Spørgsmål til Mazda 323 F Hatchback
Fra : RemRem

Dato : 16-06-04 19:40

Hi All

Mazda 323F fra 1998- enten 1.5 eller 1.8 er der nogen med erfaring på
disse to modeller? Jeg har med vilje ikke skrevet 1.3 da jeg regner
med at den er for svag, men er det korrekt?

Hvordan er reservedels priser på Mazda og er bilen driftsikker? Hvad
med rust på Mazda, er det et problem for 98 modellen og frem?

Pga. familen forøgelse vil jeg da gerne høre om det overhovedet er
muligt at putte en barnevogn i "dyret" eller om jeg skal kigge efter
storbror 626 istedet.

På forhånd tak

Torben

Fra : .J.S...

Dato : 16-06-04 20:04

"RemRem" <remrem110@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hi All
>
> Mazda 323F fra 1998- enten 1.5 eller 1.8 er der nogen med erfaring på
> disse to modeller?
Kører i en 1.5 1998, den er noget momentsvag ved lave omdrejninger så den
skal ha nogle tæsk.
Til by/landevej er det ok men skal du køre på motorvej så vælg en 1.8.

> Jeg har med vilje ikke skrevet 1.3 da jeg regner
> med at den er for svag, men er det korrekt?
>
> Hvordan er reservedels priser på Mazda og er bilen driftsikker?
Nu har jeg kun kørt godt 30kkm og har ikke fået skiftet andet en vædsker og
vinduesviskere.
Altså ingen brok .-)

> Hvad med rust på Mazda, er det et problem for 98 modellen og frem?
Tror det er gennemsnitligt, dvs ikke på Audi/VW niveau men heller det
ringeste der findes.
Find et eksemplar som har fået undervognsbehandling mindst een gang.

Min fik en gang dinitrol efter 3 år, og der er ingen rust på karosseriet men
lidt på kanterne af forbro/hjulophæng.
Den skal snart ha en tur igen.

> Pga. familen forøgelse vil jeg da gerne høre om det overhovedet er
> muligt at putte en barnevogn i "dyret" eller om jeg skal kigge efter
> storbror 626 istedet.
Har ikke prøvet, men bagsædet kan jo rykkes frem og tilbage og det udvider
bagagerummet en del.

En anden forskel op til en 626 er nok på lydisolering, der har de været lidt
fedtede i 323F.

mvh/JS

Fra : RemRem

Dato : 16-06-04 23:10

Hej JS

Tak for et godt svar!!

/Torben

Fra : Coach [4130]

Dato : 17-06-04 07:00

> [...]
>
> Pga. familen forøgelse vil jeg da gerne høre om det overhovedet er
> muligt at putte en barnevogn i "dyret" eller om jeg skal kigge efter

Du skal helt klart købe 1,8, den kører pisse godt... Min gamle 323F skulle
ha' 114hk fra fabrikken, men blev målt til 127hk (noget af en foræring)

Undervognen er dog ret urolig (nervøs)...kører man stærkt i den, skal man
altså holde godt fast i rattet, da bilen som sagt er rimelig urolig med
nogle brede lavprofilhjul.

Jeg nåede kun at skifte 2 små stabilisatorstænger (500 kr.) på de 4 år jeg
havde den, og den røg lige igennem syn uden problemer.

Reservedelspriser på Mazda hører til i den dyre ende.

Rust kan opstå alle vegne, men især skal du kigge efter ved sealinger i alle
døre og bagklap.
Sealingen på fronthjelmen oppe ved frontruden har også dette problem.
Især skal du holde øje med 98, 99 og 2000 modellerne.

Jeg tror ikke barnevognen kan stå der, uden bagsædet er lagt ned.

mvh
Bri@n

Fra : Snusken

Dato : 18-06-04 07:25

RemRem skrev:
> Hi All
>
> Mazda 323F fra 1998- enten 1.5 eller 1.8 er der nogen med erfaring på
> disse to modeller? Jeg har med vilje ikke skrevet 1.3 da jeg regner
> med at den er for svag, men er det korrekt?

Vi har 323F DITD (Turbo Diesel) 99, den trækker "ikke så ringe endda"

> Hvordan er reservedels priser på Mazda og er bilen driftsikker? Hvad
> med rust på Mazda, er det et problem for 98 modellen og frem?

Reservedelspriser er højere end for Peugeot, VW, Opel, Fiat osv, men til
gengæld er bilens driftsikkerhed i følge ADAC absolut i den bedste del.

Find en som har fået Dinitrol, Pava e.l. indenfor de første par år.
Ellers hold øje med skærmkanter, f.eks. ved de monterede gummikanter
nederst på de bagerste skærmkanter.

Det er som regel kun de 2 små ledforbindelser i bagtøjet (ca. 500 kr.)
og "gummisokkerne" ved støddæmperne, der evt. skal udskiftes.

> Pga. familen forøgelse vil jeg da gerne høre om det overhovedet er
> muligt at putte en barnevogn i "dyret" eller om jeg skal kigge efter
> storbror 626 istedet.

323F modellen 98-2003 er faktisk bygget over en 626 bund, bl.a. med
samme akselafstand. I forhold til 626 stcar er størrelsesmæssigt blot
kappet af karosseriet, der ligger før forhjul og efter baghjul.
I GLX/SLX og Exclusive/Sport udgaverne kan bagsædet forskydes for at få
mere bagagerumsplads og mindre benplads ved bagsædet, - eller omvendt.