Hvilken en af disse 3 MC skal jeg vælge?
Fra : mikkel paulsen

Dato : 20-06-04 01:11

HEJ
jeg har nu kigget på mc i over 6mdr, og har nu også fået mig et
mc-kørekort.
Men nu skal det jo være, jeg skal have købt mig en mc. Jeg har MAX!
25.000.- gerne 20.000.- og jeg har KUN lille MC-kort da jeg er 19 år.

Mine krav er simple: den skal virke "hver dag" sådan da næsten det
skal være mit til fra transport middel om sommeren efterår og forår :D
den skal være pæn dvs ingen BSA MZ JAWA og japanere før 80'erne.

jeg har overvejet disse modeller:

Honda CB 450 S slut 80'erne "helst med kåbe" den er dog lidt dyr og de
koster mellem 20 og 25.000.- og skal selvfølgeligt drosles.

Min yndlings indtil jeg så den næste model XZ!
Yamaha XS 400 Seca 80-88'erne den koster fra 15-20.000.- lige min pris
klasse. den skal selvfølgeligt også drosles. modellen er min yndlings
da den skulle være ret pålidelig og så er den billig og relativt pæn.

Nu er jeg så faldet over modellen Yamaha XZ 550 fra omkring 85
www.kok-mc.dk har en i rød/hvid, den er jo mega pæn og 20.000.- er da
også billigt, men har modellen nogen fejl eller hvorfor er den så
billig "den er med afgift jeg har spurgt!"

Hvad ville i vælge, eller hvad mener i jeg skal vælge?

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 04:54

Den kan være billig (modsat de fleste andre) fordi det er "kunde til kunde."
Hvis nu en kunde har sat den i kommision hos Kok MC, er det jo kunden, der
bestemmer prisen.
Det er et gæt.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 06:54

"Chris" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
kunde."
> Hvis nu en kunde har sat den i kommision hos Kok MC, er det jo kunden, der

Og når det er "sælges for kunde" er der jo ingen garanti på

Brian

Fra : Eg Egemarke

Dato : 20-06-04 08:11

Jeg ville tage Xs 400 har selv haft een og gik osse dengang og drømte om Xz
550, men da jeg efterfølgende har lært en smule om den gennem en kammerats
ejerskab af en sådan, kan jeg kun sige. Hold dig laaangt væk fra Xz 550 han
havde ikke andet en bøvl og ballade med hans og den stod ellers flot. En
sådan Xs 400 er mere alm og dermed lettere adgang til reservedele og så
virkede det bare altid på den jeg havde i næsten 2 år uden bøvl

--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Armand

Dato : 20-06-04 09:47

Eg Egemarke <egemarke@hotmail.com> skrev i en
> Jeg ville tage Xs 400 har selv haft een

400-Seca'en er efterhånden blevet denne gruppes yndling!
Flere har med tiden købt sig en ud fra råd her på gruppen og få, hvis
overhovedet nogen, er blevet skuffet!

> .............gik osse dengang og drømte om Xz 550, men da jeg
> efterfølgende har lært en smule om den gennem en kammerats ejerskab af en
> sådan, kan jeg kun sige. Hold dig laaangt væk fra Xz 550

Jeg husker at den ellers visionært fremstillede XZ550 (V2 kom først rigtig
på mode mere end 15 år efter XZ's introduktion) havde sine store problemer
med den alternative karburering á faldstrøms-karburatorer. Ligeledes var
forgaflen temmelig ringe.
Alt i alt blev XZ'en ikke nogen succes og der blev kun lavet den ene model,
hvis ikke ligefrem kun den ene produktion/årgang

Generelt vil jeg sige at det dårligt varsel at en model kun er produceret i
én type/årgang, når man tyve år efter står med et eksemplar "på hånden":
Der må være vægtige grunde til at pågældende model ikke slog igennem på
markedet, ligesom at det ikke forbedrer reservedels-situationen at det er en
one-off model, så hold dig langt væk fra den :-|

> .......Xs 400 er mere alm og dermed lettere adgang til reservedele og så
> virkede det bare altid på den jeg havde i næsten 2 år uden bøvl

Jup!
Ryg bare på Seca'en !

