Ingen sport i en diesel!
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 08:19

I nyeste nummer af Bilmagasinet har man haft en række biler på
Knutstorp til en Handling Day. Ligefra Porsche 911 GT3 RS til Skoda
Fabia RS TDI 130. Sidstnævnte blev i dén forbindelse udråbt til
feltets største skuffelse:

"Dieselbilerne brager frem i salgsstatistikkerne, men som dynamisk
vidundere er der langt igen. Dette års nok mest interessante dieselbil
er Fabia RS, men motoren er så stor en hæmsko på køreoplevelsen, at
bilen ender på sidstepladsen"

Jeg sagde det jo !

/Mogens K
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-06-04 08:28

> [...]
> vidundere er der langt igen. Dette års nok mest interessante dieselbil
> er Fabia RS, men motoren er så stor en hæmsko på køreoplevelsen, at

Det fremgik vist også med al tydelighed hvor meget en diesel kan i
sportssammenhæng ved Le Mans.
Lola Caterpiller med nr. 10 kørte med en VW V10 5.0 liters diesel og den
udgik efter færre end 3 timer.
Søsterbilen med benzinmotor, nr. 4, gennemførte.

Niels

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 08:37

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udgik efter færre end 3 timer.
> Søsterbilen med benzinmotor, nr. 4, gennemførte.

Jeg har på fornemmelsen, at alle dem med benzinbiler
er lidt træt af, at dieselfolket har så meget mere moment
og 'sejhed', benzinerne kommer til kort, at der nu skal
køre en 'venligsindet hetz' mod dieselbilerne..

Men lær det, benzin er yt, diesel er in, det er her
kræfterne på udvikling sker, det er hêr ydelsen
er i top pr krone, find selv på mêr'....osv. osv. osv..,o))

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 08:50

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Jeg har på fornemmelsen, at alle dem med benzinbiler
>er lidt træt af, at dieselfolket har så meget mere moment
>og 'sejhed', benzinerne kommer til kort, at der nu skal
>køre en 'venligsindet hetz' mod dieselbilerne..

Naehhhh ..... jeg har intet mod diesler, sålænge man bliver fri for
at høre den der frelste vise om guds gave til menneskeheden.

Dieselprincippet er blevet godt, efterhånden - tilmed forunderligt

Men selv en erfaren dieselpilot, som den taxamand vi kørte med i det
jydske (Regionalstøtte ?) fortalte også at det er lidt trættende at
rende ind i muren , og opdage der ikke er flere gear tilbage i
kagedåsen

>Men lær det, benzin er yt, diesel er in, det er her
>kræfterne på udvikling sker, det er hêr ydelsen
>er i top pr krone, find selv på mêr'....osv. osv. osv..,o))

Har du nu omdigtet TEC2000 sangen ?

--
jan@Stevns.Net

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 08:53

On Sun, 20 Jun 2004 09:49:43 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Har du nu omdigtet TEC2000 sangen ?

ROFL

/Mogens K

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 09:22

> ROFL

Ja ikke.
De har gang i en TEC debat i en helt anden gruppe,
og Jan vil nok gerne ha' den igang igen her i gruppen..,o)

Men det er jo ikke 'os andre' som behøver en 'donormotor'..)

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 09:20

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Har du nu omdigtet TEC2000 sangen ?

Dên du hentyder til, I kører i en anden gruppe ?
Næh..egentlig ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 10:22

> Men lær det, benzin er yt, diesel er in, det er her
> kræfterne på udvikling sker, det er hêr ydelsen
> er i top pr krone, find selv på mêr'....osv. osv. osv..,o))

Som udgangspunkt er der betydelig mere Hk ved benzin fremfor diesel. Derfor
har man måtte montere en turbo på alt hvad der har noget med diesel at gøre
for at få dem til er yde som...eller lidt mere end benzin biler.
De benzin biler som også har turbo er ikke til at slå med oliebrændere.

Audi 1.8T
SAAB turbo
Ford Cosworth
Fiat turbo
osv osv

Det eneste der gør diesel attraktivt for nogle er økonomien, men benzin er
langt fra yt. Der sælges stadig langt flere benzinbiler end diesel.

--
Tom

Fra : Cosworth POWER

Dato : 20-06-04 15:36

> benzin biler. De benzin biler som også har turbo er ikke til at slå
> [...]

Netop!

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 15:45

On Sun, 20 Jun 2004 16:36:28 +0200, "Cosworth POWER"
<tkrath@SLEThotmail.com> wrote:

> [...]

He, he...

150 hk/210 Nm

150 hk/240 Nm

220 hk/289 Nm

112 hk/161 Nm

>Netop!

Jow, jow.............
VAG TDI 130 hk/310 Nm
VAG TDI 115 hk/285 Nm

LOL - vi sammenligner rigtigt pærer og appelsiner hér

/Mogens

Fra : Claus Fabritius

Dato : 20-06-04 22:34

"Mogens" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> 112 hk/161 Nm

Kan du sige 122HK og 165 NM? :)
--
Claus Fabritius

Fiat Tipo 16v fælge søges

Fra : John Sahl

Dato : 20-06-04 23:30

Claus Fabritius wrote:
> Kan du sige 122HK og 165 NM? :)

Min den grønne smed 122Hk og 197Nm

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Claus Fabritius

Dato : 21-06-04 17:28

> Min den grønne smed 122Hk og 197Nm

Mit er ved standardtryk :)
--
Claus Fabritius

Fiat Tipo 16v fælge søges

Fra : John Sahl

Dato : 21-06-04 17:29

Claus Fabritius wrote:
> "John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Mit er ved standardtryk :)

Det var mit også, målt ved FDM

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 15:45

> Det eneste der gør diesel attraktivt for nogle er økonomien, men benzin er
> langt fra yt. Der sælges stadig langt flere benzinbiler end diesel.

Jeg synes eller at ha' læst, at dieseludgaverne af en given model
ofte er at foretrække, hvis det virkelig skal rykke, og selv
TDI'erne snildt løber fra V6'erne i eks. VW regi.

JTD Alfa er mig bekendt også attraktiv, hvis ikke
man på vanlig alfamanêr skal ligge på den
hurtige side af 5000 omdr konstant.

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 15:48

On Sun, 20 Jun 2004 16:45:11 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Jeg synes eller at ha' læst, at dieseludgaverne af en given model
>ofte er at foretrække, hvis det virkelig skal rykke, og selv
>TDI'erne snildt løber fra V6'erne i eks. VW regi.

"Løber fra" ???

>JTD Alfa er mig bekendt også attraktiv, hvis ikke
>man på vanlig alfamanêr skal ligge på den
>hurtige side af 5000 omdr konstant.

Hallo - nu må du sgu ta' og undersøge sagerne inden du lukker noget ud
om de Alfa'er dér

Alfa Romeo 2.4 JTD 175 hk v/4.000 omdr. - 385 Nm v/2.000 omdr !!!

/Mogens

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 15:52

> Alfa Romeo 2.4 JTD 175 hk v/4.000 omdr. - 385 Nm v/2.000 omdr !!!

...sammenlignet med benzin-alfaerne.

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 15:59

On Sun, 20 Jun 2004 16:51:58 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>..sammenlignet med benzin-alfaerne.

Det kniber mig at stille skarpt - hvad er det egentligt, du "mener/vil
ha' frem"?

Jeg har ikke selv prøvet ovennævnte, men må indtil videre støtte mig
til Alfa-bladets redaktion vedr. V6 eller JTD. Jeg kan blot ikke
forestille mig, at den skulle være ligeså sportslig at køre som en V6:
Alfa Romeo 156 2.5 V6 6 gear 192 hk v/6.000 omdr, og 218 Nm v/5.000

Min egen Alfa har jo nogen hélt andre tal:
3 liters motor med 232 hk v/6.300 omdr. og 280 Nm 5.000 omdr (6 gear).
Passer man ikke på, ryger man op på 7.000 omdr med det vuns

/Mogens

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 16:05

> Det kniber mig at stille skarpt - hvad er det egentligt, du "mener/vil
> ha' frem"?

