Defekte plejllejer - eller bare ny olie?
Fra : Annette Jensen

Dato : 19-06-04 18:57

Hejsa

Har købt bil! En lille sjov Honda Civic 1.4 16v Dual Carb fra 1990.:

Men nok om mit lille køb ;)

Min Hondaneser har en lille "sjov" idé. Når den er kold (altså sådan HELT
kold), har den en mærkelig "slubrende" banke-lyd, hvis man giver den en
smule gas mellem 1.000-2.000 omdrejninger. Denne lyd er bare PIST væk når
motoren er varm! Bankelyden er en smule mere tydelig hvis man vil sætte lidt
hårdt i gang, ved de omdrejninger. Højere oppe er den ikke at høre. Og
stadig ikke når den er varm.

Så jeg tænkte jo "SHIT-plejllejer" med det samme jeg hørte den lyd. Nu har
bilen så kørt 500 km hvor den har haft lyden i helt kold stand (altså jeg
har ikke kørt 500 kold-km) - og det er ikke blevet værre, hvad jeg lige kan
høre. En mekker jeg snakkede med mente, at så var det formentligt ikke
plejllejerne da de så ville være stået af forlængst.

Han nævnte derimod olien som et bud - hvis den er gammel og brugt kan det
frembringe mislyde. Og ja, olien er gammel. Den har ikke kørt ret meget mere
end 15 km fra januar-maj, og derudover er olien nok 25.000-30.000 km
gammel - så olien er slidt.

Men skal jeg overhovedet bekymre mig om at skifte olien - er det tid for ny
motor? Eller skal jeg kræse om bilen og give den kvalitets fuldsyntetisk
5W-50?

Motoren har faktisk ikke fået prygl sådan virkelig, og har aldrig haft den
oppe i det røde felt. (JEG har ihvertfald ikke, men jeg vil mene der skal en
del pisk til før lejerne går sig en tur).

Hvad er jeres bud? I tilfældet at jeg "bare" skal skifte olie, hvilken olie
skal jeg så fylde på? Oliefilteret bliver selvfølgelig også skiftet :)

// Troels (på svigermors puter)
- Nu ræsende rundt i en Civic 16v - og har hørt at eneste
omdrejningsbegrænser i en sådan er ens egen samvittighed

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 22:15

> [...]
lidt
> hårdt i gang, ved de omdrejninger. Højere oppe er den ikke at høre. Og

Hvis det er plejellejerne så plejer de at "knase" ved lave omdrejninger når
man lader bilen sejtrække.

> [...]
> høre. En mekker jeg snakkede med mente, at så var det formentligt ikke
> plejllejerne da de så ville være stået af forlængst.

Står af?
HVIS det var et leje ville det bare larme og ikke andet.

> [...]
mere
> end 15 km fra januar-maj, og derudover er olien nok 25.000-30.000 km

Ja det er alt for længe at køre på samme olie.....det er kun VW der kan
finde på at "mishandle" deres motorer sådan, med VW's velsignelse

> [...]
en
> del pisk til før lejerne går sig en tur).

Nu er det vel heller ikke så meget hvordan DU har kørt den men mere hvordan
de andre 330.000 Km er blevet kørt. Honda er jo ikke kendt for at være en
langsomtgående motor og det antal Km er trods alt en del.

> Hvad er jeres bud? I tilfældet at jeg "bare" skal skifte olie, hvilken
olie
> skal jeg så fylde på? Oliefilteret bliver selvfølgelig også skiftet :)

Sikke et spørgsmål.....selvfølgelig skal den olie skiftes og filteret også.
Jeg skifter 2 gange hvert år med ca. 25.000 Km om året. Bruger KUN
fuldsyntetisk olie.

--
Tom

Fra : Annette Jensen

Dato : 19-06-04 22:28

> Hvis det er plejellejerne så plejer de at "knase" ved lave omdrejninger
når
> man lader bilen sejtrække.

Det er ikke sådan at de banker mere ved belastning - altså, lyden bliver en
smule mere tydelig. Dog synes jeg det bærer en smule præg af ventiltikken,
og som sagt er lyden der ikke når motoren er varm - eller for den sags skyld
når man giver den en spand havre

> Står af?
> HVIS det var et leje ville det bare larme og ikke andet.

Hvordan skal den forstås?

> Ja det er alt for længe at køre på samme olie.....det er kun VW der kan
> finde på at "mishandle" deres motorer sådan, med VW's velsignelse

Hehe

> [...]
> de andre 330.000 Km er blevet kørt. Honda er jo ikke kendt for at være en
> langsomtgående motor og det antal Km er trods alt en del.

Det er sandt. Det skal dog lige nævnes at motoren blev skiftet med en der
havde gået 67.000 - af et Honda-værksted (har seddel og regning på skidtet),
i juni '97. Dvs. den har kørt 125.000 km nu, var sælgers bud.

