Ford Escort '96 1.6 - går ud i tomgang
Fra : Jakob Dalsgaard

Dato : 18-06-04 13:09

Til hvem der kan hjælpe

Jeg har lige købt en Ford Escort '96 (1. indregistrering nov. '95) --
der har 225.000 km på bagen. En fin bil, det virker som om den har mange
km igen. Den har dog lidt problemer med tomgang, det udarter sig således:

Bilen starter uden problemer om morgenen, men de første 5-10 min. skal
den have ekstra gas for at holde tomgang i kryds -- jeg mener ikke den
går ud i tomgang når bilen ruller (noget med en dims i gearkassen?!).
Hvis jeg skal bruge bilen i løbet af dagen, f.eks. efter at bilen har
stået i 2-3 timer, er der ingen problemer. Men efter 6-7 timer udviser
den samme symptomer igen.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg evt. selv kan gøre med et
digitalt multimeter? og komme med nogle forslag til hvad der kunne være
galt. Jeg her ladet mig fortælle at Zetec motoren ikke kører på en
hvilken som helst olie - jeg har fået noget 10W40 (tror jeg nok det
hedder ) hældt på den; og har ikke ellers lagt mærke til mislyde fra
motoren.

Jeg har fået bilen fixet lidt op af en mekaniker (ikke autoriseret Ford
eller noget), og han har målt på en ledning i motorrummet; han siger det
burde være spænding over den ledning og stel når motoren kører i tomgang
og er kold -- men kan ikke måle noget spænding -- om det er computeren
hvorfra ledningen udgår eller ledningen selv, der er noget i vejen med,
ved han ikke; og man skal vel være autoriseret Ford mekaniker for at få
den computer til at sladre lidt om hvad den laver?!

Det er dælens irriterende når nu man bor på Frederiksberg, og skal
igennem hulens mange lyskryds.

Derudover hopper blinkerarmen ikke tilbage --- og min kære mekaniker
havde ikke lyst til at skille et rat ad med airbag i men det kan jeg
godt leve med.

Forresten: nogen har snuppet servicebog, donkraft og advarselstrekant
fra vognen - er det nogen, der ligger inde med en servicebog? de to
sidstnævnte effekter: donkraft og advarselstrekant, kommer de i en
speciel "Ford Escort" udgave, der passer ind i bagagerummet, eller skal
jeg bare skaffe mig noget andet?

På forhånd tak

/Jakob

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-06-04 14:46

Hej!

Jakob Dalsgaard wrote:

> Derudover hopper blinkerarmen ikke tilbage --- og min kære mekaniker
> havde ikke lyst til at skille et rat ad med airbag i men det kan jeg
> godt leve med.

Problemet er at selve "blinkarms-agregatet" (hvad det så end hedder :)) ikke er
så holdbart. Jeg har netop skiftet det i min Escort 1.6 '96 og det koster små
1000,- for stumpen... Mit sagde en irriterende knæk-lyd ved genopretning :(

Det er nu ikke noget problem at skille det ad og skifte armen, og man skal slet
ikke ind til airbag'en. Man fjerner de to dæksler foran/bagved rettet, løsner
lidt skruer og et par stik og vupti, det er ude :)

> [...]
> sidstnævnte effekter: donkraft og advarselstrekant, kommer de i en
> speciel "Ford Escort" udgave, der passer ind i bagagerummet, eller skal

Donkraft + dækjern passer ned i hjulbrønden. Min advarselstrekant gør ikke - ved
faktisk ikke om der originalt fulgte een med til bilen...

Jeg ved ikke noget om dit problem med tomgangen, idet min aldrig har fejlet
præcis _det_ :) Jeg tror dog du skal til Scaniadam for at få udlæst servicekoder
idet de har en boks de tilslutter servicestikket. Om man kan lave "diodetricket"
og udelæse koderne ved jeg ikke, men det kan man på Mondeo...

Min har iøvrigt trillet 218.000km og er netop klargjort til syn... Fik lige en
ny forrude, fikset hornet, skiftet skiver+klodser og lavet stort service.

PS: Meld tilbage når du får løst problemet med bilen! Det kunne være lækkert med
lidt info ang. fejlen :)

Du kunne evt. lirke med div. stik på motor m.m. (uden tænding!) og se om det gør
en forskel, men det er kun spekulationer fra min side af :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 15:40

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
små
> 1000,- for stumpen... Mit sagde en irriterende knæk-lyd ved genopretning
:(

Det må være GM fejl, for SAABen første "fejl" var at den ikke hoppede
tilbage af sig selv, men da brugeren er gammel 2CV fan er dette slet ikke et
problem....