...at man ikke helt kan se bort fra fordelen ved et enormt
bundtræk i en diesel, kontra sindssyge omdrejninger i en benzin.
Som om dialogen i tråden efterhånden vil ligestille benzin med
diesel. Der tales om, at 'når en diesel løber tør for omdr.', så
kommer benzinerne og suser forbi, jatak, men når du skifter
gear i en benzin, så tar' det jo en stund før en atter er oppe
i et omdr.tal, hvor den igen kan trække, en diesel har jo
momentet 'nede' i det område, hvor næste gear tar' over
og har en fordel ved ikke at skulle 'vente' på momentet
igen indfinder sig, noget længere oppe på skalaen.

Fra : Jonas R.

Dato : 20-06-04 16:13

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

SNIP
> [...]
> og har en fordel ved ikke at skulle 'vente' på momentet
> igen indfinder sig, noget længere oppe på skalaen.

Ja og det skyldes vel mest turboopsætningen og ikke så meget at det er en
diesel.....

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:18

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

> Ja og det skyldes vel mest turboopsætningen og ikke så meget at det er en
> diesel.....

Netop! Det er det rene vrøvl Olesen lukker ud hér....

M.v.h.

Fra : Jonas R.

Dato : 20-06-04 16:26

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message SNIP

> Netop! Det er det rene vrøvl Olesen lukker ud hér....

Jeg mener, det er vel et spørgsmål om at køre med lavtryksturbo, som både
saab og VAG bruger meget fligtigt. Og de har jo også momentet lige så
hurtigt som en diesel. At en diesel så kører med over det dobbelte ladetryk,
som en benzin bil. Ja her skal et af svarene til det større moment vel
findes.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:31

> [...]
ladetryk,
> som en benzin bil. Ja her skal et af svarene til det større moment vel

Min Saab er en fuldtrykker, men jag har også momentet "nede i kælderen". Det
er et spørgsmål om den ritige lader.

M.v.h.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 20-06-04 17:00

> Min Saab er en fuldtrykker, men jag har også momentet "nede i
> kælderen". Det er et spørgsmål om den ritige lader.

Ifht. hvad man ønsker! F.eks. er min turbomotor ikke opbygget på samme måde
som din SAAB motor. Min motor "eksploderer" ved ca. 3000rpm.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 17:41

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ifht. hvad man ønsker! F.eks. er min turbomotor ikke opbygget på samme
måde
> som din SAAB motor. Min motor "eksploderer" ved ca. 3000rpm.

Fordi den er med gaaaammel turbo-teknologi. Det gjorde min gamle '85er turbo
også. )

M.v.h.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 20-06-04 19:20

> Fordi den er med gaaaammel turbo-teknologi. Det gjorde min gamle
> '85er turbo også. )

Hehe - jep det er det nok ;) Men mit er sjovere, hvor din er mere komfi.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 19:55

> Hehe - jep det er det nok ;) Men mit er sjovere, hvor din er mere komfi.

Synes ellers min eksploderer på en sjov måde.
Det sker bare 1200 omdr tidligere end din.

M.v.h.

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 16:17

On Sun, 20 Jun 2004 17:05:25 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>..at man ikke helt kan se bort fra fordelen ved et enormt
>bundtræk i en diesel, kontra sindssyge omdrejninger i en benzin.

Ikke tilfældet med benzinturbo'eren, Olesen

>Som om dialogen i tråden efterhånden vil ligestille benzin med
>diesel. Der tales om, at 'når en diesel løber tør for omdr.', så
>kommer benzinerne og suser forbi,

Sådan er dét

> [...]
>og har en fordel ved ikke at skulle 'vente' på momentet igen indfinder sig, noget længere oppe på skalaen.

Fuldkommern forkert - med fuldt moment ved 1.750 omdr. i en 1.8 t har
du ikke det problem.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 16:17

> [...]
> gear i en benzin, så tar' det jo en stund før en atter er oppe
> i et omdr.tal, hvor den igen kan trække,

pjat.....
man kører op til en 5.200 RPM på en benziner og så skifter man gear og
motoren ryger ned på en 3.000 RPM og trækker så vildt videre. Du burde prøve
en benzin-turbo så ville du vide at de "kan flytte sig"

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 16:21

> [...]
prøve
> en benzin-turbo så ville du vide at de "kan flytte sig"

Så burde alle benzinbiler egentlig ha' en turbo..bare en lille een,
hvis det er SÅ effektiv..
-det er vel ikke turbo'en, som gør diesel SÅ meget dyrere ?

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:26

> Så burde alle benzinbiler egentlig ha' en turbo..bare en lille een,
> hvis det er SÅ effektiv..
> -det er vel ikke turbo'en, som gør diesel SÅ meget dyrere ?

Det er der også flere og flere benzin'ere der får.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 16:34

> Det er der også flere og flere benzin'ere der får.

Hr. og fru Jensen-biler ?
Har jeg heldigvis tilgode at se/høre tror jeg

Er der noget om snakken, at moderne turbo'er
næsten ikke siger noget, sammenlignet med
'i gamle dage' ?

En moderne turbo som hyler meget, sansynligvis
er defekt, og en erfaren øre kan høre, om en
turbo har langt igen ?

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 16:29

> prøve
>
> Så burde alle benzinbiler egentlig ha' en turbo..bare en lille een,
> hvis det er SÅ effektiv..

Jep
Men det har nok noget at gøre med at de fleste lande har et
"adfærdsregulerende" system hvor biler med mange heste skal betale mere i
afgifter, mere i forsikringer osv.

> -det er vel ikke turbo'en, som gør diesel SÅ meget dyrere ?

Hvad skulle det ellers være?
Den har jo intet tændigssystem men kræver lidt kraftigere kobling, og lejer
i motoren. _Men prissætning er jeg ikke så meget inde i.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:10

> [...]
> 3 liters motor med 232 hk v/6.300 omdr. og 280 Nm 5.000 omdr (6 gear).
> Passer man ikke på, ryger man op på 7.000 omdr med det vuns

Netop! Det er dét Olesen mener: Kører man benzin-Alfa, skal man vanligvis
over 5000 rpm, før der sker noget.

M.v.h.

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 16:14

On Sun, 20 Jun 2004 17:10:17 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Netop! Det er dét Olesen mener: Kører man benzin-Alfa, skal man vanligvis
>over 5000 rpm, før der sker noget.

Snakken gik på diesel, hvorfor jeg manede Olesens vildfarelse i jorden
ved at give ham JTD'ens tal.

Min Alfa's tal var blot for lige at nævne dem, når jeg nu var igang :)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 16:04

> Jeg synes eller at ha' læst, at dieseludgaverne af en given model
> ofte er at foretrække, hvis det virkelig skal rykke, og selv
> TDI'erne snildt løber fra V6'erne i eks. VW regi.

Ja rykke og rykke er så meget sagt, en diesel "dør" meget før en benziner
når der kommer omdrejninger på motoren så det giver en anden kørsel da man
ikke kan køre diesel'er så langt ud i gearene.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 11:25

> Jeg har på fornemmelsen, at alle dem med benzinbiler
> er lidt træt af, at dieselfolket har så meget mere moment
> og 'sejhed', benzinerne kommer til kort, at der nu skal
> køre en 'venligsindet hetz' mod dieselbilerne..

A'hva'?? Prøv at montere turbo'er på alle benzinbiler, så var der sgutte
mange der gad køre diesel.

Mere moment i diesel - min bare.... )

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 15:47

> A'hva'?? Prøv at montere turbo'er på alle benzinbiler, så var der sgutte
> mange der gad køre diesel.
>
> Mere moment i diesel - min bare.... )

Hvad kan en turbobenzin under 2500 omdr ?

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 15:50

On Sun, 20 Jun 2004 16:46:47 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Hvad kan en turbobenzin under 2500 omdr ?

En Saab 2.3 turbo Aero har 370 Nm v/1.900 omdr., Olesen

/Mogens

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 15:54

> En Saab 2.3 turbo Aero har 370 Nm v/1.900 omdr., Olesen

En Saab ja, men hvad med de mere 'ordinære' turbobiler.
Hvor langt skal de piskes op, før der sker lidt ?

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 16:01

On Sun, 20 Jun 2004 16:53:59 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>En Saab ja, men hvad med de mere 'ordinære' turbobiler.
>Hvor langt skal de piskes op, før der sker lidt ?

VAG 1.8 turbo har 210 Nm v/1.750 Nm !
- mere "ordinær" findes hvis ikke

/Mogens

Fra : Jonas R.

