BMW 320i 1/1990 (E30) Forhjulslejer - hvad~
Fra : Torben Birk

Dato : 19-06-04 09:34

BMW 320i 1/1990 (E30):
Lejerne i forhjulene skal skiftes ud. Men hvad koster sådan et leje (inkl.
moms)?
Mek siger at det tager 1½-2 timer at udskifte på begge forhjul - er det hvad
man kan forvente?

På forhånd tak

Torben Birk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-06-04 10:25

"Torben Birk" <no@email.dk> skrev i en meddelelse

> Lejerne i forhjulene skal skiftes ud. Men hvad koster sådan et leje (inkl.
> moms)?
Højer skal have 578,- pr sæt http://www.hoyer-autodele.dk/default.asp?id=3
Dette er ikke ment som indledning til en kvalitetsdebat , bare ment som
info. De org er nok NOGET dyrer.

- er det hvad
> man kan forvente?

Når han siger sådan, regn med mindst 2, har aldrig oplevet noget gjort
hurtigere end lovet .

Fra : JBH

Dato : 19-06-04 10:38

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> Højer skal have 578,- pr sæt http://www.hoyer-autodele.dk/default.asp?id=3
> Dette er ikke ment som indledning til en kvalitetsdebat , bare ment som
> info. De org er nok NOGET dyrer.

Ikke nødvendigvis.

Jeg mener Høyer tager ca.300kr for et Peugeot leje (som med stor
sandsynlighed kun holder et par år ) . Et ORIGINALT koster ca. 600kr Det
holder til gengæld 10 år.

mvh
JBH
(Som er TRÆT af at skifte "Høyer" forhjulslejer)

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 16:07

> Jeg mener Høyer tager ca.300kr for et Peugeot leje (som med stor
> sandsynlighed kun holder et par år ) . Et ORIGINALT koster ca. 600kr Det
> holder til gengæld 10 år.

Tja hos Thansen holder et leje kun ca. 1 måned (500 Km) og koster 500,- til
mondeo mod 700,- hos Ford (der holder > 200.000 Km)

--
Tom

Fra : ///JJ

Dato : 19-06-04 11:48

Torben Birk wrote:
> [...]
> (inkl. moms)?
> Mek siger at det tager 1½-2 timer at udskifte på begge forhjul - er

Tidsmæssigt ja - afhængigt af hvor rutinerede de er, og om de har værktøjet
til det. :)
Prismæssigt, *mener jeg*, jeg gav ca. 300 kr pr stk ex.moms hos Schmiedman.

Nu hvor jeg lige slog det op, havde jeg ret:
http://www.schmiedmann.com/DisplayProducts.aspx?SeriesID=9&ModelID=2&CategoryID=20&MediaType=Screen&DummyId=0

> På forhånd tak
>
> Torben Birk

np

///JJ

Fra : Torben Birk

Dato : 19-06-04 17:39

Se det er noget man kan forholde sig til. Hos Schmiedmann står der at varen
er uoriginal, men i OE kvalitet. Hvad menes der med OE kvalitet? Original
Equipment? Men hvad med originale "BMW"-lejer?. Er det overhovedet muligt?.
Og for den sags skyld pengene værd - idet originale lejer må formodes at
være dyrest.

Takker

Fra : ENN

Dato : 19-06-04 17:58

OE dele er lig originaldele et par eksempeler:

En BMW er ofte udstyrret med SKF eller FAG lejer - du kan købe lejerne hos
BMW eller SKF/FAG lejet er præcis det samme.

Flere Volvo Modeller har Girling/Lucas bremser - du kan købe bremsedele hos
fx Ketner der er Lucas importør eller hos Volvo kvaliteten er den samme.

En Del moderne Dieselbiler har Bosch indsprøjtningspumper - de kan købes hos
bilfabrikanten eller Bosch - delene er 100% identiske.

Mange BMW``ere er udstyrret med SACHS koblinger - du kan købe en SACHS
kobling hos importøren af SACHS eller du kan købe den i en BMW kasse hos BMW
delene er 100% identiske.

OE dele er dele der er lig de originale de kommer fra samme fabrikant som
"original" dele og er lavet efter præcis samme specifikationer.

Ud over OE dele findes en skov af "piratdele" som ikke er OE dele - fx
bremseklodser, koblinger, bremse skiver ol. ofte er kvaliteten svingende på
disse dele - og de kan typisk kvalitetsmæssigt ikke sammenlignes med
Original/OE dele.

Fra : Torben Birk

Dato : 21-06-04 20:49

Terminalen i Egå skal have 884,- +moms for eet hjulnav .