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 20-06-04 22:38

Armand wrote:

> Jeg husker at den ellers visionært fremstillede XZ550 (V2 kom først rigtig
> på mode mere end 15 år efter XZ's introduktion)

Årh vel, 15 år, Honda's VT500E og C fra '83- hhv '84- var da glimrende
cykler, ligesom den efterfølgende NTV - så mon ikke bare det var Yamaha,
der klodsede i det md XZ'en

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 18:32

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> Årh vel, 15 år, Honda's VT500E og C fra '83- hhv '84- var da glimrende
> cykler, ligesom den efterfølgende NTV - så mon ikke bare det var Yamaha,
> der klodsede i det md XZ'en

Ligesom CX'eren!
Frasen var blot for ligesom at træde lidt i hvorledes en motorkonfiguration
kan gå
hen og blive mode, og der manglede i den forbindelse måske en smiley :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 22-06-04 19:31

Armand wrote:

> Ligesom CX'eren!

Som imidlertid kom 6-7 år før XZ - og still going strong blandt sine
fans her 20 år efter

> Frasen var blot for ligesom at træde lidt i hvorledes en motorkonfiguration
> kan gå hen og blive mode, og der manglede i den forbindelse måske en smiley :-/

Armand dog, du har ellers været med herinde længe nok til at vide, at
man kan tage nok så mange forbehold og alligevel blive holdt op på et,
man ikke har taget

Det er netop det, der driver trådene helt ud i hampen, ikke

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Berthil Forrest

Dato : 20-06-04 22:44

Én af dem var mig
Og jeg blev bestemt ikke skuffet - tværtimod!!

Det var også min første cykel, og den kan kun anbefales til en
førstegangs-mc'ist!

Var desværre ude for et uheld for halvanden måned siden (uopmærksom bilist)
hvor den måtte afgå ved døden - totaltskadet... der er jo ikke så meget at
gi' af (

Men absolut et fornuftigt valg!

Held og lykke med jagten!

Mvh Berthil.

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 16:23

Berthil Forrest <FJERN_DETTEberthil@vip.cybercity.dk> skrev i en

> Var desværre ude for et uheld for halvanden måned siden (uopmærksom
bilist)
> hvor den måtte afgå ved døden - totaltskadet...

Totalskadet og afmeldt af forsikringen??

--
Armand.

Fra : Berthil Forrest

Dato : 22-06-04 22:34

> Berthil Forrest <FJERN_DETTEberthil@vip.cybercity.dk> skrev i en

> bilist)
>
> Totalskadet og afmeldt af forsikringen??

Ja og ja.

Nu går jeg bare og venter på at få udbetalt forsikringen fra den
impliceredes forsikringsselskab, og så starte mc-jagten endnu en gang
Nu har jeg lidt flere penge til rådighed og går efter en nyere model, men
ellers ville jeg ikke tøve ét sekund med at købe en xs400 seca igen, mikkel!
.....men det ville sgu være synd at sige at forsikringsselskabet har travlt
med at udbetale pengene

Kæft jeg glæder mig til at sidde på en 'cykel' igen, og jeg finder næppe et
forum med større sympati for dette end her

Og husk rygbeskytteren mikkel - uden en sådan ville jeg være heldig hvis jeg
var lam fra nakken og op......

Mvh Berthil
stadig ejer af 'død' xs400 seca

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 20:55

Jo. Ham, som den sælges for, hæfter efter min bedste overbevisning for
pligten omkring garanti.
Kan tage fejl - overbevis min overbevisning om noget andet!

Fra : Richard

Dato : 20-06-04 22:30

Chris wrote:

> Jo. Ham, som den sælges for, hæfter efter min bedste overbevisning for
> pligten omkring garanti.
> Kan tage fejl - overbevis min overbevisning om noget andet!

