start bøvl
Fra : Anja-Niklas

Dato : 19-06-04 20:49

hej NG

jeg har her på det sidste haft lidt problemer med min vn800. problemet er at
min spyball alarm er blevet besat dvs. starter fuldstændig uprovokeret og er
ikke til at slå fra (efterhånden lidt pinligt). her til morgen var den så
helt gal, cyklen ville næsten ikke starte, det var somom at der ikke var
strøm nok til at træke starteren rundt, og da den endelig kom igang var det
kun på en cylinder. jeg mener selv at det kan skyldes fladt bateri, bateriet
er mellem 4 og 6 år gammelt. hvad tror i ?

Fra : Preben og Anette

Dato : 19-06-04 21:37

Hej
Ja det kan nemt være dit batteri det er galt med, den spyball du har på
starter den ikke også hvis din spænding på batteriet falder??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Armand

Dato : 20-06-04 09:46

Anja-Niklas <anja-niklas@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> det kun på en cylinder. jeg mener selv at det kan skyldes fladt bateri,
> bateriet er mellem 4 og 6 år gammelt. hvad tror i ?

Det er fornuftigt ræssoneret, da en alarm ikke er meget værd uden en
indbygget spændings-overvågning, hvorfor Spy-Ball'en også må indeholde en
sådan!

Men ud fra at du opgiver batteri-alderen fornemmer jeg at du vil lægge
skylden på det alene, hvor det ligesåvel kan skyldes at der ikke lades
tilstrækkeligt på batteriet (á fejl i generator ell. laderegulering)!
Få batteriet opladet med en autolader, og start så motoren op hvorunder du
vurderer om forlygtens lys bliver skarpere når der gives gas - Hvis ikke at
du efterlades uden tvivl herom, bør du som step-two måle på batteriet med et
voltmeter under gasgivning: Spændingen skal stige til over 14 V når der
lades maximalt!

Lyder el-arbejde fremmedt for dig og ikke mindst fordi du ikke har noget så
kompliceret som et voltmeter i husstanden, så køb dig et såkaldt multimeter
hos Jem&fix eller Harald Nyborg for under 100 kr. og prøv så allivevel at
måle "Volt" på batteriet!

--
Armand.