Og nej, den går ikke med lave omdrejninger - den har lidt BMW-syndromet,
eller noget VTEC-wannabe. Den giver lige et ekstra (STORT!) ryk når man
passerer ca. 4500 rpm. Gearene ligger iøvrigt rigtigt lækkert i vognen, og
hvis man skifter ved ca. 6200-6300 rpm, ender man LIGE ved max. træk i næste
gear - dette har jeg dog ikke prøvet i min egen vogn, men i den vogn en
ven havde - dér forelskede jeg mig i Civic'en

> Sikke et spørgsmål.....selvfølgelig skal den olie skiftes og filteret
også.
> Jeg skifter 2 gange hvert år med ca. 25.000 Km om året. Bruger KUN
> fuldsyntetisk olie.

Var godt klar over den skulle skiftes, men det var mere det, hvis det nu VAR
plejllejerne det var galt, kan det næsten ikke betale sig at skifte olie for
at køre til syn, og hjem, og så skifte motor, på en rigtig dyr olie Har
hørt noget om at en 5w-50 måske ikke er det mest optimale til en ældre
motor, men at en 10w-40 nok var et bedre bud - hvad siger du?

Men som spurgt - kan det være plejllejerne, eller er der mange andre ting
der kan lave denne (i mine ører øreskærende) lyd?

Er måske også lidt pernittengryn. Jeg kan simpelthen ikke holde ud at høre
en motor der tikker bare det mindste i ventilerne mens jeg går og skruer på
den , altså justerer o.l. Derfor er jeg ved at gå lidt fra de gamle BMW
6-benede igen... hehe... Kan også ses i og med at jeg købte den diamentrale
modsætning - en lille lavtflyvende japser Der pt. bare går lidt højt i
tomgang... hehe

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 19-06-04 22:35

"Annette Jensen" <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hørt noget om at en 5w-50 måske ikke er det mest optimale til en ældre
> motor, men at en 10w-40 nok var et bedre bud - hvad siger du?

En 5W-50 er totalt udnødvendig til dén bil. En god 5W-40 fuld syntetisk olie
er lige i øjet. Kan typisk købes i f.eks. Bilka for 2-300,- for 4 ltr.

En 10W-40 vil oftest være en semisyntetisk olie.

M.v.h.

Fra : Annette Jensen

Dato : 19-06-04 22:44

> [...]
> er lige i øjet. Kan typisk købes i f.eks. Bilka for 2-300,- for 4 ltr.
>
> En 10W-40 vil oftest være en semisyntetisk olie.

Hvad hvis man kan få 10W-40 fuldsyntetisk, er den så god - eller skal jeg
holde mig til 5W-40? :) Er Biltema's udgave god nok?

Og hvad er din mening - tror du det er plejllejerne?

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 01:08

> Hvad hvis man kan få 10W-40 fuldsyntetisk, er den så god - eller skal jeg
> holde mig til 5W-40? :) Er Biltema's udgave god nok?

Personligt ville jeg holde mig til en 5W-40 - specielt i vinterhalvåret. Og
spm Kim skriver, kan/kunne man få 4 liter Esso 5W-40 fuldsyntet i Fakta, så
spring over Biltema's olie, så længe du ikke ved, hvem der producerer den.

> Og hvad er din mening - tror du det er plejllejerne?

Dét har jeg ingen mening om.

M.v.h.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-06-04 23:19

Hej!

"Henrik B." wrote:

> En 5W-50 er totalt udnødvendig til dén bil. En god 5W-40 fuld syntetisk olie
> er lige i øjet. Kan typisk købes i f.eks. Bilka for 2-300,- for 4 ltr.

Vil lige fremhæve, at Fakta havde 5W40 fuldsyntetisk til 150,- for 4 liter.
_Det_ er saftsuseme billigt. Jeg har en halv oliekilde i mit klædeskab

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 01:07

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Vil lige fremhæve, at Fakta havde 5W40 fuldsyntetisk til 150,- for 4
liter.
> _Det_ er saftsuseme billigt. Jeg har en halv oliekilde i mit klædeskab

Jep, og det var endda Esso olie.

M.v.h.

Fra : Jesper

Dato : 20-06-04 01:22

Kim Voss Schrader wrote:

> Vil lige fremhæve, at Fakta havde 5W40 fuldsyntetisk til 150,- for 4 liter.
> _Det_ er saftsuseme billigt. Jeg har en halv oliekilde i mit klædeskab

Sidst jeg var i Tyskland købte jeg Mobil1 5W50 fuldsyntetisk til 20 Euro
for 4 liter (i 1 liters dunke), så der kom også 8 liter med hjem

--
Mvh. Jesper

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-06-04 22:48

On Sat, 19 Jun 2004 19:57:26 +0200, "Annette Jensen" <test@test.dk>
wrote:

> [...]
>hårdt i gang, ved de omdrejninger. Højere oppe er den ikke at høre. Og

Det er da blot dine paraply'er - forget it indtil videre

> [...]
>frembringe mislyde. Og ja, olien er gammel. Den har ikke kørt ret meget mere
>end 15 km fra januar-maj, og derudover er olien nok 25.000-30.000 km

Ud med dén olie.