Ham/firmaet, der sælger i kommision for andre, kan nemt komme til at
fremstå som mellemmand, som skal hæfte for fejl og mangler jvf
købeloven. Hvis kommisionssælger fx udleverer en købsaftale skrevet på
eget firmas brevpapir, ville jeg som køber forvente, at han/firmaet
indestår for produktet. Er det derimod kommisionsgiveren/ejeren der
udleverer og kvitterer for at modtage betalingen, er det et privatkøb
(hvis sælger ikke driver erhverv med salg af samme slags vare).

Citat om en sag med en mellemmand, der ville fralægge sig sit ansvar ved
et salg af hi-fi udstyr sakset fra:
<www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgorelser/radio/mellemmand/>

Nævnet traf følgende afgørelse: "Den, som har optrådt som mellemmand ved
indgåelsen af en aftale, og som vil gøre gældende, at aftalen ikke er
indgået på egne, men på en tredjemands vegne, har bevisbyrden herfor."

- videre hedder det:

"Nævnet lægger herefter til grund, at aftalen er indgået med indklagede
selv som sælger."

Men i længden kan det nok bedst svare sig at gå langt uden om den slags
kommisionsforretninger for at undgå en sag om erstatning for evt. fejl -
eller i det mindste ikke betale mere for varen end i en ren privat
handel, hvor du jo vil reservere netop for den mangklende
reklamationsret

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 08:39

mikkel paulsen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>også billigt, men har modellen nogen fejl eller hvorfor er den så
>billig "den er med afgift jeg har spurgt!"

Nok fordi at det er en af de mest fejldesignede modeller nogensinde, den har
så mange "indbyggede" fejl at der faktisk står en nogle med meget lavt km.
tal af samme grund.

>Hvad ville i vælge, eller hvad mener i jeg skal vælge?

Noget andet....

mvh
Orla

Fra : Jan

Dato : 20-06-04 09:36

> [...]
> også billigt, men har modellen nogen fejl eller hvorfor er den så
> billig "den er med afgift jeg har spurgt!"

Hejsa.

Der er en model magen til til salg på dba.dk til 12.500 kr., så hvorfor er
det lige du mener, at det er specielt billigt ???

Mvh. Fætteren
*CBR929RR*

Fra : mikkel paulsen

Dato : 20-06-04 18:34

"Jan" <jndkmd@yahoo.dk> wrote in message news:<40d54c66$0$305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
>
> Der er en model magen til til salg på dba.dk til 12.500 kr., så hvorfor er
> det lige du mener, at det er specielt billigt ???

jeg har vidst snakket med ham som har den, den var uden afgift mener jeg.

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 18:31

mikkel paulsen <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en
> "Jan" <jndkmd@yahoo.dk> wrote in message

> jeg har vidst snakket med ham som har den, den var uden afgift mener jeg.

Netop fordi at det er en one-off model, burde en pæn XZ550 uden afgift og
til dén pris, købes og stilles på loftet de næste 25 år

--
Armand.
(der nok blev noget upopulær hvis han (endnu engang) kom hjem med "noget

Fra : Soede

Dato : 20-06-04 10:46

Jeg har haft en XZ 550 siden 1990 med 82.000 km på klokken hvoraf jeg har
kørt de 60.000 km på den uden store problemer.

Motoren har ikke været åbnet dog er starter koblingen blevet skiftet 2 gange

Min filosofi er at hvis den har nok olie og den ikke bliver kørt som sport
MC holder den meget længe

/Kenneth

Fra : Ole Baun

Dato : 20-06-04 11:00

"mikkel paulsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> skal være mit til fra transport middel om sommeren efterår og forår :D
> den skal være pæn dvs ingen BSA MZ JAWA og japanere før 80'erne.

- snip -

> Hvad ville i vælge, eller hvad mener i jeg skal vælge?

Hvis nu driftssikkerhed, (at den virker hver dag), har højere prioritet end
at "den skal være pæn" så ville 20.000,- IMO kunne bruges langt bedre, (mere
fornuftigt), på noget helt nyt.
Fx.:
- Honda SCV 100 Lead (kr. 16.996,-)
- Honda ANF 125 Innova (kr. 19.998,-) www.honda-mc.dk
- PGO T-Rex 110 2T (kr. 14.995,-) www.c-reinhardt.dk

De ovennævnte eksempler har så godt nok heller ikke stort andet end den
store nummerplade til fælles med de 3 mc´er du giver os at vælge imellem

Bortset fra det faktum at én 20 år gammel mc sandsynligvis har flere
"sygedage" en end ny, (og det kan jo være irriterende nok i sig selv), kan /
vil du så selv skrue i den ?