Dato : 20-06-04 16:06

"Mogens" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message SNIP
> VAG 1.8 turbo har 210 Nm v/1.750 Nm !
> - mere "ordinær" findes hvis ikke

Jepper og det er ved 0.3-0,4 bar ... En diesel hakker kører jo normalt med
0.9 bar sådan cirkus... Prøver man at skrue en 1.8 turbo op til 0.9 bar er
det nok nogle helt andre tal man for :)

/Jonas R.

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 16:07

> VAG 1.8 turbo har 210 Nm v/1.750 Nm !
> - mere "ordinær" findes hvis ikke

Hvad vil så ske, hvis man tar en TDI og sætter
op mod en 1.8 turbo, og træder klampen i bund
ved samme omdr.tal i samme gear ?
Hvis ikke TDI'en har en fordel, så har
al snakken i gruppen til dato jo været
omsonst, hvad diesel-moment angår... ?

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 16:19

On Sun, 20 Jun 2004 17:07:22 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Hvad vil så ske, hvis man tar en TDI og sætter
>op mod en 1.8 turbo, og træder klampen i bund
> [...]

Læg mærke til, hvem det er, der taler for diesel og med hvilket
indhold/formål. Ofte er driftsøkonomien jo indblandet !
Et område vi andre ikke medtager - endnu...

En TDI har mange kræfter og et stort moment til på et fornuftig
driftsøkonomisk stade - nogen sportslig motor bliver det aldrig
medmindre man kæder det sammen med en automatisk gearkasse med mange
trin, IMO

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:24

> En TDI har mange kræfter og et stort moment til på et fornuftig
> driftsøkonomisk stade - nogen sportslig motor bliver det aldrig

Enig. Det sportslige aspekt hænger uløseligt sammen med en "bred" skala.

> medmindre man kæder det sammen med en automatisk gearkasse med mange
> trin, IMO

Det er da også håbløst - IMO - den skal jo skifte hele tiden så. Lige som
f.eks. en Touareg gør.

M.v.h.

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 16:27

On Sun, 20 Jun 2004 17:23:33 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Det er da også håbløst - IMO - den skal jo skifte hele tiden så. Lige som
>f.eks. en Touareg gør.

Sikkert - det var et forsøg på at dele "sol og vind" en anelse lige
(at se objektivt på det). Det mislykkedes

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:19

> Hvad vil så ske, hvis man tar en TDI og sætter
> op mod en 1.8 turbo, og træder klampen i bund
> [...]

Læs hvad Jonas skriver herover.......

Du er nødt til at sammenligne biler med samme vilkår.

M.v.h.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-06-04 17:00

> [...]
>
> Hvad vil så ske, hvis man tar en TDI og sætter
> op mod en 1.8 turbo, og træder klampen i bund

De har ofte en meget forskellig udveksling, så udgangshastigheden vil også
være noget forskellig. Jeg ved ikke hvad den dyst vil vise, eller hvad den
kan bruges til.

Med venlig hilsen Kim

Fra : bme

Dato : 20-06-04 16:02

> En Saab ja, men hvad med de mere 'ordinære' turbobiler.
> Hvor langt skal de piskes op, før der sker lidt ?

hallo mand, en Saab er da et ganske ordinært automobil. Det påpeges jo altid
i tester mm at de ikke er på højde med audi, bmw, mercedes m.fl.

/bo

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:11

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> hallo mand, en Saab er da et ganske ordinært automobil. Det påpeges jo
altid
> i tester mm at de ikke er på højde med audi, bmw, mercedes m.fl.

*LOL*

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 16:06

> En Saab ja, men hvad med de mere 'ordinære' turbobiler.
> Hvor langt skal de piskes op, før der sker lidt ?

Det sker også omkring 2-2.500 RPM
Og så sker der RIGTIG meget omkring 4-5.000 RPM

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:20

> Det sker også omkring 2-2.500 RPM
> Og så sker der RIGTIG meget omkring 4-5.000 RPM

Nøøøh, der sker ikke mere over 2500 omdr/min end der gør véd 2500 omdr/min.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 16:24

> Nøøøh, der sker ikke mere over 2500 omdr/min end der gør véd 2500
omdr/min.

Da lægger den da dobbelt så mange heste i vejen så....

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:28

> omdr/min.
>
> Da lægger den da dobbelt så mange heste i vejen så....

Det ka' da godt vær'.........men det er ikke sådan at den pludselig rykker
mere. Med min er det jo også slut v. 6000 rpm.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-06-04 20:09

> Det ka' da godt vær'.........men det er ikke sådan at den pludselig rykker
> mere.

Øhh..

Hvor er det så, at de ekstra hundrede procent effekt bliver af... hvis den
ikke pludseligt rykker mere ved 5500 o/min end ved 2500 o/min..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 22:44

> Øhh..
>
> Hvor er det så, at de ekstra hundrede procent effekt bliver af... hvis den
> ikke pludseligt rykker mere ved 5500 o/min end ved 2500 o/min..?

????

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 06:16

> ????

Forvirringen total, kan jeg se.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 06:18

> ????

Mon ikke accelerationen tage til i omtrent samme omfang som effekten
stiger..?

Hvis den gør det, rykker den da også mere ved høje omdrejningstal - end ved
lave.

--
Jan W Nielsen

Fra : bme

Dato : 21-06-04 08:21

> [...]
> stiger..?
>
> Hvis den gør det, rykker den da også mere ved høje omdrejningstal - end

Så vidt jeg husker, så er momentet nogenlunde konstant fra 1800-2000
omdrejninger og så til ca 5500 omd. Så må effektudviklingen jo være
tilnærmelsesvis linear. Det Henrik mener er at saab'en ikke lige pludselig
giver et spark i r... ved xxx antal omdrejninger, men bare trækker "langt og
glidende" når man smækker speederen i kælderen ved 2000 omdrejninger.

Er forvirringen stadig total?

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 09:03

> [...]
og
> glidende" når man smækker speederen i kælderen ved 2000 omdrejninger.

Jeg vidste godt, hvad Henrik mente - men med indlægget klokkenm 17:19 blev
der igen talt forbi hinanden mellem Tom og Henrik B. Måske var det med
vilje - det ved jeg ikke..

At effektudviklingen er linear betyder jo i øvrigt ikke, at det ikke er
rigtigt, hvad Tom skriver klokken 17:05...: ""Det sker også omkring 2-2.500

Fra : bme

Dato : 21-06-04 09:10

> Jeg vidste godt, hvad Henrik mente - men med indlægget klokkenm 17:19 blev
> der igen talt forbi hinanden mellem Tom og Henrik B. Måske var det med
> vilje - det ved jeg ikke..

ja, sådan går det når turbonørderne ruller sig ud

> [...]
2-2.500
> RPM Og så sker der RIGTIG meget omkring 4-5.000 RPM".

Du har ret, sådan kan Toms indlæg godt tolkes. Jeg er nu stadig af den
overbevisning at tom mener der kommer et direkte spark i r... når der er
opbygget et ordentligt tryk - nøjagtig som de gamle saab-turboer, som
nærmest eksploderede når der var bygget tryk nok op. På den front er Henriks
noget mere "omgængelig"

/bo

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-04 17:26

> opbygget et ordentligt tryk - nøjagtig som de gamle saab-turboer, som
> nærmest eksploderede når der var bygget tryk nok op. På den front er
Henriks
> noget mere "omgængelig"

Jep, jep.......moment kurven er netop som du nævner - flad som en pandekage.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 21:04

> Jep, jep.......moment kurven er netop som du nævner - flad som en
pandekage.

Det bliver først rigtig sejt, når effektkurven også er flad som en
pandekage.

Volvo S60R, som jeg havde fornøjelsen af at køre i set stykke tid, er
"begrænset" til 300 hk over et spænd på kanp 2.000 o/min.

Den skulle have 350 hk, hvis man slipper den løs, og SÅ bliver den altså
hurtig med cin CW på 0.28....!

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 22:25

> Jeg vidste godt, hvad Henrik mente - men med indlægget klokkenm 17:19 blev
> der igen talt forbi hinanden mellem Tom og Henrik B. Måske var det med
> vilje - det ved jeg ikke..

