forskel på diesel og benzin
Fra : MVN

Dato : 17-06-04 19:09

hvad er forskellen ?

--service

--nypris

--reservedele

--kan en diesel klare korte ture

--er der generelt det samme i en disel som i en benzin (selvfølgelig er
motoren ikke ens) men er f.eks køler,vandpumpe osv. ens ?

med andre ord,hvis man kan reperarer en benzin har man så problemer med en
diesel ?

--er der forskel i levetiden

og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er 1½-2
kr billigere end benzinen ?

MVN

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-06-04 19:17

"MVN" <o@o.o> skrev :

>og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er 1½-2
>kr billigere end benzinen ?

Fordi "nogle" gerne vil have en livlig bil, der ikke pludseligt møder
muren

<< Skralgriner_dukker-sig_og_løber_væk.avi >>

--
jan@fedtegreven.dk

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 17-06-04 19:29

> Fordi "nogle" gerne vil have en livlig bil, der ikke pludseligt møder
> muren

Og det gør den godt nok. Man bliver lidt irriteret når den trækker som en
okse og pludseligt stopper. Men så skift dog gear

Fra : TGD

Dato : 18-06-04 08:47

"Freddy O. Christensen" <focfjerndette@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40d1e2fc$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Og det gør den godt nok. Man bliver lidt irriteret når den trækker som en
> okse og pludseligt stopper. Men så skift dog gear

Touche

Fra : Jens

Dato : 17-06-04 20:41

MVN <o@o.o> wrote:

> hvad er forskellen ?
>
> --service

Nogenlunde lige op.

> --nypris

Højere anskaffelsespris - højere gensalgspris - større beløb til
forrentning.

> --reservedele

Stort set lige (De fleste sliddele er nogenlunde de samme)

> --kan en diesel klare korte ture

Ikke med bevarelse af den overlegne driftsøkonomi

> --er der generelt det samme i en disel som i en benzin (selvfølgelig er
> motoren ikke ens) men er f.eks køler,vandpumpe osv. ens ?

Vel ikke præcis de samme dele, men stort set ens (Køleren er måske en
smule mindre mindre på en diesel - den bruger jo brændstoffet på
fremdrivning i stedet for varme)

> med andre ord,hvis man kan reperarer en benzin har man så problemer med en
> diesel ?

Komponenterne er jo stort set de samme, men i almindelighed skal man jo
ikke skille en motor ad (If it ain't broke - don't fix it!).
Brændstofsystemet på en moderne common-rail diesel skal man dog holde
snitterne fra, hvis man ikke er helt sikker på, hvad man piller ved.

> --er der forskel i levetiden

Tja. Jeg har engang haft en Golf diesel, der var slidt op efter 150.000
km Min nuværende Xantia HDI viser ingen tegn på alder efter 205.000
km.

> og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er 1,5-2
> kr billigere end benzinen ?

Det er ikke alle der kan lide at accelerere uden at geare ned.
Det er ufedt at køre på motorvej med 2500 o/min.
Når man holder nede ved grillen får man at vide at der ikke er nogen der
har ringet efter en taxa.

.... find selv på flere

Endelig er der nogen, der ikke vil betale merprisen fordi de kører for
lidt til at køre en besparelse hjem.
--

/ Jens (Xantia HDI Weekend 1999, 205.000 km)

Fra : Mark Sandberg

Dato : 17-06-04 21:51

"MVN" skrev i en meddelelse:

> hvad er forskellen ?

Det hverken lugter eller smager ens

/Mark.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-06-04 09:32

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
> hvad er forskellen ?
>
> --service
>
> --nypris
>
> --reservedele
>
> --kan en diesel klare korte ture

---SNIP---
> og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er
1½-2
> kr billigere end benzinen ?

Du har selv svaret.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-06-04 10:36

MVN faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> hvad er forskellen ?

Kommer i høj grad også an på årgangen. En dieselbil anno 1989 år siden har
ikke nødvendigvis så meget at gøre med dieselbil anno 2004 - selv indenfor
samme mærke og model. Men da jeg fornemme at vi snakker nye biler vil jeg
holde mig til det. Der er dog også forskelle mellem mærkerne som man skal
være opmærksomme på.

> --service

Ca. det samme både prismæssigt og intervalmæssigt.

> --nypris

Disesel er nomalt lidt dyrere men er også tilsvarende højere ved salg.

> --reservedele

Cirkus det samme med få undtagelser.

> --kan en diesel klare korte ture

Kommer an på hvor korte turene er. Normalt er det største problem at få kørt
strøm nok på batteriet.

> --er der generelt det samme i en disel som i en benzin (selvfølgelig er
> motoren ikke ens) men er f.eks køler,vandpumpe osv. ens ?

Måske. Dieselen har principielt et større behov for køling men økonomisk set
kan det være en god ide fra fabrikkernes side at vælge kun at producere en
slags køler. Jeg mener at VW f.eks. gør det mens en af fransk-producenterne
ikke gør.

> med andre ord,hvis man kan reperarer en benzin har man så problemer med en
> diesel ?

