart noget af ECU'en

Hygge Ulrich

Fra : Søren Christensen

Dato : 20-06-04 10:33

> [...]
er
> noget der er meget lig med commonrail-teknologien:

KIA Bruger HPDI High pressure Diesel injection
Det er vidst nok bare en TDI når det kommer til stykket så vidt jeg ved.

Hyundai bruger CRDI Mit gæt:
"C"ommon"Rail" Diesel injection

Venligst

Fra : Anders Sørensen

Dato : 20-06-04 21:27

Den Sun, 20 Jun 2004 09:37:01 +0200, skrev Henrik Bøgh
<henrik@lagengymnastik.dk>:

> [...]
>
>Er der nogle mærker og betegnelser vi har overset her?
>Er der nogle fejl i det vi er kommet frem til?
>
>Rettelser og suppleringer modtages gerne :)

D-4D: Toyotas commonraildiesel.

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-06-04 22:03

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:mmsbd0h6fp8725bgpfg8p6jiut2ofih3s3@4ax.com...

> D-4D: Toyotas commonraildiesel.
>

> Mvh.
> Anders Sørensen
> Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Nu vi er på de kanter, Honda i-CTDi anden generations indsprøjtningssystem
med common-rail-teknik.

Med venlig hilsen Kim