Jeg har altid ret...også når jeg ikke har ret

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-06-04 06:26

> Jeg har altid ret...også når jeg ikke har ret

He-he...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:12

> En Saab ja, men hvad med de mere 'ordinære' turbobiler.
> Hvor langt skal de piskes op, før der sker lidt ?

Husk på at moderne benzin-turboer også er de små hurtigtsnurrende bæster, så
de har også fuldt moment omkring 1800 omdr/min.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 16:17

> Husk på at moderne benzin-turboer også er de små hurtigtsnurrende bæster,

> de har også fuldt moment omkring 1800 omdr/min.

vildt..det er jo næsten dieseltal...mente ellers
de sku' langt højrere op for at være mest effektive...

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:25

> så
>
> vildt..det er jo næsten dieseltal...mente ellers
> de sku' langt højrere op for at være mest effektive...

Min hedder - ab fabrik - 330 Nm v. 1800 omdr/min. SÅ når først jeg har sat
igang, kommer jeg stort set aldrig under "grænsen" igen. Jeg har fuldt
ladetryk til rådighed hele tiden. Så en diesel skal have noget mere at gøre
godt med, før jeg må takke af.

M.v.h.

Fra : Jonas R.

Dato : 20-06-04 16:30

> [...]
> igang, kommer jeg stort set aldrig under "grænsen" igen. Jeg har fuldt
> ladetryk til rådighed hele tiden. Så en diesel skal have noget mere at

Hvilken Saab er det lige du har og hvor meget tryk kører den med lige pt?

Bare lidt nysgerig....

/Jonas R.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:46

> Hvilken Saab er det lige du har og hvor meget tryk kører den med lige pt?

9000 2,3T. Den kører med 0,9 bar (standard).

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 22-06-04 21:49

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> 9000 2,3T. Den kører med 0,9 bar (standard).

Som max, og faldene til ca 0.6 ved 5500 rpm

Ellers får de alt for mange hk.

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 22-06-04 22:25

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Som max, og faldene til ca 0.6 ved 5500 rpm
>
> Ellers får de alt for mange hk.

Og skrues der, starter "vi" ved 1,08 og slutter ved 0,65.

M.v.h.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 23-06-04 16:30

> Og skrues der, starter "vi" ved 1,08 og slutter ved 0,65.

Det er sgutte megen "skruen" så....

Fra : Henrik B.

Dato : 23-06-04 19:55

> Det er sgutte megen "skruen" så....

Nøøøh, men ydelsen ryger op på 245 Hk og 420 Nm.....

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 23-06-04 15:53

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Som max, og faldene til ca 0.6 ved 5500 rpm
>
> Ellers får de alt for mange hk.

Saab var Saab, men hvilke motorer
sidder i SAAB nu de ejes af dem,
som også har Opel under vingerne, GM ?

Fra : Torben E

Dato : 23-06-04 16:34

> Saab var Saab, men hvilke motorer
> sidder i SAAB nu de ejes af dem,
> som også har Opel under vingerne, GM ?

Svjv. en Saabificeret Opel Eccotec.

Det har heller ingen interesse, sådan en skal jeg ikke have, den
sidste model er en 97-98 9000 A50 eller Aero (efter min mening)

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 23-06-04 19:58

> Saab var Saab, men hvilke motorer
> sidder i SAAB nu de ejes af dem,
> som også har Opel under vingerne, GM ?

Både og. I den nye 9-3 sidder der enten en ren Opel 1,8i motor. Eller en
videreudviklet GM-motor på 2 liter, som yder enten 150, 175 eller 205 Hk.
Det er samme basismotor der benyttes til Opels 2,2. Man har hidtil benyttet
Opels 2,2 DTi motor, men alt for mange problemer har medført at det fra
årgangsskiftet i år bliver Alfa's diesel istedet for.

I 9-5 er det rene Saab motorer - med undtagelse af den 3,0 diesel.

Den bedste motor Saab nogensinde har lavet er uden tvivl den 2,3-liters som
både Torben E og jeg selv har i vores biler.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:11

> Hvad kan en turbobenzin under 2500 omdr ?

Tjah, min har 370 Nm ved 2400 rpm....så deeet....

M.v.h.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-06-04 12:00

> Jeg har på fornemmelsen, at alle dem med benzinbiler
> er lidt træt af, at dieselfolket har så meget mere moment
> og 'sejhed', benzinerne kommer til kort, at der nu skal
> køre en 'venligsindet hetz' mod dieselbilerne..

Næ det tror jeg nu ikke, det er jo heller ikke brændstoffet men turboen der
gør det. Smag behag og behov er jo forskelligt, ellers ville den danske
bilpark heller ikke være så broget som den er. Men prisen for ikke at behøve
skifte ned i gear for at få en kraftfuld mellemacceleration, er oftest at
man må skifte op i gear for ikke at løbe tør for træk nå der skal
accelereres fra lav hastighed. Så det er jo ikke et spørgsmål om man vil
røre i suppen, men at man må vælge hvornår man vil gøre det. Er det et
rigtigt stort problem for en kan man jo bare få sig en bil med automatgear.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 12:13

On Sun, 20 Jun 2004 12:59:45 +0200, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

>Er det et rigtigt stort problem for en kan man jo bare
>få sig en bil med automatgear.

Og dét bliver løsningen for mig - en 5/6-benet diesel med aut.
BMW 330/530d, Volvo TDI eller MB 270/320 CDI automatic

/Mogens

Fra : ENN

Dato : 20-06-04 09:09

Tja BMW vandt Det tyske mesterskab DTCC i 98 med en 320 Diesel - den vandt
over samtlige spritbrændere.
læs fx. her: http://www.btcctimes.com/tct/news/796.shtml

Nu kan man jo også spørge sig selv hvor meget banekørsel en normal bilist
gennemfører i sit liv - og hvor relavant det er for bilvalget. Man skulle
ikke tro det havde den store betydning når man ser på den (bedrøvelige)
Danske bilpark - ikke mange af de Danske æsker ville gennemføre ret mange
omgange.

Fra : Rasmus

Dato : 20-06-04 09:39

Diesel er fint til trailer/langturskørsel, men når det skal være lidt sjovt
på de snoede landeveje, er benzineren klart at foretrække.
En diesel har bare ikke lyden, og følelsen af sport og fart.....Den er til
morfar søndag eftermiddag, hehe !!

Fra : Per Rasmusssen

Dato : 20-06-04 14:40

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> og følelsen af sport og fart.....Den er til
> morfar søndag eftermiddag, hehe !!

Nemli knægt
Per Rasmussen (Morfar)

Volvo V70 2,4T

Fra : Rasmus

Dato : 20-06-04 19:00

"Per Rasmusssen" <æøåperson@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Nemli knægt
> --
> Med venlig hilsen
> Per Rasmussen (Morfar)
>

> Volvo V70 2,4T

I øvrigt er det et spørgsmål om temprement, diesel vs benzin !! Hvis jeg vil
cykle søndags tur på landet med familien, køber jeg ikke en racercykel.
Men nu ligger landet såden, at jeg elsker at trække ud til en overhaling,
stikke den 3. og derefter nyde lyden og følelsen at en benziner for fuld
skrue.....

Iøvrigt er en diesel dyrere i indkøb, men den går langt på literen. Motoren
er som regel dyrere at lave ved havari, men den går langt på literen.
Diesel biler uden partikkelfilter udspyr nogle nasty små partikler, men hey,
de går langt på literen......Diesel er sjovt i en gummiged, ikke i en bil.

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 19:13

On Sun, 20 Jun 2004 20:00:17 +0200, "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk>
wrote:

> [...]
>stikke den 3. og derefter nyde lyden og følelsen at en benziner for fuld

Du har simpelthen fattet budskabet med den posting. Perfekt !

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 19:56

> [...]

*LOL*

> Du har simpelthen fattet budskabet med den posting. Perfekt !

Jep.

M.v.h.

Fra : Elbarto

Dato : 21-06-04 01:17

> [...]

> stikke den 3. og derefter nyde lyden og følelsen at en benziner for fuld

I 270eren tvinger man den et gear ned trækker ud og jokker klamper for så
at passere den anden bil temlig hurtig
Har ikke målt på det men 70 ~130 klare den temlig hurtig

> [...]
hey,
> de går langt på literen......Diesel er sjovt i en gummiged, ikke i en bil.