Det kommer an på reparationernes omfang. F.eks. har jeg da haft meget sjov
med engang at bede en lærling (efter aftale med en af svendene) på et
uaftoriseret værksted om at skifte/rense tændrør på min gamle Mazda diesel.

> --er der forskel i levetiden

Traditionelt set holder en diesel motor bedre og det har typisk været "alt
det andet" der har givet problemer i længden. De moderne enstryksdiesler
har ikke kørt længe nok til at der rigtigt er noget generelt at sige i den
retning men generelt burde både moderne dieseler og benzinbiler holde ca.
lige langt hvis de er kørt på tilsvarende pæne måder.

> og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er
> 1½-2 kr billigere end benzinen ?

Det er ikke så sjovt og det kræver nogle kilometers kørsel i træk før
dieselen kommer til sin styrke - bl.a. også på grund af de typisk højere
ejerafgifter.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Jens

Dato : 18-06-04 17:29

Henrik Bøgh <henrik@lagengymnastik.dk> wrote:

---snip---
> [...]
> slags køler. Jeg mener at VW f.eks. gør det mens en af fransk-producenterne

Hvor har du den ide fra? En dieselmotor omsætter mere af brændstoffets
energi til bevægelse end en benzinmotor - resten bliver til varme. I min
verden bliver det til et _mindre_ behov for køling (Det passer i øvrigt
sammen med, at mange moderne turbodiesler er forsynet med en
tilskudsvarmer fordi spildvarmen fra motoren ikke er tilstrækkeligt til
at varme kabinen op i stærk kulde).
--

/ Jens

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-06-04 08:17

Jens faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Hvor har du den ide fra?

Det var en tanketorsk. Der skulle selvfølgelig have stået mindre som både
dig og Jørgen så korrekt påpeger :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-06-04 17:45

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse

> Måske. Dieselen har principielt et større behov for køling

Det er da lige omvendt, effektivitetsgarden- hvor mange kJ fra fuelen som
ender på svinghjulet, er da MEGET større i en diesel. Så stor at på de
fleste moderne TDI,HDI er man nød til at supplere med dyppekogere,oliefyr
for at få opnå driftstemp. og kabinevarme inden for rimelig tid. Frit fra
hukommelsen mener jeg at en benziner aldrig kommer højere end 30%, og på en
diesel er den tæt på 50% og stadig stigende. Så ham Diesel anede ikk hvad
han havde gang i, da han lavede et gammelt stk. kinesisk legetøj i stor
skala og tilsatte et par tandhjul )).

Fra : ENN

Dato : 18-06-04 12:39

> --er der generelt det samme i en disel som i en benzin (selvfølgelig er
> motoren ikke ens) men er f.eks køler,vandpumpe osv. ens ?

Ja selve "råmptoren" består af samme dele - køleren kan være mindre da der
er mindre overskudsvarme fra en Diesel - indsprøjtningssystemet er meget
mere avanceret på en moderne diesel, og ofte er topstykke stempler krumtap
osv. kraftigere grundet det høje kompresionstryk og forbrændingstryk i en
Diesel

> med andre ord,hvis man kan reperarer en benzin har man så problemer med en
> diesel ?

Kommer an på hvem "man" er - olieskift og filterskift kan man også klare på
en diesel hvis man kan gøre det på en benzin - brændstofsystemet kræver at
man ved hvad man gør og ofte at man har lidt specialværktøj - men det er
ikke noget man kommer til at rode med i den normale livslængde på en Diesel.
> --er der forskel i levetiden
>
> og til sidst,hvorfor kører alle ikke i disel når nu prisen på diesel er
1½-2
> kr billigere end benzinen ?

Aner det ikke - jeg steg selv fra en Benz over i en moderne Diesel for et
lille år siden - og vender ikke tilbage igen. fordele: Meget bedre
brændstoføkonomi - meget bedre moment - man er fri for mange gearskift
Dieselen klarer overhalinger uden gearskift grundet sit moment. Ulemper:
tomgangslyden (syntes nogle) - ens fingre lugter af Diesel ved tankning uden
handsker/ren tankpistol - ellers kan jeg ikke rigtigt få øje på nogle

Fra : MVN

Dato : 19-06-04 09:28

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

uden
> handsker/ren tankpistol - ellers kan jeg ikke rigtigt få øje på nogle

takker for alle svar,byder mange flere velkomne til at komme med deres
kommentar/erfaringer så jeg får et bredere svar...

og ja der er tale om en nyere bil

hvor meget er en diesel "langsommere" end en benzin ?

lad os sige en 1,4 diesel vs 1,4 benzin f.eks

MVN

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-06-04 09:54

On Sat, 19 Jun 2004 10:28:14 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:

>hvor meget er en diesel "langsommere" end en benzin ?

"Langsommere" er jo mange ting - i højt gear og lave omdrejninger er
dieselen hurtigere end en tilsvarende benzin med "mange" ventiler.

