Hvad betyder momsfri?
Fra : mtg

Dato : 18-06-04 13:08

Overvejer at købe en gammel gulpladebil som bil nr. 2 (kun til privat brug),
dels pga. den lavere vægtafgift på gulpladebiler, og dels fordi gamle
varevogne er lidt billigere end tilsvarende gamle biler på hvide plader. Og
jeg skal ikke bruge bagsæde i bil nr. 2.
Men der er et par ting jeg ikke forstår, det er der nok nogle kloge hoveder
herinde der kan forklare mig
1. Har set i en nylig tråd, at "misundelsesafgift" kun pålægges biler som er
indregistreret efter d. 03.06.1998. Det betyder vel, at køber jeg en
gulpladebil indreg. før denne dato, så er der ingen misundelsesafgift selv
om det udelukkende er til privat brug?
2. Nogle sælgere annoncerer med, at deres bil er "momsfri", hvad betyder
det? At den pris de forlanger i annoncen er +moms? At der ikke er betalt
moms af bilen? Eller hvad? Og har det overhovedet nogen økonomisk betydning
for mig om jeg køber en bil som er "momsfri" eller en som ikke er det?
Håber på gode svar!

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-06-04 13:20

1. Det er rigtigt. Blot vi ikke snakker diesel.

2. Det er ikke dig som privatperson, der skal udrede momsen. Så det skal du
ikke bekymre dig om. Du kan ikke købe den uden moms. Så den pris du giver,
er prisen.

--
Mvh.
Henrik (som har sin gulplade astra til salg, pga. familie-forøgelse... )

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : petersen_michael

Dato : 18-06-04 13:40

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> 1. Det er rigtigt. Blot vi ikke snakker diesel.

Hmm.. Patrolen fra 1986, som er en 3.3 TD er nu heller ikke plaget
af ekstreme afgifter..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : mtg

Dato : 18-06-04 13:49

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> 1. Det er rigtigt. Blot vi ikke snakker diesel.

Hvad mener du med det? Hvad er forskellen rent afgiftsmæssigt da på benzin
og diesel?

Fra : Jan Riber

Dato : 18-06-04 13:56

mtg skrev i en meddelse:

> Hvad mener du med det? Hvad er forskellen rent
> afgiftsmæssigt da på benzin og diesel?

Here we go again

Læs her og spørg så hvis du er i tvivl.
http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : mtg

Dato : 18-06-04 14:16

"Jan Riber" <jariFJERN@DETTEoncable.dk> wrote in message
> Læs her og spørg så hvis du er i tvivl.
> http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

OK, tak for linket, det er jo klar tale
Det må så være det der i skemaet hedder "Tillæg for privat anvendelse", som
vi her kalder for misundelsesafgift.
Og ved diesel kommer der yderligere en ekstra tillægsafgift på.
MEN MEN - hvor fremgår det, at misundelsesafgiften ikke gælder biler fra før
'98? og gælder dette så også "tillæg for dieseldreve", at dette tillæg ikke
betales af ældre biler?

Fra : Jan Riber

Dato : 18-06-04 14:28

mtg skrev i en meddelse:
..html

> [...]
> biler fra før '98? og gælder dette så også "tillæg for
> dieseldreve", at dette tillæg ikke betales af ældre biler?

Tillæg for dieseldrevne har altid eksisteret. Ihverttilfælde så
længe tilbage som jeg kan huske. Det siger nu ikke så meget da
jeg er en gammel glemsom mand

Tillæget for privat anvendelse må du tage for troende. Jeg ved
ikke lige hvor jeg skal finde en lovtekst om det emne. Men den
03-06-1998 der er nævnt er rigtig nok. Finder du en bil med
første registrering lige omkring den dato, så husk og spørg om
den går under den nye eller den gamle lov. Et par dage fra eller
til kan koste mange penge i afgifter. Især hvis Totalvægten er
over 2 ton.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 18-06-04 16:11

"Tillæg for dieseldrevne har altid eksisteret"

Njjaah. Da jeg i sin tid havde en Kadett diesel, betalte jeg ca. 1500/år i
vægtafgift. Men den steg gradvist til 3-3500/år (cirka, husker ikke tallet
præcist), efter de nye afgifter. Der var i gamle dage ikke tillæg for diesel
på gule plader og der var heller ikke tillæg for diesel til privat. Men jeg
synes ikke det fremgår tydeligt af skemaet at det kun er diesel-varevogne
som har det tillæg. Er det tillæg på alle nye varebiler i dag, diesel eller
ej??

