Misundelsafgift
Fra : Lykke

Dato : 17-06-04 22:51

Jeg har set på en gul plade dieselbil bil fra 1995 og en bil af samme mærke
fra 1998. Der var ingen prisforskel og den ældste havde kørt mest. Jeg
spurgte sælgeren om forholdet mellem de 2 priser og han svarede at den
ældste ikke havde fået pålagt misundelses afgift.
Hvad er dette? og gælder det også for biler der skal bruges i et firma?

på forhånd tak

Poul

Fra : Esben Tærsker

Dato : 17-06-04 23:09

Lykke wrote:
> [...]
> ældste ikke havde fået pålagt misundelses afgift.
> Hvad er dette? og gælder det også for biler der skal bruges i et firma?

....den nyeste havde ikke fået pålagt misundelsesafgift, mener du vel?!?
Ellers giver det da ikke mening...

--
Esben Tærsker

http://www.essers.dk
El- og datainstallationer

Fra : Lykke

Dato : 18-06-04 06:36

"Esben Tærsker" <esben@[fjern]essers.dk> skrev i en meddelelse

> ...den nyeste havde ikke fået pålagt misundelsesafgift, mener du vel?!?
> Ellers giver det da ikke mening...

> Du har ret i det ikke giver mening men for at forklare problemet sa drejer
det sig om 3 stk Peugeot

Partner 1,9d
Årgang 01-07-1998
Km 187000
Pris kr. 49.800

Partner 1,9d
Årgang 12-1999
Km 140000
Pris kr. 43.900

Partner 1,9d
Årgang 12-1996
Km 164000
Pris 44.900

Det er de 3 priser samt årgange samt km jeg ikke kunne Forst, da jeg fik at
vide at prisen har noget at gøre med misundelsafgiften.
Umiddellbart skulle man jo tro at det bedste køb var den fra 1999 til
laveste pris. men hvis den årlige afgift er så stor på.a. årgangen kan det i
længden godt blive den dyreste som jeg har forstået det.

Med venlig hilsen
Poul.

Fra : Lykke

Dato : 18-06-04 06:38

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-06-04 00:24

> [...]
> ældste ikke havde fået pålagt misundelses afgift.
> Hvad er dette? og gælder det også for biler der skal bruges i et firma?

Det er en ekstra afgift ud over vægt afgiften.
den skal betales en gang om året, og er på biler over 2000 kg. total vægt ca
5000 kr.
så man betaler altså vægt afgift afhængig af bilen + de ca 5000 kr.
dette gælder biler som er indregistreret efter d. 03.06.1998.
Det gælder kun ved privat brug, hvis den skal bruges både til firma og
privat så er det halv afgift
Afgiften er mindre ved biler under 2000 kg, men hvor meget det er ved jeg
ikke.

Hilsen Jørgen

Fra : Jan Riber

Dato : 18-06-04 13:17

Jørgen L. skrev i en meddelse:

> Afgiften er mindre ved biler under 2000 kg, men hvor meget det
> er ved jeg ikke.

Varebiler med en totalvægt på eller under 2000 kg. koster 900 kr
om året i misundelsesafgift.

Se alle satserne her:
http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 15:44

"Jan Riber" <jariFJERN@DETTEoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Varebiler med en totalvægt på eller under 2000 kg. koster 900 kr
> om året i misundelsesafgift.
>
> Se alle satserne her:
> http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

Kan Berlingoen nedvejes? eller hvad man nu kalder det, har også kigget på
sådan en HDI ting på guleplader men afgiften er ikke min kop te?

Hvad er den normale totalvægt for en Berlingo (lasteevne også)?

Fra : Jan Riber

Dato : 18-06-04 16:34

TGD skrev i en meddelse:

> Kan Berlingoen nedvejes? eller hvad man nu kalder det, har
> også kigget på sådan en HDI ting på guleplader men afgiften er
> ikke min kop te?

Det kan den godt. Det er kun 25 kg den vejer for "meget". Men så
kommer T&S og kræver ekstra reg.afgift, da den flytter fra en
afgiftsgruppe til en anden.
Jeg vil ikke hænges op på det, men tror nok att.vægt over 2 ton
udløser en stykafgift, hvor vægt under 2 ton udløser en 80%
afgift?
Correct me if i am wrong ...

> Hvad er den normale totalvægt for en Berlingo (lasteevne også)?

Totalvægt 2025 kg
lasteevne: ???

Fra : Verner Johnsen

Dato : 18-06-04 19:03

On Fri, 18 Jun 2004 17:34:03 +0200, "Jan Riber"
<jariFJERN@DETTEoncable.dk> wrote:

>Jeg vil ikke hænges op på det, men tror nok att.vægt over 2 ton
>udløser en stykafgift,

30% af værdien over 34.100 kr.

>hvor vægt under 2 ton udløser en 80% afgift?

95% af værdien over 14.300 kr.

>Correct me if i am wrong ...

Done

<http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/228.html?rel>

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Jan Riber

Dato : 18-06-04 19:25

Verner Johnsen skrev i en meddelse:

> Done

Thank you

<http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/228.html?rel>

Det er rart der er nogen der laver fodarbejdet. Har set du også
har fundet nogen links til "Hvad betyder momsfri"