Du spurgte "Hvilken en af disse 3 MC skal jeg vælge?", og det lykkes mig at
svare noget helt andet; - måske skulle jeg overveje at gå ind i politik

Ole Baun
CB 500, ´96, 129 kkm

Fra : mikkel paulsen

Dato : 20-06-04 18:33

"Ole Baun" <olepunktumbaun@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<40d56035$0$179$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
> "mikkel paulsen" skrev i en meddelelse

> De ovennævnte eksempler har så godt nok heller ikke stort andet end den
> store nummerplade til fælles med de 3 mc´er du giver os at vælge imellem

ja jeg har tænkt på en scooter-mc men det er jeg gået fra igen! dem er
der altså bare ikke meget sjov ved, jeg ville jo også gerne kunne køre
på en lille mc-ferie med min bror til norge eller noget.

hmm okay det tegner ikke godt for XZ'en med jeres indlæg, øv! den er
ellers fed! men jeg vil dog gerne høre fra flere som har ejet sådan
en.

Fra : Ole Baun

Dato : 20-06-04 20:39

"mikkel paulsen" skrev i en meddelelse

- snip -

> ja jeg har tænkt på en scooter-mc men det er jeg gået fra igen! dem er
> der altså bare ikke meget sjov ved, jeg ville jo også gerne kunne køre
> på en lille mc-ferie med min bror til norge eller noget.

Hva´ så med en fabriksny Kanuni MZ ETZ 251 til kr. 24.992,- www.ewalds.dk
Min bror havde i ´96 en MZ 251, som han kørte til Middelhavet (og retur) på.
Efterfølgende har han nu godt skiftet den ud med en Suzuki GS 500, som
primært bliver brugt til touring i Europa.

Ole Baun

Fra : Asger Steffensen

Dato : 20-06-04 23:12

> [...]
> skal være mit til fra transport middel om sommeren efterår og forår :D
> den skal være pæn dvs ingen BSA MZ JAWA og japanere før 80'erne.

SNIP
> Hvad ville i vælge, eller hvad mener i jeg skal vælge?

En erfaren Yamaha mekaneiker fortalte mig engang om XZ550: "den er
kompliceret og dyr at vedligeholde". Men det er da en sød cykel ellers...

Anyway, i prisklassen "max 20-25 K" er der da flere at vælge i mellem, selv
hvis driftsikkerheden er vigtig.
Suzuki GS 450 og GSX 250/400 er slidstærke modeller, der går mange af dem og
reserverdele er til at skaffe. Hvis du er heldig kan du måske finde en GS500
af de første modeller fra 89 til omkring 25 k.

Honda CB400N ligeledes et rimeligt valg.

Ellers kan du måske finde en Kawasaki Z400 eller Z500 fra starten af
80'erne. Det er dog 4-cyl modeller.

Honda CX 500 er muligvis så meget liebhjaver nu at de er blevet dyre, men
ellers er de også ret slidstærke.

Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)

Fra : mikkel paulsen

Dato : 21-06-04 21:00

"Asger Steffensen" <ast@get2net.net.dk> wrote in message news:<40d60bc8$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> 80'erne. Det er dog 4-cyl modeller.
>
> Honda CX 500 er muligvis så meget liebhjaver nu at de er blevet dyre, men

okay tak for svarene. Men jeg har været alle de andre nævnte modeller
igennem, de fleste er lidt for dyre og store.
men det er da ellers trælst at XZ'en ikke er et godt valg den ser
ellers lækker ud :D

Fra : Richard

Dato : 21-06-04 21:31

mikkel paulsen wrote:

> men det er da ellers trælst at XZ'en ikke er et godt valg den ser
> ellers lækker ud :D

