Chip tuning
Fra : Tigeren

Dato : 18-06-04 23:57

Jeg går lidt og leger med tanken om at prøve at programmere tunings chips.
Egentlig skulle det kun kræve en E-prom brænder og data/hex filerne til de
forskellige ECU'er.
Er der nogen som ved hvor det er muligt at skaffe disse data, eller om det
overhovedet er muligt?

Lasse

Fra : Jens

Dato : 19-06-04 06:13

Tigeren <reiki@heaven.dk> wrote:

> [...]
> forskellige ECU'er.
> Er der nogen som ved hvor det er muligt at skaffe disse data, eller om det

De originale data er givetvis blandt de pågældende virksomheders
"kronjuveler" blandt forretningshemmeligheder. Du skal nok ikke regne
med at få dem foræret.

Pil den originale chip ud af de biler du vil arbejde med, udlæs data og
regn ud, hvad der er hvad. Alternativt kan du betale nogen for at få del
i det arbejde de har gjort i den retning.

Regn med at du skal til lommerne. (Hint: Se priser på de produkter du
kan købe for at udlæse data via OBD-2-stikket)
--

/ Jens

Fra : Flemming

Dato : 19-06-04 09:18

Jens wrote:

> De originale data er givetvis blandt de pågældende virksomheders
> "kronjuveler" blandt forretningshemmeligheder. Du skal nok ikke regne
> med at få dem foræret.

Hvis man søger lidt på emule eller lignende finder man noget...

--
Mvh. Flemming

Fra : TGD

Dato : 19-06-04 22:48

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Pil den originale chip ud af de biler du vil arbejde med, udlæs data og
> regn ud, hvad der er hvad. Alternativt kan du betale nogen for at få del
> i det arbejde de har gjort i den retning.

Hvis altså data ikke er krypteret....

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 01:10

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> <KLIP>

> Hvis altså data ikke er krypteret....

Jep. Jeg er 100% sikker på at alle bilfabrikanter krypterer deres "map'er".

M.v.h.

Fra : Jens

Dato : 20-06-04 01:51

Henrik B. <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Jep. Jeg er 100% sikker på at alle bilfabrikanter krypterer deres "map'er".

Fortæl, fortæl! En egentlig kryptering vil kræve en dekryptering under
brugen. For at være effektiv skal den være forskellig fra bil til bil -
og det virker en smule for "langhåret" for mig.

Jeg kan dog umiddelbart tilslutte mig at data ikke nødvendigvis ligger
velordnet, kommenteret og klar til udlæsning for alle interesserede.

Derfor bemærkningen: "...regn ud, hvad der er hvad." Jeg forventer ikke
at det er gjort let.
--

/ Jens

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 11:22

> [...]
>
> Jeg kan dog umiddelbart tilslutte mig at data ikke nødvendigvis ligger
> velordnet, kommenteret og klar til udlæsning for alle interesserede.

Jeg ved ikke m.h.t. f.eks. alle de biler der kører med Bosch motorstyringer,
om de indeholder samme kryptering, men jeg véd med 100% sikkerhed at Saab's
data er krypteret - så glem dem.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-06-04 12:52

> [...]
motorstyringer,
> om de indeholder samme kryptering, men jeg véd med 100% sikkerhed at

Men det er da ingen hemmelighed, hvordan fabriksværdierne ligger - det kan
de da se, når de udfører de rigtige chiptuninger.... (??)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-04 16:17

> Men det er da ingen hemmelighed, hvordan fabriksværdierne ligger - det kan
> de da se, når de udfører de rigtige chiptuninger.... (??)

Ved Saab er du nødt til først at bryde krypteringen, før du kan chiptune én
(nyere end '89). Før du overhovedet gør det, er du nødt til at have fat I
Saab's egen motortester, som er anderledes end alle andre. Du har ikke
adgang til mapningen, før du har brudt krypteringen.

M.v.h.