Min MC "vælter" når jeg får lidt nedlægnin~
Fra : Peter Sindrup

Dato : 04-05-01 21:58

Hej NG

Min BMW K100RS "vælter" når jeg svinger.
Når jeg lægger den ind i et sving går det meget fint i begyndelsen, men lige
før det begynder at føles helt rigtigt med nedlægningen er det lige som om
den selv lægger sig yderligere ind i svinget, og dermed overstyrer. Det
virker lidt underligt at den ligesom drejer "af sig selv" og det føles som
om den kører over "et punkt"
Mit bagdæk er slidt temmeligt fladt, og der er kun godt den lovpligtige 1 mm
tilbage af slidbanen, og fordækket er slidt i "trapper" på lamellerne. Kan
det være det der er årsagen til de lidt mærkelige køreegenskaber?

Jeg skal ud og have 2 nye sutter på i morgen tidlig, så det kan være at jeg
kommer denne altvidende nyhedsgruppe i forkøbet med svaret.

--
Peter Sindrup
(remove dot com in E-mail address for reply)

Fra : Pein

Dato : 05-05-01 00:11

Peter Sindrup skrev ...

> [...]
>mm tilbage af slidbanen, og fordækket er slidt i "trapper" på lamellerne.
>Kan det være det der er årsagen til de lidt mærkelige køreegenskaber?

Det lyder som om dit bagdæk er blevet slidt markant "fladt" lige på
midten, kan det passe? Dermed er det ikke sæligt villigt til at indlede en
nedlægning, men når først det kommer over det flade stykke, så er dækket
igen rundt som det skal være, og så lægger den sig ind som den skal. Og du
har så, som sliddet er skredet frem, vænnet dig til, at det styrer lidt
tungt.

>Jeg skal ud og have 2 nye sutter på i morgen tidlig, så det kan være at
>jeg kommer denne altvidende nyhedsgruppe i forkøbet med svaret.

Så vil du føle det som om den er rigeligt villig til at lægge sig ind i et
sving straks fra du tænker på at dreje (og pas lige på med det på de
første meter). Husk også at nye dæk er glatte, så kør lige 100 km. inden
der skal prøves grænser.
Du vil måske ligefrem føle at den ikke kan køre ordentligt ligeud længere,
og er blevet sidevindsfølsom, men til gengæld kan du glæde dig over ikke
længere at mærke langsgående kanter (høje afstribninger) så tydeligt
længere).

Mvh. Niels Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Peter Sindrup

Dato : 05-05-01 19:20

Pein skrev i meddelelsen ...
>Peter Sindrup skrev ...
>>
>Det lyder som om dit bagdæk er blevet slidt markant "fladt" lige på
>midten, kan det passe?

Det er lige precis hvad de var.

> [...]
>har så, som sliddet er skredet frem, vænnet dig til, at det styrer lidt

Ikke helt.
Jeg har købt cyklen brugt, og har ikke kendt til andet.

> [...]
>sving straks fra du tænker på at dreje (og pas lige på med det på de
>første meter). Husk også at nye dæk er glatte, så kør lige 100 km. inden

Hvor har du ret!! Det er lige precis sådan den føles nu.

>Du vil måske ligefrem føle at den ikke kan køre ordentligt ligeud længere,
>og er blevet sidevindsfølsom,

Ikke noget problem...

> men til gengæld kan du glæde dig over ikke
>længere at mærke langsgående kanter (høje afstribninger) så tydeligt
>længere).

Igen - 100% "spot on" med hensyn til de langsgående riller

Peter

Fra : Armand

Dato : 05-05-01 00:37

Peter Sindrup <psi@netdesign.dk.com> skrev i en
> [...]
lamellerne.
> Kan det være det der er årsagen til de lidt mærkelige køreegenskaber?

Jup!
Har du tillige haft for lidt luft i fordækket vil det være slidt mest på
siderne lige ved siden af midterrillen => spidst, hvilket forværrer
situationen
Men eftersom at dette er sket gradvist, burde det ikke komme sådan bag

dig :-/

Jeg har netop i eftermiddag kørt jomfruturen på den CB4½'er, som jeg har
brugt den sidste uges tid på at reparere og den var også noget træg i
styret, samt pludseligt drejende.
Jeg tillagde dog dette til manglende dæktryk (efter først at have brugt
det som påmindelse af glemt foraksel-opspænding og senere; Bagaksel
opspænding !!!) og måtte efter en luft-efterfyldning á 100% på hvert dæk
alligevel konstantere at det var kronrørslejerne der havde en
"ligeud-position" som var trykket ned i lejebanerne!

Det er ikke også noget af det samme der er galt med Bimsen??

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 05-05-01 01:02

Armand skrev ...

>alligevel konstantere at det var kronrørslejerne der havde en
>"ligeud-position" som var trykket ned i lejebanerne!

Nåeh ja, det har jeg også prøvet på TransAlp'en.
Det er godt nok træls at køre med.

Jeg synes nu tydeligt det kunne mærkes at det var styret der ikke ville,
og det ikke havde så meget med nedlægningen at gøre.

Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R (offroad trim)

Fra : Peter Sindrup

Dato : 05-05-01 19:22

Armand skrev i meddelelsen <9cvemf$24ai$14@news.cybercity.dk>...