Jame, hvis de andre er for dyre, og du kan lide XZ'en - også efter en
god lang prøvetur - så tag da chancen, køb den og tag så evt.
afskrivningen sidenhen, hvis du aldrig kommer af med den, når du vil
have noget andet. Så har du en god cykel efter din smag og til dit
nuværende budget så længe

Iøvrigt: Hvis den hos Kok sælges for en privat, burde du kunne trykke
prisen nogle tusind, for det fremgår jo ikke af prisskiltet. Tværtimod
står der, at prisen er ekskl. lev.omkostninger; og det ville jo ikke
være relevant, hvis det er en privat handel, Kok blot annoncerer, vel

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-04 06:29

Richard skrev i meddelelsen
<40d74624$0$293$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
>afskrivningen sidenhen, hvis du aldrig kommer af med den, når du vil
>have noget andet. Så har du en god cykel efter din smag og til dit

Hvilket mange gange bliver "døden" for en ellers lang MC-kariere. Den
billige cykel, der står i garagen mens man venter på den umulige reservedel,
eller mangler pengene til do. Når der så er gået et par år uden at have
været på gaden, så skal der mere end almindelig interesse til at skubbe gang
i MC-livet igen.

Glem nu XZ'er, den er for en samler, der i forvejen har cykler nok, der
_kan_ køre :-|

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 22-06-04 15:36

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> været på gaden, så skal der mere end almindelig interesse til at skubbe gang

Lev dine drømme og betal for dem - eller følg snusfornuften og gem
pengene til senere - men til hvad? Det er vel sagen i en nøddeskal, og
hvis ikke vor brave ven er parat til at satse op til 20 kkr i
afskrivning - worst case - på en cykel, bliver det næppe heller nogen
glorværdig mc-karriere siden IMHO.

For hvor stor en afskrivning får han/hun ikke på en fabriksny cykel, for
ikke at tale om præmie til kaskoforsikring. Som denne cykel jo ikke
behøver, da den lader til at være omtrent så u-tyvetækkelig som
overhovedet muligt...

Det er ingen Honda, så reservedelene på denne halvgamle mc kan muligvis
blive et problem; men så kan man da købe en dronning i mekanisk god
stand og tage dele efter den ved behov - de står jo rundt omkring i
verden i et vist antal, disse XZ'er

Der er nok af twin og fircylindrede række4ermodeller i denne prisklasse
pga det høje afgiftsniveau og lave nysalg i denne klasse, så der er IMHO
ikke noget at sige til, når nogen tænder på en mere individuel mc

Hvis den ellers kører godt, er sund og du har gjort den økonomiske
risiko op, så just go for it...

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 18:34

> [...]
> hvis ikke vor brave ven er parat til at satse op til 20 kkr i
> afskrivning - worst case - på en cykel, bliver det næppe heller nogen

Jeg kan godt følge tankegangen, og personligt kunne jeg måske nok forledes i
den retning (blot ikke med XZ'en); men for en ung/nybegynder hvis budget kun
lige er på 20.000,- svarer det måske til at andre (dig?) skulle rive sig med
100.000,- eller mere på et risikoprojekt med 100% afskrivning som worst
case, og det er der nok få der er med på :-|

> For hvor stor en afskrivning får han/hun ikke på en fabriksny cykel,

Det er ikke inde i debatten, derved at vedkommende netop har ræsonneret at
budgettet ikke er dertil, men blot til en (typisk) 400seca!

> .....for ikke at tale om præmie til kaskoforsikring. Som denne cykel jo
> ikke behøver, da den lader til at være omtrent så u-tyvetækkelig som
> overhovedet muligt...

Samme svar!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 22-06-04 19:41

Armand wrote:

> [...]
> 100.000,- eller mere på et risikoprojekt med 100% afskrivning som worst
> case, og det er der nok få der er med på :-|

Det var dog en nagativ holdning, I lægger for dagen. Det kunne jo også
gå hen og gå godt og blive cyklen for livet. Hvem siger, Mikkel
nogensinde får lyst til mer mc? - sandsynligheden, måske, men igen en
negativ fremskrivning IMHO

Set over tre år, hvor stor andel er de 20 worst-case-tabte kkr af de
samlede udgifter til beklædning, ejerafgift, ansvarsforsikring? 50pct?