Diesel er oss en del billigere + ældre motore bla de gode gamle golf gtd
er yderst nemme selv at lave hvis man bare har lidt forstand på mekanik også
en haynes manual

Elbarto Simpsoniac

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 09:44

On Sun, 20 Jun 2004 10:09:19 +0200, "ENN" <enn@nomail.com> wrote:

>Tja BMW vandt Det tyske mesterskab DTCC i 98 med en 320 Diesel - den vandt
>over samtlige spritbrændere.
>læs fx. her: http://www.btcctimes.com/tct/news/796.shtml

I know - VW har også prøvet i div. løb

>Nu kan man jo også spørge sig selv hvor meget banekørsel en normal bilist
>gennemfører i sit liv - og hvor relavant det er for bilvalget.

Derfor er min posting jo smadder spændende, idet der er tale om en
hverdagsbil. Min reaktion gælder det sportslige element - som jo har
været drøftet så ofte - og dét er væk i en Fabia RS på grund af
motoren!

Læser du Bilrevyen står der netop, at hele aura'en er tilstede i RS
med den rette undervogn, hjul, interiør - men at 1.8 T ikke passede i
mottorrummet, hvorfor TDI 130 belv tryllet frem.

Og dén er elendig, set med de sportslige øjne, fordi "arbejdsområdet
er meget smalt, og dét går ud over harmonien - motoren tager voldsomt
ved med det samme, men det sjove er forbi, næsten før det er startet"

/Mogens K

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-06-04 10:13

- men at 1.8 T ikke passede i
> mottorrummet, hvorfor TDI 130 belv tryllet frem.

Tror ikk det er derfor, de har klaret jobbet ifb. med FabiaWRC, det er snare
VW's policy om at Skoda er underdog.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 11:27

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> - men at 1.8 T ikke passede i
> >
> Tror ikk det er derfor, de har klaret jobbet ifb. med FabiaWRC, det er

Hva' hulen har dét med motoren at gøre?

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-06-04 12:08

> Hva' hulen har dét med motoren at gøre?

Det var svar til M.K. ang. Fabia + 1.8T20.
Og nu er det sådan at VW har selv udtalt at det er Audi,Seat som skal
markedsføres som sports-brands. Og kom ikke og fortælle at de ikke bestemmer
hva' der bruges penge på i koncernen .

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:13

> [...]
> Og nu er det sådan at VW har selv udtalt at det er Audi,Seat som skal
> markedsføres som sports-brands. Og kom ikke og fortælle at de ikke

Montoren er sgudda stadug den samme - VW, Seat eller Skoda....

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-06-04 20:07

> Montoren er sgudda stadug den samme - VW, Seat eller Skoda....

Hurra, men pointen er jo netop at de uvis af hvilken grund ikk fabrikere en
Fabia, til gade brug,salg, m. den motor, selvom Skoda.Fabia bruger den i
WRC. Nu er det skåret ud i pap, så fat det dog :o/.

Fra : Michael

Dato : 20-06-04 10:28

> Læser du Bilrevyen står der netop, at hele aura'en er tilstede i RS
> med den rette undervogn, hjul, interiør - men at 1.8 T ikke passede i
> mottorrummet, hvorfor TDI 130 belv tryllet frem.

hmm kan det nu også passe??? såvidt jeg ved så er seat ibiza/cordoba bygget
på samme platform........( og har hidtil kørt med 1.9 130 tdi'er som
topmodel)
og nu kan man altså få 1.8 20 vt med 150 hk og i cupra udgaven med 180 hk,
hvor man nu også kan få en 160 hk 1.9 tdi'er, som nok skal kunne sætte de
fleste spitbrænder på plads med sine mange hk og sit mega momment...

mvh
michael
Seat Cordoba 1.9 TDI 130 hk sport 2004

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 10:39

On Sun, 20 Jun 2004 11:28:09 +0200, "Michael" <-m-s-@mail.sonofon.dk>
wrote:

>hmm kan det nu også passe?

Som jeg skriver, er det et citat fra Bilrevyen

> såvidt jeg ved så er seat ibiza/cordoba bygget
>på samme platform

Korrekt

>........( og har hidtil kørt med 1.9 130 tdi'er som topmodel)

Nu er bund jo eet, men karrosse noget andet - jeg kender ikke til
målene på sidstnlævnte, hvor bl.a. torpedostykkkets placering må være
afgørende...

>og nu kan man altså få 1.8 20 vt med 150 hk og i cupra udgaven med 180 hk,
>hvor man nu også kan få en 160 hk 1.9 tdi'er

? - der skrives ikke noget om sidstnævnte på www.seat.dk ?
Du tænker måske på den 150 hk.s udgave?
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=2356

>som nok skal kunne sætte de fleste spitbrænder på plads med sine
>mange hk og sit mega momment...

Hvordan? - tallene ryster ikke noget hér.
(jeg gider ikke høre mere om mellemaccelerationer i højeste gear uden
mulighed for nedgearing)

>mvh Michael
>Seat Cordoba 1.9 TDI 130 hk sport 2004

/Mogens K
'95 Alfa Romeo 164 Q4 V6 24V
'91 Opel Omega 3000 24V

Fra : Michael

Dato : 20-06-04 11:16

> ? - der skrives ikke noget om sidstnævnte på www.seat.dk ?
nu er den danske seat impotør meget sløv......så tjek www.seat.de og du vil
finde de nænvte moddeler

og så lige lidt til dem som menner at en spitbrænder med turbo slår td'er på
alt.... ikke helt.... de har ikke så meget momment..... så derved er det
stadig rpm som de bruger for at trække..... og hver sin smag.. men jeg
synnes nu det er lidt fedt at køre i samme gear fra omkring 80-100 og op til
220..... og eller se de kære spritbrænder rode rundt med en masser rpm og
2-3 gear for at hænge på , det er også dejligt lydløs at køre 180 med
3000 rpm.... og til dem som er vilde med kurve kørsel, så smækker i bare
tdi'er i 3 gear, så skal i nok få den underholding i vil have.....det eneste
i skal undvære er lyden og de mange gearskift.. ikke rykket

mvh michael

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 11:23

On Sun, 20 Jun 2004 12:16:09 +0200, "Michael" <-m-s-@mail.sonofon.dk>
wrote:

>nu er den danske seat impotør meget sløv......så tjek www.seat.de og du vil
>finde de nænvte moddeler

OK

> [...]
>synnes nu det er lidt fedt at køre i samme gear fra omkring 80-100 og op til

Dér kom den så igen.
Mine biler kan iøvrigt uproblematisk trække fra 50 km/t til 250 km/t i
samme gear.

>og eller se de kære spritbrænder rode rundt med en masser rpm og
>2-3 gear for at hænge på

Ævl

>det er også dejligt lydløs at køre 180 med 3000 rpm....

Jow, jow - mine biler larmer ikke specielt meget på dét punkt...

>og til dem som er vilde med kurve kørsel, så smækker i bare
>tdi'er i 3 gear, så skal i nok få den underholding i vil have.....

Det er så netop dét punkt, motoren ikke indeholder!

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 11:32

> Det er så netop dét punkt, motoren ikke indeholder!

Nej, der skal jo skiftes til højere gear igen - inden kurven er ovre...

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 11:30

"Michael" <-m-s-@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> og så lige lidt til dem som menner at en spitbrænder med turbo slår td'er

> alt.... ikke helt.... de har ikke så meget momment..... så derved er det
> stadig rpm som de bruger for at trække..... og hver sin smag.. men jeg

Passer ikke. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvad producenten beslutter
en turboladet bil skal have af moment - ud fra omkostninger.

> [...]
til
> 220..... og eller se de kære spritbrænder rode rundt med en masser rpm og

Du siger bare til - og jeg skal nok lade være med at gear'e ned.

M.v.h.

Fra : Jonas R.

Dato : 20-06-04 15:43

> [...]
> til
>
> Du siger bare til - og jeg skal nok lade være med at gear'e ned.

Jeg vil også gerne være med til det, skal sq nok sætte sådan en død diesel
æske på plads.... Jeg kan starte i 4 gear op til 220-225 og så kan vi tage 5
gear og së hvordan diesel hakkerne har det når i vi fortsætter op ad
skalaen...