Jeg betaler kun 1800/år for min Astra (benzin) i dag?!?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jan Riber

Dato : 18-06-04 16:48

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i en meddelse:

> "Tillæg for dieseldrevne har altid eksisteret"

Du plukker lidt hårdt i mit indlæg, Du mangler det vigtigste. Det
der med hukommelsen
Hovedsagen i denne sammenhæng er at alle diesel-varevogne, uanset
alder skal betale udligningsafgift i dag.

> Njjaah. Da jeg i sin tid havde en Kadett diesel, betalte jeg
> ca. 1500/år i vægtafgift. Men den steg gradvist til 3-3500/år
> (cirka, husker ikke tallet præcist), efter de nye afgifter.

Snakker vi personbil??

> [...]
> synes ikke det fremgår tydeligt af skemaet at det kun er
> diesel-varevogne som har det tillæg. Er det tillæg på alle nye

Hvilket tillæg snakker vi om?

Udligningstillægget skal betales på Diesel-personvogne der er for
gamle til at betale grøn afgift

> Jeg betaler kun 1800/år for min Astra (benzin) i dag?!?

Det passer da meget godt. Jeg giver 2520/år for min 405 diesel

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-06-04 10:35

"Du plukker lidt hårdt i mit indlæg"

Sorry

"Snakker vi personbil??"

Jep.

"Hvilket tillæg snakker vi om?"

Tillæg for privat anvendelse. Jeg synes ikke jeg betaler noget, på mine
benzinbiler (Van).

Tillæg for dieseldrevne skal alle vel betale i dag, uanset alder??

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jan Riber

Dato : 19-06-04 11:25

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i en meddelse

> Tillæg for privat anvendelse. Jeg synes ikke jeg betaler
> noget, på mine benzinbiler (Van).

Det gør jeg heller ikke, da min er indr. 1. gang før 03-06-1998
Det eneste ekstra, jeg betaler er 900 kr i udligningsafgift,
fordi min er en diesel.

> Tillæg for dieseldrevne skal alle vel betale i dag, uanset
> alder??

Jo men efter grøn afgift blev indført for personvogne, er det en
integreret del af denne og ikke som i gamle dage da det var to
seperate poster: Vægtafgift + Udligningsafgift

--

Fra : Verner Johnsen

Dato : 18-06-04 19:15

<http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030097829> § 2

<http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B19980053905-REGL>

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Jan Riber

Dato : 18-06-04 14:02

mtg skrev i en meddelse:

> [...]
> betyder vel, at køber jeg en gulpladebil indreg. før denne
> dato, så er der ingen misundelsesafgift selv om det

Det er korrekt.

> [...]
> det overhovedet nogen økonomisk betydning for mig om jeg køber
> en bil som er "momsfri" eller en som ikke er det? Håber på

Det betyder blot at hvis du ser på en bil der er momsfri, er det
den pris den er annonceret til, du skal betale. +Moms betyder du
skal lægge 25 % oven i den annoncerede pris

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 15:38

"Jan Riber" <jariFJERN@DETTEoncable.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Det betyder blot at hvis du ser på en bil der er momsfri, er det
> den pris den er annonceret til, du skal betale. +Moms betyder du
> skal lægge 25 % oven i den annoncerede pris

Er det ikke nemmere at sige MOMSEN ER BETALT og bilen kan bruges udelukkende
privat

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-06-04 15:40

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det ikke nemmere at sige MOMSEN ER BETALT og bilen kan bruges
udelukkende
> privat

Kan en MOMSBETALT bil ikke bruges i en virksomhed mere...?

