Ascona tændkabler
Fra : Robert P

Dato : 16-06-04 23:39

Hej og hjælp.
Ascona -85 1,6s. Var igang med at skifte tændkabler, da et pludseligt jag
(forkert bevægelse) i ryggen tvang mig indendørs. Efter at have bedøvet
ryggen - igen ud til dytten. Men - fordeler dækslet var faldet ned....uden
kabler.
Hvordan er det nu lige, at kablerne skal puttes i fordeleren?

robert

Fra : Elbarto

Dato : 17-06-04 01:30

"Robert P" <robertr@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kabler.
> Hvordan er det nu lige, at kablerne skal puttes i fordeleren?

Uden at være sikker mener jeg at tændingsrækkefølgen er 1-3-4-2
Kan ikke huske om det var Asconaen eller tanusen (mark ræs )

Fra : Brian A.

Dato : 17-06-04 07:30

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at være sikker mener jeg at tændingsrækkefølgen er 1-3-4-2

Tolerance Data siger det samme.

Fra : Robert P

Dato : 17-06-04 08:15

> [...]
> >

> Uden at være sikker mener jeg at tændingsrækkefølgen er 1-3-4-2
> Kan ikke huske om det var Asconaen eller tanusen (mark ræs )
Ja det ved jeg godt.
Men - der står jo ikke tal på fordeleren. Så derfor spørger jeg
igen..:Hvordan er det nu lige, at kablerne skal puttes i fordeleren?

robert

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-06-04 06:48

Robert P wrote:

> Ja det ved jeg godt.
> Men - der står jo ikke tal på fordeleren. Så derfor spørger jeg
> igen..:Hvordan er det nu lige, at kablerne skal puttes i fordeleren?

Jeg har stadig en Haynes til Vauxhall Cavalier (samme bil som Ascona
C) + formodentlig et fordeler dæksel jeg har skrevet numrene på, skal
prøve at huske det iaften.

--
Roberto Saldo

Fra : Robert P

Dato : 18-06-04 07:57

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har stadig en Haynes til Vauxhall Cavalier (samme bil som Ascona
> C) + formodentlig et fordeler dæksel jeg har skrevet numrene på, skal
> [...]

Har bogen - kan ikke finde noget om emnet i den
robert
---------------
Lisbeths hjemmeside er her: http://www.mydo.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-06-04 08:15

Robert P wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har bogen - kan ikke finde noget om emnet i den

Jeg husker da en stiliseret tegning af strømfordeleren med numre og
pile. Jeg er overbevist om at tændrør nummer 1 skal forbindes
øverst/forrest på fordeleren, så #2 øverst/bagerst, #3 nedeunder og #4
forrest/underst men jeg tør ikke sværge og finder det til dig iaften.

Jeg tror endda jeg har et flot fotografi af scenariet fra jeg skiftede
topdækselpakningen.

--
Roberto Saldo

Fra : Robert P

Dato : 18-06-04 20:31

> [...]
> øverst/forrest på fordeleren, så #2 øverst/bagerst, #3 nedeunder og #4
> forrest/underst men jeg tør ikke sværge og finder det til dig iaften.
Du huskede rigtigt ang. anden del.
Den kører nu.
Takker mange gange.
Men første del - må ha' været i en anden bog

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-06-04 15:26

Robert P wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har bogen - kan ikke finde noget om emnet i den
> robert

Jeg har funget mit nøddæksel frem.

Der har været monteret 2 forskellige strømfordelere, en fra AC delco
og en fra Bosch.

Jeg mener min var en Bosch, med vacuumdåsen siddende nedad, foran.

Kigger man ind i dækslet sidder der på inderkanten en index-tap.
Holder du dækslet op foran dig som det skal sidde på motoren, dvs
åbningen mod venstr, tappen væk fra dig og ledningerne ud til højre,
sidder #1 øverst/forrest og rækkefølgen er så med uret, #1 #2 #4 #3
Tændrør #1 sidder tættest på tandremmen.

Eller hvis du ser dækslet fra tændkabelsiden, #1 nordvest, #2 nordøst,
#3 sydvest, #4 sydøst

Håber det hjælper.

Mvh
Roberto

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-06-04 12:22

Elbarto wrote:
> "Robert P" <robertr@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at være sikker mener jeg at tændingsrækkefølgen er 1-3-4-2

Hmmmmmm.....

Manden spørger efter hvordan ledningerne skal sidde på str.fordeleren.....

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-06-04 13:05

Søren C. Fischer wrote:

> Hmmmmmm.....
>
> Manden spørger efter hvordan ledningerne skal sidde på
> str.fordeleren.....

Det er da også det bliver svaret på ledningerne skal jo sidde i den rigtige
rækkefølge, ellers lyder det ret sjovt når man forsøger at starte
maskineriet op

Men det han (Robert) måske mangler at få at vide, er hvor han skal starte
henne ?
Man drejer motoren så den står til tænding på cylinder 1 (står på
tændingsmærket samt ventiler på cylinder 4 vipper).
Når det er gjort, så sættes ledningen til tændrør 1 på dækslet udfor der
hvor rotoren peger.
Næste trin er så at sætte ledningerne på i den nævnte rækkefølge (1-3-4-2) i
omløbsretningen på fordeleren, og vupti, så burde den starte

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Elbarto

Dato : 17-06-04 13:31

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

Burde jeg nok have skrevet med ja .. men asso det tænkte jeg ski ikke lige
over .. det er jo bare noget som hænger på rygraden

Elbarto Simpsoniac

Fra : Robert P

Dato : 17-06-04 15:46

> [...]
> >

> Burde jeg nok have skrevet med ja .. men asso det tænkte jeg ski ikke lige
> over .. det er jo bare noget som hænger på rygraden

Tak for jeres svar.
Nu var det jo min ryg der 'knækkede', derfor hænger det ikke lige på min.
Behøver man at skille motoren ad for at sætte kablerne på?
Er der ikke én, der har en Ascona, der lige kunne kigge under motorhjælmen
og se hvordan deres kabler sidder. Fordeleren kan jo kun sidde på en måde -
så det må kablerne da osse gøre.
evt. med en lille skitse i dk.binaer.
På forhånd tak
robert

Fra : Fam. Olsen

Dato : 17-06-04 16:41

> [...]
> Er der ikke én, der har en Ascona, der lige kunne kigge under motorhjælmen
> og se hvordan deres kabler sidder. Fordeleren kan jo kun sidde på en

Svjh. er der lavet et hak i stømfordelerens kant ud for cylinder 1. Der er
vist nok også en pil på fordeleren der viser omløbsretningen. Ellers er
motorens omløbsretning højre om, set fra cylinder 1. Det er den ende hvor
ventilatorremmen sidder.

MVH Niels

Fra : Robert P

Dato : 18-06-04 20:41

Er der mon en eller anden af jer gode folk derude/inde bag skærmene, som har
en instruktionsbog netop på Ascona C '85 1,6S.
Evt. som indscanning.
Hvis der er og man vil sende den/maile den til mig - vil jeg blive meget
glad.

--
robert
-------------------

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-06-04 08:05

Robert P wrote:
> [...]
> Evt. som indscanning.
> Hvis der er og man vil sende den/maile den til mig - vil jeg blive meget

Du mener brugermanualen?

Mvh
Roberto

Fra : Robert P