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-06-04 15:44

Hej!

TGD wrote:

> Det må være GM fejl, for SAABen første "fejl" var at den ikke hoppede
> tilbage af sig selv, men da brugeren er gammel 2CV fan er dette slet ikke et
> problem....

GM?

Min hoppede iøvrigt heller ikke tilbage af sig selv (ved højresving) og det
lange lys havde det med at "hænge". Ergo var det tid til en udskiftning...

Slår blinklyset ikke automagisk fra i en 2CV'er?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 15:53

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> GM?

Flere af delene kommer fra Ford så sikkert også blinkertingen, der skulle jo
nok have stået FORD ting i stedet.

> [...]
> lange lys havde det med at "hænge". Ergo var det tid til en udskiftning...
>
> Slår blinklyset ikke automagisk fra i en 2CV'er?

He he det lyder som når du åbner en hel frisk flaske Von Osten (som når en
sømand tager en en jomfruehinde). CHRACH eller KRÆK den skal skammes knækkes
tilbage.

Men det kan da være at det i en luxus modellerne er automatisk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-06-04 15:56

Hej!

TGD wrote:

> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Flere af delene kommer fra Ford så sikkert også blinkertingen, der skulle jo
> nok have stået FORD ting i stedet.

Okay. Den nye blinkarm er iøvrigt ikke produceret samme sted, så jeg håber ikke
der kommer en udskiftning ved 436.000km

> He he det lyder som når du åbner en hel frisk flaske Von Osten (som når en
> sømand tager en en jomfruehinde). CHRACH eller KRÆK den skal skammes knækkes
> tilbage.

Lækkert. De kære franske ingeniører forstår virkeligt at lave det der "dyre"
feel ;p)

> Men det kan da være at det i en luxus modellerne er automatisk

Jvf. ovenstående: næppe

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-06-04 16:11

On Fri, 18 Jun 2004 16:55:43 +0200, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

Nope - heller ikke i en 2CV

>Lækkert. De kære franske ingeniører forstår virkeligt at lave det der "dyre"
>feel

Det er helt andre begreber, bilen er konstrueret ud fra !

>Jvf. ovenstående: næppe

Heller ikke i en tidlig BX slog blinkeren automatisk fra...

/Mogens

Fra : Jakob Dalsgaard

Dato : 22-06-04 14:46

> Det er nu ikke noget problem at skille det ad og skifte armen, og man skal slet
> ikke ind til airbag'en. Man fjerner de to dæksler foran/bagved rettet, løsner
> lidt skruer og et par stik og vupti, det er ude :)

Kewl - det må jeg prøve i weekenden!

> Donkraft + dækjern passer ned i hjulbrønden. Min advarselstrekant gør ikke - ved
> faktisk ikke om der originalt fulgte een med til bilen...

Kan være jeg skal prøve at ringe til en autohugger og høre om han har
sådan noget til overs

> [...]
> idet de har en boks de tilslutter servicestikket. Om man kan lave "diodetricket"
> og udelæse koderne ved jeg ikke, men det kan man på Mondeo...

Man burde kunne lave diode tricket - hvilket jeg vil forsøge i morgen
(dog med et multimeter) kan være det giver mig noget mere info.

Har dog lige fundet ud af at Zetec 1.6 motoren i bilen ikke har det
specielt godt med den 10W40 olie jeg har hældt på (ingen servicebog...
så det var lidt i blinde) -- med de km min har på bagen, 225.000, burde
det nok virke alligevel - men hvis det bliver værre vil jeg da overveje
at skifte.

> PS: Meld tilbage når du får løst problemet med bilen! Det kunne være lækkert med
> lidt info ang. fejlen :)

Jeg vil poste fejlkoderne når jeg har dem.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-06-04 23:09

Hej!

Jakob Dalsgaard wrote:

> Kewl - det må jeg prøve i weekenden!

Det ville jeg ihvertfald lave selv hvis jeg var dig :)

> Kan være jeg skal prøve at ringe til en autohugger og høre om han har
> sådan noget til overs

Tja, det kan vel ikke koste alverden. Slige sager bliver jo ikke skadet ved
uheld :)

> Man burde kunne lave diode tricket - hvilket jeg vil forsøge i morgen
> (dog med et multimeter) kan være det giver mig noget mere info.

Meld endelig tilbage om resultatet.