Hr. Bjørn

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 15:54

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Kan en MOMSBETALT bil ikke bruges i en virksomhed mere...?

Jo da men de mister jo bare penge på det.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-06-04 16:00

KLIP

> Jo da men de mister jo bare penge på det.

Det afhænger da helt af situationen.

Hvis en selvstændig har betalt moms af sin varepotte, er han/hun fri for at
købe en ekstra til privatbefordring.

Det er da i situationen billigere...

Du kan naturligvis bruge og fradrage omkostningerne på en momsbetalt bil i
en virksomhed.

Hr. Bjørn

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 16:08

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Du kan naturligvis bruge og fradrage omkostningerne på en momsbetalt bil i
> en virksomhed.

Ja men det er indkøbet der bliver dyrere, et firma vil "normalt" ikke købe
en bil der er betalt moms på da den jo realiteten er dyrere, og de kan ikke
få momspengene igen.

Der var en artikel om lige netop det samme i EB auto, omhandlende
misundelsesafgift og privat kontra erhverv.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-06-04 16:11

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja men det er indkøbet der bliver dyrere, et firma vil "normalt" ikke købe
> en bil der er betalt moms på da den jo realiteten er dyrere, og de kan
ikke
> få momspengene igen.

Hvis bilen udelukkende skal bruges i firmaets tjeneste, har du helt ret.

Dog skal du huske på at samtlige hvidpladefirmabiler er momsbetalte.

Hr. Bjørn

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 16:13

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvis bilen udelukkende skal bruges i firmaets tjeneste, har du helt ret.

Hvis den bliver brugt 50% kommer der afslag i misundelsesafgiften

> Dog skal du huske på at samtlige hvidpladefirmabiler er momsbetalte.

Men der kan de få pengene igen...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-06-04 16:14

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men der kan de få pengene igen...

Kan de det..??

Hr. Bjørn

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 16:18

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Kan de det..??

Er det ikke normalt at et firma ikke skal betale moms....

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-06-04 16:20

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det ikke normalt at et firma ikke skal betale moms....

Hvis du køber en hvidpladebil skal du erlægge momsen og denne er ikke
fradragsberettiget.

Hvis du leaser en firmabil gælder andre regler for leasingafgiften.

Til alm. oplysning et lille interessant link:

http://euo.dk/dokumenter/ft/bilag/2003_2004/20040753/

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-06-04 16:19

On Fri, 18 Jun 2004 17:10:38 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Hvis bilen udelukkende skal bruges i firmaets tjeneste, har du helt ret.

I gamle dage kunne man firmamæssigt fradrage flere udgifter til "rene"
firmabiler på gule plader, hvor momsen var trukket ud. Jeg ved ikke,
om det er gældende endnu. Jeg kører hvide plader

/Mogens

Fra : Jan Riber

Dato : 18-06-04 17:05

TGD skrev i en meddelse:

> Er det ikke nemmere at sige MOMSEN ER BETALT og bilen kan
> bruges udelukkende privat

Nææ.. det er det ikke, for man skal da bare betale momsen i den
umomsede, så må den også bruges udelukkende privat

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-04 16:11

> Det betyder blot at hvis du ser på en bil der er momsfri, er det
> den pris den er annonceret til, du skal betale. +Moms betyder du
> skal lægge 25 % oven i den annoncerede pris

Virksomheder skal da også betale momsen, de kan bare få den refunderet
senere.

--
Tom

Fra : Jan Riber

Dato : 18-06-04 17:07

Tom skrev i en meddelse:

> Virksomheder skal da også betale momsen, de kan bare få den
> refunderet senere.

Ordkløveri..

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-06-04 15:44

mtg wrote:
> 2. Nogle sælgere annoncerer med, at deres bil er "momsfri", hvad
> betyder det?

Det betyder (som regel) at bilen har været handlet privat mindst én gang
tidligere, og momsen derved ikke kan trækkes ud igen.
Det vil sige at momsen er med i prisen.
I bund og grund betyder det intet for dig som privat mand.

Per
www.perbeer.ninja.dk