Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> "Bjarnep" <bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk> writes:
>> "Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:cb1eq5$dm2$1@news.cybercity.dk...
>>> Hej NG.
>>>
>>> Nu er det ved at være tid til olieskift så jeg tænkte at jeg ville være
>> rar
>>> og forkæle geden (SV650S) med lidt "luksus olie"...
>> snip
>>> Martin Leong
>>> SV650S (99)
>>
>> Luksus olie? det er normalt specificeret nøje i manualen hvilke krav der er
>> til din olie
>> (og bestemt ikke kun viskositet).
>> At bruge en højere specificeret olie er det samme som at bruge 95 oktan
>> benzin hvis din MC
>> er specificeret til at køre på 92 oktan, nemlig spild af penge.
>> Forøvrigt vil nogle MC'er fedte i koblingen hvis der bruges fuldsyntetisk
>> olie fremfor halvsyntetisk.
> Hold lige et øjeblik! Der er to parametre for olie her, som du er ved
> at blande sammen: viskositet (dvs hvor letflydende olien er ved hhv
> kold og varm tilstand), samt smørreegenskaber.
> Viskositeten er angivet ved et SAE tal, f.eks 10W40, mens API klassen
> fortæller om smørreegenskaberne. Det er specielt API klassen man skal
> være efter. Det bedste er hvis olien er markeret ved "MA" klassen,
> idet det viser at den er testet til MC-brug. Med "S<x>" klasserne,
> bør man ikke gå over SG af hensyn til at koblingen kan begynde at
> glide.
> Sel har jeg en Fuchs Silikolene Pro 4 Plus 10W50 olie på min
> R6-tracktool. Hvad Retteren kører på, kan jeg ikke huske, for det var
> værkstedet der skiftede olie ifm 1ste-gangs service.
> /Kai
Hold lige et øjeblik!!
Man kan sagtens køre på en højt klasificeret API-klasse olie. API'en er et
kombineret kvalitetsstempel baseret på iltnings-, højtemperaturs-,
skumme-, syre-, slam-, rust-egenskaber, som jo også har indvirken på hvor
lang tid der går før olien er "nedbrudt".
Ja, "MA" er rigtig god at gå efter.
Kenneth S