Nej, jeg skal ikke lokke Mikkel på glatis, blot sige, at der er en anden
vej end den slagne, blot han er parat til at betale. Og det ved kun han

> Det er ikke inde i debatten, derved at vedkommende netop har ræsonneret at
> budgettet ikke er dertil, men blot til en (typisk) 400seca!

Nej, men Orla talte om "en ellers lang MC-kariere", hvilket - igen efter
sandsynligheden - taler for, at han på et eller andet tidspunkt ville
investere i en ny(ere) = dyrere cykel. Og set i et livstidsperspektiv,
er de 20 kkr. nok ikke så meget - sandsynligvis, for med lidt
handelstalent kan cykler jo også gensælges uden tab. Spørgsmålet er
blot, om og hvornår ejeren er parat til at tage en eventuel afskrivning

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-04 21:55

Richard skrev i meddelelsen
<40d87d28$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
>gå hen og gå godt og blive cyklen for livet. Hvem siger, Mikkel
>nogensinde får lyst til mer mc? - sandsynligheden, måske, men igen en

Fordi at cyklen er så umulig hvis det går galt, alt på den er anderledes.
Hvis eksempelvis en membran i den "vierde" faldstrømskarburator revner,
(hvilket ikke er usansynligt efter 20 år), så er Mikkel grounded indtil at
han finder en fungerende på en anden XZ, eller leder europa tyndt for en
"new old stock". På eks. XS400 bestiller han bare en uoriginal membran, og
er kørende dagen efter.

> [...]
>handelstalent kan cykler jo også gensælges uden tab. Spørgsmålet er
>blot, om og hvornår ejeren er parat til at tage en eventuel afskrivning

Jeg tænker ikke i den retning, jeg tænker alene i anvendelighed, og
sansynlighed for anvendelighed. Derfor er mit råd til Mikkel, som andet sted
i tråden taler økonomi, at købe en gængs mc, det være sig XS400, GS500,
eller lignende, og holde sig fra "interessante" cykler som XZ550 og GSXR250

Grunden til at jeg er så "negativ" er, at jeg selv startede på en lidt over
20 år gammel mc, og først omkring 16 år senere opdagede hvad mc-kørsel gik
ud på :-/

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 22:11

> [...]
> handelstalent kan cykler jo også gensælges uden tab. Spørgsmålet er
> blot, om og hvornår ejeren er parat til at tage en eventuel afskrivning

Nu er det svært det der med andres økonomi, men selv om jeg mener at sidde
rimeligt i det, har jeg ikke råd til at miste de penge jeg har parkeret i
motorcyklen - Og jeg ved det, for jeg har prøvet det:
Da jeg var et par og tyve år, dog med skiftende arbejde (fattigfirserne) men
med små leveomkostninger qua jeg boede i noget nær en kollektiv-lejlighed,
brændte Benelli'ens motor af - Eftersom at den videre historie blev at jeg
ikke fik den repareret og staldede den op på langt sigt, befandt jeg mig
pludselig i limbo derved at jeg ikke stod med (Benelli'ens) værdi til at
udgøre udbetalingen på næste motorcykel. Derved fik jeg ikke motorcykel før
sidst på den efterfølgende sæson, hvor det blev kombinationen af gode
akkorder og heftigt overarbejde, samt en passende motorcykel til vennepris
som faldt i hak og gav overskud til genkøb!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 22-06-04 23:07

Armand wrote:

> Nu er det svært det der med andres økonomi,

Det er heller ikke mit ærinde. Opfordrer blot til at leve drømmen ud,
men samtidig være opmærksom på, hvad det koster. Hverken mere eller
mindre

- det skulle da lige være for at få en ung knøs til at gøre det, mens
han kan. Det tænker jeg nok selv mere på nu som 52-årig, end jeg gjorde
for 30 år siden...