>Men skal jeg overhovedet bekymre mig om at skifte olien

Er du da rigtig klog - olien skal ud for hver 10.000 km, så det kan
vist ikke gå stærkt nok.

>- er det tid for ny motor?

Næh...

>Eller skal jeg kræse om bilen og give den kvalitets fuldsyntetisk
>5W-50?

Læs Henrik B's svar

>Hvad er jeres bud?

"At det er en storm i et glas vand"

/Mogens K

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-06-04 23:05

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Det er da blot dine paraply'er - forget it indtil videre

Har du spist svenske skovsvampe ?

Paraplyerne har sgu'tte noget med mislyde at gøre

--
jan@Stevns.Net

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 07:05

On Sun, 20 Jun 2004 00:04:43 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Har du spist svenske skovsvampe ?
>Paraplyerne har sgu'tte noget med mislyde at gøre

Jow, jow - det har det nu. Jeg kender op til flere med dén dom.

/Mogens K

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 07:28

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Jow, jow - det har det nu. Jeg kender op til flere med dén dom.

Hvilken slags dommer har de været stillet overfor da ? ;)

Det lyder absurd, at en oletyv skulle kunne give lyde fra sig - meget
har jeg hørt, og mine øren er da osse limet fast igen et par gange,
meen..... alligevel ;)
--
jan@Stevns.Net

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 08:12

On Sun, 20 Jun 2004 08:27:44 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Hvilken slags dommer har de været stillet overfor da ?

Stud. jur. M. Knudsen

>Det lyder absurd, at en oletyv skulle kunne give lyde fra sig

Hør nu her - det er da en kendt sag, at gamle "tyve" larmer, indtil de
er "varmet op". Nogle gør det endda efterfølgende, hvilket ofte får
ejeren til at udskifte dem. Imidlertid kan man køre med "larmen" i
årevis, idet det ingen praktisk betydning har - sålænge motorens
olieforburg ikke er steget til utilfredsstillende højder...

/Mogens K

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 08:46

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Stud. jur. M. Knudsen

mangler der ikke Cand.perlegrus ? ;)

> [...]
>årevis, idet det ingen praktisk betydning har - sålænge motorens
>olieforburg ikke er steget til utilfredsstillende højder...

Jeg tror dælme du tager fejl af olietyve, og hydrauliske løftere ;)

Jeg har aldrig - siger og skriver *aldrig*, hørt en olietyv sige noget
som helst, af nogen som helst art, og for den sags skyld heller ikke
hørt nogen fortælle om noget sådan.

Jeg vil da ikke sådan bare lige affeje det, men da der jo i familiære
omkredse er temmeligt mange, med automekanisk baggrund virker det lidt
spøjst.

--
jan@Stevns.Net

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 21-06-04 07:34

> Det er da blot dine paraply'er - forget it indtil videre

Paraplyer? Explain, please :)

> "At det er en storm i et glas vand"

Lyder beroligende

// Troels

Fra : mk \(5220 Odense SØ\~

Dato : 19-06-04 23:58

Hej

> [...]
lidt
> hårdt i gang, ved de omdrejninger. Højere oppe er den ikke at høre. Og

Jeg havde en gang lånt en Honda Accord af en bekendt, den havde en
tilsvarende lyd.
Når motoren var kold kom der for hver omgang et bank (der egentlig ikke lød
ret godt) og når motoren var gennemvarm var lyden væk.

I den tid jeg kendte til bilen ca 50.000 km ændrede lyden sig ikke,
værkstedet kaldte det et koldt stempel.
De mente ikke at der skulle gøres noget ved det.

Mvh Morten

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 21-06-04 07:35

> [...]
> Når motoren var kold kom der for hver omgang et bank (der egentlig ikke lød
> ret godt) og når motoren var gennemvarm var lyden væk.

Dén beskrivelse passer faktisk meget godt på min vil.!

> I den tid jeg kendte til bilen ca 50.000 km ændrede lyden sig ikke,
> værkstedet kaldte det et koldt stempel.
> De mente ikke at der skulle gøres noget ved det.

Anyone in here, der kan forklare hvad et "koldt stempel" er? :)

// Troels

Fra : Niels Skaaning

Dato : 21-06-04 15:54

"Troels [around 9000]" <trol@FJERN.aats.dk> skrev i en meddelelse

> Dén beskrivelse passer faktisk meget godt på min vil.!

> Anyone in here, der kan forklare hvad et "koldt stempel" er? :)

Mon ikke der menes et stempel som ikke er helt stort nok i diameteren så det
banker ind i cylindervæggen når det er koldt. Når det varmes op udvider det
sig så spillerummet udlignes bedre.

NS

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 22-06-04 07:56

> Mon ikke der menes et stempel som ikke er helt stort nok i diameteren så det
> banker ind i cylindervæggen når det er koldt. Når det varmes op udvider det
> sig så spillerummet udlignes bedre.

Tjoe, det lyder bare ikke så uskadeligt at den skulle kunne køre 50.000
km med det?

Fik lappet udstødningen på bilen i går... NU kan man høre at der er
K&N-filter i

// Troels