> [...]
>situationen
>Men eftersom at dette er sket gradvist, burde det ikke komme sådan bag

Har købt cyklen brugt, så det kommer ikke bag på mig, den har "altid" været
sådan.

> [...]
>"ligeud-position" som var trykket ned i lejebanerne!
>
>Det er ikke også noget af det samme der er galt med Bimsen??

Nix bix!
Efter den har fået nye sutter på (Bridgestone BT20) kører den som en drøm,
og den ligefrem tikker om at få lov til at svinge.

Peter

Fra : Armand

Dato : 05-05-01 23:37

> Nix bix!
> Efter den har fået nye sutter på (Bridgestone BT20) kører den som en
drøm,
> og den ligefrem tikker om at få lov til at svinge.

OK!
Og tillykke med din "nye" model!

Jeg husker udemærket mit allerførste dækskifte efter at have haft
modellen fra ny af:
Modellen kunne jo ikke styre - Den formedelst væltede rundt om ethvert
sving/hjørne, og det fordrede en længere sag førend at min tålmodige
forhandler fik mig lokket til at give det nye runde (til forskel for det
udskiftede totalt blankslidte (á knallert-vane)) dæk en chance á en
måneds tid.
Og han fik jo så visseligt ret

Der er altså en betragtelig forskel i køreegenskaberne under dækkenes
nedslidning!
Eftersom at dækkene jo nedslides med forskellig takt kan man i
fortsættelse heraf så betænke hvor ofte man egentlig får lejlighed til
at prøve sin model med to helt nye dæk monteret

--
Armand

Fra : Peter Sindrup

Dato : 06-05-01 11:24

Armand skrev i meddelelsen <9d1vtj$25vt$2@news.cybercity.dk>...

>OK!
>Og tillykke med din "nye" model!

Tak.

> [...]
>udskiftede totalt blankslidte (á knallert-vane)) dæk en chance á en
>måneds tid. Og han fik jo så visseligt ret

Nu er Bimmeren jo ikke den mest "vilde" model af natur, så den bliver ikke
ligefrem ustyrelig.
Men du har ret: Der _er_ stor forskel.

> [...]
>fortsættelse heraf så betænke hvor ofte man egentlig får lejlighed til
>at prøve sin model med to helt nye dæk monteret

Med mindre mit bagdæk forsvinder _meget" før mit fordæk
(det vil sige at fordækket vil kunne overleve adskillige bagdæk)
så bliver mine dæk i fremtiden skiftet parvis. SÅ godt er det.

Fra : Armand

Dato : 06-05-01 15:09

> Med mindre mit bagdæk forsvinder _meget" før mit fordæk
> (det vil sige at fordækket vil kunne overleve adskillige bagdæk)
> så bliver mine dæk i fremtiden skiftet parvis. SÅ godt er det.

Det tror jeg ikke at du skal regne for meget med!
Holdt fordækket så bare lige præcist to bagdæk; men heller ikke det er
sandsynligt.
Og dækpriserne er nu altså så man oftest kører dækket helt ned inden at
man påtager sig udgiften til et nyt :-/

--
Armand.

Fra : Johs

Dato : 05-05-01 11:37

Hej,

Har selv k100 - og tror Armand har ret: kronrørslejerne er slidte.

Johs

PS;

Anekdote: Jeg afleverede min k100 til en MC-værksted i Holstebro, straks efter
jeg havde købt den af en privat - dvs jeg aldrig havde kørt på den eller en
anden k100. Efter et år - den tid det tog mig at slide dækkene - opdagede jeg
at MC-værkstedet fra Holstebro havde sat et for stort fordæk på min k100. Så
jeg fik reelt en ny MC, med super-fænomenale fantastiske køregenskaber for ca.
800. Prisen var et år, ca 12.000 km med total understyring og ærgelser over
ikke at kunne komme ned i svingene...

Fra : Peter Sindrup

Dato : 05-05-01 19:24

Johs skrev i meddelelsen <3AF3D73C.DA5AF4E0@paradis.dk>...
>Hej,
>
>Har selv k100 - og tror Armand har ret: kronrørslejerne er slidte.

Nix! Efter et par nye Bridgestone BT20 så spiller den bare.

> [...]

ca.
>800. Prisen var et år, ca 12.000 km med total understyring og ærgelser over

Precis sådan føles min K100RS efter de nye dæk er monteret.
Den bedste og billigste stel-tuning jeg har oplevet...

Peter

Fra : Fam. Lindschouw

Dato : 05-05-01 14:09

Check kronrørslejerne

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-05-01 18:12

On Fri, 4 May 2001 22:58:12 +0200, "Peter Sindrup"
<psi@netdesign.dk.com> wrote:

Hej Peter.

>Jeg skal ud og have 2 nye sutter på i morgen tidlig, så det kan være at jeg
>kommer denne altvidende nyhedsgruppe i forkøbet med svaret.

Tillykke med "steltuningen"
Nu skal du bare køre sådan at dækket bliver slidt lige meget på hele
overfladen.
"Kyllingestriben" du ved
Jeg har lige bestilt nye sutter, men de er ikke lige til at få tag i.
Det er dyrt at køre med 16" hjul.
Og den med to fordæk til et bagdæk passer fint på min form for kørsel.
ca. 9000 km på bagdækket og det dobbelte på fordækket.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750