/Jonas der kun kan lide diesel biler med 750 nm og opefter :)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-06-04 08:31

Jonas R. wrote:

> /Jonas der kun kan lide diesel biler med 750 nm og opefter :)

Det er dog en vanvittig tråd.

Er det i sammenligner ikke at sidestille en formel 1 motor med en
lastbilmotor til en blokvognstrækker, ydelserne er nogenlunde ens, men så er
alt sammenlignbart vist også fremhævet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 09:06

> Det er dog en vanvittig tråd.

Helt enig - se min nye tråd, der er startet den 20-06-2004 klokken 21:25.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Jonas R.

Dato : 20-06-04 15:55

"Michael" <-m-s-@mail.sonofon.dk> wrote in message
> [...]

eneste
> i skal undvære er lyden og de mange gearskift.. ikke rykket

Ja vildt fedt at køre 180 med 3000 rpm når den kun tager op til 4000 rpm ...
Så når du løber tør for gear og omdr. ved 220 km/t ja så ligger jeg 5 gear
ind og griner min røv i laser hver gang jeg "smoker" en traktor.... ;)

Og såvidt jeg husker kører diesel normalt også meget noget større tryk end
benzin biler... Så skruer du en benzin op i trykket skal den nok yde det
samme....

/Jonas R.

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 15:59

> Og såvidt jeg husker kører diesel normalt også meget noget større tryk end
> benzin biler... Så skruer du en benzin op i trykket skal den nok yde det
> samme....

Problemet i dên dyst er bare, at benzinbilerne næppe kan udvikles
mærkbart ret meget længere, hvorimod dieselteknikken stadig
kun er kommet ret pænt fra start.

Fra : Jonas R.

Dato : 20-06-04 16:08

> [...]

> Problemet i dên dyst er bare, at benzinbilerne næppe kan udvikles
> mærkbart ret meget længere, hvorimod dieselteknikken stadig
Ikke forstået?
Hvad kan man ikke udvikle på benzin bilerne, at skrue op for ladetryk og
smide mere diesel/benzin ind er der vist ikke så meget udvikling i....

/Jonas R.

Fra : Olesen

Dato : 20-06-04 16:13

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan man ikke udvikle på benzin bilerne, at skrue op for ladetryk og
> smide mere diesel/benzin ind er der vist ikke så meget udvikling i....

Mener ellers 'doseringsmekanikken' i dieselbilerne
konstant udvikles med stor gevinst hver gang,
og der ved hver generation sker betydelig mere
hêr end tilsvarende i benzinbilerne.

Fra : Jonas R.

Dato : 20-06-04 16:21

> [...]

> Mener ellers 'doseringsmekanikken' i dieselbilerne
> konstant udvikles med stor gevinst hver gang,
> og der ved hver generation sker betydelig mere

Kan godt ske, men du snakker indsprøjtning af brændstof. Jeg snakker om
ladetryk på turboen ikke benzin tryk. Men kan godt ske at de kan forstøve
finere, men kører du 0.9 bar på en standatd 1.8T VAG så yder den nok også
noget mere i nærheden af hvad en diesel yder...

/Jonas

Fra : Elbarto

Dato : 21-06-04 01:21

> [...]
>
> Mener ellers 'doseringsmekanikken' i dieselbilerne
> konstant udvikles med stor gevinst hver gang,
> og der ved hver generation sker betydelig mere

Kan du sige lupo det er bla hvad der er kommet af my teknologi inden for
diesel

Elbarto

Fra : Olesen

Dato : 21-06-04 16:24

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du sige lupo det er bla hvad der er kommet af my teknologi inden for
> diesel

Ja, men Lupo var jo ingen økonomisk gevinst for hverken fabrikken
eller underne, på sigt.

Iøvrigt er stop'n-Go i Lupo en gammel nyhed. FormelE
Jetta + Golf havde det for rigtig mange år siden.
-resten af Lupo historien handler mere om smalle dæk,
tynde ruder osv. end dieselteknik. Turbo'en var der,
stop'n go var der, de 3 cylindre var der (Charade),
blot rendyrket i Lupo. Men 106 diesel kører mig
bekendt også temmelig langt på literen, med konventionel
teknik som er mere holdbar/billigere.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-06-04 10:49

ENN wrote:

> Tja BMW vandt Det tyske mesterskab DTCC i 98 med en 320 Diesel - den vandt
> over samtlige spritbrændere.
> læs fx. her: http://www.btcctimes.com/tct/news/796.shtml

Ja, og så skal man overhovedet ikke tillægge det nogen betydning
at reglementet forfordeler dieselbilerne ved at tillade større
tanke, lavere vægt og større indsugning (frit fra hukommelsen) end
benzinbilerne må køre med. Vi har endnu til gode at se en
dieselbil være konkurrencedygtigt uden at den er blevet tildelt en
stribe fordele..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 10:50

On Sun, 20 Jun 2004 11:48:37 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
>at reglementet forfordeler dieselbilerne ved at tillade større
>tanke, lavere vægt og større indsugning (frit fra hukommelsen) end

Sådan er det jo hele vejen igennem - Tom kommer også med en god pointe

/Mogens K
'95 Alfa Romeo 164 Q4 V6 24V
'91 Opel Omega 3000 24V

Fra : ENN

Dato : 20-06-04 13:02

> [...]
> benzinbilerne må køre med. Vi har endnu til gode at se en
> dieselbil være konkurrencedygtigt uden at den er blevet tildelt en

Reglermentet er ens for Diesel og Benz biler se http://adac.24h-rennen.de/ -
du kan læse om sejren i Archiv - 1998.

Dieselerne havde færre pitstop - fordi de gik længere på en tankfuld - så at
de havde færre tankninger er rigtigt men ikke at de havde større tanke. Det
er jo endnu en af de ting der er dejligt ved at køre diesel - man kører
betydeligt længere på en tankfuld - og suppen er billigere - men der er
selvfølgeligt også en vis charme ved at stå og tanke benzin mens tælleværket
går amok og statskassen fyldes......

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 16:11

> betydeligt længere på en tankfuld - og suppen er billigere - men der er
> selvfølgeligt også en vis charme ved at stå og tanke benzin mens
tælleværket
> går amok og statskassen fyldes......

Tro mig, når tilpas mange er skiftet over til diesel så vil den koste det
samme eller mere end benzin. Staten har BRUG for de penge der kommer ind i
brændstofafgifter uanset hvor meget eller lidt vi bruger. Så Staten vil være
nød til at kompensere for evt. manglende benzinafgifter ved at skrue mere på
dieselafgiften........det bliver ikke anderledes på bundlinien af
statsbudgettet.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:21

> [...]
> nød til at kompensere for evt. manglende benzinafgifter ved at skrue mere

> dieselafgiften........det bliver ikke anderledes på bundlinien af

Staten tjener stort set det samme på en liter diesel, som på en liter
benzin.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 16:32

> være
> på
>
> Staten tjener stort set det samme på en liter diesel, som på en liter
> benzin.

muligt .....men de fleste diesel' kører jo længe på en liter så det giver jo
færre kr, des flere der skifter til diesel.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:46

> muligt .....men de fleste diesel' kører jo længe på en liter så det giver
jo
> færre kr, des flere der skifter til diesel.

Korrekt.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-06-04 17:06

ENN wrote:

> Reglermentet er ens for Diesel og Benz biler se http://adac.24h-rennen.de/ -
> du kan læse om sejren i Archiv - 1998.

Det jeg kan se af reglementet er at der er en klasse for
"alternative fuel":

Division 1
- AT - Touring Cars with alternative fuel (in compliance
with the present Regulations - Part 2)

Og en:

Division 2
- Diesel 2000 and Super 2000 complying with DMSB
approved regulations for 2004

På <http://dmsb.de> kan jeg ikke umiddelbart finde reglementet for
Diesel 2000 og Super 2000, men det er muligvis mit tyske der
svigter mig. Det kan dog undre at der er to navne for tingene hvis
der ikke er nogen forskel i reglementet.