> [...]
> så det var lidt i blinde) -- med de km min har på bagen, 225.000, burde
> det nok virke alligevel - men hvis det bliver værre vil jeg da overveje

Jeg mener da Ford hælder 10W40 på, men ok, hellere en 5W40 :)

> Jeg vil poste fejlkoderne når jeg har dem.

Good!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Fra : Jakob Dalsgaard

Dato : 28-06-04 08:15

> Jeg mener da Ford hælder 10W40 på, men ok, hellere en 5W40 :)

Har været på www.ford-klub-danmark.dk (er ikke medlem, men man kan
sagtens læse deres forum) -- JensGT500, med den iøjnefaldende avatar,
skriver:

""
Jeg kan da lige fortælle at ved Fehr & Co A/S bruges der KUN Shell Helix
Ultra 5w/40 olie til alle Zetec modeller...Det kan motorene faktisk godt
lide
""
(http://www.ford-klub-danmark.dk/FKDforum/thread-view.asp?threadid=1731)

Ellers går snakken på om maskinen overhovedet kan køre på 5w40 eller om
den vitterlig skal have 5w30....

Har også læst:
http://www.escortpower.net/index.php?name=News&file=article&sid=104

Hvor de skriver at ventiler, der har det får hårdt er et stort problem
for Zetec moterer -- man kan bl.a. koble en vaccum måler på (?) for at
finde ud af det... igen 5w30 anbefales, her ingen snak om 5w40.

Så jeg ved sgutte -- aner ikke havd bilen har kørt med de seneste par år
(men kan måske finde ud af det) -- men de sidste tre uger, hvor jeg har
haft den, har den kørt med 10w40 -- udfra devisen at det klarer alle
biler sgu nok.

Hvis jeg nu skifter til 5w30 Duckhams skal jeg så skifte oliefilteret
med? det blev som sagt skiftet for tre uger siden?

(er lige faldet over: http://www.zetecinside.com/ -- for entusiasten!)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-06-04 22:36

Hej!

Jakob Dalsgaard wrote:

[Snip en masse om olier]

Tja, jeg fortsætter med at hælde alm. 5W40 fuldsyntetisk på :)

> Hvis jeg nu skifter til 5w30 Duckhams skal jeg så skifte oliefilteret
> med? det blev som sagt skiftet for tre uger siden?

Hmm, jeg ville nok gøre det. Om det strengt taget er nødvendigt vil jeg lade
være ubesvaret :)

Fra : Thomas H.

Dato : 19-06-04 00:53

"Jakob Dalsgaard" <jakob@no.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis jeg skal bruge bilen i løbet af dagen, f.eks. efter at bilen har
> stået i 2-3 timer, er der ingen problemer. Men efter 6-7 timer udviser

Jeg fik skiftet tomgangsregulatoren for nogenlunde samme fejl ...og det
hjalp.

Fra : Jakob Dalsgaard

Dato : 19-06-04 21:17

Er det svært at skifte tomgangsregulatoren?

Jeg fandt en tidligere post af Tom Christensen (5. september 2003) hvori
han lister flg. ting:

- Check alle slanger i motorrummet
- Check pakninger ved indsugning (læksøgning med spray)
- Check udstødning for lækager
- Check tændrør og tændkabler skift gerne hvis de er mere end 3-4 år gamle
- Check PCV filter som sidder i luftfilterkassen (rens evt filtret)
- Check alm luftfilter. udskift om nødvendigt
- Mål benzintrykket ved manifolden
- Check for utætte dyser (umuligt at gøre selv)
- Udlæs fejlkoder fra OBDII enheden
- Afmonter batteri (-) ledning i 5 min og monter igen (reset af OBDII)
- Få Ford til at bruge en FDS2000 til motortest
- Check/skift benzinfilter
- Check gaspotentiometer
- Check/rens EGR ventil
- skulle intet af ovenstående hjælpe så sælg bilen til en ophugger

Jeg ved at min udstødning nok ikke er jordens bedste - men ikke skulle
fejle noget p.t. Bilen er lige blevet gennemgået af en mekaniker, har
fået skiftet luft og olie filter -- lige umiddelbart kunne jeg godt
tænke mig at udlæse ODBII fejlkoderne .. og har læst mig til at
konnektoren skulle sidde tæt på førersædet
(http://www.obdii.com./connector.html) -- der er vist noget med at man
aflæse dem med en modstand og en diode? nogen, der kan fortælle mig mere?

/Jakob