> lad os sige en 1,4 diesel vs 1,4 benzin f.eks

Skoda Fabia 1.4 diesel - 75 hk/195 Nm:
Acc. 0-100: 14,2 sek.
Topfart: 168 km/t
Forbrug/EU: 22,2 km/l

Skoda Fabia 1.4 benzin - 101 hk/126 Nm:
Acc. 0-100: 11,5 sek.
Topfart: 185 km/t
Forbrug/EU: 15,2 km/l

/Mogens K

Fra : MVN

Dato : 19-06-04 21:05

> "Langsommere" er jo mange ting - i højt gear og lave omdrejninger er
> dieselen hurtigere end en tilsvarende benzin med "mange" ventiler.

> [...]

den benzin/diesel økonomi er det gennemsnittet ?
for så kører den sgu billigt den diesel ?!

MVN

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-06-04 21:12

On Sat, 19 Jun 2004 22:05:02 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:

>den benzin/diesel økonomi er det gennemsnittet ?

Har vi fat i en novice hér?

>for så kører den sgu billigt den diesel ?!

Jep - det er gennemsnitlige målinger, og den er billig i drift.

/Mogens K

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-06-04 08:18

Mogens Knudsen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Jep - det er gennemsnitlige målinger, og den er billig i drift.

Er der ikke - når der nu står 'Forbrug/EU' - en ret præcist defineret
standard for hvordan man skal gennemføre disse målinger?
Det syntes jeg at kunne erindre (jeg er faktisk fuldstændigt overbevist om
det) men jeg har ikke lige kunnet google mig frem til hverken hvad den
hedder eller hvordan den er opbygget.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 08:23

On Sun, 20 Jun 2004 09:18:28 +0200, Henrik Bøgh
<henrik@lagengymnastik.dk> wrote:

>Er der ikke - når der nu står 'Forbrug/EU' - en ret præcist defineret
>standard for hvordan man skal gennemføre disse målinger?

Jep - det er der.
Det er opgivelser efter EU-standarden, der foreskriver et gennemsnit
af målinger - foretaget af et uafhængigt laboratorium - ved en bestemt
blanding af by-, landevejs- og motorvejskørsel.

/Mogens K

Fra : MVN

Dato : 20-06-04 08:27

> [...]
> Det syntes jeg at kunne erindre (jeg er faktisk fuldstændigt overbevist om
> det) men jeg har ikke lige kunnet google mig frem til hverken hvad den

mogens >> er ikke novice,men så bare at den skoda (diesel) de reklamere med
i øjeblikket i bladene osv. havde en økonomi på 13,2-22,2 km/l og synes det
lød vildt hvis den fa<bia kunne kører 22,2 i gennemsit ^^

MVN

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 08:29

On Sun, 20 Jun 2004 09:26:59 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:

> [...]

DET sker aldrig !

>mogens >> er ikke novice,

He, he... :)

>men så bare at den skoda (diesel) de reklamere med i øjeblikket i
> bladene osv. havde en økonomi på 13,2-22,2 km/l og synes det
>lød vildt hvis den fa<bia kunne kører 22,2 i gennemsit ^^

Det er okay, men "kan ha/har" sine omkostninger på andre områder.
(hint = læs min nyeste tråd af dd.)

/Mogens K

Fra : MVN

Dato : 20-06-04 10:15

Fra : MVN

Dato : 20-06-04 10:15

> DET sker aldrig !

> He, he... :)

> Det er okay, men "kan ha/har" sine omkostninger på andre områder.
> (hint = læs min nyeste tråd af dd.)
>
> /Mogens K'

jeg har heller ikke brug for en sportsbil kun en billig/økonomisk ny bil

MVN

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 10:24

On Sun, 20 Jun 2004 11:15:23 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:

>jeg har heller ikke brug for en sportsbil kun en billig/økonomisk ny bil

Ok - så smid tallene ind i dette skema og regn ud, hvad der er bedst
for dig:
www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp

20.000 km:
Du sparer 3.700 kr årligt ved at bruge 8.000 kr mere i indkøbet.

Du kan også bruge skemaet ift. brugte biler - jeg kender dog ikke
formlen bag udregningen af afskrivningen !

/Mogens K

Fra : MVN

Dato : 20-06-04 10:43

> [...]
>
> Du kan også bruge skemaet ift. brugte biler - jeg kender dog ikke
> formlen bag udregningen af afskrivningen !

kender ikke lige gennemsmit prisen for diesel,de plejer jo at sætte benzin
til 8,5 kr pr/l

MVN

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-06-04 10:49

On Sun, 20 Jun 2004 11:42:45 +0200, "MVN" <o@o.o> wrote:

>kender ikke lige gennemsmit prisen for diesel,de plejer jo at sætte benzin
>til 8,5 kr pr/l

Du finder den aktuelle listepris på flere måde:
www.shell.com/home/ExitPage?URL=/home/dk-da/html/iwgen/app_profile/aut_stationspriser_1906_1037.html&Source=DIR&SourcesiteId=dk-da

eller www.benzinpriser.dk

Selv tak

/Mogens K