Jeg synes hverken det fremgår af <http://adac.24h-rennen.de> eller
<http://dmsb.de> at reglementet skulle være ens for de to
brændstoftyper, hvis du kan finde noget konkret modtager jeg gerne
et link.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-06-04 11:18

> [...]
> ikke tro det havde den store betydning når man ser på den (bedrøvelige)
> Danske bilpark - ikke mange af de Danske æsker ville gennemføre ret mange

Evner indenfor banekørsel er ikke relevant for hvilken bil man vælger, det
kan jeg kun give dig ret i.
Dieselbiler har dog en stor ulempe, de kan kun bruges af bilister med et
stort kørselsbehov.
Kører man som jeg måske 10.000 km om året, og ofte småture på måske 5 km er
diesel ikke brugbart.
Efter sigende er holdbarheden af motorerne meget lav med et sådant
kørselsmønster.

Niels

Fra : No1

Dato : 20-06-04 10:42

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> Knutstorp til en Handling Day. Ligefra Porsche 911 GT3 RS til Skoda
> Fabia RS TDI 130. Sidstnævnte blev i dén forbindelse udråbt til

Du fortæller vel ikke at Fabiaen var mindre sportslig end Porche
GT3'eren?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 10:47

On Sun, 20 Jun 2004 11:41:41 +0200, No1
<nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

>Du fortæller vel ikke at Fabiaen var mindre sportslig end Porche
>GT3'eren?

Alle biler er selvfølgelig vurderet ud fra deres niveau og ikke
minmdst konkurrenter - det gi'r sig selv. For nogle...

/Mogens K
'95 Alfa Romeo 164 Q4 V6 24V
'91 Opel Omega 3000 24V

Fra : EjS

Dato : 20-06-04 23:02

> [...]

> vidundere er der langt igen. Dette års nok mest interessante dieselbil
> er Fabia RS, men motoren er så stor en hæmsko på køreoplevelsen, at

Har også læst det med stor fornøjelse :)

Det er bestemt ikke overraskende idet BM netop lagde vægt på ren
baneegenskaber. Som (næsten) daglig bruger af moderne diesel står det helt
klart for mig at diesel til almindelige personbiler ikke besidder rent
sportslige egenskaber. Alene evnen til at tage og smide omdrejninger er alt
for dårlig.

Alligevel mener jeg at diesel godt kan have sin berettigelse i sportslige
personbiler. Fabia RS kan udmærket være en sjov bil under mere normale
forhold der gør sig gældende på det almindelige vejnet.

Moderne diesel besidder virkelig nogen gode egenskaber - men det er mere i
retning af komfortpræget og ubesværet kørsel der også har en hel del med
køreglæde at gøre. Til gengæld skal diesel ikke skydes sportslige egenskaber
i skoene selvom mellemaccelerationer er mange benzinbiler totalt overlegne.

Ligesom når man står i supermarkedets vinafdeling må man købe det der nu
passer til ens smag og den pågældende menu.

MVH EjS

Fra : Mogens

Dato : 21-06-04 05:41

On Mon, 21 Jun 2004 00:01:41 +0200, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Har også læst det med stor fornøjelse :)
>Det er bestemt ikke overraskende idet BM netop lagde vægt på ren
>baneegenskaber.

Det er så ikke rigtigt - iøvrigt henviser jeg til andre kanaler også.

> [...]
>sportslige egenskaber. Alene evnen til at tage og smide omdrejninger er alt

Ja.

>Alligevel mener jeg at diesel godt kan have sin berettigelse i sportslige
>personbiler. Fabia RS kan udmærket være en sjov bil under mere normale
>forhold der gør sig gældende på det almindelige vejnet.

Det er netop dét, den ikke kan

>Moderne diesel besidder virkelig nogen gode egenskaber - men det er mere i
>retning af komfortpræget og ubesværet kørsel der også har en hel del med
>køreglæde at gøre.

Sikkert

>Til gengæld skal diesel ikke skydes sportslige egenskaber
>i skoene selvom mellemaccelerationer er mange benzinbiler totalt overlegne.

Hurtige mellemaccelerationer i højeste gear har intet med sportslighed
at gøre

>Ligesom når man står i supermarkedets vinafdeling må man købe det der nu
>passer til ens smag og den pågældende menu.

EOD herfra :)

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-06-04 11:55

EjS wrote:

> [...]
> i skoene selvom mellemaccelerationer er mange benzinbiler totalt overlegne.

Jeg tror problemet ligger i definitionen af ordet "sportslig", jeg
oplever at mange sidestiller "hurtig" med "sportslig".. Hurtighed
er en naturlig del af sport, men det er kun en lille del af det
samlede billede. Indstyringsvillighed, bilens balance, hvor hurtig
motoren er til at følge speederen og den slags er også vigtige
dele af begrebet, det er en samlet pakke..

Så selv om en dieselbil godt kan være hurtig, så er det ikke
automatisk nok til at den også er sportslig, jeg tror det er på
den baggrund at BM "slagter" Fabia'en..

--
Hygge..
Thomas

Fra : EjS

Dato : 21-06-04 16:00

Efter at have lavet et par stikprøver af denne tråd efter at have været ude
af gruppen nogen måneder er jeg nået frem til følgende konklusion:

1. Der bliver snakket om det samme
2. De få faste skribenter har samme holdning
3. Man spilder stadig tiden herinde ;)

Men sådan er det nok i den her gruppe :)

Det kan være jeg bliver alligevel!

MVH Esben Juul Sørensen
Civilingeniør

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-06-04 21:06

> 1. Der bliver snakket om det samme
> 2. De få faste skribenter har samme holdning
> 3. Man spilder stadig tiden herinde ;)

*LOL*

> Civilingeniør

Sådan - du bliver forhpbentlig..

--
/Jan W Nielsen - halvstuderet røver.

Fra : EjS

Dato : 22-06-04 11:33

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> *LOL*

Ok - du fangede ironien :)

> Sådan - du bliver forhpbentlig..

Jaja - jeg skal selv snart have indkøbt et vogntøj

> /Jan W Nielsen - halvstuderet røver.

Er man lidt beskeden nu ;)

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-06-04 14:05

> Er man lidt beskeden nu ;)

Lidt falsk beskedenhed er altid godt.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-06-04 10:10

Jan W Nielsen wrote:

> Lidt falsk beskedenhed er altid godt.. )

Min eneste fejl er faktisk min beskedenhed..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-06-04 11:53

Mogens Knudsen wrote:
> [...]
> vidundere er der langt igen. Dette års nok mest interessante dieselbil
> er Fabia RS, men motoren er så stor en hæmsko på køreoplevelsen, at

http://www.truckracing.de/2004/zeige.php?datei=truckracing&action=6
Det kan godt være at dem der kører i denne serie ikke er enige med dig så

Eller hvad siges der til 1500 HK/5000 NM, 0 - 160 km/t på knap 5 sekunder.

Jeg læste også for noget tid siden, at Peugeot ville starte en diesel racer
serie op, med deres concept bil Peugeot RC.
Svjh skulle den vist have små 200 HK.

Men selvfølgeligt skal de jo sammenlignes med biler inden for "egne"
rækker/klasser, for ellers er der jo heller ikke meget sport i f.eks. en
Porsche 911 GT3 RS, hvis den sammenlignes med f.eks. en Ferrari F2004.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens

Dato : 22-06-04 17:18

On Tue, 22 Jun 2004 12:53:22 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>http://www.truckracing.de/2004/zeige.php?datei=truckracing&action=6
>Det kan godt være at dem der kører i denne serie ikke er enige med dig så
>Eller hvad siges der til 1500 HK/5000 NM, 0 - 160 km/t på knap 5 sekunder.

Jow, jow...

> [...]
>rækker/klasser, for ellers er der jo heller ikke meget sport i f.eks. en
>Porsche 911 GT3 RS, hvis den sammenlignes med f.eks. en Ferrari F2004.

Jeg stopper hér - gider ikke det pjat mere. Ses...

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-06-04 17:25

Mogens wrote:

> Jeg stopper hér - gider ikke det pjat mere. Ses...

Jeg forstår ikke hvad du mener ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-06-04 10:04

Per Beer Hansen wrote:

> http://www.truckracing.de/2004/zeige.php?datei=truckracing&action=6
> Det kan godt være at dem der kører i denne serie ikke er enige med dig så

Sporten i den serie ligger i mine øjne i konkurrencemomentet, ikke
i måden monstrene kører på..