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 16:27

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en

> [...]
> eller mangler pengene til do. Når der så er gået et par år uden at have
> været på gaden, så skal der mere end almindelig interesse til at skubbe

Hørt!

> Glem nu XZ'er, den er for en samler, der i forvejen har cykler nok, der
> _kan_ køre :-|

- - - - Og det overblik over markedet som en novice ikke har - Og derfor
bedre mulighed for at holde den igang :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 16:25

> men det er da ellers trælst at XZ'en ikke er et godt valg den ser
> ellers lækker ud :D

Den er jo også 400 Seca op af dage, og dén havde du forelsket dig i før du
så XZ'en!

--
Armand.

Fra : NielSV650

Dato : 21-06-04 22:54

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
> Hvad ville i vælge, eller hvad mener i jeg skal vælge?

XS400 Seca er kongen

EOD.

Niels
Madam Blå mk II

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-06-04 22:59

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in
message
> Hvad ville i vælge, eller hvad mener i jeg skal vælge?

Overvej også evt. en Suzuki GS450.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der

Fra : mikkel paulsen

Dato : 22-06-04 12:10

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> wrote in message news:<40d759fc$0$23876$14726298@news.sunsite.dk>...
> "mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in
> message
>
> Overvej også evt. en Suzuki GS450.

jeg har haft et øje på den model, jeg syntes bare ikke jeg sidder ret
godt på den, den virker for lav. jeg syntes også seca'en er pænere.

Fra : Ole Baun

Dato : 22-06-04 11:30

> [...]

- snip -

> Hvad ville i vælge, eller hvad mener i jeg skal vælge?

Det er efterhånden gået op for mig at mc´ens udseende er vigtigere for dig
end driftssikkerheden.
Kan du ikke låne fx. 20.000 kr., (helst uden at banken stiller krav om
kaskoforsikring), og så ser dig om efter noget nyere i 40.000 kr.´s klassen.
Suzuki GS 500 kostede f.eks. fra ny i ´99 kr. 49.995. Du kan sikkert endda
finde én der er droslet.
Hvis ikke du selv kan / vil reparere en 20 år gammel mc så er der da mere
ide i at bruge lidt penge på at afdrage / spare op i en 5 år gammel mc der
om et par år kan sælges uden det store tab.
En 20 år gammel mc bliver ikke mere værd af at du med jævne mellemrum lader
et værksted skrue i den for 3 - 400 kr i timen.

Ole Baun
CB 500, ´96, 129 kkm

Fra : mikkel paulsen

Dato : 22-06-04 18:54

"Ole Baun" <olepunktumbaun@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<40d80a28$0$3095$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...
> [...]

> Suzuki GS 500 kostede f.eks. fra ny i ´99 kr. 49.995. Du kan sikkert endda

Du har ret der er givet mere ide i at afdrage på en nyere mc, men det
er ikke det jeg har lyst til, når jeg bare er en 19 årig gymnasieelev
med en relativt lav inkomst ca 3500 efter skat pr måned, jeg bor
hjemme så alle penge er til forbrug. Jeg regner dog også med at gøre
som du siger om et par år, når jeg er færdig med gym og får tid til at
tjene lidt ekstra.

motorcyklens udseende er ikke så vigtigt for mig men jeg vil gerne
have en der bare er lidt pæn, derfor køber jeg ikke en jawa eller
andet da jeg ikke syntes de er såå vildt pæne.
XS ejere siger at denne model ikke er til at slide op selvom den er
gammel, og ang. det med at skrue selv så kan jeg godt fikse små ting
og ellers har min bror en ven som er mc-mekaniker.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 22-06-04 19:06

"Ole Baun" <olepunktumbaun@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

> Ole Baun
> CB 500, ´96, 129 kkm

Det kunne være interessant at høre historien om de 129.000 km på den Honda.
Hvordan er det gået? Hvad er slidt, hvad er ikke? Olieforbrug? Ydelse?

Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)

Fra : Ole Baun

Dato : 23-06-04 11:54

"Asger Steffensen" <ast@get2net.net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> SNIP

> Det kunne være interessant at høre historien om de 129.000 km på den

Det er jo af gode grunde en længere historie, men jeg skal da gerne prøve at
ridse den op.
22-5-96 køb af mc kr. 66.420,-
Eftersyn for hver 6.000 km, (og i den forbindelse skift af olie og
oliefilter).
Skift af bagdæk typisk for hver 10.000 km, og fordæk for hver 20.000 km.
Kædekit, tændrør, bremseklodser, bremsevædske og koblingskabel skiftet efter
behov.
10-3-98 køb af kåbekit kr. 7.600,- (incl. montering). (Det har iøvrigt
været et helt klar forbedring af mc´en).
5-10-98 køb af givirack og tasker kr. 5.895,- (incl. montering). (Også
en særdeles god / anvendelig investering).
13-8-99 (60.199 km) kronrørslejer skiftet, forgaffel pakdåser udskiftet.
4-11-99 kåbedele, spejle, udstødning m.m. skiftet kr. 13.958,-. (Jeg
mødte en modkørende bil på en bakke, på en smal vej. Det lykkedes mig kun at
ødelægge bilens venstre forskærm og sidespejl).
20-6-01 (83.778 km) Scottolier kr 898,- (+ montering), (det var vel
egentlig heller ikke for tidligt den blev sat på). Baghjulsleje skiftet, 1
pakdåse forgaffel skiftet.
6-6-01 Reperation af lys (1 stik til forlygte + ½ time).
1-12-01 (93.159 km) nyt sædebetræk.
26-8-02 (102.117 km) kronrørslejer skiftet.
-03 (112.968 km) bagbremse repareret, (tromlebremse, den "hang").
19-4-04 (126.522 km) knastkæde udskiftet, 1 pakdåse forgaffel skiftet.

Der er vel egentlig ikke noget her der ikke er almindelige sliddele.

>Hvad er slidt, hvad er ikke?

Efter 129 kkm, og 8 år, er der vist ikke noget der ikke er slidt
Men det hedder vist patina.
Det skulle da lige være at den i år, for første gang har sprunget en
sikring, eller rettere den samme 2 gange, og begge gang i regnvejr. Det
betyder ikke noget for kørslen som sådan, men det er jo ikke så
hensigtsmæssigt at baglys, bremselys og blinklys ikke virker. Og det er i
øvrigt også skide irriterende. Jeg bruger den stort set hver dag, 9 måneder
om året, så den skal ikke til at starte med at skulle på værkstedet udenfor
de planlagte eftersyn, (6.000 km).
Den ryger på værksted på mandag. Jeg foreslog at de skiftede ledningsnettet
hvis det var det der skulle til, men det mente de var lige drastigt nok.

>Olieforbrug?

Næh. Ikke noget jeg har kunnet måle i hvert fald.

>Ydelse?

Aner det ikke. Mener du hk ?, så står der 58 hk MC Revyen
Den kører ml. 19 og 21 km/l. Hvis det handler om topfarten så har jeg testet
den, men det er ikke noget jeg føler trang til at gøre hvert år.

Ole Baun
Aalborg

Fra : Armand

Dato : 23-06-04 22:15

> Efter 129 kkm, og 8 år, er der vist ikke noget der ikke er slidt
> Men det hedder vist patina.

Sakset fra "motorcykellivets uskrevne love":

§5
stk.1:
En motorcykel vil altid fremstå uden fejl og mangler overfor ejeren.

§5
stk.2
a):
Udenforståendes indsigelser herom vil altid kunne dækkes ind under
begreberne "charme", "karisma" og "sjæl".

§5
stk.2
b):
Såfremt at sådanne indsigelser vedrører aldersbestemte forhold, gælder
istedet begrebet "patina".

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 24-06-04 09:28

"Armand" skrev i en meddelelse news:cbcvhv$261$1@news.cybercity.dk...

> [...]

> stk.2
> b):
> Såfremt at sådanne indsigelser vedrører aldersbestemte forhold, gælder

Så er vi jo enige

Også med min ordbog, der bl.a. beskriver patina som: "et udseende som vidner
om at en genstand ikke er ny".

Ole Baun
Aalborg