> Men selvfølgeligt skal de jo sammenlignes med biler inden for "egne"
> rækker/klasser, for ellers er der jo heller ikke meget sport i f.eks. en
> Porsche 911 GT3 RS, hvis den sammenlignes med f.eks. en Ferrari F2004.

911'eren bliver da hverken mere eller mindre sportslig afhængigt
af hvad man sammenligner den med. Det kan godt være den bliver
mindre konkurrencedygtig af møde en F2004, men det sportslige
forsvinder ikke af den grund.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-06-04 17:34

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> af hvad man sammenligner den med. Det kan godt være den bliver
> mindre konkurrencedygtig af møde en F2004, men det sportslige

Det har du ret i, men i tilfældet fra Knutstorp var der jo netop tale om en
sammenligning mellem flere biler, og den mindst sportslige kom nederst på
listen.
Nu har jeg ikke selv læst den artikel som Mogens refererer til, så jeg ved
derfor ikke hvilke andre biler der var med i testen, men jeg mener dog
stadig at man bør sammenligne nogenlunde ens biler.
Alstå ikke en Skoda Fabia diesel og en Porsche 911, der kender man jo
vinderen på forhånd.
Om en diesel bil/motor så kan være sportslig eller ej, vil jeg så mene
"bare" kommer an på hvor hurtigt racerkøreren kan omstille sig til en
ny/anden køremåde.
Er man vant til at køre omdrejningstælleren op til 10000 rpm hver gang man
skifter gear, så er det da klart at det virker totalt forkert lige pludselig
ikke at skulle gøre det

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-06-04 22:13

Per Beer Hansen wrote:

> Det har du ret i, men i tilfældet fra Knutstorp var der jo netop tale om en
> sammenligning mellem flere biler, og den mindst sportslige kom nederst på
> listen.

Jeg har heller ikke læst artiklen, men hvis jeg forholder mig til
de tidligere udgaver af Handling Day BM har lavet, så er det mit
indtryk at selv om de slutter af med at sammenligne omgangstider,
så er de individuelle kommentarer til bilernes køredynamik lige
netop individuelle.. Jeg har da set BM rose en bil på trods af den
ikke kørte fra alle konkurrenterne i sin klasse.

> Nu har jeg ikke selv læst den artikel som Mogens refererer til, så jeg ved
> derfor ikke hvilke andre biler der var med i testen, men jeg mener dog
> stadig at man bør sammenligne nogenlunde ens biler.

Det kommer an på hvad målet med sammenligningen er. Som jeg
opfatter Handling Day, så er det en dag hvor man laver en 15-20
individuelle testkørsler, dog med den samlede målsætning at se
hvor "køreglade" bilerne er. At sammenligne omgangstider på tværs
af klasserne giver ikke meget mening, for naturligvis er en Fabia
ikke tilnærmelsesvis lige så hurtig som en 911. Testen kunne i
princippet godt vise at Fabia'en var en køreglad, lille bil med
sportslig karakter, mens 911'eren måske var nervøs, understyrende
og tung at danse med på trods af hurtigheden.

> Om en diesel bil/motor så kan være sportslig eller ej, vil jeg så mene
> "bare" kommer an på hvor hurtigt racerkøreren kan omstille sig til en
> ny/anden køremåde.

Jeg er ikke enig. Den dygtige chauffør kan naturligvis få mere ud
af en "besværlig" bil, men det ændrer ikke på bilens design. Jeg
har set masser af svenske rallykørere køre hamrende hurtige
omgangstider i Volvo 240'ere, men det er ikke det samme som at en
"skærgårdstraktor" er sportslig, det betyder kun at kørerne evner
at kompensere for konstruktionen. Sammenlignet med fx. en Lotus
Europa, der styrer ind i et sving bare man overvejer at dreje, har
en perfekt balance og danser som en ballerina, så er det åbenlyst
at 240'eren er håbløst skruet sammen udfra et rent sportsligt
perspektiv. Racerkører eller ej, så er der biler det har sporten i
blodet og andre der ikke har og det har intet med
omgangshastigheder at gøre..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-06-04 20:03

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> en perfekt balance og danser som en ballerina, så er det åbenlyst
> at 240'eren er håbløst skruet sammen udfra et rent sportsligt

Nu handler denne tråd jo "kun" om diesel vs benzin, alt det andet du skriver
giver jeg dig ret i
Om Skoda Fabia RS TDI er en u-sportslig bil, det skal jeg ikke kunne sige da
jeg ikke har prøvet den, men jeg mener stadig at man kan, med lidt
tilvænning, bruge en diesel i sportsligt sammenhæng.
Fabia'en i sig selv, burde jo ikke være en hæmsko i den sammenhæng, se bare
på Fabia WRC bilerne, de er da sat meget godt op

> Racerkører eller ej, så er der biler det har sporten i
> blodet og andre der ikke har og det har intet med
> omgangshastigheder at gøre..

Og det kan jeg så heller ikke være uenig med dig i

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-06-04 22:47

Per Beer Hansen wrote:

> Nu handler denne tråd jo "kun" om diesel vs benzin, alt det andet du skriver
> giver jeg dig ret i

Jeg synes den handler om sportslig kontra ikke-sportslig, men
sådan er der jo så meget..

> Om Skoda Fabia RS TDI er en u-sportslig bil, det skal jeg ikke kunne sige da
> jeg ikke har prøvet den, men jeg mener stadig at man kan, med lidt
> tilvænning, bruge en diesel i sportsligt sammenhæng.

Jeg vil ikke udelukke at sport og diesel kan kombineres, jeg har
bare endnu ikke hørt om et passende eksemplar af racen. Til
gengæld har jeg hørt en masse mennesker remse effekter,
tophastigheder og accelerationstider op på diverse dieselbiler,
men det siger jo ikke noget om hvorvidt de er sportslige at køre
i..

> Fabia'en i sig selv, burde jo ikke være en hæmsko i den sammenhæng, se bare
> på Fabia WRC bilerne, de er da sat meget godt op

Ifølge BM er den åbenbart..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-06-04 08:31

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg synes den handler om sportslig kontra ikke-sportslig, men
> sådan er der jo så meget..

Jeps, sådan er vi jo så forskellige

> Jeg vil ikke udelukke at sport og diesel kan kombineres, jeg har
> bare endnu ikke hørt om et passende eksemplar af racen.

Der var da en diesel med i dette års LeMans (den holdt bare ikke så længe),
jeg mener at det var en af prototyperne (LMP1) med en VW V10 maskine.
Kris Nissen kørte da også (med en del succes) race i en Golf Diesel for
nogle år siden i Tyskland.

> [...]
> tophastigheder og accelerationstider op på diverse dieselbiler,
> men det siger jo ikke noget om hvorvidt de er sportslige at køre

Vil det sige at man ikke bare kan kigge på speedometeret mere, for at finde
den hurtigeste bil ?
Det husker jeg i hvert fald som barn, bare et hurtigt blik på speedo, så
viste man alt om den bil

> Ifølge BM er den åbenbart..

Jeg kunne også snildt forestille mig, at der er temmelig stor forskel på en
Fabia RS TDI og en Fabia WRC, og det nok ikke i TDI'ens favør hvad angår
sportslighed

Mine tanker om diesel og motorsport er mere af generel karakter, og altså
ikke kun vedr. Fabia.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-06-04 10:10

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> den hurtigeste bil ?
> Det husker jeg i hvert fald som barn, bare et hurtigt blik på speedo, så

Lidt med måde, da man blev lidt ældre lærte man at man altid
skulle huske at trække 20 km/t fra..

> Jeg kunne også snildt forestille mig, at der er temmelig stor forskel på en
> Fabia RS TDI og en Fabia WRC, og det nok ikke i TDI'ens favør hvad angår
> sportslighed

Det tror jeg er et ret sikkert bud..

> Mine tanker om diesel og motorsport er mere af generel karakter, og altså
> ikke kun vedr. Fabia.

Samme her.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 27-06-04 08:32

> [...]

> at finde den hurtigeste bil ?
> Det husker jeg i hvert fald som barn, bare et hurtigt blik på

Jeg husker stadig min store undren da jeg første gang kiggede ind i en
Saab Sonett. Speedometeret gik kun til 120 (eller så)!

mvh
Peter

Fra : Peter G C

Dato : 22-06-04 18:47